Gamex 2012: Lite Ni no Kuni, lite All-Stars och lite Kratos

Blogg - Gustav Granlund - lör 3 november 2012, kl 10.55

Nu när vi har upplevt de två första dagarna på Gamex 2012 kan det vara bra med att kort ta upp några av de spel vi har upplevt under dagarna. Fler kommer även att tas upp i kommande blogginlägg. Självklart har vi träffat på en massa trevliga människor och insupit stämningen som ligger över hela mässan, men detta visas kanske tydligare i det videomaterial vi kommer att publicera de närmaste dagarna.

En av de mest överraskande och glädjande spelen som jag själv fick lägga vantarna på var Ni no Kuni, rollspelet som utvecklats av Level 5 i samarbete med Studio Ghibli som bland annat ligger bakom filmerna Spirited Away och Porco Rosso. Det hela ser ut att vara ett relativt traditionellt japanskt rollspel om pojken Oliver och hans lilla kamrat Drippy, en märklig liten krabat med en lykta som näsring som hjälper och guidar spelaren genom äventyret. I den demoversion vi fick spela på mässan så ser världen ut att vara relativt linjär, men innehåller också den världskarta som är typisk för genren. Striderna har en form av ett semi-turbasrat upplägg där man kan röra sig fritt runt på ett litet slagfält och placera sig rätt för att undvika fienders attacker. Under striderna har man kontroll över Oliver som har sina egna i form av olika magier som han kan använda för att hela eller attackera. En liten knorr på det här är dock att man också kan framkalla andra små figurer med egna attacker som slåss åt Oliver, vilket fick mig att tänka på något i stil med Pokémon. Spelet är utan tvekan väldigt snyggt och bjuder på karaktärsdesign utöver det vanliga, men det är svårt att säga om striderna kommer bli bra i längden även om första intrycket var bra.

Vi har även haft möjlighet att spela ett par av spelen Sony har visat upp, först och främst God of War: Ascension och Playstation All-Stars: Battle Royale. God of War: Ascension känns precis vad man kan vänta sig från serien - ett väldigt snabbt och blodigt actionspel där attackkombinationer och snabba reaktioner krävs för att överleva. Det som kändes lite fräscht var möjligheten att på ett smidigt greppa fiender på håll och samtidigt kunna attackera fiender runt omkring. Även en möjlighet att reparera delar av miljön vid speciella tillfällen skulle kunna öppna upp intressanta pussel, men det var tyvärr ganska automatiserat i den demo jag fick prova på. Tyvärr fick vi inte möjlighet att prova på flerspelarläget i God of War: Ascension, men representanter för Sony nämnde att en betaversion kommer att finnas tillgänglig på PSN+ framåt vintern. Playstation All-Stars imponerade väl inte riktigt lika mycket under den korta demo. Spelet har uppenbarligen tagit inspiration från Super Smash Bros. och själva plattformshoppandet och slagsmålen fungerade bra, men underligt nog upplevde jag att kontrollen var lite märklig och oresponsiv, men det kanske hade att göra med testversionen. Om inte annat är PaRappa the Rapper med i spelet, och bara det gör väl att spelet hamnar på plus.

En av de mest upplysande upplevelserna vi har haft är vad de olika högskolorna har att erbjuda. Vi har fått möjlighet att prova på och träffa studenter på högskolorna på Gotland och Skövde, men även Blekinge Tekniska Högskola och Future Games ska finnas på plats, och vi ska försöka få videomaterial från alla spelen de har att erbjuda. Har ni vägarna förbi är det en del av mässan ni borde kolla in. Det kommer att publiceras ett lite mer ingående blogginlägg med tillhörande videomaterial på Skillpoint inom den närmaste tiden.

Under vad som förmodligen blir mässans sista dag för min del ska Jag, Berg, Sebastian och Linnea få möjlighet att spela Wii U och nya spel till 3DS hos Nintendo och vi ska ge en så tydlig bild som det bara går över huruvida den är något att lägga pengar på vid releasen. Om vi får möjlighet att filma där publicerar vi även lite videomaterial inom kort.

Ni no Kuni blir nog det spelet jag kommer lägga ner mest tid på i år. 01/21/2013 - 11:11
VodkaCitrons bild

Sweet, är väll dom titlarna jag haft allra roligast med under GameX! Ni no Kuni har jag kört hela vägen ut, av dom två demoversionerna som erbjöds. Kanske lite trist att vi bara fick två delar, medan dom jävlar i London tydligen fått köra fyra stycken! Helt underbart och har haft special utgåvan förbokad i snart ett halvår :)

All-stars satt jag faktiskt framför i 30 minuters tid innan mässan höll på att stänga under dag två så nu har man kört ungefär alla karaktärer och testat på alla banorna som fanns på plats!

Än så länge så gör inget av dessa spelen mig besviken, visst All-Stars är en ren rippoff men den typen av spel behövs på PS3:an, så även om nu spelet förmodligen är hundra gånger tråkigare än Smash Bros så plockar det nog fullpotten ändå hos mig ;)

Förövrigt så var ZombiU och Rayman Legends jävligt roligt att spela! Dock skulle jag verkligen inte vilja spela med den nya Wii U kontrollen när det kommer till Rayman, eftersom man bara får "hjälpa till" och inte vara en ren karaktär som kan hoppa runt och ha sig. Resterande WiiU spelen var väll "meh", Pikmin är exakt som Pikmin, Minispelen likt Nintendoland är samma upplevelse som Mario Party eller Raving Rabbids fast man får testa på nya features helt enkelt. Visst dom spelen är förmodligen jätte bra! Men man vet exakt vad man får så det känns inte som att man ens behöver ett demo för att ta reda på om man vill ha spelen eller ikke.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.