Den ständiga prestandadiskussionen

Blogg - Linnea Hummel - mån 18 augusti 2014, kl 18.10

När det gäller konsol- vs pc-spelande så är det en sak som alltid varit himla viktigt att ta upp i diskussionen "vad som ger en bättre spelupplevelse" men snarare blir att handla om "vem har objektivt den BÄSTA maskinen" och det är snacket om den förbannade prestandan.

Jag har sett videor där nån *supekunnig teknikerperson* sitter och jämför hur väl en konsol ter sig mot en monster-PC. Det uppstår liksom som nån slags förvåning över att en maskin för 10.000 kronor har högre prestanda än en maskin för 3-4.000 kronor. Man ser de uppretade kommentarerna om att en konsol ju INTE ENS kan visa superdupermegamaxi HD med 200000 frames per second, som diverse PC-maskiner kan. Sådär härligt nedlåtande presenterat när de rabblar upp grafikkortsnummer och diverse datortermer som endast väldigt insatta kan förstå. Det förekommer även ett stort klasshat i dessa diskussioner, så som jag upplevt i även andra hobbies. Det handlar om att dumförklara den person som köpt det billigare alternativet. "Åh vad dum du är, för bara 5000 kr mer hade du haft en tusen gånger bättre maskin/kamera/matberedare/gitarr ju!" utan en tanke på att det finns en anledning till att man väljer budgetalternativet. För man har en begränsad budget.


Vore Minecraft bättre om det var ett mer prestandakrävande spel?

Jag har alltid tyckt att hela diskussionen är bullshit. Det är liksom inget objektivt BÄTTRE med en spelmaskin för den kan processera mer information och visa slightly* bättre grafik. Vad fan nu "bättre" grafik innebär. Nuförtiden handlar grafik mer om att presentera en känsla och ett koncept snarare än att den med flest högupplösta polygoner per kvadratcentimeter yta på skärmen vinner. Dessutom har jag alltid sett en hårdvaras begränsningar som en tillgång. Nånting att jobba med, hitta problematiken och unika lösningar för.

För gissa vad, det är lite därför Wii slog igenom så hårt. Det var tänkt som en billig maskin. Det var aldrig tänkt att konkurrera med de andra konsolerna på samma sätt. För Wii erbjöd nånting som de andra inte hade. Ett unikt koncept, som tilltalar familjen och med ett rimligt pris. En Playstation 3 vid lansering utan spel gick för runt 7000 svenska kronor. För det fick man ett Wii till sig själv och hela släkten och deras vänner, i princip.

Genom historien har det kommit igen hur dessa konsoler med "värdelös" prestanda har varit de mest populära och utbredda på hela marknaden. PC-spelandet har på nytt blossat upp och ärligt talat har det för mig varit de spelen som inte alls varit särskilt prestandakrävande som varit mest intressanta. Jag orkar inte med fler AAA-titlar där saker handlar om polerad yta och hur mycket grejer som kan röra sig på skärmen samtidigt. Det är inte där spelglädje skapas för mig. Inte heller i ett dödsdyrt grafikkort eller i en processor som kostar mer än ett mindre lands BNP.

Så är vi redo att gå vidare från den här diskussionen nån himla gång? Är prestanda verkligen det viktigaste i dagens spelklimat? Vad tycker du?

*Jag vet någon kommer påpeka att det är MILSVIDA skillnad, men bespara mig snacket.

Zoom zoom zoom! 01/13/2015 - 11:17
Andreass bild

Som grafiker är jag mer intresserad utav vad man kan göra med hårdvaran man har tillgänglig än vad man kan göra med den bästa hårdvaran man kan få tag i.

Jag tror att utan begränsningar så dör kreativiteten en smula varje gång man arbetar på ett projekt.

Starfighter Johanssons bild

True dat.

Andreass bild

Tänkte lite på den där inledande bilden. Med en bra normal map så kommer meshen med 600 polys se ut nästan som den med 60.000.

Jag har sett att en del företag (Polyphony, jag pekar på er!) skryter med hur många polygoner olika objekt består utav. Jag ser det snarare som att de har dåliga grafiker om de måste offra så mycket polygoner.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.