Förseningar och förargelse

Blogg - Azogh - mån 27 september 2010, kl 16.36

Den 10e September lanserades Lord of the Rings Online Free to Play i USA och Kanada, en release som satte Turbine i stora problem då patchen härjades av buggar bortom vad någon spelare bör tolerera. Tanken var att även Codemasters skulle släppa denna version av spelet i EU, en uppdatering som också inkluderar en nytt område för top-level-karaktärer. Däremot valde Codies att fördröja sin lansering för att lyckas arbeta bort de buggar som väckt heta känslor hos spelare på andra sidan havet.

Enligt mig var detta ett gott val. Jag tar hellre en buggfri release några veckor sent en en ospelbar version på utlovat datum. När jag nu läser på det officiella forum som Codemasters tillhandahåller så framgår det dock att jag verkar vara ensam i den inställningen.

Det framgår ju mer jag läser igenom de snart 2000 inlägg med näst intill uteslutande klagomål att spelare vill ha leverans på utsatt datum, vare sig dom då kan spela sitt spel eller inte. Flertalet hotar med att lämna Codemasters och börja på nytt på Turbines servrar i USA. Andra hotar att lämna spelet helt. Good riddance, säger jag.

När man spelar ett spel där man betalar en månatlig summa för tillgång till spelets servrar så betalar man för det material som har blivit lanserat, inte för det som kommer att lanseras. Turbine och Codemasters har sedan release matat sina spelare med massiva uppdateringar och expansioner flera gånger per år och endast två av dessa expansioner har haft en prislapp utöver den vanliga månadspremien. Även denna release är gratis och ger oss det mest quest-täta området hitills, massor av nya instanser, raids och skirmishes, ett begränsat LUA-stöd för utformning av addons till våra UIs och en online-shop där vi kan köpa allt mellan himmel och jord för speciell valuta som man tjänar ihop in-game eller köper med sitt VISA-kort.

Ändå syns kommentarer i forumet där folk anser att dom blir lurade på sina pengar eftersom dom inte får tillgång till dessa nya features på samma datum som dom fick det i USA. Det hävdas att Codemasters har ett ansvar gentemot sina betalande spelare att hålla Turbines deadline och släppa uppdateringen omgående, trots att dom ännu inte är klara med sina modifieringar och konverteringar av Turbines kod.

Visst kan man tycka att bmer information om varför allt fördröjs kan vara önskvärt, men det finns många anledningar till varför det kanske inte är möjligt att ge den informationen till almänna populationen. Kanske är det en legal tvist mellan Turbine och Codies. Kanske har Turbine återhållit kod som Codies behöver. Kanske får Codies inte släppa någonting föränn Turbine är nöjda med alla patchar i USA. Om någon av dessa exempel skulle stämma så vore det väldigt dumt av Codies att säga någonting alls, då det skulle svartmåla Turbine, och du biter inte handen som matar dig.

Naturligtvis kan det hela bero på inkompetens hos Codemasters programmerare vilket gör det lika dumt att säga någonting då dom skulle svartmåla sigsjälva.

Hur det än ligger till förundras jag av folks behov av att hitta någon att skylla på i deta läge. Det är trots allt någonting som kommer att ges till oss helt utan kostnad.

But I guess beggers really CAN be choosers.

Johan Eklunds bild

Ja det är sannerligen fantastiskt det där. Det är bara att inse att gamers är en riktigt otacksam målgrupp.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.