Att inte se datorspelande som en kulturform är att vara blind för framtiden.

Blogg - Doed - tis 27 juli 2010, kl 15.32

Kopierar över något jag skrev och postade på WAG-forumet.

Mitt första inlägg i någon som antagligen blir en blogg som dör (alternativt flyttas ut till en egen bloggsite) handlar om en artikel jag läst på SvD.se. Det är moderaten Hanif Bali som skrivit om hur datorspel, kultur och moms och jämför dreamhack med allehanda musikfestivaler.

Citat:
"Datorspelande får inte de skattepengar i stöd som de andra kulturformerna lever av. Ändå har datorspel sedan länge omsatt mer pengar än filmindustrin -- vars festival i Stockholm för övrigt betalas av skattebetalarna till 100 procent.

Sedan 1997 har Dreamhack arrangerat världens största datorfestival som drar killar och tjejer från hela Sverige. Dreamhack betalar avgift och hyra till det av kommunen ägda Elmia i Jönköping. Dess arrangörer och sponsorer har medvetet valt att lyfta dataspelsfestivalerna från mörka källarlokaler till en öppen och välkomnande arena.

Dreamhack får till skillnad från andra kulturformer inte en krona av skattebetalarna.

Men ändå jagar Skatteverket dem med näbbar och klor. Skattemasen vill ha en högre moms på Dreamhacks entréavgift jämfört med andra kulturverksamheter."

Att man inte ser spel som kultur idag tycker jag känns lite märkligt. Precis som film, böcker och annat så är spelen en konstform som ger oss en berättelse, vackra vyer och kameravinklar och spännande händelser. Precis som i filmer och böcker har någon byggt upp en värld runt berättelsen, med städer och områden, människor som är viktiga eller oviktiga och annat som bara fantasin kan sätta gränser för. Så vad är det som gör att våra kära spel inte kan vara kultur? Är det pga kontrollen spelen ger oss? Eller är det pga något annat?

Citat:
"I Sverige är vi som spelar dataspel uppenbart diskriminerade:

* Trots flertalet globalt prisade och professionella spelare och lag så vägrar Riksidrottsförbundet se det som en idrott eller sport.

* Trots våra världsrekord i datorfestivaler så förvägras de rätten att räkna arrangemanget som en kulturform.

* Trots att över 80 procent av alla svenskar spelar datorspel ses det inte som en folkrörelse.

* Och trots att den svenska dataspelsindustrin producerar globala bästsäljare, där entreprenörerna på företaget DICE förra året ensamt omsatte mer än alla svenska bokförlags export av böcker och rättigheter, inklusive Stieg Larsson, förvägras de den särställning andra kulturformer har i Sverige."

Jag skulle inte gå så långt som att datorspelande ska tas med som officiellt utövad idrott genom riksidrottsförbundet, men det bör helt klart uppmärksammas hur tävlingsinriktat det kan vara och att det krävs prestationer för att komma någonstans, precis som med idrott och sporter. Men det krävs ett uppmärksammande om spel och hur viktig spelindustrin ändå är för sverige. Med företag som Dice exempelvis som just nu samarbetar med en av de största utgivarna inom spelindustrin och släpper storsäljare efter storsäljare.

Spel har idag flera stämplar på sig som är negativa och som behöver tas bort. Nördighetsstämpeln finns där än idag, trots att en väldigt stor del av svenska folket idag spelar spel på sin dator eller spelkonsol. Bland de äldre finns en stämpel som säger att spel är farliga. Blir man inte våldsam av dom så blir man istället beroende och gör inget annat än att spela om dagarna. Media gillar såklart att visa upp spel som farliga på förstasidor, medans diskussionsämnen och bevis som går emot den här informationen gärna hamnar i skymundan.

Lyft fram det positiva om spel, och lyft in spelen inom kulturens gränser där den förtjänar att vara. Spelare och spelindustrin har gjort sig förtjänt av det, och kulturskatt på spel skulle mest troligt bara främja marknaden.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dataspelskultur-ar-ocksa-kultur_498...

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.