Ett år med padda

Blogg - Starfighter Johansson - lör 17 oktober 2015, kl 12.55

Nu har det snart gått ett år sedan jag fick min lilla Ipad Air. Det är dags att sammanfatta denna tiden för att få en överblick av Ios som spelplattform för min egen del. Jag har tagit fram en lista över spel som jag personligen spelat sedan min tjugonionde födelsedag och tänkte redovisa för denna lista nedan. Det är alltså ingen generisk framgooglad topplista över "must have ios gamez!!!!! click here to read about the next game!!!!!!" utan en titt på de spel som fångat min uppmärksamhet tillräckligt för att kännas tipsvärda. Så får vi se var vi hamnar sen.

Jag har delat in spelen i två kategorier, "stora spel" och "snabba fixar". Jag har tillåtit mig spel som egentligen är för Iphone (det går ju att förstora upp sådana spel på Ipad) men undvikt spel enkom designade för att äta småpengar i form av direkt oundvikliga IAP:s (In App Purchases). Varje spel redovisas efter premisserna "vad handlar det om, hur hanterar det ipadformatet, vad tycker jag".

STORA SPEL


Year Walk (40 kronor, 214 MB)
Hands down det bästa mobilspelet jag någonsin spelat. Svenska Simogo från Malmö ligger bakom detta mästerverk som gottar sig i svensk folktro med fokus på företeelsen årsgång. Denna innebär att en person fastar under julafton (eller nyår) och går vid midnatt till närmsta kyrka och går tre varv runt den. Sedan blåser hen i nyckelhålet på ytterdörren och sen börjar prövningarna. Den som klarar alla svårigheter får se små bitar av framtiden. Det går att kalla Year Walk för klarat utan att lösa det sista mystiska pusslet - men den som slutar innan det är löst har enligt mig gått miste om 75% av varför Year Walk är mitt favoritmobilspel. Det räcker inte med att Simogo bejakat den tekniska plattformen (på ett sätt endast överträffat av en annan titel de gjort, som också är med i den här listan), de låter Year Walk komma ut ur skärmen på ett otroligt engagerande och lockande sätt. Jag vill inte säga mer, bara... bara spela det. Ba gör't.


Dead Trigger 2 (Gratis, 554 MB)
Dead Trigger 2 är lite som det tidiga zombieläget i Call of Duty-serien. Döda zombies, bygg upp barrikader och köp fetare och fetare vapen. Här uppdelat i mindre uppdrag av typen "hämta pryl X", "döda X antal zombies" och "försvara plats X" uppblandat med lite festliga bossfighter. Oerhört, med tanke på formatet, bra kontroll med många inställningsmöjligheter för att låta alla hitta sin smidigaste lösning. Det finns en massa olika in-app-purchases men i ärlighetens namn frestade dessa aldrig mig. Allting går att låsa upp genom att helt enkelt spela spelet och inte suga, så jag har fått spela det bästa zombiespelet på mobil plattform helt gratis. Hurra!


The Room (10 kronor, 186 MB)
The Room är ett pusselspel som går ut på att en ska dra i spakar, trycka på knappar, hitta lönnfack och lösa gåtor. Spelaren befinner sig alltså i ett rum under hela spelet men rummet är ointressant. Det intressanta är tingesten som står i mitten av rummet som ser ut som ett enda stort pusselobjekt. Jag stod och vände och vred i flera timmar innan jag klarat av alla pussel och kände ett ordentligt sug att hela tiden gräva djupare och komma vidare. Eftersom kameran är låst(ish) och omgivningen oviktig kan allt fokus läggas på objektet framför spelaren och dess beståndsdelar. Det är jättesnyggt, högupplösta texturer och många fina detaljer. Och det funkar tokbra på padda, det finns inga actionmoment och pusslen är ofta av typen "känn efter lite här och där, prova dig fram!" - och det är ju som gjort för en pekskärm i och med det. Det finns en tvåa har jag fått reda på, och det är definitivt bara en tidsfråga innan jag köper den. Moar! Give me moar!


Til' Mornings Light (70 kronor, 829 MB)
"Tänk om det finns något i stil med Luigi's Mansion på Ios" tänkte jag en dag och knölade iväg en googling. Fem minuter senare installerade jag Til' Mornings Light. Erica är en helt vanlig tonårstjej som umgås med helt vanliga tonårstjejer som får för sig att stänga in Erica i ett helt vanligt hemsökt hus under en helt vanlig natt. Precis som helt vanligt. Det är sedan upp till mig att navigera det här enorma huset och blottlägga de hemligheter som ruvar längst in bland spindelvävstäckta bokhyllor, igenvuxna uteplatser och kusliga korridorer. Det är väldigt tydligt inriktat på en yngre målgrupp med sin ganska tecknade estetik, men bjussar ändå på en hel del trevlig pussellösning, lite nyckelletande och annat sånt där skoj. Jag får styra Erica genom att dra fingret framför henne och liksom visa vägen med min fingertopp. Detta fungerar tillräckligt bra för att inte utgöra ett irritationsmoment, men det är tur att de strider som finns i spelet utspelas på en annan typ av skärm där det i stället gäller att trycka på olika måltavlor i takt, rytm och ibland rätt riktning. Det fungerar bra det också, men blir väldigt fort sjukt tjatigt eftersom att det är i princip samma fem metoder som används mot alla fiender spelet igenom. Tur stiderna är snabbt överstökade. Men ja, jag kände mig rätt engagerad ändå, jag träffade på en massa spöken med mer eller mindre bra röstskådespelarinsatser och donade omkring i ett par timmar innan jag kom ut helskinnad på andra sidan natten. Framför allt skulle jag rekommendera det här till yngre spelare som vill ha något lite mysläskigt och klurigt.


Bug Princess 2 (70 kronor, 174 MB)
Bug Princess 2 är den direktöversatta titeln på Caves klassiker Mushihimesama Futari. Det rör sig alltså om ett vertikalscrollande shoot 'em up med extra kulregn. Kontrollen är äckligt bra, jag får navigera farkosten genom att dra mitt finger på skärmen - vilket ger extremt snabb och precis kontroll. Det är mer direkt än att styra med en joystick eller ett styrkors. Det är hela spelet, ingen miniversion, och det finns massor av mobilkompensationstweakar att ställa in bäst jag vill för att allting ska kännas precis rätt. Nu har jag det utsökta nöjet att besitta 360-porten också, och jag tycker nog det är jämt skägg mellan vilken version jag oftast väljer när det ska pangas. Givet köp för shoot 'em up-fans.


Device 6 (40 kronor, 137 MB)
Anna vaknar upp i ett okänt slott. Hon har ingen aning om hur hon hamnade där och det är upp till spelaren att nysta upp mysteriet bit för bit. Omgivningen är kryptisk och kusligt öde, stämningen är sammanbiten, engagerande och avskräckande på samma gång. Jag kände mig illa till mods flera gånger utan att egentligen ha en uppenbar anledning att göra det. Det bara kröp under skinnet på mig. Device 6 använder formatet på ett sätt som hittills saknar motstycke av vad jag sett. Jag vänder och vrider på min padda och använder skärmen på alla sätt jag kan tänka mig för att nå längre och längre in och nånstans här inser jag att Device 6 inte bara är omöjligt att återskapa på en statisk tråkmånsskärm, det är dessutom en av de mest anspråklöst engagerande upplevelserna jag varit med om på senare år. Jag kan inte nog rekommendera detta för alla som vill ha ett spel som inte bara funkar i mobilformat utan kräver det.

SNABBA FIXAR


Wonderputt (10 kronor, 18.4 MB)
Minigolf med utsökt estetik. Kort men fint, perfa på en kort bussresa. Detta finns även gratis i webbläsare vilket jag fick reda på efter ett köp. Äsch, gjort är gjort.


Skiing Yeti Mountain (Gratis, 46.1 MB)
Minns ni SkiFree? Det här är som det, fast med hipsterfilter och bättre kontroll. Amazeballs är bara förnamnet. Det är gratis så ladda ner och spänn på pjäxorna!


Crossy Road (Gratis, 74.7 MB)
Minns ni Frogger? Det här är som det, fast med hipsterfilter och finare banor i isometrisk vy. Amazeballs är bara förnamnet. Det är gratis så ladda ner och börja hoppa!


AUX B (Gratis, 38.8 MB)
Alla drömmer vi väl om att bli ljudansvariga? Dra sladdar hit och dit, koppla ihop kontakter och se till att allt når dit det ska för att i slutändan få ut ljud ur högtalarna. Väldigt beroendeframkallande och väldigt mycket innehåll för att vara helt gratis.


Ruzzle (Gratis, 72.5 MB)
Hur många ord kan du hitta i högen av blandade bokstäver? Sätt ner fingret på en bokstav, dra sedan över andra närliggande bokstäver och bilda ord. Bilda så många du kan på en viss tid. "JA", "JAG", "JAGA", "AGA" *drar hetsigt fingret fram och tillbaka*.


Down the Mountain (Gratis, 67.6 MB)
Det här är väldigt likt Crossy Road inte bara till utseendet utan utförande. Fast i stället för uppåt över floder och genom trafik så är det nedåt för ett berg fullt av faror och fällor. Explosiva block, spikar i golvet, gift, vattenfall... Det är inte så lätt som en först kan tro att hoppa ned för berget.


Tiny Wings HD (30 kronor, 23.4 MB)
Ett av de allra första mobilspelen jag köpte som jag verkligen kände att jag blev nöjd med. Valuta för pengarna liksom. Du spelar som en liten fågel som alltid flaxar med vingarna. Håll ned fingret på skärmen och fågeln slutar flaxa och faller mot marken. Marken i sin tur består av kullar, så det gäller att landa med fågeln i en av nedförsbackarna och liksom hoppa upp med extra fart för att flyga längre. Gott om delmål att nå och kombosarna är oerhört tillfredsställande att få till.


Blek (30 kronor, 44.1 MB)
Genialiskt litet spel som är... lite svårt att förklara. Tänk dig att du drar fingret på skärmen i ett M. När du sen lyfter fingret så fortsätter ditt ritade M att skriva M, M, M, M. Det är som att du startar igång en liten mask som sedan fortsätter framåt i det mönstret du ritat. Målet är att samla upp ett visst antal prickar. Sedan introducerar Blek mer och mer avancerade banor, med fler och fler hinder.

Fyra bubblare som jag helt enkelt inte hunnit spela än men som ligger på min padda och som jag tror stenhårt på:


Leo's Fortune (50 kronor, 77.4 MB)


The Sailor's Dream (40 kronor, 178 MB)


Oquonie (20 kronor, 66.8 MB)


Shadowmatic (30 kronor, 257 MB)

Fruktstund! 01/02/2014 - 16:00
Linnea Hummels bild

Mycket fint uppställt! Skrattade gott åt "hipsterfilter"

Starfighter Johanssons bild

Tack! Jag skäms fortfarande lite för att jag utelämnade Monument Valley men ärligt talat var det rätt tråkigt. Fint, men tråkigt.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.