Beta-intryck: Mists of Pandaria

Blogg - Johan Eklund - sön 1 april 2012, kl 14.53

Ja, så har man testat Pandaria-betan litegrann de senaste veckorna. Intrycken är många och splittrade, och för första gången i en wow-expansions beta känner jag mig inte begeistrad och upphetsad, utan besviken och uppgiven. Visst, det skämtades en del nedlåtande om löjliga pandor från mitt håll långt innan beta-testandet, men det är nu när man sitter med facit i hand jag på allvar kan säga: Det WoW som var är för alltid förlorat och kommer aldrig igen.

Startzonen och pandorna är det egentligen inget fel på. Det är en bra och rolig startzon med mysiga quest, om än inte så originell story bakom. Miljöerna är fantastiska med tanke på spelmotorns ålder och grafiska begränsningar. Man har verkligen pressat allt man kan ut ur de få polygoner man kan använda.

Nej, problemen uppenbara sig först när man spelat ett tag, och framför allt på de högre levlarna och i endgame. Det är den nya spelmekaniken som sätter käppar i hjulen.

Man har som utgångspunkt inför Mists of Pandaria skapat ett färdighets och levlingssystem som ska vara enkelt för alla att sätta sig in i. Men man har gått för långt, för det finns inte längre någonting att sätta sig in i. I princip är glyphs det enda man nuförtiden egentligen kan skräddarsy sin karaktär med, och även de har man simplifierat och ändrat.

Grejjen är den att redan vid de första levlarna väljer man nu inriktning, och de färdigheter man sedan får beror på vilken av ens valda klass tre grundinriktningar man valt. De köps inte längre hos trainers utan dyker upp var och varannan level automagiskt. Talangträdet är helt utrotat. Istället får man var 15:e level välja en av tre bonusförmågor som talang istället. Dessa förmågor är desamma oberoende av vilken inriktning du valt. Det är endast färdigheterna som påverkas av det.

Det är där jag anser Blizzard nu skjuter sig själva i foten. Det krävs nu exakt INGET tankearbete i utformandet av sin klass. Men så spelar de ingen större roll heller. Man kan alltså nu spela från level 1 till 90 utan att någonsin behöva stanna upp, planera och tänka efter. All form av karaktärsutveckling är utrotad, vilket leder till att alla klasser och underklasser blir helt strömlinjeformade.

Dessutom är det frustrerande när man väljer talanger som känns helt omotiverade för den inriktning man valt. Hur kul är det att få ett talent-poäng var 15:e level om det inte spelar någon roll för ens inriktning? Hur kul är det för mig som elemental shaman att level 60 få välja en av tre healing-talents när jag aldrig någonsin kommer att hela då jag ju spelar ranged dps. Fullkomligt irrelevant alltså.

Nej, för mig är Mists of Pandaria början till slutet. Det spelar ingen roll längre hur bra dungeons eller raider man gör i spelet. Spelet i sig är fördummat, all form av behov av engagemang eller tankearbete eller skicklighet har kastats ut genom fönstret till fördel för att desperat ragga nya spelare i yngre målgrupper. Jag ställer mig frågande till om det verkligen är en vis strategi från Blizzard.

Blä.

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04
Lance_McClouds bild

Hu ska jag först säga att jag inte har testat Mist ännu, och inte tänker göra innan spelet släpps i butik. Men jag måste ändå kritisera ett par saker i texten.

Först av allt fattar jag inte vad det är som är så hemska att ha support och defensiva förmågor om man spelar DPS. Nu spelar jag förvisso själv alltid som helare om valet ges, men även då jag spelar som dps så aktiverar jag ofta som defensiva förmågor jag har till mitt förtroende, eftersom jag vet att min dps är meningslös om alla mina kamrater dör som flugor runtomkring mig. Att lägga en ynka global cooldown på att fort hjälpa laget att överleva lite bättre kanske fördröjer min rotation, men det skiter jag i om det ökar chansen att vi tar oss igenom en encounter, även om det bara är lite gran.

För det andra så tycker jag det nya karaktärssystemet är lysande eftersom det ersätter det tidigare talang systemet som var trasigt och meningslöst. Dom sex valen du får i Mist kommer vara bra mycket mer meningsfulla än dom poäng som man tidigare strösslade över ett träd som på sin höjd kunde göra dig 5% bättre på något eller avgöra om du blev en gnutta starkare I pvp eller raiding. Nej, bort med systemet med uppenbart facit som ska följas för att krysta ur några små extra % i effektivitet.

Sen kan jag tycka att detta systemet är allt annat än optimalt, men det verkar vara en klar förbättring på samtliga punkter. Problemet är snarare för mig att WoW har byggts om, lappats ihop och fått påbyggnader i snart åtta år. Det mesta känns som om det kunde gjorts bättre med en helt ny motor och med lite helt nya ideer.

Johan Eklunds bild

Lance_McCloud skrev:
Först av allt fattar jag inte vad det är som är så hemska att ha support och defensiva förmågor om man spelar DPS.

Hemskt? Ja du har ju ingen användning av dem alls. I praktiken innebär det att det bara kanske är var 30:e eller 45:e level du får en talent du faktiskt har användning av. Eftersom de andra i en raid eller pvp-situation är helt överflödiga och onödiga. Du kommer inte ta dig igenom din encounter för de spelare du får med dig in i din heroic kommer vara lata spelare som serverats allt med silversked. Det är ett mer sannolikt scenario.

Lance_McCloud skrev:
Dom sex valen du får i Mist kommer vara bra mycket mer meningsfulla

Du pratar i futurum när facit redan finns till hands. Du sitter och hoppas jag har fel, men jag har inte det. Systemet är redan här och det är en försämring. De nya talentsen är inga gudasända förbättringar, de är sällan mycket bättre än de var innan. Det är samma procent vi pratar om, bara inbakat i klumpar av motsvarande 10-15 levels åt gången. Allt som hänt är att systemet är fördummat och mer uppenbart. Det facit du gnällde över är nu ännu mer påtvingat om någonting och ännu mindre varierat.

Lance_McCloud skrev:
men det verkar vara en klar förbättring på samtliga punkter.

Frågan du bör ställa dig är varför du spelar WoW. För att slösa tid på någonting som vem som helst kan klara av, eller någonting där du känner att det är all den tid, energi och eftertanke du lagt ner som faktiskt spelar roll, och att spelet belönar dig för det?

Johan Eklunds bild

Lance_McCloud skrev:
Problemet är snarare för mig att WoW har byggts om, lappats ihop och fått påbyggnader i snart åtta år. Det mesta känns som om det kunde gjorts bättre med en helt ny motor och med lite helt nya ideer.

Om detta är vi däremot ense.

Okänds bild

Jag håller med dig till hundra procent Johan. Jag har själv spelat WoW i flertalet år och njutit av spelet. Sedan kom en patch i Cataclysm som bajsade på allt jag och mitt gille försökt att uppnå. Jag kan göra en väldigt lång utläggning om allt som var fel med Looking For Raid etc, men det är sent så jag skippar det. Däremot; detta ledde till att jag faktiskt slutade spela, inte bara WoW utan ALLT vad onlinerollspel heter. I ett otroligt dumt infall av optimism fick jag för mig att jag ju ändå skulle kolla in vad WoW hade att erbjuda i nästa expansion. Som tack för det höll jag på att sätta i halsen när det visade sig att fokusen var på pandor. Min dotter och mina brorsöner var lyriska och tyckte att det var KUNG! De är mellan fem och fjorton år. Jag tycker inte det är kung. Men jag tänkte att det går väl att bortse från att folk ska springa omkring och leka kung-fu panda om end-gamet är bra. Efter att ha kollat in betan kan jag säga att jag först blev förbannad. Sedan resignerade jag och gav upp med en suck. Jag kommer inte att betala Blizzard ett öre till.

Lance McClouds bild

Johan Eklund skrev:
Du kommer inte ta dig igenom din encounter för de spelare du får med dig in i din heroic kommer vara lata spelare som serverats allt med silversked. Det är ett mer sannolikt scenario.

Det här har väl överhuvudtaget inget med det nya talang systemet att göra dock? Lata spelare som vill ta genvägar har vi ändå. När t.o.m världsledande raid guilds använder uppenbara buggar för att få extra loot så står det löjligt tydligt.

Utefter min vetskap har det nuvarande talang systemet alltid en optimal väg att gå för maximal prestanda, men i det nya systemet slipper man ju att bege sig till en extern informationskälla för att ta reda på denna information om vilka val man ska göra för att optimera sin klass. Istället kommer man bara ha tillgång till en tredjedel av alternativen, där du i nuläget har flera talangpoäng som till synes kan hoppas över men som egentligen är helt avgörande för om du ska kunna spela din klass som det är tänkt eller inte. På så sätt är facit påtvingat och det är jag glad över, för så borde det vara med tanke på hur dåligt uppbyggt och utdaterat det gamla systemet är.

Och jag har fattat sedan tidigare att nästan alla som enbart kör dps skiter i defensiva förmågor om det stör deras optimala rotation (vilket ofta även innefattar att inte flytta på sig även om det börjar brinna under marken dom står på) men för mej är det uppenbart att det är värt att lägga en ynka global cooldown om det hjälper min grupp att överleva den där knepiga fasen i en raid boss eller liknande. Jag skiter rakt i om det gör att jag halkar efter i dps topplistan. Jag hoppas verkligen att den typ av tänkande kommer bli viktigare och det nya talang systemet pekar i rätt riktning där så jag hoppas detta stämmer även i andra delar av expansionens upplägg med.

Johan Eklund skrev:
Frågan du bör ställa dig är varför du spelar WoW.

Ja inte är det för det elitistiska tänkandet om att jag ska få har vissa bitar av spelet för mig själv bara för att jag spelar det lite mer än andra, eller läser på om saker från spelet via elitistjerks.com. Jag spelar det för att jag gillar det gameplay genren erbjuder, för att bossarna är roliga och mer utmanande än i de flesta andra spel och för att jag gillar hur kul det är att spela WoW med andra. Tanken med att lägga massa tid för att få vara unik och exklusiv i ett spel, men sedan gnälla när andra kommer farligt nära en på det planet är totalt idiotiskt i min mening.

Davids bild

Lance McCloud skrev:
Och jag har fattat sedan tidigare att nästan alla som enbart kör dps skiter i defensiva förmågor om det stör deras optimala rotation (vilket ofta även innefattar att inte flytta på sig även om det börjar brinna under marken dom står på) men för mej är det uppenbart att det är värt att lägga en ynka global cooldown om det hjälper min grupp att överleva den där knepiga fasen i en raid boss eller liknande. Jag skiter rakt i om det gör att jag halkar efter i dps topplistan.

Mnja, som dps är man troligen en rätt sunkig helare och det lär vara ytterst sällan man kan rädda raiden själv. Är en raid så nära gränsen till en wipe (utan att någon klantat sig) hade det varit bättre om helarna varit 5% bättre helare, tankarna 5% bättre tanks, dps 5% bättre dps osv.

Davids bild

Lance McCloud skrev:
Ja inte är det för det elitistiska tänkandet om att jag ska få har vissa bitar av spelet för mig själv bara för att jag spelar det lite mer än andra, eller läser på om saker från spelet via elitistjerks.com. Jag spelar det för att jag gillar det gameplay genren erbjuder, för att bossarna är roliga och mer utmanande än i de flesta andra spel och för att jag gillar hur kul det är att spela WoW med andra. Tanken med att lägga massa tid för att få vara unik och exklusiv i ett spel, men sedan gnälla när andra kommer farligt nära en på det planet är totalt idiotiskt i min mening.

Tyvärr ett alltför vanligt problem.
Lyckligtvis finns det många som gillar att experimentera fram optimala builds för att sedan dela med sig av dem, inklusive rotationer etc.
Självklart kommer många plocka dessa färdiga builds och sedan skryta över vilken fantastisk dps de har och hur alla andra suger. Men det är deras val, deras loss.

Själv gillar jag att experimentera och tar gärna en färdig build som utgångspunkt, provkör den och försöker sedan tweaka builden efter min spelstil. Visst, jag kanske inte har den där värsta über-dps:en eller helandet eller whatever, men jag har en build som jag trivs med.

Jekulakuss bild

Bäbislir. Jag kommer aldrig att ratta en panda. Tur att man lämnade. Kändes lite sådär att lägga 3000 timmar på att sno ihop bra grejer, som blev helt värdelösa över en natt. Roligt var det när platser och gear kändes onåbara. Äckligt blev det när skiten kastades på mig.

"...detta ledde till att jag faktiskt slutade spela, inte bara WoW utan ALLT vad onlinerollspel heter."

- Det behöver man inte göra. I WoW-knarket ingår ingrediensen att man tror att WoW är det enda som går att spela.

Okänds bild

Jekulakus skrev:
- Det behöver man inte göra. I WoW-knarket ingår ingrediensen att man tror att WoW är det enda som går att spela.

Jag har spelat andra onlinerollspel innan WoW, som var bättre. Tills de totalförstördes för att utvecklarna tyckte och trodde att massiva ändringar skulle leda till fler spelare. Jag uppfattar det just nu som att det tyvärr är så det ligger till i onlinelandet och vill just nu inte få mina spelupplevelser krossade av framtida speljättar som sugit pengar och tid ur mig i månader och år. Kanske känner jag annorlunda framöver, men just nu kan de alla ta sig i baken.

Johan Eklunds bild

Lance McCloud skrev:
Lata spelare som vill ta genvägar har vi ändå.

Min poäng var dock att de inte lär bli mindre lata nu, tvärtom lär fler bli lata. Å andra sidan, looking-for-raid-systemet har ju redan förstört spelet på den punkten, så det lär ju göra mindre skillnad egentligen. Det är sant.

Lance McCloud skrev:
Utefter min vetskap har det nuvarande talang systemet alltid en optimal väg att gå för maximal prestanda, men i det nya systemet slipper man ju att bege sig till en extern informationskälla för att ta reda på denna information om vilka val man ska göra för att optimera sin klass.

Kommer ju finnas en optimal väg i nya systemet också. Men visst, sajter som elitistjerks och tankspot kommer bli överflödiga på sikt nu. Det jag stller mig mot här är sättet man löser det på. Blizzard borde själva i spelet erbjuda den stöd och hjälp "noobs" behöver för att sätta sig in i och förstå sin klass, via verktyg. Spelet i sig bör tillgodose alla spelarnas behov. Nu gör man tvärtom, man skalar bort allt spelande, all karaktärsutvecklign ur spelet så man slipper bry sig om att ge spelarna hjälp i att förstå spelets och klassernas mekanismer.

Lance McCloud skrev:
men för mej är det uppenbart att det är värt att lägga en ynka global cooldown om det hjälper min grupp att överleva den där knepiga fasen i en raid boss eller liknande

Fast nu pratar du päron när jag pratar äpplen. Visst, teorietisk, tappar du bara en 1-5% dps på att i en specifik situation köra en global som räddar en tank eller healer som klantat sig, visst det är ursäktligt. Men Som David påpekar så är det inte sannolikt att det spelar någon roll då du, ifall du är speccad korrekt, inte kommer göra så mycket skillnad med din global i ett sådant läge.

Vilket för mig till det jag pratar om, speccandet. Om du som dps speccar för tankning eller helning och inte fokuserar på din dps så lär du tappa mer än bara 1-5% i dps med korrekt rotation. Då är det oursäktiligt, för om alla klasser speccar och börjar tappa för mycket från sin maxdps så har du en dålig raidgrupp. Jag kan säga att som raidleader hade jag kastat ut dig med huvudet före om du inte ansträngt dig för att ha en konsekvent spec, för jag kan lova att det syns direkt i en raid om man inte är optad, oavsett spelarens egen skicklighet. Och då var jag raidleader över ett väldigt förlåtande casual-gille när jag spelade.

Lance McCloud skrev:
Ja inte är det för det elitistiska tänkandet om att jag ska få har vissa bitar av spelet för mig själv bara för att jag spelar det lite mer än andra

Fast vars har jag pratat om elitism i sammanhanget? Det hela har precis ingenting med elitism att göra. Har jag gett det intrycket ber jag om ursäkt, för då har jag uttryckt mig dåligt. Nej det handlar om något som inom speldesign kallas effort/reward-kurva.

Som exempel, säg att du går och ska köpa en ny TV, top of the line, och köper den för 20 000, känner dig skitnöjd och är övertygad om att det är väl spenderade pengar. Veckan senare kommer an av dina polare och säger att han också köpt samma TV på samma ställe. Men visar det sig, han köpte den på kampanjpirs vid en utförsäljning för 4 till 5000 bara. Nästan bara en femtedel av det pris du betalade. Skulle inte du känna dig förbannad, besviken och upprörd och framför allt känna dig lurad av butiken som sålde TV till dig? Är du eltitist för att du känner dig besviken? Knappast.

Nej, vad det handlar om är att ett spel, speciellt ett mmo, måste kunna belöna sina spelare efter den tid och möda de lägger ned på spelet. Ha en jämn och stigande effort/reward-kurva. World of Warcrafts kurva har sedan Firelands-patchen kraftigt planat ut, och med Mists of Pandarias nya spelsystem planar det ut extremt mycket mer. Belöningen för de som verkligen vill satsa uteblir, då all content blir allmängods i praktiken.

När utvecklarna anstränger sig mer för att tillgodose tillfälliga spelare och casual-spelare på bekostnad av att tillgodose hardcore-spelarna så slår man bort själva det fundament hela spelcommunityn vilar på. Hardcorespelarna vill kunna vara först och störst, eftersom de lägger ned enormt mycket tid på spelet. Och det i sig gör att andra spelare kan titta på dem, drömma om att få ha lika bra gear, ha lika bra progress och peppa de att fortsätta spela. När det inte längre finns något att se upp till, när hardcorespelarna flyr för att de inte längre har något mål med spelet, ja då förlorar även casualspelarna på sikt lusten, för även de tappar sin målbild.

Jag kan garantera att med Mists of Pandaria, i sitt nuvarande skick (vilket inte lär förändras om man får tro Blizzard som tänker stressa ut den här expansionen), kommer de få hardcorespelare, både raidare och PvP-spelare att fly fältet för andra lir som Rift, SWTOR och kommade TERA, Guild Wars 2 och Secret World.

Andreas Bergs bild

April april? :p :santa: :beer:

Johan Eklunds bild

Andreas Berg skrev:
April april?

Hahaha, ja om det hade varit så väl. Fast ja, pandorna var ju ett aprilskämt från Blizzard ursprungligen så, man kan väl se den här expansionen som ett aprilskämt som gick för långt ;)

Nej men allvarligt, jag kan förstå om det jag säger är svårt att förstå för er som vill tro det bästa, som känner er hajpade och peppade på en ny expansion. Mitt råd är att ni försöker fixa in er i betan själv, migrera er main till beta-servern och köra endgame. Då kommer ni att se att oavsett vad ni tycker om vad jag skriver här, att det inte är argument tagna ur luften. Att det är berättigad oro.

Andreas Bergs bild

Jag har en inbjudan till betan men är osäker på om jag kommer ta del av den något, jag gillar generellt sätt inte att spela betor eftersom man då "förbrukar" mycket content i ett ofärdigt stadie.

Men jag förstår inte hur avlägsnandet av ett helt meningslöst inslag (talent specs idag, eftersom det inte finns något utrymme till mer än max ett eller två relativt betydelselösa val som majoriteten av alla spelare, dig inkluderad skulle jag tro Johan, låter någon annan göra åt dig) till vad som på papperet åtminstone ser ut att ge vissa klasser åtminstone ett mått av riktig valmöjlighet. Men ärligt talat spelar det inte så stor roll för mig, jag kommer troligtvis inte raida i Mists och ser därmed istället fram emot dungeon challanges och alla små minispel och pve scenarios som har lite potential att återuppväcka någon form av intresse för WoW igen. Jag menar, det kan inte bli sämre än resultatet av Cataclysm eftersom det har fått mig att sluta spela spelet helt.

I sammanhanget känns alltså förändringen från det helt godtyckliga talent-systemet vi har idag, till ett som i allra värsta fall är lika godtyckligt, inte speciellt relevant över huvud taget :)

Johan Eklunds bild

Andreas Berg skrev:
Men jag förstår inte hur avlägsnandet av ett helt meningslöst inslag (talent specs idag, eftersom det inte finns något utrymme till mer än max ett eller två relativt betydelselösa val som majoriteten av alla spelare, dig inkluderad skulle jag tro Johan, låter någon annan göra åt dig) till vad som på papperet åtminstone ser ut att ge vissa klasser åtminstone ett mått av riktig valmöjlighet

Nej, ska du inte raida eller PvP:a på en seriös nivå spelar det ingen roll, det är sant. Ska man bara questa, levla och köra normala dungeons så spelar det här systemet mindre roll. Vill man däremot uppnå nåt i spelet, ja då är Mists of Pandaria en katastrof. Det är det jag försöker säga. de som bara vill spela casual, ja det här är definitivt en expansion för dem. Men vi som vill spela och få ut mer än bara bortslösad tid, vi som vill ha utmaning, vi har ingenting att hämta i WoW längre.

Men för att förtydliga, det blir ingen skillnad i valmöjligheter förr och nu i teorin, nej. I princip är det ju bara en spec per inrikting som är optimal hursomhelst. Dock så sänker det kraven på skicklighet, då rotationerna försimplas lite som en konsekvens också. Det är bara logiskt. Du har totalt bara sex talent points i det nya systemet. Endast två, max tre av dessa kommer ha någon egentlig innebörd för din inriktning, oberoende av klass. Faktum är att det som det ser ut nu hade varit lika bra att eliminera talent-systemet helt då det nu bara existerar som en chimär. All karaktärsutveckling utom glyphs och gear är eliminerad. Och även där har man förenklat avsevärt.

I praktiken sitter du ned nu och kan spela din karaktär från level 1 till 90 utan att någonsin behöva göra annat (bokstavligen) än att plocka quests och sälja skräp när din backpack är full. Det enda som gör att det påminner om ett rollspel är närvaron av quests.

Johan Eklunds bild

Andreas Berg skrev:
till vad som på papperet åtminstone ser ut att ge vissa klasser åtminstone ett mått av riktig valmöjlighet

För att förtydliga: Det finns fortfarande ingen valmöjlighet. Du prackas däremot på en massa ondöiga talents du inte behöver i de flesta klasser.

Som lättast exempel, shamaner som jag redan pratat om:

Lvl 15: Ett poäng på tre olika defense-varianter varav en inte är speciellt effektiv för någon spec kan jag lova. Du får endast välja en av dessa.
Lvl 30: Ett poäng på crowdcontrol. Endast Earthgrab och windwalk är vettiga val för annat än solospel. Du får endast välja en av dessa.
Lvl 45: Tre fullständigt värdelösa talents som påverkar dina totems på sätt som är ganska irrelevanta. Du får endast välja en av dessa.
Lvl 60: Första talentsen som kan påverka din dps eller healing-förmåga. Det är extremt tydligt vilken som passar elemental, enhancement eller healing. Här finns ingen möjlighet till variation. Du får endast välja en av dessa.
Lvl 75: Tre healing-påverkande talents. Alla ovidkommande för enhancement och elemental. Du får endast välja en av dessa.
Lvl 90: Tre talents som kan påverka din dps-output och maxhealing. Återigen väldigt tydligt vad som är optat för elemental, enhancement. Healing går lite bet här dock. Noll möjlighet till valfrihet i praktiken alltså. Du får endast välja en av dessa.

Så för att sammanfatta, så har elemental endast nytta av två talentpoints av sex. Och de är i princip obligatoriska för att ha en bra dps, så där finns ingen valmöjlighet. Enhancement har nytta av poänget på level 15 och har därför i teorin lite valmöjlighet, men i praktiken finns det bara ett optat val för de där också. Resto-shamaner är de enda med lite valfrihet då de faktiskt kan välja fritt en av de 3 healingstrategier de vill ha på level 75, men jag kan lova att en av de kommer vara mer optade än de andra.

Relationen är klart jämförbar i både munk och warrior-klasserna vilka är de enda jag testat utöver shamanen. Men utifrån vad andra spelare säger så är det lika illa där.

Så, vars finns det mer valfrihet i det nya systemet? Hur gynnas de olika speccarna av att max ha var för sig nytta av 2-3 talents av sex?

Johan Eklunds bild

Azoghs bild

Jag håller med i det mesta av vad Johan säger här. Jag har inte testat betan, men jag har läst det som finns att läsa, spejat efter filmer och screenshots och mest hela tiden skakat på huvudet åt det jag sett.

Som tidigare nämnt så är det nya skill/talent-systemet helt baserat på att göra streamline och steamroller av questandet, för att vem som helst ska kunna ta sig enkelt från level 1 till level 90 på snabbast möjliga sätt. Så är man ute efter att questa, levla och ha en drös med alts så förstår jag att man välkomnar förändringarna. Jag är dock inte en sådan person.

Jag vill spela End-Game. Jag vill uppleva storyns slutkläm (obefintlig och betydelselös som storyn nu är i WoW så vill jag ändå se slutet på allt som händer) och jag vill fördjupa mig i spelets alla aspekter och utforma min egen karaktär så som JAG vill att den ska vara. Med nya expansionen talar Blizzard rakt av om för mig hur en Warrior beter sig, utan att jag har några som helst val att forma honom. Ta en titt på warriors valmöjligheter som tank så ska ni se att Johan har en drös med valmöjligheter i jämförelse när han spelar sin resto-shammy. En warrior-tank har EN väg att gå då det bara finn EN skill att välja på varje tier som är värt någonting alls. Jag kräks lite i munnen.

Vi kan sedan lägga till att Blizzard faktiskt har fördummat spelet till den milda grad att jag numera känner mig förolämpad. Enligt dessa utvecklare duger jag tydligen inte till att lära mig hur ett standard klass-1A MMO fungerar så dom förenklar och tar bort och fördummar tills det inte finns något djup kvar.

Jag började spela WoW i begynnelsen av Burning Crusade och har aldrig haft så roligt i raid-sammanhang som när mitt dåvarande gille kämpade med näbbar och klor för att döda varje boss i Karazhan. En wipe var aldrig ett nederlag, men en seger var alltid skäl för firande och jubel. Den känslan dog i och med Lich King där allt var för lätt. Jag slutade spela en bit in i 3.x och återkom i Cataclysm med förhoppning att Blizzard tagit sitt förnuft till fånga. Det hade dom till viss del och det var roligt igen... ett tag. Sen förenklades raids och heroics och det krävdes knappt mer än grönt levlings-gear för att kunna delta i end-game. Jag slutade igen och från vad jag läst och hört har trenden fortsatt. Nu tar expansionen det hela ännu längre. Jag får migrän-känningar.

Istället har jag kastat mig in i BioWares magiska MMO Star Wars: The Old Republic, och plötsligt finns känslan där igen. Det är fantastiskt roligt att questa och levla eftersom det spelar mer roll vad karaktären säger och gör än vilket gear man har. På topp-level kan man kasta sig in i nästan samtliga instanser från lägre level i fullt ut hard mode, och det kallas HARD mode av en anledning. Varje pull är en mardröm och en grupp på två eliter kan plötsligt göra slarvsylta av en grupp om inte ALLA i gruppen är med på vad som händer, vilka skills som måste interuptas, var man inte får stå och när man måste fly från melee eller bli söndertrasad av en ljussabel. Och om trash-mobsen (om dom nu kan kallas så) är svåra så är bossarna rent av överjävliga, med extremt korta enrage-timers och galet innovativa och utmanande strategier.

Strategier. Där tror jag dock att WoW har tappat mest genom åren. I Karazhan var det en wipe utan pardon om man inte sprang från Shade of Aran när han kanaliserade sin Nova. Numera har bossarna också strategier man bör strida efter, men i realiteten så räcker det med att ha lite bättre gear så kan man hela igenom eller defenda igenom det mesta och bossarna är en ren tank'n'spank-historia som bara bygger på att dps:en hinner bränna ner bossen innan helarna får slut på mana.

För mig är WoW ett dött spel som i och med MoP vrider sig i graven för att ligga på mage i likkistan. För er som också ledsnat och vill återuppliva den gamla oförlåtande MMO-känslan igen så bjuder jag in er att ansluta er till oss i SWTOR på EU-servern Tomb of Freedon Nadd.

Azoghs bild

Nämnde jag föresten att BioWare tycker att spelet är lite för lätt just nu och därför kommer att nerfa alla healers i Update 1.2 som kommer om drygt en vecka? Så ska det gå till. Det ska vara svårt; vad är annars belöningen värd?

Andreas Bergs bild

Azogh skrev:
Det ska vara svårt; vad är annars belöningen värd?

Amen to that ^^

Johan Eklunds bild

Andreas Berg skrev:
Amen to that ^^

Härligt att vi kan enas om nåt iaf :bigsmile:

HerrOlssons bild

Jag började wowa för två veckor sedan igen. När cata kom var det skitkul och halvsvårt igen, sen när nerfen kom, la jag av. Tills nu. Så jag fyllde på gametime och loggade in på roguen i stormwind. Där stod en annan rogue som jag inspectade och han såg riktigt fet ut (som jag alltid gjort, kollat på dom fetare, drömt om samma gear).. Till jag såg samma snubbe för några dagar sedan, jag hade likbördig gear, på en och en halv vecka. Nja, nå mer wow blir det inte.

Azogh skrev:
SWTOR på EU-servern Tomb of Freedon Nadd.

Kör ni Sith eller Jedi?

Azoghs bild

HerrOlsson skrev:
Kör ni Sith eller Jedi?

vi körde Sith från början på server Niman, men efter att gillet ballade ur och slutade vara aktivt alls så bytte vi server, så nu rockas det light side för hela slanten. For the Republic!!

Släng iväg ett whisper till Isa'dora (min main) om du vill haka på, så bjuder jag in dig till gillet. Vi kommer nog mest att vara i behov av dps just nu så spela exakt vad du vill då alla 8 advanced classes har minst en helt ok dps-spec.

HerrOlssons bild

Azogh skrev:
Niman

Fan där har ju jag min 27 bh.. Men jag ska kika lite på vad jag ska lira osv! Tack för inbjudan

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.