Man5ons bild

Ja men så får det väl bli. Det känns nästan som en tradition nu.

The Expendables (2010)
Action (Ca. 100 min.)
Med bl.a. Sylvester Stallone, Jason Statham, Dolph Lundgren, Jet Li, Mickey Rourke, Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger, Eric Roberts, Randy Couture, Steve Austin, Terry Crews
Av Sylvester Stallone

The Expendables är en film som man kan attackera på väldigt många olika plan. Till exempel kan man säga att den är särdeles talanglös som film betecknat. Man kan fortsätta med att säga att den är fullkomligt, totalt och ytterst platt och onyanserad. Man skulle då ha helt rätt. Men samtidigt kan man även slå fast att det är en 100 minuter lång hyllning och showcase för vad åttiotalet plus action innebar. Lite beroende på hur gammal man är, lite beroende på vilket humör man är på och framförallt beroende på vad man idag tycker om kultrullar som Commando och First Blood kommer att avgöra om du tycker The Expendables är bra eller anus.

Filmen handlar om ett mytiskt elitförband snedstreck motorcykelgäng vid namn The Expendables. Mot betalning gör de allsköns självmordsuppdrag hela jorden över. Ledare och maskulinum nummer 1 är Barney (Stallone). Vid sin sida har han bland andra Gunnar (Lundgren), Christmas (Statham) och Ying Yang (Li). Efter att de kontaktas av en man vid namn Church (Willis), angående ett uppdrag att störta en militärledare på en sydamerikansk ö, så åker Barney och Christmas ner för att reka läget, och se vad de har emot sig. Det visar sig att de har en hel del emot sig, men inte nog med det, Barney kärar ner sig i en chica och bestämmer sig för att göra uppdraget, om för inget annat så bara för att hon lyckades väcka hans sovande själ.

"Only an idiot would do this job."

Jag skall försöka vara så objektiv och rak som det bara går. The Expendables är tekniskt sett en sanslöst ointressant historia. Hade det inte varit för att större delen av åttiotalets hjältar är med så hade det här i bästa fall blivit en fis i rymden. Actionscenerna är långt ifrån häpnadsväckande, skämten är så brutalt dåliga att det finns liksom inte och dialogen är inte bara lite ostig och löjlig, den är rent ut sagt miserabel. Är allt detta med flit? Möjligt. Men även om man vill göra dialog och accenter ostiga med flit så kan det faktiskt göras med mer talang än så här. Det är punchlines och oneliners stup i kvarten och de faller så fruktansvärt platt gång, på gång, på gång. Ibland var det nästan smärtsamt hur pinsamt det hela blev.

Men nu över till den ljusa sidan! Dynamiken mellan skådisarna är, håll nu i hatten, faktiskt rent magisk. Det finns en scen i en kyrka mellan Arnold, Sly och Bruce som stjäl hela filmen. De står i fem minuter och rakt upp och ner gör narr av varandras karriärer, och för en äkta filmbuff som en själv så kan jag bara nicka lite lätt och le. Fullständigt underbart. Oavsett vilka det är som är på duken samtidigt utav Sly, Mickey, Dolph och så vidare så tycker jag det glänser lite extra. Kanske jag bara är onödigt nostalgisk men det känns lite som när Led Zeppelin gjorde en comeback tour för några år sedan. Liksom, det är inte riktigt lika tight som det var förr, glöden har svalnat en aning, men det finns något alldeles äkta med i leken som inte någon kan förneka. På den punkten så springer The Expendables rakt in i hjärtat på mig.

Så, lyckat eller misslyckat? Ja det är ju ingen tvekan om att det kunde ha varit lite bättre på flera punkter. Speciellt en sån som Jet Li används ju totalt fel. Istället för att be honom skutta runt som en ninja så ger man stackaren en massa urusla oneliners om att vara kort och liten. En stor känga måste dessutom helt klart delas ut till manusförfattarna. Hade det varit för mycket begärt att ha en, well, typ, plot över huvud taget!? Visst, hjärndöd action är ibland nöje nog, men fanns det verkligen inte något utrymme alls för dramaturgi? Uppenbarligen inte.

Så till syvende o sist. Ska du gå och se den här filmen? Om du älskar skådisarna och inte riktigt bryr dig om "ädlare" filmkonst, så måste du se den här. Om du o andra sidan inte kan räkna upp fem rullar med Stallone i huvudrollen, och tycker att The Darjeeling Limited är världens bästa film...ja då är det nog allt pengarna i sjön att gå på den här. Så bestäm själv.

"We are the shadow, the smoke in your eyes, the ghosts that hide in the night."

5/10

Last chance to lose control

Man5ons bild

Det här är dessutom ett utmärkt tillfälle att påpeka att det finns en ny trailer till Black Swan att tillgå.

När vi ändå är igång så tycker jag ni ska se trailern till The Next Three Days också...

...och well, vi kan väl ta fem lite äldre också, som fortfarande är must-sees om ni råkat missa någon av dem. Först The Green Hornet...

Härnäst The Social Network, notera den underbara covern på 'Creep'...

...och så klart Sucker Punch.

Förvisso smått besviken över Let Me In-trailern, men ändå...

Sist ut bland de gamla trailersarna får då TRON Legacy bli eftersom den är så sjukligt fet.

Senast ändrad av Man5on, 21 augusti, 2010 - 03:26.

in solvent sees bild

Lysande att du återupplivar tråden här på SkillPoint. :love:

all producing nothing intelligent to cause disease

Kletets bild

Påtal om Black Swan. Finns det någon som helst möjlighet att den filmen inte kommer bli det bästa som hänt sedan Inception? Allt talar ju för det! :love:

I can't remember to forget you.

Achis bild

Kletet skrev:
Allt talar ju för det! :love:

Förutom att den handlar om.. dans.. typ.. :cry:

I'm with CoCo.

Man5ons bild

Kletet skrev:
Påtal om Black Swan. Finns det någon som helst möjlighet att den filmen inte kommer bli det bästa som hänt sedan Inception? Allt talar ju för det!

Både ja och nej, flera gånger om. För mig är Aronofsky lite hit or miss. Varannan film älskar jag, varannan avskyr jag.

Pi var blä, Requiem är typ en av världens bästa rullar, The Fountain är 1/10 (seriöst, Wolverine i en bubbla? Eh. Nej.) och The Wrestler punar hårt. Så om han fortsätter sin "streak" hos mig så kommer jag ju dessvärre inte att gilla Black Swan. Fast om hans nästa film efter det på allvar blir RoboCop 4 så kommer så klart streaken att bibehållas ännu längre ty RoboCop 4 skulle vara sinnes.

Men men, oavsett potentiella streaks så är ju Black Swan helt oändligt intressant. Har ju talat mig varm om den under ett års tid så jag tänker inte sluta nu. Trailern lovar gott, lite Abre Los Ojos-feeling kan man säga.

Achi skrev:
Förutom att den handlar om.. dans.. typ..

Dans är fett.

Kletets bild

Achi skrev:
Förutom att den handlar om.. dans.. typ..:cry:

Dans är coolt. 8)

Man5on skrev:
Requiem är typ en av världens bästa rullar,

Man5on skrev:
The Fountain är 1/10

Underligt. Jag skulle nog ta in båda dessa på min topp 10 lista, om jag nu hade haft någon. Haha, visst men Wolverine är som vi alla vet den coolaste av X-Men tillsammans med Gambit.

Nä, nu ska jag ta och läsa upp mig om allt angående Black Swan.

I can't remember to forget you.

Johan Eklunds bild

Man5on skrev:
The Fountain är 1/10 (seriöst, Wolverine i en bubbla? Eh. Nej.

The Fountain hade all möjlighet i världen att bli bra men blev verkligen ett gigantiskt fail rakt igenom

prismas bild

Usch och blä för The Fountain.

Du är bäst!

prismas bild

Trevliga trailers fortsätt gärna med det.

Du är bäst!

Man5ons bild

Salt (2010)
Action / Thriller (89 min.)
Med bl.a. Angelina Jolie, Liev Schreiber, Chiwetel Ejiofor
Av Phillip Noyce

Salt är en standard-thriller, med kanske lite fräschare manus än genomsnittet, och som i slutändan är en ganska schysst rulle. Angie är de facto ingen bimbo, även om många vill ha det så. De kanske känner sig tryggare i en värld där alla som ser ut som hon gör automatiskt också måste vara värdelösa skådisar och totalt tomma i skallen. Fröken Jolie är ingetdera, hon är en mycket god aktris och hon är allt annat än korkad. Med detta ur världen går vi nu vidare.

Salt handlar om CIA-agenten Evelyn Salt (Jolie). Hon har ganska nyligen räddats ur ett Nordkoreanskt fängelse, är nygift och livet är allmänt fett. Tills en vacker dag då en åldrad ryss vid namn Orlov vandrar in på huvudkontoret i Langley och berättar att han är en avhoppad ryss. Salt är först ut att förhöra honom, och skall försöka avgöra om han är en lögnare, dåre eller verkligen en avhoppare. Orlov berättar en utförlig historia om hur Ryssland har skickat spioner till USA under en lång tid, som lever amerikanska liv, men som i hemlighet bara väntar på att få sina uppdrag och utföra dem. Vidare berättar Orlov att han har namnet på den spion som kommer att mörda Rysslands president imorgon när denne skall komma på besök. Spionen heter Evelyn Salt.

"The name of the agent is Evelyn Salt."

Man kan säga att Salt är en klassisk man-kan-inte-lita-på-någon-thriller, med lite extra action inslängt här och var. Action ja, det är ju Kurt Wimmer som står för manus, regissören till Equilibrium. Med andra ord är det mycket springa på väggarna och hoppa och slåss, men sånt gillar vi ju. Fight-koreografi är the shit. Det som inte är lika mycket the shit, utan mest bara shit, är delar utav ploten. Den är av den sorten att stänger man bara av hjärnan, och inte försöker analysera exakt alla drag, så funkar det rätt så bra. Men börjar man ifrågasätta alla kast och twists så kan man rynka på mer än ett ögonbryn innan det är över. Så låt bli istället, nog bäst så för alla parter.

Allt som allt så sticker inte den här filmen ut alltför mycket. Det är en ho-hum upplevelse som man ganska snabbt lär glömma bort, men under de 90 minuter det varar så är man tämligen alert och uppe i varv. Min tidigare raljering över hur vissa idioter inte kan se förbi Angies läppar finns det väl inte mycket mer att säga om. Jo, en filmtitel kanske, Girl, Interrupted. Nuff said. Övriga i Salts cast är även dom sköna lirare. Liev Schreiber är alltid mer än godkänd, även om han som vanligt är lite grå även här. Chiwetel Ejiofor är däremot en personlig favorit, och det är inte bara för hans episka namn kanske bör tilläggas. Han är bland annat med i Serenity, där han spelar lönnmördaren som jagar Summer Glau. Så fruktansvärt ägig på alla sätt och vis.

Men Salt igen. Kan jag då rekommendera denna film till någon? Nja, ja. Den är absolut inte kass, och har tillräckligt många egna idéer för att aldrig tråka ut en, som flera andra liknande filmer har en tendens att göra. Lite väl kort, thrillers brukar vara minst en halvtimme till, och jag hade gärna sett ytterligare en akt. Tror filmen hade mått bra av det. Men men, tempot är o andra sidan skyhögt hela vägen igenom, och det är sannerligen aldrig fel det heller.

"My name is Evelyn Salt."

5/10

Jompas bild

Är taggad på Black Swan. Gillade faktiskt The Fountain även om jag väl kanske inte ser riktigt samma storhet i den som vissa andra och ju knappast tycker den är bättre än Requiem for a Dream. Pi har jag dock inte sett, men jo den verkar väl kanske inte så jävla bra av vad jag hört.

Achi skrev:
Förutom att den handlar om.. dans.. typ.. :cry:

The Red Shoes. Kan ju dock tänka mig att en viss trådskapare tycker den är alldeles för seg och gammal och så vidare. ;)

We are ugly but we have the music.

Man5ons bild

Sent om sido bestämde jag mig ändå för att slutligen se Prince of Persia-filmen, och ja den var precis lika vedervärdigt dålig som jag misstänkte. Inte riktigt i klass med episka failet vid namn Clash of the Titans (som kan vara årets sämsta film faktiskt), men inte sådär vansinnigt långt ifrån. Donnie Darko, varför? Är du Vincent Chase och är det här din Aquaman? Jag förstår bara inte.

Räddningen i filmen är Alfred Molina. Trodde för övrigt aldrig att jag skulle skriva den meningen, är normalt sett inte ett stort fan av den mannen. Men jo, Alfred är faktiskt väldigt rolig här, och är i slutändan det enda i filmen som funkar. Gemma Arterton, om du hade varit hälften så bra skådis som du är vacker hade du vunnit art(ert)on Oscar-statyetter också. Men nu är du inte det, miss Strawberry Fields.

Nej nej nej, det här är ost och slem på samma gång. Fifan.

Senast ändrad av Man5on, 24 augusti, 2010 - 02:52.

Man5ons bild

Eftersom jag hajpade den lite för länge sedan så får jag åtminstone skriva några ord om The Killer Inside Me nu när jag har sett den. Baserad på den underbara Jim Thompson-novellen med samma namn från 1952. Här med Casey Affleck, Jessica Alba, Kate Hudson, Bill Pullman med flera. Det här borde ha blivit exakt hur bra som helst, vilket också var anledningen till att jag hajpade det så hårt. Men när den väl började screenas i våras och man inte hörde så mycket om den så började jag ju ana ugglor som får kläder, och mycket riktigt, det här var ingen höjdare.

Casey är lika brilliant som i The Assassination of Jesse James och Gone Baby Gone, men det bär tyvärr ändå inte upp den här komplexa och coola storyn som det hade behövt göra.

Om ni missat boken så orsakade den ramaskri på sin tid då den är fullständigt vidrig i sin våldsskildring, främst mot kvinnor. Huvudkaraktären Sheriff Lou Ford är en sorts femtiotalsvariant av American Psycho skulle man kunna säga, som mördar kvinnor på brutala sadistiska manér. Filmen lyckas bra med sina intentioner att framkalla äckelkänslor då den är ganska grafisk, men nej de får inte riktigt till det med helheten. Även om vissa scener funkar riktigt bra så blir den totala summan bara så...fattig.

Alexanders bild

Man5on skrev:
Inte riktigt i klass med episka failet vid namn Clash of the Titans (som kan vara årets sämsta film faktisk

Såg den på planet till USA tidigare i somras. Nu hade jag ju inte direkt de bästa förutsättningarna vad gäller HiFi där, men den uppfattning jag fick av filmen då stämmer verkligen överens med detta citat.

Man5ons bild

Predators (2010)
Action (Ca. 100 min.)
Med bl.a. Adrien Brody, Alice Braga, Topher Grace, Laurence Fishburne, Danny Trejo
Av Nimrod Antal

Vissa filmer behöver egentligen knappt diskuteras eller recenseras. Filmer som är så pass förknippade med ett koncept att det omöjligen går att gilla konceptet men inte filmen, eller tvärtom, ogilla det ena men inte det andra. Gillar man Predator från 1987, av mer än nostalgiska skäl då så klart, så är chansen ohyggligt stor att man även gillar det här. Det är inte filmkonst av den högre skolan, men det är av fans, för fans.

Predators är alltså en direkt uppföljare till de gamla filmerna. Jämför titeln med till exempel Aliens, som är uppföljare till Alien. Inget jävla versus här, strunta i dom rakt av. Predators tar sin början i luften, Royce (Brody) vaknar upp av att han är i fritt fall ner mot en okänd djungel. Efter en tämligen osäker landning, med hjälp av fallskärm, hittar han sju andra personer som vaknat på samma obehagliga vis. Det enda de har gemensamt är att de levt våldsamma liv, men varför är de här, vem har fört dem hit? Svaret på den frågan är inte riktigt vad de hoppats på och snart slåss de för sina liv mot en grupp argsinta predators.

"Yeah, it's after 5:00? Time to rape me some fine bitches."

Jag skrev nyss "av fans, för fans", och det tål att upprepas. Den kopplar gång på gång till orginalfilmen, med hjälp av repliker, musik och rent allmänt på ett visuellt manér. Det är inte så mycket tjafs utan det fokas på action och djungel. Det är ett intressant val att sätta halvprettot Adrien Brody i Arnold-rollen. Huruvida det var smart eller inte kan man väl diskutera, men jag tycker själv inte att det var det bästa valet direkt. Ja, smart att inte ta nån muskelpatte, det håller jag med om, men just Brody känns lite väl...trist. Jag hade hellre sett typ Christian Bale bli jagad genom terrängen. Men men, smaken är som bananer.

Jag tycker hur som helst att de använder licensen på helt rätt sätt, de matar oss med exakt lagom mängd "nytt" och lagom mängd nostalgi. Det känns inte för gammalt och det känns inte heller för olikt originalet. Dom som klagar på att den är korkad kan omöjligen ha gillat den gamla goda "Get to da choppa!"-versionen heller. Seriöst folket. 8 badasses. Djungel. Vapen. Predators. Den här filmen är vad den är. Like it or leave it.

"I'm the one that got away. The one you don't fuck with."

7/10

Blawks bild

Jag tycker att Let me in verkar bli en riktigt onödig film. Låt den rätta kom in var en perfekt film. Fantastiskt kameraarbete, manus, skådespel på topp och mer därtill. En hollywood-standardiserad klysch-version av filmen låter ungefär så ointressant som någonting kan bli, nästan. Just för att orginalet var så bra, alltså.

Senast ändrad av Blawk, 4 september, 2010 - 23:50.
Man5ons bild

Blawk skrev:
Jag tycker att Let me in verkar bli en riktigt onödig film.

Man kan väl uttrycka sig som så, kanske, att den blir "onödig" för oss svennar. Men att resten av världen föredrar en film man inte behöver subs till är väl satan så självklart. Jag hatar subs. Hade jag inte fattat svenska så hade jag verkligen varit pepp på Let Me In.

Eller ja, jag är ju rätt pepp ändå!

Senast ändrad av Man5on, 7 september, 2010 - 16:33.

Lars Jensens bild

Vet inte om detta är helt förbjudet i din tråd, men jag såg iaf Solomon Kane häromdagen och kan faktiskt rekommendera den. Inte värdens mest lysande film, men väldigt underhållande och produktionsvärdet är väl tio gånger högre än de andra Robert E. Howard-filmer som kom i början av 80-talet med en viss österrikare i huvudrollen. :p

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

in solvent sees bild

Man5on skrev:
7/10

Det där var väldigt oväntat, men det fick mig att bestämma mig för att se filmen. Troligtvis blir jag besviken på den dock, så tack så mycket. :cry:

all producing nothing intelligent to cause disease

Blawks bild

Man5on skrev:
Man kan väl uttrycka sig som så, kanske, att den blir "onödig" för oss svennar. Men att resten av världen föredrar en film man inte behöver subs till är väl satan så självklart. Jag hatar subs. Hade jag inte fattat svenska så hade jag verkligen varit pepp på Let Me In.

Eller ja, jag är ju rätt pepp ändå!

Själv stör jag mig inte alls på subs, utan kan koncentrera mig rätt bra på båda. Det är ju inte heller en speciellt dialog-tät film, så det lär inte vara så svårt att hinna med båda. Tycker nästan att Låt Den Rätta är så bra att det är värt att lära sig svenska bara för den saken i sånt fall. :)

Tycker inte om syftet med Let Me In. Den smutsar ner en bra film. Men den kanske motbevisar mig. Dock tycker jag fortfarande att det känns onödigt.

Senast ändrad av Blawk, 7 september, 2010 - 21:46.
Man5ons bild

Lars Jensen skrev:
Vet inte om detta är helt förbjudet i din tråd, men jag såg iaf Solomon Kane häromdagen och kan faktiskt rekommendera den.

Det är absolut inte förbjudet, och den verkar klart lite kitch-nice. Skall kollas upp.

in solvent see skrev:
Det där var väldigt oväntat, men det fick mig att bestämma mig för att se filmen.

Alltså, det går ju inte att säga att "Shit Predators var ju kalasbra!". Säger man det så är man ju faktiskt dum i huvet. Den lyckas med tämligen exakt minimikravet för att inte göra mig besviken, men eftersom jag är totalt skadad och fanboy och det ena med det tredje så räcker det i min bok för 7/10 för den här typen av film+licens, liksom.

Hade dom någon gång gjort en gediget snorbra film, som kretsat kring en predator / flera predators så hade det ju varit 10/10 på rot. Samma med Alien-licensen. Om vi tar Aliens som typexempel, det är en i grund och botten helt fantastisk film i ALLA aspekter, som DESSUTOM handlar om HR Gigers underbara aliens. Allt annat än 10/10 skulle vara ett skämt.

Så ja, när det kommer till de här licenserna så får man nästan räkna neråt från 10 istället för upp ifrån 1.

Senast ändrad av Man5on, 7 september, 2010 - 23:35.

Man5ons bild

Lars Jensen skrev:
Solomon Kane

Man5on skrev:
Skall kollas upp

Kollat och klart. Absolut en skön rulle. Visst lite B-varning här och där, men svårt att tvärklaga när både Pete Postlewaith och Max von Sydow är med på ett hörn. Galet lik Hugh Jackman var dessutom huvudrollsinnehavaren.

Man5ons bild

Trailer ute nu för nästa TokyoPop-filmatisering; nämligen Priest.

Det finns trailers som är så trista att jag vill söva först skaparen och sedan mig själv. Sen finns det trailers som bara rakt av, tack vare sitt visuella tema, får mig att vilja krama pussa och göra bus med skaparen. Trailern till Priest är så klockren i sin stil att jag vill busa tills klockan slår fem. Sen om filmen funkar, det är en annan fråga. Just nu är jag lite upphetsad dock.

Senast ändrad av Man5on, 14 september, 2010 - 04:02.

Kalaslirarens bild

Den här tråden är ljuv nostalgi. Bra bra.

Man5ons bild

Resident Evil: Afterlife (2010)
Action / Skräck (Ca. 95 min.)
Med bl.a. Milla Jovovich, Ali Larter, Wentworth Miller
Av Paul W.S. Anderson

En av mina guilty pleasure-filmer är utan tvekan Resident Evil. Ettan då. Såg den på två olika biografer då det begav sig och jag tycker än idag den är klockren. Underbar musik, skön estetisk stil som sedan kopierats lite grann både här och där och alltigenom en skön rulle. Sedan hoppade Paul Anderson av och lämnade över serien till diverse klåpare med resultatet att de två andra uppföljarna inte direkt hållt måttet. Men nu är alltså Mr. Anderson tillbaka i regissörsstolen och klassen höjs omedelbart, åtminstone tillräckligt för att återuppliva mitt egna intresse!

I Afterlife fortsätter historien direkt där trean slutade, hundratals Alice's (Jovovich) röjer runt och ger Umbrella ett veritabelt helvete. En man vid namn Albert Wesker lyckas dock injicera original-Alice med ett rensningsserum som återställer henne till full mänsklighet. Med nyvunnen humanitet beger sig Alice till Arcadia, Alaska, för att leta reda på Claire (Larter), K-Mart och alla de andra som flydde dit i slutet av trean. Men allt hon finner är ödslighet och övergivna flygplan. Vad har hänt?

"Well, this is a pleasant surprise."

Redan i allra första scenen så står det klart att Afterlife är en jä-hä-vligt snygg film. Estetiskt OCH tekniskt. Jag är inte tvärsåld på användandet av 3D, men öppningsscenen i ösregnet i Tokyo är ren och skär konst. Det finns även en scen lite senare in i filmen när vattnet sprutar, innehållandes en viss boss från Resident Evil 5 som är så översatans sjukt tvärcool att jag funderar på att gå och se filmen igen, bara för den scenens skull. Men sen är jag kanske en sucker för vattendroppar som i slow-motion faller på gigantiska yxor, vad vet jag?

Någonting som man absolut inte bör göra är dock att analysera manuset. Någonstans på vägen, för några uppföljare sen eller så, så slutade all logik att följas. Att försöka förstå sig på ploten är ungefär som att förklara för Anna Anka hur man bygger en transformator. Man kan ju försöka, men frågan är om det är värt besväret. Anna Anka behöver inte veta detta, och ploten i Resident Evil-filmer behöver inte vara logisk. Zombies, automatvapen, stora fetton med större yxor, lite T'n'A, industrimetal och stilistiskt övervåld i HD. Vad sa du om plot? Vad är det? Var é vargen?

Liten fotnot är att killen som spelade Rogue's pojkvän i första X-Men här spelar Wesker. Jag var minst sagt lite orolig över att han var för mycket utav en, well, formidabel fitta så att säga, och att han därför skulle sjabbla bort en av spelhistoriens mest episka bad-asses. Men jag är mer än nöjd med hans prestation. Wesker äger sönder sista akten något så fullständigt. Nej allt som allt, Afterlife är meningslöst våld när det är som näst bäst.

Det är förövrigt Gud (Maynard) själv som bidragit med musiken. Bara en sån sak.

"My name is Alice."

7/10

Man5ons bild

Get Him to the Greek (2010)
Komedi (107 min.)
Med bl.a. Russell Brand, Jonah Hill, P Diddy, Rose Byrne, Lars Ulrich, Colm Meaney, Aziz Ansari
Av Nicholas Stoller

Vissa komedier är inte roliga. Till och med så vill jag påstå att de flesta komedier är ganska osmidiga och "gjorda". Been there, done that. Men sen finns det som tur är vissa komedier, vissa geniala och upplysta skapare av komik, som får det att bokstavligen talat spruta cola ur näsan på mig och som får mig att rassla ihop i en fnitterhög på golvet. Stollers första film, Forgetting Sarah Marshall, är en sådan film. När Jason Segel sitter och spelar sin vampyrsång på pianot så är det ungefär så roligt det blir här i livet. Samme regissör är nu tillbaka med en uppföljare, eller spinoff om ni så vill, som handlar om rockstjärnan Aldous "Oh no, not the shirt!" Snow. HOME RUN!

Get Him to the Greek handlar alltså om rockhjälten Aldous Snow (Brand), vars senaste album African Child kallas "Det tredje värsta som hänt kontinenten Afrika, strax efter svält och krig". Han är på total dekis, blivit dumpad av sin fotomodellsflickvän Jackie Q (Byrne) och bor tillsammans med sin mor i London. I New York går Sergio's (P Diddy) skivbolag som skit. Men en anställd, Aaron (Hill), får den brillianta idén att lansera Snow på nytt, med hjälp av ett 10-årsjubileum av hans kända spelning på The Greek Theatre i Los Angeles! Vad kan gå fel!? Sergio gillar idén, men ett problem återstår. Att få den galne dekadenta knarkaren vid namn Aldous Snow att flyga från London till Los Angeles och komma iform för en rockshow. Aaron får i uppdrag att ro i hamn detta minst sagt luriga uppdrag.

"When the world slips you a Jeffrey, stroke the furry wall."

Redan i filmens första minut, när vi får se hela videon till 'African Child', då en Jesus-stylad Aldous Snow går genom en Afrikansk by och sjunger "Theres a small african child inside of me" så lutar jag mig tillbaka, trygg i vetskapen om att det här blir bra. Att det här kommer vara en bra film. Komedier som gör narr av andra popkulturella fenomen, med referenser till det ena mer obskyra än det andra, går hem hos mig varje gång. Jag hänger på varenda replik som en hungrig varg redo att garva arslet av sig. Som helhet kommer det inte riktigt upp i samma klass som Sarah Marshall. Lite svagare manus, lite för lite (inget alls, för att vara exakt) Mila Kunis och inga vampyrlåtar. Men det här är fortfarande en störtrolig komedi, stöpt EXAKT efter min egen humor. Tack Judd Apatow och tack Nicholas Stoller.

Något som inte funkar är P Diddy. Han är ingen bra skådis, saknar helt tajming och har dessvärre också en ganska stor roll i filmen. Terry Crews hade varit rätt man för den rollen. Men alla andra, ni rockar min värld. I övrigt vet jag inte om det finns så mycket mer att säga. Gillade ni Sarah Marshall så kommer ni gilla det här också. Gillade ni inte Sarah Marshall så vet jag faktiskt inte varför ni läser det här över huvud taget.

"I was watching the news one day and I saw footage about, uh, war, and I think it was in Darfur, or Rwanda, or Zimbabwe, or one of 'em, and I thought, 'this isn't right, is it?' And I made some phone calls and it turns out, it isn't."

8/10

Man5ons bild

...och förresten när vi ändå är inne på temat "brillianta komiker", så finns det nu en trailer ute till höstens (förmodade) stora skrattfest, Due Date.

Robert Downey Jr och Zach Galifianakis. Samma regissör som till Hangover.

Kalabaliks bild

Man5on skrev:
Get Him to the Greek

Såg den häromdagen. Var ju helt okej. Men jag är lite skeptisk mot alla nya komedier som kommer ut. De liknar varandra väldigt mycket. Denna lägger jag i samma fack som Superbad, Knocked up, Forgetting Sarah Marshall, Observe and Report, Zack and Miri Make a Porno, Pineapple Express, osv mfl etc. Visst, de är underhållande och delvis väldigt bra. Men det blir för snarlikt och man, iaf jag, blandar ihop filmerna väldigt lätt. Har inga större problem med GHttG, (snitsig förkortning), utan roades av den under den tiden den pågick. Men efteråt lämnar den inget alls. Det är liksom ingen film jag vill se en gång till precis. Det är ingen film som jag kommer rusa till polarna med och tvinga dem att se. Så är det med de flesta filmerna från dessa skådisar. Känns lite som att de har hittat något som funkar och nu mjölkar kossan så mycket de bara kan.

Men jo, delar av den fick mig på fall. Russel Brand och Jonah Hill fungerar väldigt bra i filmen. Men som du skriver, P Diddy borde de uteslutit. Den får 5 av 10.

Kaos och oreda. Kalabalik.

Man5ons bild

Wall Street: Money Never Sleeps (2010)
Drama (Ca. 125 min.)
Med bl.a. Michael Douglas, Shia LaBeouf, Carey Mulligan, Josh Brolin, Frank Langella, Susan Sarandon, Charlie Sheen
Av Oliver Stone

Vart fan ska man börja? Tänker jag. Jo men nu vet jag, först vill jag säga att jag gillar uppföljare där det förflutit lång tid sedan föregångaren. Det är fan ett koncept jag kan ställa mig bakom. Tänk Alien (1979), Aliens (1986), Alien 3 (1992). Vi kan ta The Terminator (1984), T2 (1991), T3 (2003), T4 (2009). Det är lagoma avstånd. Man hinner ladda om, filmerna hinner sätta sig. Det är inte som jävla satans plast-Transformers som knappt hinner kallna innan man spyr ut mer skit. Med det sagt så är det 23 år sedan Wall Street gick på bio. Den har inte bara hunnit sätta sig, den har hunnit bli kult, och den har hunnits glömmas bort. Därför var det en ganska förvånad min Man5on gjorde när han först hörde talas om denna uppföljare, men nu när den är över så tycker jag nog det var rätt beslut att återuppliva Greed Is Good.

Money Never Sleeps handlar först och främst om börskraschen för några år sedan. Sen har man sytt ihop det hela med karaktären Gordon Gekko (Douglas) från ettan. Gordon har släppts ut ur finkan dit Bud Fox (Sheen) lurade in honom, han har släppt en bok och bedriver en ganska stilla tillvaro. Jake (LaBeouf) är den unge jetsetaren som dejtar Winnie Gekko (Mulligan), Gordons nu vuxna dotter. Hon hatar sin far mer än digerdöden och vägrar prata med honom, så Jake går bakom ryggen på henne för att få tips hur man kommer upp sig i världen. Allt detta medans börserna och bankerna är inne i sin största kris sedan 1929. Pengarna rullar, och alla vill att de rullar åt rätt håll. Ingen står att lita på och det är inte lätt att vara Jake.

"Payback. Except I'm not in that business anymore - because the one thing I learned in jail is that money is not the prime asset in life. Time is."

Money Never Sleeps saknar en röd tråd. Ploten känns inte alltför väl genomtänkt och man undrar lite vart Stone tänker dra det hela. Det svajar hejvilt mellan att vara ren och skär propaganda för miljopartiet, till moralkaka om familjeband till rent ut sagt urbota idioti. Vid de tillfällen då filmen är som bäst, när den faktiskt är stark och griper tag, så är den väldigt bra. Jag avgudar Frank Langella, som fick lite välförtjänt hyllningssång efter Frost/Nixon, och han är en riktig klippa. Även Carey Mulligan är lite utav en personlig favorit. Närvaro till tusen och söt som en vitsippa. Hennes roll här är dock stundtals obegriplig och manusförfattaren borde definitivt lagt ner lite mer tid på att skriva henne lite bättre.

Överlag, vilken jävla ensamble va? I huvudrollerna har vi alltså TVÅ Oscarsvinnare och plus TRE andra som har nominerats till en Oscar. Inte nog med detta, regissören Oliver Stone har ju dessutom 3 helt egna Oscarsstatyetter på sitt konto. På rak arm kan jag inte komma på många filmer med så här pass många prisade skådisar/regissörer i action samtidigt. Det är på något sätt värt en applåd bara det. Därför kanske besvikelsen blir ännu lite starkare när det inte blir bättre än vad det blir. Den kändes långdragen och till sist rörig på ett personkemiskt plan. Scenen det hela avslutas med lämnar dessutom en viss besk eftersmak i gomen, man undrar lite hur Oliver Stone tänker. Han har ett klart budskap, men för fram det på ytterst klantigt sätt om jag får säga det själv.

Så njae, det här är en film jag har svårt att rekommendera till någon. Gillar man ettan så tycker jag definitivt att man ska masa sig ner till sin lokala bio för lite skön nostalgi. Den har alldeles lagom med kopplingar till sin föregångare och det går åtminstone i mål på plus. Inga röda siffror, men det borde blivit åtminstone en gnutta bättre än såhär.

"If it weren't for people who took risks, where would we be in this world?"

6/10

Vargavakas bild

Man5on skrev:
Det är förövrigt Gud (Maynard) själv som bidragit med musiken. Bara en sån sak.

Detta har undgått mig. Är det ett orginalsoundtrack det handlar om eller är det återanvändning av gamla Tool / A Perfect Cicle låtar? Kanske anledning nog att se filmen.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.