Skapandet övervinner förgörelse alla dagar i veckan

Blogg - Linnea Hummel - ons 18 november 2015, kl 22.13

Så många gånger jag läst pressmeddelanden kring kommande spel, gärna krigstema och med "miljöer som förstörs när du skjuter på dem!" och att det skulle i sin tur bidra till en annan sorts dynamik. Helvete vad jag tröttnat på att förstöra, förgöra och förinta.
 

Det är inte konstigt att jag dras till det mer färgglada och innovativa inom spelvärlden. När årtionden har ägnats till att slakta fiender, skjuta fiender (överhuvudtaget ha fiender) och demolera allt i sin väg så är det som att få frisk luft när nåt annat dyker upp. Jag var den ungen som uppslukad skapade snöskulpturer på skolgården, bara för att få se dem nedsparkade av arga småpojkar innan nästa rast ens påbörjats. Jag var också ungen som aldrig kunde förstå vad det gav att medvetet förstöra något som nån annan byggt upp - när det ger så mycket mer att jobba i skapelseprocessen.

På "äldre" dagar har jag lärt mig att olika material och situationer har olika handlingserbjudanden. En träbänk erbjuder att bli ristad i, en glasruta att krossas. Anonyma internetforum ger möjligheten att bete sig som ett komplett rövhål och att få en virtuell bössa i handen erbjuder ju att skjuta sönder allt i sin väg.

Det är inte dessa handlingserbjudanden jag vill se i ett spel. Det är alldeles för enkelt. Spelutvecklarna använder våldet som den enkla vägen ut, en lättja som jag alltmer tröttnat på att se.  Eftersom mer avancerade handlingserbjudanden kräver mer tilltänkta designbeslut. Det är lätt att trigga en händelse till att spränga bort något, men hur kan man göra något utan att det ska involvera sådant som innebär att förstöra saker eller förgöra fiender?

Det är den typen av design jag tycker är mycket mer intressant. Och som nuförtiden fångar mitt intresse långt mycket mer än något skjuta-på-allt-som-rör-sig-tills-allt-dör-spel. Jag vill inte förgöra mer, jag vill skapa och vara kreativ! Eller åtminstone ha spelvärldar uppbyggda kring annat än explosioner och dödsantal.

Hur ser du på det här? Har du också tröttnat på den typen av speldesign?

Zoom zoom zoom! 01/13/2015 - 11:17
Johan Eklunds bild

Finns väl en anledning till Minecraft (och alla dess kloners) popularitet om man säger som så.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.