Snart kan balrogen döda mig hur många gånger som helst. Tack Turbine.

Blogg - Azogh - mån 23 augusti 2010, kl 03.15

I mitt förra inlägg presenterade jag min oro över Turbines beslut att göra Lord of the Rings Online till ett F2P-MMO. Så här i efterhand kan jag själv tycka det lite orättvist att bara gnälla över något som jag faktiskt inte vet säkert kommer bli dåligt, så i denna uppdatering tänkte jag presentera en del av de nya features som utlovats i diverse dev-diaries och beta-rapporter. Och det finns mycket att se fram emot.

Mest noterbart, naturligtvis, är det nya området Enedwaith. Denna region sträcker sig söderut från Morias västra portar (där den elaka bläckfisken bor, om ni minns) och sträcker sig ner mot Rohans Pass. Regionen utlovar fler quests än någonsin tidigare inkluderats i ett och samma område samt en myriad av nya instanser. Naturligtvis följs detta nya område av ett nytt kapitel i spelets huvudstory. Denna gång rider man tillsammans med The Grey Rangers för att hjälpa dem nå sin broder Aragorn på andra sidan bergen. Denna sektion av storyn utlovas vara helt solovänlig men med valmöjlighet att göra vissa instanserade delar som grupp tillsammans med sina vänner.

Instanser är en annan sak som Turbine tagit en närmare titt på och de verkar ha funnit en lösning på ett problem jag klagat på i diverse spel tidigare. Ponera att du finner en instans i ditt favorit-MMO. Denna instans är lämpad för karaktärer kring lvl 40 och är rent ut sagt fantastisk att spela pga sin utmaning, design och sitt flow. Tyvärr kan du bara spela denna favorit ett visst antal gånger innan du fått din toon att levla högt över rekommenderad nivå och plötsligt är instansen för lätt och ger dig ingen belöning. Det är här Turbine introducerar instans-skalning.

Med denna nya funktion tillåts man välja level på den instans man ska spela. Till exempel är spelets första instans, The Great Barrows, anpassad för lvl 20 i sitt grundutförande, men med den nya tekniken som implementeras kan man nu välja att spela sagda instans på vilken level man vill, från lvl 20 till lvl 65. Monstren ökar i level och får tillgång till nya skills då de blir mäktigare, bossarna får mer avancerade strategier på högre nivå och det loot som droppar blir anpassad för vald karaktärslevel. Detta gör att du kan återkomma till dina favoritplatser när du vill efter att du nåt högre level och fortfarande känna skräcken och lyckan rusa genom dig när du kliver in i slutbossens kammare. Ett antal instanser släpps med denna feature med nästa uppdatering och utvecklarna har lovat att släppa fler och fler allt vad tiden går.

När man har besökt en instans en gång och klarat sig igenom den så ges man även möjlighet att senare teleportera sig rakt in i den instansen med sin grupp. Detta framför allt för att korta ner väntetider i PUGs, ännu ett välkommet inslag. Vi slipper nu vänta på att en person ska rida hela vägen till instansens dörr och där summonera alla inblandade parter. Gruppledaren väljer nu den instans som ska spelas genom en ny meny som namngetts Instance Join och aktiverar instansen. Alla i gruppen får då en fråga om dom vill teleportera till instansen och efter att alla gett jakande svar så bär det iväg och man hamnar just innanför dörren. När instansen sedan är färdigspelad så teleporteras alla tillbaka till den lokation de hade innan instansens start och kan fortsätta med vad de nu höll på med innan. På det här sättet spelar det ingen roll var i världen man befinner sig, man kan snabbt gå med i en grupp och direkt spela önskad instans.

Vid vissa tillfällen under storyns gång får man tillfälle att ikläda sig rollen som en historisk person, för att spela igenom en berättelse som tagit plats längre tillbaka i tiden än ens egen karaktär varit aktiv. Till exempel får man i begynnelsen av expansionen Mines of Moria spela en dvärg som var med då hans folk råkade gräva fram den välkända balrogen. Problemet med dessa har tidigare varit att de varit relativt korta scenarion och att man aldrig kunde återgå och uppleva dom igen. Detta har nu blivit åtgärdat och alla så kallade Session-Plays har modifierats så att de kan spelas om och om igen genom att man besöker en speciell historiebok som finns i alla städers bibliotek.

Ett antal nya skirmishes läggs även till och man har också utlovats en del nya skills för max-level-karaktärer. Utöver detta kommer en massiv överhalning av spelets texturer och det ryktas om en större integration av DX10 (och kanske till och med DX11) för även större visuell upplevelse.

Turbine fortsätter att erbjuda nytt material i och med dessa gratis uppdateringar till deras flaggskepp LotRO och för det ger jag dem en djup bugning. Jag vågar däremot inte buga alltför djupt riktigt ännu... oron över det jag presenterade i mitt förra inlägg är fortfarande aningen för stor. Jag lär väl märka den 10e September om mina farhågor besannas eller försvinner med Enedwaiths kalla vind.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.