Året Nintendo skjöt sig själva i foten

Blogg - Johan Eklund - fre 8 juni 2012, kl 17.10

Redan när Nintendo utropade Wii U och dess kontroll var jag rätt skeptisk. Dock känd som Skillpoints stora skeptiker höll jag tyst och försökte tvinga mig själv att tänka att det blir säkert bra.

Men skepticismen fanns där hela tiden. Borde en touch-screen på kontrollen inte ta koncentrationen från TV-skärmen? Hur smart är det? Men jag höll tyst.

Saken är ju den att när Nintendo släppte sitt ursprungliga Wii så var jag positiv inställd, det var tydligt att Nintendo hade en given målgrupp och att konceptet med att förenkla kontrollen skulle nå hem bland barnfamiljerna. Så blev det också.

Men den här gången verkade man gå åt andra hållet, göra allt så icke-intuitivt och komplicerat som möjligt. Men jag höll återigen tyst om mina tankar. Jag kunde ju ha fel i mina antaganden och Nintendo haft någon riktigt genial plan för Wii U som jag helt enkelt saknade koncept nog att förstå.

Efter årets E3 vet jag nu att det inte var så. Jag hade rätt. Wii U är ren jävla dynga som Nintendo kommer försöka trycka ner i folks hals vare sig de vill eller inte.

Jag tänker dock inte raljera om all kritik jag har mot Wii U i detalj. Andra har redan gjort det bättre än mig. Faktum är att sajten CRACKED.COM tar upp PRECIS de argument jag har emot Wii U i den här artikeln:

http://www.cracked.com/blog/5-ways-we-know-nintendo-has-lost-its-mind/

De fem sätt Nintendo förlorat sitt förnuft på är enligt de:

#5. They're About to Make Dick History
#4. They've Decided Games Should Be Facebook
#3. They Think People Love Buying Worse Versions of Shit They Already Have
#2. They Think Basic Button Presses Should Be a Game-Stopping Clusterfuck
#1. They've Invented a Controller That Punishes Everyone for Its Own Existence

Och jag kunde inte hålla med mindre. Jag rekommenderar er, läs!

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04
Gustav Granlunds bild

Cracked-artikeln var nog den mest arroganta skitartikel jag har läst på väldigt länge. Inte nog med att han framställer det som att Nintendo alltid har varit "hardcore" (vi måste göra oss av med detta begrepp i spelindustrin), vilket de aldrig har varit fullt ut, så är det väldigt många ogenomtänkta poänger.

ZombiU-grejen, exempelvis. Lösningen med att man har menyer framför sig, hela tiden, är ett sätt att inte ta bort oss från upplevelsen och hålla pressen uppe. Resident Evil (som alltid hyllas som ett fantastiskt skräckspel) hade fler saker som krossade inlevelsen genom att karaktärerna rörde sig som om de vore pansarvagnar, och i senare delar fungerade menyerna som en plats för säkerhet. Såna saker förstör inlevelsen mer för mig än att en text kommer upp som säger åt mig att kolla på kontrollen.

I punkten om Luigi's Ghost Mansion förstår jag inte riktigt vad det är han tycker är så illa. Spelet är praktiskt taget Pac-Man Vs, ett väldigt hyllat multiplayerspel till Gamecube som jag tyvärr aldrig har spelat, men det verkar riktigt kul.

Grejen med New Super Mario Bros. U är samma sak, det är ett ganska tilltalande koncept om man spelar med någon som inte riktigt har färdigheterna att spela Mario-spel men ändå vill vara med och hjälpa till. Inte för att jag känner någon som inte kan hantera ett Mario-spel förutom min mormor, men ändå. Det finns säkert såna personer också. Det Nintendo vill få fram är något som liknar det [img]http://2.bp.blogspot.com/-9ircV74dPMg/TvTIrxCg5RI/AAAAAAAAAT0/aX_LpC46r8Q/s640/Retro%252520NES%252520Ad.jpeghär[/img], dvs säga ett spel som alla kan avnjuta i någon form. Denna gång mer hands-on.

Jag ser en ljus framtid för Wii U, och då var jag väldigt kritisk till Wii i början. Konferensen gjorde i alla fall att jag vill ha en.

Andreas Bergs bild

Håller med Gustav fullständigt och tycker att den obotliga kritiken mot Nintendos E3-närvaro i år har nått helt löjliga proportioner.

Andreas Ljungströms bild

Började fila på ett svar men blev så omfattande att jag skrev ett eget blogginlägg om ämnet.

http://www.skillpoint.se/blogg/andreas-ljungstrom/hur-nintendo-tappade-b...

Johan Eklunds bild

Kan tyvärr inte hålla med er. Wii U är i mina ögon ett skämt, inget annat.

Gustav Granlunds bild

Johan Eklund skrev:
Kan tyvärr inte hålla med er. Wii U är i mina ögon ett skämt, inget annat.

Nu ska jag vara sådär jobbigt positiv och härlig genom att säga: det är ju med olika åsikter om saker och ting. :)

Johan Eklunds bild

Gustav Granlund skrev:
Nu ska jag vara sådär jobbigt positiv och härlig genom att säga: det är ju med olika åsikter om saker och ting. :)

Haha, så är det ju. :) Var dock på väg att lägga mig igår därav det korta svaret på ditt inlägg.

Här kommer ett lite längre:

Tycker inte han framställer Nintendo som hardcore, mer just det att de haft ganska givna målgrupper i det förflutna. Men det kanske är en tolkningsfråga. Drygheten är ju dock en del av Cracked's gimmick. Poängerna är de flesta enligt mig relevanta.

ZombiU kan jag inte hålla med dig. Ta en stor papp-skiva mellan nävarna och låtsas det är en Wii U-kontroll, sätt dig några meter från TV'n och simulera att du ska spela Wii U. Slå på en film eller nåt. Med jämna mellanrum tvinga dig själva att i perioder om 5-20 sekunder titta fokuserat på papp-skivan. Berätta sen hur kul det är. Dubbla skärmar fungerar på NDS för att din blick är riktad mot båda skärmarna simultant och en mikromal ögonrörelse ger oss ändå överblick. Med en Wii U-kontroll i knät (för du kommer inte orka hålla den kontrollen upp med raka armar framför TV:n) tvingas du inte bara röra ögonen, du tvingas röra huvudet. Jmfr att skriva på din dator. Om du tittar på tangentbordet så är din uppfattning om vad som händer på skärmen marginell, det blir bara ett sudd i ögats periferi. Därför tittar man på skärmen medan man skriver för man kan memomerar tangentbordets layour. Wii U:s kontroll kommer att variera i utseende från spel till spel, från del i spelet till del i spelet för alla utvecklare kommer vilja visa hur innovativa och coola kontrollmetoder de kan hitta på.

Redan idag SÅGAR vi spel för att de slänger in element som tvingar oss fokusera på irrelevanta saker, eller kontroller som gör spelandet svårare utan egentligt syfte annat än just att frustrera spelaren (istället för att ge en ordentlig gameplaymässig utmaning). Det Wii U gör är den exakta motsatsen till det Wii skapades för: Simplifiera. Wii U gör spelandet mer komplext än någonsin. Speciellt när du ska kombinera och spela med andra med Wii U och Wiimotes. Det är en så dålig idé att det finns inga gränser.

Som jag ser det är det enkelt. Bara för att man vill något ska vara på ett sätt så innebär det inte att det är det. Nintendo är som den där mysiga snälla farbrorn man vill det ska gå bra för, men nu gör de det svårt för sig. Det är mer innovation för innovationens skull än för att försöka skapa spännande spelupplevelser.

Det sagt så ja, Luigis mansion-liknelsen hos Cracked var däremot mest bara skum.

Babettens bild

Hela Wii U grejen känns för mig som att Nintendo fått panik efter att xboxen tagit fram kinect och nu försöker klämma ur sig något nytt och fräscht. Tyvärr faller det platt. Jag vill INTE behöva titta ner på en stor och otymplig kontroll för att navigera menyer. Jag vill INTE ha chatfönster som poppar upp när jag sitter och spelar mitt spel, etc etc.
Jag håller med Johan (och Cracked.com) till fullo här.

Antons bild

Jag håller med Johan Eklund, konsolen känns i nuläget inte alls lockande, och jag hoppas att kontrollen inte blir lika jobbig som den nu verkar. Men sen när Metroid, Zelda och ett rejält Mario (New Super Mario Bros.-spelen lockar mig inte alls) kommer så kommer jag antagligen att vara sugen på Wii U ändå. :p

Starfighter Johanssons bild

På tal om uttrycken hardcore och casual, det är ju i princip "core" att spela med styrkors i dagens läge enligt företagen. :beer: Var det inte nån som sa det under årets E3? "For our core gamers" och visade nåt flams som bara var lite mer omfattande än typ Angry Birds och... Bing på Xbox.

Johan Eklunds bild

Starfighter Johansson skrev:
På tal om uttrycken hardcore och casual, det är ju i princip "core" att spela med styrkors i dagens läge enligt företagen

Och den tråden plockade visst Gustav upp ;) http://www.skillpoint.se/blogg/gustav-granlund/av-samma-skrot-och-korn-e...

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.