Blod, svett och dårar

Blogg - Anders Brunlöf - ons 27 april 2011, kl 12.41

Inlägget publicerades ursprungligen på bitlof.se
---

Det står klart nu. Mortal Kombat är återigen här för att stanna. Efter ha varit den absolut största konkurrenten mot Street Fighter på 16-bitars eran har serien med en långsam men väldigt stadig kurs dalat. För min egen del har det aldrig bekommit mig då mitt intresse för fightingspel föddes ordentligt först vid Tekken 2-epoken.

Men likvida är det fantastiskt kul att Mortal Kombat mottas med så öppna famnar. Det var nog inte bara jag som satt i halsen när spelet kammande hem 9.4 av GameTrailers. För bara några år sedan var fightingspelen i en mindre kris, då det enda egentliga spelet som fanns att tillgå var Dead or Alive – vilket aldrig varit något för mig. Sen kom Street Fighter IV och ändrade på allt. Nu droppar det ned titlar både här och där och i stort sett varje anrik serie har nu fått sin fortsättning.

Beträffande Mortal Kombat så har jag ett högt trappsteg att ta mig över innan jag känner mig bekväm med systemet. När man är så när som grön inom serien så finns det en hel del att studera, repetera och upprepa innan jag kan bjuda upp till ordentlig match. Men vägen dit känns i nuläget lockande, och första gången jag får till en riktigt schysst Fatality kommer ambitionerna skjutas upp än högre.

Sen är det givetvis anmärkningsvärt vilket extremt karaktärsutbud som Mortal Kombat har. Och nu menar jag inte extremt ur positiv bemärkelse – snarare känns det krystat och fjantigt, men de är de visserligen inte ensamma om. Men det är något extra unket med just dessa karaktärer, men jag har lite svårt att sätta fingret på vad.

Som tur var så finns ju Kratos att tillgå för att ta ner dem på jorden.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.