Levande döda: del 1

Blogg - Christian Håkansson - fre 27 juli 2012, kl 11.56

Jag trevar mig fram på alla fyra i det fuktiga gräset, jag är rädd. I den mörka skogen hör jag vrål och stön. Jag kan ana slitna kläder och käkar som hänger till fötterna. Nu ska vi tala om Zombier i spel...

Jag slutar aldrig fascineras över zombier i alla dess former och medier. Det har börjat kännas som ett av de vanligaste koncepten i diverse mediakultur. Nu tänkte jag tala om zombier specifikt i spel och vilka typer av levande-döda upplevelser som känns mest minnesvärda.

The walking dead are running wild
För oss som kollar mycket på film och spelar spel som involverar zombier så är det nästan en gyllene fråga som ställs inför ett nytt möte av de hjärndöda, jag menar levande döda :8). Kommer de att springa eller kommer de att gå? Det är någonting givande i att mötas av en hord av levande döda som långsamt närmar sig. Ju fler de är och ju mer inträngd man blir desto större blir stressen och pulsen går konsekvent upp. Men sedan har vi ju också den typen av zombier som bara springer och springer...


I Left 4 dead och Dead Island ställs vi inför de snabba, uthålliga och hungriga zombierna. De flaxar med armarna och skriker likt galna fyllon i sommarvärmen. Run and gun, spreja dig fram och hoppas på det bästa, att de inte tar dig helt enkelt. I mörka utrymmen blir stressen och liksom skräcken mer påtaglig där zombierna envisas med att springa marathonlopp.

I spel som Dead rising 2, Black Ops, Necrovision och Doom 3 har man istället valt ett lugnare tempo hos de levande döda. De vandrar långsamt framåt och får ur sig ett idealstön. Å ena sidan har man valt en kreativ väg att gå, genom att ge spelaren möjlighet att t ex själv välja tillvägagångssätt. Antingen cyklar du över dem, slår dem med dildo eller kanske slänger på dem en skönhetsmask. (Dead Rising 2). I Necrovision känns det mer som att zombierna har skolat sig hos en rysk manskör med hänsyn till deras vibrato i rösten. Att det sedan är förstavärldskrigets miljö med leriga skyttegravar i kombination gör ju inte upplevelsen sämre.

I Doom 3 kör man mer på den skalliga looken där de glatt får släpa sig fram i oljiga arbetsoveraller. En del får använda pistol eller gevär och är besatta av djävulen själv. Självklart är de flygande huvudena och de stora muskulösa tjurnacke-monstren "hell-knight" en trevlig topping på en redan mättande chokladkaka men... Jag gillar inte riktigt att de fick bibehålla finmotoriken så att de kunde hantera ett gevär eller två. Nej, mina zombier ska antingen springa eller släpa sig fram, ge ifrån sig ett idealstön och invänta min machete som välplacerat fastnar i pannloben.
:party:

Vilket Zombie-spel är er favorit? Hur ska en ideal-zombie vara och vilket vapen har ni inte ännu fått använda för att sänka en zombie?

En samhällsvetare fyller ingen funktion, denna ifråga kan inte matematik 07/08/2012 - 12:01
Wh1spYs bild

Christian Håkanssons bild

En riktig klassiker! Resident Evil :bigsmile: Om det är något spel därute som har lyckade zombier så är det helt klart resident evil. Älskade trean när man passerade en trång gränd och det låg kroppar överallt och rätt som det var så högg en av de tag i benet.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.