Åsa spelar Vita - Del 2

Blogg - Åsa Modén - ons 2 april 2014, kl 12.09

Jag fortsätter min odyssé genom Vitaspelens skimrande demovärld och det är verkligen ett gediget utbud av spel den lilla apparaten har. Sedan förra delen i denna bloggserie har jag fått en hel uppsjö av bra speltips från er läsare här i kommentarerna – stort tack för det – och dessa har lagts till listan av spel att prova och kommer kanske dyka upp här i bloggen så småningom också, för ännu finns det mycket kvar att prova på.

Och fortsätt gärna tipsa, för det är alltid roligt om vi som Vitaspelare kan hjälpas åt och inspirera varandra till bra spelupplevelser. Men nu vidare till omgångens spelintryck.

Sly Cooper: Thieves in Time Demo
En stavbärande tvättbjörn, en skölpadda i rullstol och en stor, rosa flodhäst som skall råna ett museum. Och dessutom reser i tiden. På papper låter premissen för Sly Cooper: Thieves in Time ganska skruvad och för egen del tycker jag det är skönt att spel inte behöver vara seriösa och realistiska hela tiden.

Förutom att vara färggrant är Thieves in Time även intressant ur den aspekten att de tre karaktärerna erbjuder tre olika spelupplägg och demot erbjuder spelaren att prova alla. Som Sly är det smygande som gäller för hela slanten, som sköldpadda gäller det att hacka datorer vilket leder till lite mer av ett strategipusslande, och som flodhäst är det bara att banka på saker med ren råstyrka.

Själv fann jag nog i slutändan hacker-delen roligast, men som sköldpaddsägare kan jag eventuellt vara lite partisk i frågan. Det enda klagomål jag kunde hitta, vilket var av lite samma invändning jag hade mot demot för Ragnarok Odyssey, var att det så vitt jag kunde se inte fanns någon dodge- eller blockknapp i flodhästdelen. Och även om flodhästen slog hårt så hade han väldigt korta armar och alla fiender verkade ha någon form av avståndsskjutvapen med 100% träffsäkerhet. Dock fick man gott om läkande föremål som enemy-drops så det blev aldrig ett superproblem.

I slutändan är nog ändå Thieves in Time det demo hittills som har störst potential att leda till ett framtida köp för egen del. Kul och varierande helt enkelt.

Sound Shapes Demo
Ett synnerligen märkligt litet musikspel där principen är att man skall ta en rullande krummelur från en sida till en annan och genom diverse hinder. Stilistisk och även delvis speluppläggsmässigt påminde det mig om spel som Super Meat Boy eller N+, men sannerligen inte med samma grymma svårighetsgrad även om Sound Shapes också kunde vara lite knivigt på sina håll.

Längs banorna finns en mängd former och ytor som man kan fästa, eller ibland inte fästa, på och alla röda ytor innebär död. Det finns också små ringar att samla och alla dessa lägger till ljud och takt till musiken så från relativ tystnad i början kan man i slutet av banan ha samplat ihop ett helt musikstycke, och givetvis får musiken mer liv ju fler ringar man samlar. Detta tyckte jag personligen var en rolig idé, men så är jag ju en sucker för musik- och rytmspel också. Det finns för övrigt också ett bandesignarläge där man själv kan skapa sina banor och sin musik.

Helt enkelt är spelet ett intressant koncept och trivsam underhållning, och demot innehöll många banor så man fick verkligen valuta för icke-pengarna.

Silent Hill: Book of Memories Demo
Omgångens största positiva överraskning var utan tvekan Silent Hill: Book of Memories, kanske framförallt för att jag hade spytt galla över spelet på förhand. Med det sagt borde jag kanske börja med någon form av bakgrundshistoria över mitt förhållande med Silent Hill. Jag uppskattar spelen men har aldrig spelat dem själv, då de är lite för ”svåra” för min smak, utan jag har nöjt mig med att titta på playthroughs av samtliga och hyser stor respekt för dem så länge de är som de ska vara. När jag så hörde talas om ett nytt Silent Hill, ergo Book of Memories, blev jag först överlycklig men sedan i lika stor utsträckning förfasad då jag insåg att det spel som skulle komma inte var ett regelrätt Silent Hill utan någon form av multiplayer-spel med en visuell stil a’ la ett mörkare Hotline Miami och där karaktärerna typ sprang runt och stampade på spindlar. Jag bestämde i det ögonblicket att avsky spelet för all framtid … dvs fram tills jag fick en egen Vita och hittade det i demobutiken uppenbarligen.

Jag måste börja med att erkänna att jag hade riktigt kul med spelet till att börja med. Den innehåller en, om än begränsad, karaktärsbyggare och sådant är jag personligen extremt svag för. Själva spelet är linjärt och går i praktiken ut på att man tar sig igenom ett antal rum som oftast innehåller fiender att döda eller föremål att plocka, med andra ord lite som ett Diablo 3 i Silent Hill-miljö. Spelet är ju inte på långa vägar ett Silent Hill av den klassiska skolan, och det ska man heller inte förvänta sig, men man kan inte heller avskriva dess samhörighet med serien då det kryllar av referenser för oss som älskar serien. Eller vad sägs om rosa kaniner, sjuksystrar och självklart … järnrör!! Och som demo var det ”läskigt” bra då det hade en tydlig tutorial i form av frekventa inforutor, så det var aldrig svårt att få grepp om spelupplägget.

Tyvärr fick jag själv ge upp redan i andra banan då kombinationen extremt litet rum, the Butcher, tre hundar och spikar som kommer upp ur golvet blev mig lite för övermäktigt. Det ska också nämnas att ens gubbe gör väldigt lite skada och att man kan blocka, men bara en fiende åt gången så att när man med typ 50 skott försöker skjuta ihjäl en hund har man två andra som står och tuggar ner ens liv. Jag funderade länge på hur spelutvecklarna tänkte där men kom så småningom på att det måste bygga på principen att spelet egentligen skall spelas i multiplayer. För är man fler kan man fokusera på en fiende var och borde därmed inte ha samma problem.

Summan summarum är väl att man inte skall förvänta sig ett regelrätt Silent Hill utan ta det för vad det är, men ändå så finns det element där som ger just precis en tillräcklig mysig igenkänningsfaktor för att man skall kunna uppskatta det. Väldigt svårt på egen hand men om man har ett gäng kompisar (eller främlingar) att spela med så är det definitivt en rekommendation från mig.

Tidigare delar:
Del 1

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34
Ryssen2s bild

Kul med en ny episod!

Jag tankade ner Sly Cooper idag. Det blev nämligen gratis på PS+. Blir till ett helgprojekt tror jag.

Har även tagit hem det spelet om själar, ett free to play-spel med småstrider och spirits som summonas. Jag har inte hunnit testa det så mycket, men det kan vara kul. Kan också vara dåligt, det vet jag inte än. Det jag stör mig mycket på är att spelet hela tiden, alltså nästan med varje klick, ska kommunicera med någon server.

Annars är jag helt inne i fez. Har lyckats dechiffrera nummersystemet, men inte bostäver än. Verkligen ett underbart spel.

Zatoishwans bild

Angående Rainbow Moon jag nämnde i samband med förra blogg posten så är det med i påskrean på PSN. Så om man är intresserad av ett hundratimmars klassiskt RPG på sin Vita så kan man skaffa det nu för typ två glassar (vårens valuta?)

Linnea Hummels bild

Älskar Sound Shapes! Man kan köra både på PS3 och Vita om man köper det ena eller andra väl? :)

Om du inte körde Steamworld Dig på 3DS så rekommenderar jag det till Vita.
Finns det demo för Katamari-spelet?

Åsa Modéns bild

Ryssen2 skrev:
Kul med en ny episod

Tack! Kul att vara tillbaka :)

Ryssen2 skrev:
Jag tankade ner Sly Cooper idag

Du får berätta vad du tyckte om det sedan. Har ju i nuläget bara spelat demot men du får berätta sen om resten av spelet är något att ha också. Verkade som sagt lovande i alla fall. Och kommer du på ett sätt att typ blocka eller dodga atacker med flodhästen är jag idel öra ;)

Zatoishwan skrev:
Rainbow Moon

Tack för tipset. Köpte det precis så ligger under nedladdning nu :bigsmile:

Zatoishwan skrev:
två glassar (vårens valuta?)

Med vårens valuta blir det nog max en och en halv glas ;) Förfasades härom veckan över hur dyrt det blivit med glass och biobiljetter idag.

Linnea Hummel skrev:
Älskar Sound Shapes

Kul att du gillar det. Har ju åtminstone någon/några banor kvar i demot så jag får se till att ge mig på dem också då :)

Linnea Hummel skrev:
både på PS3 och Vita

Finns det på båda plattformarna ... coolt! :party:
Vet inte så mycket om det egentligen, det var Sebbe som laddade ner demot åt mig när jag vände ryggen till så helt plötsligt hade jag ett nytt litet kul demo att pröva, bara sådär :p

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.