Crash Team Racing

Blogg - Starfighter Johansson - tors 5 september 2013, kl 13.20

Den här recensionen är översatt och korspostad från Video Game Luddite.

Jag klarade Crash Team Racing, eller CTR som det kallas, härförleden och jag har ett par saker att säga om det.

Först och främst vill jag påpeka att det här aldrig letade sig in i min samling som liten så det finns inga underliggande nostalgiska värderingar. Det är ärligt talat ganska beklagligt eftersom jag förmodligen hade råälskat detta om jag bara vågat prova. Fartkänslan är väldigt bra. Till och med så bra att det utan tvekan kan konkurera med andra framgångsrika spel i genren som till exempel Super Mario Kart. Jag trodde inledningsvis att jag skulle få uppleva en trött klon fylld av fanservice men det är ju trots allt Naughty Dog vi har att göra med här.

Det ser jättebra ut, det flyter på fint, det är fartfyllt och utmanande - framför allt i de senare banorna. Det finns även gott om saker att göra utöver det så kallade "äventyrsläget" - här finns ett arkadläge, VS, time trials och så vidare.

Det finns åtta olika karaktärer från Crash Bandicoot-universat att välja mellan från start och man väljer banor att tävla på genom att köra till dem i en stor hub. Här finns alltså utrymme att känna på de olika deltagarna innan ett riktigt lopp.

Min enda egentliga invändning är bossarna. I slutet av varje värld, eller hub, så får man alltså möta en boss - som slänger ut skräp, bomber och gud vet vad på banan. Det här låter kanske vid första anblick som ett ganska bra val av design på en bossfight, men det blir ganska fort otroligt tjatigt. Varenda boss i hela spelet gör precis samma sak med nästan ingen variation som helst, vilket redan efter andra bossen känns väldigt tradigt. Det tar effektivt bort överraskningselementet som bossar tjänar så otroligt mycket på.

Utöver enformiga bossar är det här verkligen ett kompetent kartspel med, som sagt, bra fartkänsla och ösig action. Jag skulle utan att skämmas våga rekommendera detta till alla som gillar kart-spel.

Fruktstund! 01/02/2014 - 16:00

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.