Lone

Blogg - Starfighter Johansson - lör 31 januari 2015, kl 12.06

Det finns jättemånga (gratis) spel på indiedb som är allt mellan ganska okej, skitdåliga och helt fantastiska. Jag tänkte försöka vaska fram lite guldkorn (och även allmänt halvintressant) och tipsa om dessa.

Titel: Lone
Storlek: ~458 MB
Plattformar: Windows, Mac, Linux
Utvecklare: ThaGuyWithCake

:beer: LADDA NER :beer:


Klicka för full upplösning

För något år sedan fick vi leka med SketchUp (3D-modellering) och Unity (spelskapartjosan) i min utbildning. Det har nog ThaGuyWithCake också fått göra, för det mesta i Lone ser ut ungefär som de prototyper vi rasslade ihop. Jag tycker mig till och med känna igen vissa former, objekt och effekter från mina egna inlämningar. Roligt att se att någon på ungefär samma kunskapliga nivå faktiskt gick hela vägen och gjorde något av det. Mindre roligt att Lone är en soppa av buggar och dålig speldesign.


Klicka för full upplösning

Troy har tappat bort sin bror. Eller det är premissen i alla fall, alla mediciner överallt planterar misstanken om att det finns långt mer mörka hemligheter än vad Troys bror befinner sig någonstans. Om han ens finns längre, eller har funnits över huvud taget. Men sen tappar Lone bollen. Vad fan, vi har ju precis börjat? Ja. Det har vi. Lone är ett skräckspel av sorten labyrint med låsta dörrar och nycklar överallt. Tyvärr stannar det i inledningsstadiet och blir aldrig mer än låsta dörrar och nycklar. För varje nytt område jag introduceras för finns ett antal låsta dörrar och identiska nycklar utspridda här och där. Det blir fort tröttsamt eftersom så pass lite dessutom händer så jag håller inne shift (spring) hela tiden och bara suckar mig igenom åbäket. Men se det går inte riktigt, för Lone är dessutom trasigt.


Klicka för full upplösning

Jag klarar mig med nöd och näppe förbi den plattformspassage som satt punkt för många otåliga let's playare på youtube och kan stolt utforska vidare - men ganska snart råkar jag in i en bugg som renderar spelet helt ospelbart och sedan kraschade allt. Lone är väldigt nytt och ThaGuyWithCake är medveten om både plattformsfiaskot och diverse buggar som finns - så jag gissar att om några månader kommer det vara en långt mer trevlig upplevelse att spela igenom. Som det står i dag är det nästan helt meningslöst att försöka spela.


Klicka för full upplösning

Varför har jag med Lone då? Det skulle ju fokuseras på åtminstone halvintressanta spel i den här bloggserien! Ja men det är intressant också. Det är intressant för mig som nybörjare inom 3D-modellering och för mig som Unity-noob! Det är inspirerande att se någon samla ihop sina nyfunna kunskaper och faktiskt gör ett spel av detta. Det ger idéer! Lone som spel är helt enkelt inte färdigt, men som koncept är det precis vad jag behöver för att motiveras att fortsätta experimentera i Unity.

Tidigare delar i bloggserien:
Serena
VANISH
The Cursed Forest
The Train

Fruktstund! 01/02/2014 - 16:00

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.