Jag är lite arg på dig, Code Name: S.T.E.A.M.

Blogg - Sebastian Magnusson - mån 16 februari 2015, kl 18.57

Jag prövade demot på Code Name: S.T.E.A.M. häromdagen, och nu är jag lite sur på det. Alltså, det är inte bara för att det har ett superfånigt namn i samma usla anda som skate. (nej, inte ny mening här, bara EA som inte vet hur punkter fungerar) och Driv3r. Det egentliga problemet med att ha spelat någon timme Code Name: S.T.E.A.M. är att det är ett riktigt roligt strategispel som omedelbart påminde mig det enastående Valkyria Chronicles. Redan där blev jag lite arg, för lika bra som Valkyria Chronicles är det ju inte alls. Och inget fel med det, det är väldigt få spel som är så otroligt bra. Men det är ju synd att man inte kommer få se något mer av det i framtiden.

Men Code Name: S.T.E.A.M. (okej, nu när jag tvingats skriva namnet en fjärde gång tror jag att jag på allvar vill flytta fram titeln som ett större problem än vad jag tyckte i början av den här texten) påminde mig inte bara om Valkyria Chronicles, utan även XCOM: Enemy Unknown. Det är ju också så briljant att man tappar hakan, och jag insåg att jag aldrig spelat tillägget Enemy Within. Efter för många Classic/Ironman-genomspelningar börjar man bli lite utbränd.

Så sagt och gjort, det finns ju till Android numera och jag skaffade det. Jag har två saker att säga om det. Det ena är att det ju funkar över all förväntan bra på mobiltelefon. Alltså, ni minns när XCOM kom till konsol och man blev så chockad över hur bra det funkade att styra med handkontroll att det på många sätt till och med kändes bättre än mus och tangentbord. Precis samma denna gång, pekskärm är helt excellent, även på en så lite skärm som telefonen har. Skall tilläggas att jag har en Xperia Z3 med en hyfsat stor 4,7 tums-skärm, så lite mindre telefoner är det kanske inte fullt så smidigt på, men man måste i alla fall inte ha en fullödig surfplatta.

Men min andra observation har mer att göra med varför jag är lite butt på det där 3DS-spelet som jag inte orkar skriva namnet på. Nämligen att XCOM fortfarande är helt fasansfullt beroendeframkallande på en nivå som bara Firaxis lyckas med. Jag har med framgång slutat snusa och det suget, när det var som värst, är ju ingenting i jämförelse med hur XCOM rycker och drar i ens synapser. Det är ju bara att säga "hej då!" till hela helgen ungefär. Så det är vad du har kostat mig, Code Name: S.T.E.A.M. (nu kom jag på att man kan ha titeln under sin ctrl+v), tack så jävla mycket. Jag är väl fri från XCOM igen lagom till att du släpps i maj, då får vi se om du klarar av att mätta den drake du återuppväckt.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.