The Death of Warcraft?

Blogg - Johan Eklund - mån 24 oktober 2011, kl 13.13

Ja, jag älskar överdramatiska blogg-titlar. Men skit i det. Poängen är att just nu finns det inget hetare samtalsämne bland PC-spelare (bortsett från Battlefield 3) än annonserandet av den nya World of Warcraft-expansionen Mists of Pandaria och gratisutdelandet av Diablo 3 till alla som säljer sin själ i ett år till Blizzard. Så självklart måste jag hoppa på tåget och kommentera snacket lite snabbt.

Först ut, Mists of Pandaria. Egentligen tömde jag mig själv på åsikter och tankar om detta i podradion fredagsraiden får nån månad sedan. De som lyssnade på det och läst andra kommentarer från mig på ämnet har kanske noterat att jag var negativt inställd till att Pandaren skulle bli en spelbar ras. Jag hoppades Blizzard skulle ha folkvett nog att låta de vara NPC-karaktärer enbart, att det skulle räcka med en klass. Pandaren har trots allt alltid bara varit en parantes i Warcraft-sammanhang och ursprungligen inte menade som ett seriöst inslag. Men jag antar att det var oundvikligt. Tror det kan vara till spelets nackdel då många veteraner och hardcore-spelare kommer se det som ett gullifierande av spelvärlden. Själv anser jag att de är totalt menlösa. I övrigt tycker jag expansionen på ytan verkar intressant. Munk-klassen låter spännande och pet-duellsystemet i pokémonstil tror jag blir skitcoolt. Det nya talangsystemet verkar lovande och de nya asiatiska miljöerna kan kännas fräscha och uppfriskande. Så vi får se vart det bär hän.

Sen det här med konkurrensen från The Old Republic. Andreas Berg har i en krönika idag redan redogjort för att det finns fler taktiska skäl från Blizzards sida till att "ge bort" Diablo 3 till trogna abonnenter. Dvs, man kommer slåss om sin egen målgrupp mellan de två spelen. Så nej, det är inte enbart för att man är rädd att tappa spelare till andra spel.

Men visst är det tydligt med dessa kampanjer att Blizzard är nervösa. Man har stadigt tappat spelare sen Lich King. The Old Republic kommer initialt att stjäla många spelare från World of Warcraft, det är mer eller mindre givet. Jag kommer spela The Old Republic trots mitt ettårsabonnemang i WoW. Det sägs även att man kommer skynda på släppet av expansionen, och redan nu slänga ut Deathwing i nästa raid, och snabba upp storyn i Cataclysm på bekostnad av lite sidostory och den tidigare tänkta Neptulon/Kraken-raiden. Men är allt detta ett tecken på desperation, att WoW är döende. Är det skäl nog för WoW's hatare att gnugga händerna i pur skadeglädje? Nej, det tror jag knappast. Däremot har World of Warcraft nått och passerat sin peak på över 12 miljoner spelare, och de kommer aldrig nå dit igen. Däremot så har spelet många många år kvar innan det är förlegat och Blizzard stänger servrarna. Egentligen är det positivt, fjortisflörtande pandor till trots, då vi kommer se mer gynnande deals för oss spelare. Och förhoppningsvis bättre service. Det är bara bra att Blizzard får allvarlig konkurrens.

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04
Strafers bild

Vadå kommer aldrig nå dit igen? Klart dom kommer.

Sluta vara så negativ. 0:)

HerrOlssons bild

PAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANDAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENNNN!!!!!!!! :love:

Sant, bra att dom får lite konkurrens, kommer givetvis spela både SWTOR och wow, som en sund gamer bör.

Johan Eklunds bild

Strafer skrev:
Sluta vara så negativ.

Haha, men så är det för alla mmo's om man ser det historiskt. De når en peak som de sedan aldrig når upp till igen, för vissa dalar det snabbt, för andra sakta. Jag tror WoW kommer dala väldigt sakta, just för att det är så enormt etablerat och en stöttesten av spelkulturen idag.

tiathins bild
Doeds bild

Pandarens har varit önskade av en väldigt stor del av spelarbasen en väldigt lång tid, och till skillnad från goblins och worgens som spelbara raser som Cataclysm förde med sig känns det som om dom spelar på vad dom tror är sitt absolut starkaste kort när dom gör pandarens till en spelbar ras, från att det bara har hintats om rasen i WoW rent generellt. Dock känns det lite som ett osäkert kort att MoP inte kommer att ha en antagonist som har gjort questandet i, åtminstone de två senaste expansionerna, hyfsat storydrivet och i min mening mycket intressantare. Men med tanke på vissa av faktionernas ledare och deras känslor mot varandra så är det ändå en ganska naturlig fortsättning. För mig personligen hade jag mer än gärna sett någon av alla ondingar som finns kvar i warcrafts lore som nya hotet.

Johan Eklunds bild

Doed skrev:
Pandarens har varit önskade av en väldigt stor del av spelarbasen en väldigt lång tid,

Och väldigt oönskade av den andra halvan av spelarbasen. Vilket gör det till ett kommersiellt självmord. Speciellt då man inte presenterat en antagonist än. Det var ju felet man gjorde med TBC, vilket man också erkände, att man intelyckades utmåla en tydlig antagonist. Folk fattade aldrig varför Illidan förtjänade dö. Nu har man en ännu luddigare story.

Doeds bild

Ja nu ska det ju inte finnas någon antagonist utan dom sa väl att dom ska fokusera på horde vs alliance.. vilket gör att storymässigt lär det inte alls kännas lika intressant antagligen. Jag kan inte tänka mig det iaf.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.