Achievements i verkligheten

Blogg - Sebastian Magnusson - fre 15 april 2011, kl 14.52

Ända sedan Majestic lanserades för snart tio år sedan har ARG - alternate reality games - figurerat i utkanten av vår industri. Det är ett fascinerande koncept som suddar ut gränserna mellan lek och verklighet men - kanske tyvärr - används de oftast bara i marknadsföringssyften.

Den mest intressanta aspekten av ett ARG - särskilt för oss blekfeta nördar som är rädda för all social kontakt - är hur det anammar ett spels konventioner med poäng och belöningar för att utmana oss att röra oss utanför våra sedvanliga cirklar. Carlsbergs Unbottle Yourself (som ju då mycket riktigt är ett reklamverktyg) dök upp förra veckan och är på så vis ett mycket lyckat ARG.

Grundkonceptet är att man skall samla poäng genom att utföra diverse uppdrag. Vissa bygger på rena hederssystem medan andra kräver att man använder sin mobils kamerafunktioner för att dokumentera det. Det röra sig om att dela taxi med en främling, sjunga högt i en butikskö eller ha på sig alldeles för stora kläder. Givetvis så anamas sociala medier på ett skickligt sätt, då man kan dela med sig av utmaningar och filmer till bekanta.

Gemensamt för dessa är då att man tjänar poäng som kan användas för att vinna tävlingar, och enstaka priser lottas också ut till de som tar sig an dagliga utmaningar. Men som titeln (och exemplen) antyder är det gemensamma temat också att släppa loss.

Om vi vill göra fåniga saker i spel för fiktiva poäng så är steget bevisligen inte långt till att göra fåniga saker i verkligheten för fiktiva poäng, och Carlsbergs reklam-app är ett fascinerande steg på den vägen.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.