Åsa spelar Vita - Del 3

Blogg - Åsa Modén - fre 6 mars 2015, kl 08.50

Efter att ha gått vilse bland “äkta” fullängds Vitaspel ett tag är jag nu äntligen tillbaka i demoträsket igen - long time no see - och jag har således rotat fram både ett gammalt och ett nytt litet demo för beskådan och (kanske) beundran. Mycket nöje!

Uncharted: Golden Abyss

Nu är jag inte själv någon storkännare av Uncharted-serien men jag har i alla fall spelat delar av Uncharted 3 tidigare och tur är väl det, för det är verkligen rekommenderat om man skall ge sig på det här demot. De banor/kapitel som finns att provspela är nummer 4 (som är en klätterbana) och 10 (som erbjuder skjutande) vilket gör att man får chansen att prova på de två väsentliga delarna som brukar utgöra Uncharted. Tyvärr är väl kanske detta det enda som gör det här till ett bra demo.

Till att börja med saknas någon form av tutorial helt, och just tutorials är något som jag själv anser att alla demos bör ha. I klätterkapitlet börjar man i ett brinnande hus och skall ta sig ut, men någon förklaring av grundläggande kontroller är det inte tal om. Det ryktas att man skall kunna använda Vitans rörelsekänsliga kontroller till klättrande men någon instruktion om detta finns det inte heller så om och hur det funkar kunde jag således aldrig testa. Dock fanns det några tillfällen då man fick använda Vitans unika kontroller och vid de tillfällena fick man någon form av prompt. Och kontrollen känns hela tiden smidig och följsam så här får spelet ett stort plus i alla fall.

Vad gäller skjuta-delen lyste även här instruktioner med sin frånvaro. Du dumpas på en balkong med ett snipergevär och skall sedan skydda din partner som springer runt mitt i skottelden nedanför. Och det är inte få fiender vi snackar om heller så jag kommer på mig själv med att dö och dö och dö lite till. Eller egentligen är det mest min partner som dör. När jag dessutom är världssämst på shooters och att sikta i vanliga fall gör ju inte sikte med Vita-kontroller saken bättre heller, så såvida originalspelet inte erbjuder ett easy-mode är nog detta inget för mig i alla fall. Men spelet ser snyggt ut och med en ordentlig manual kan det nog ändå vara ett bra och kapabelt spel… bara inte på demofronten.

Och kul kuriosa: Dialogen i spelet är textad på svenska.

Aeterno Blade

Att spana runt bland kampanjer och nysläpp på PlayStation Store är alltid ett trevligt tidsfördriv och som ibland kan generera riktigt intressanta speltips. Har man dessutom lite tur, som i det här fallet, så finns det även ett demo att tillgå för sagda nyss upptäckta spel.

Aeterno Blade är ett metroidvania, eller åtminstone är det som jag inbillar mig att ett metroidvania ser ut (utan att vara jättebekant med genren). I rollen som Freya, en tjej på hämnarstråk beväpnat med ett kraftfullt magiskt svärd, springer man runt i sidscrollande 2D och hackar på fiender. Karaktärens rörlighet känns dock aningen seg, åtminstone jämfört med den snabba action som exempelvis ett av mina främsta go-to-spel för tillfället, Hyrule Warriors, erbjuder.

Spelet erbjuder en bra och tydlig tutorial vad gäller grundläggande spelmoment och utöver det finns även en mängd - och jag menar jättemängd - olika utökade attacker man kan låsa upp. För egen del kände jag nog ändå att jag förlitade mig på gammal hederlig button-mashing - då att komma ihåg multipla kombinationer är lite överkurs för min stackars hjärna - men möjligheten till variation finns där om man så önskar. Det speciella som Aeterno Blade erbjuder är även möjligheten att manipulera tiden vilket verkar tillämpas på allt från pussel i omgivningen till bossar, och att lägga till strategimoment av det slaget bidrar till att göra spelet både mer utmanande, varierande och framförallt riktig roligt. För det är det! Och jag kan med gott samvete erkänna att det faktiskt till och med genererade ett köp, så en riktig recension kommer väl dyka upp här på Skillpoint framöver.

Tidigare delar:
Del 1
Del 2

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 21:34

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.