eskimås bild

Mansy, ge lite tips på zombie-rullar. Har ju redan sett Dawn of the Dead och 28 Days Later och den andra med liknande namn. Samt massa skitfilmer om zombies som gått på sexan såhär på kvällskvistarna genom åren. :bigsmile: Finns det något mer?

c",

Man5ons bild

Ollebro skrev:
funderat på att se den, är det något att ha?

Det är en film som är vad den är, och mängden uppskattning beror direkt på vad du själv gör med den.

Den är väl egentligen inget utöver det vanliga, och risken är att det är lite "för sent" för att uppskatta den nu då så många apat efter den sen den kom. Men den var i sanning groundbreaking just när den kom, och jag står för mitt 8/10 som jag gav den då, efter biobesöket 1999.

Se den iaf på natten, ensam, gärna boendes ute på vischan. Den är effektiv i all sin simpelhet. Gillade du Paranormal Activity så tror jag att du även gillar Blair Witch.

Last chance to lose control

Man5ons bild

eskimå skrev:
Mansy, ge lite tips på zombie-rullar.

Tja, nya serien The Walking Dead är inte dum alls. Sen förrutom de som du nämt så är ju andra bra zombierullar att kolla upp t.ex. Shaun of the Dead, Zombieland, Resident Evil, Land of the Dead, [Rec], The Return of the Living Dead, Versus hmm borde kunna komma på fler, återkommer isf.

eskimås bild

Grymt. Följer ju The Walking Dead. Man kan väl säga att zombie-intresset fick nytt liv i och med att den serien började sändas, vilket också innebar mitt ovanstående inlägg. Har hört talas om Shaun of the Dead, det är väl en komedi? Och Resident Evil brukar ju, eller åtminstone inte de filmerna jag har sett, suga. Men det kanske finns något guldkorn i den filmserien jag inte har sett? :santa: Tack i alla fall. :beer:

Btw, handlar [Rec] om zombies? Trodde det var en kopia av den där Blair Witch-filmen ni nyss snackade om.

Senast ändrad av eskimå, 11 december, 2010 - 02:30.

c",

Man5ons bild

eskimå skrev:
Har hört talas om Shaun of the Dead, det är väl en komedi?

Det är en zombiekomedi, men så tokigt rolig att den måste ses av alla, zombiefanatiker eller ej.

eskimå skrev:
Resident Evil brukar ju, eller åtminstone inte de filmerna jag har sett, suga. Men det kanske finns något guldkorn i den filmserien jag inte har sett?

Tvåan är den enda i serien som jag anser vara helt vedervärdigt dålig. Ettan klart bäst, en riktigt bra film allaround. Trean och fyran är lite mitt-i-mellan imo.

eskimå skrev:
handlar [Rec] om zombies? Trodde det var en kopia av den där Blair Witch-filmen ni nyss snackade om.

Är handhållen kamera ja, men zombies i högsta grad.

eskimås bild

Danke för tipsen, ska definitivt kolla upp Shaun of the Dead. Har troligtvis sett Resident Evil-filmen, men det är värt att se den igen. :beer:

c",

Ollebros bild

eskimå skrev:
Danke för tipsen, ska definitivt kolla upp Shaun of the Dead. Har troligtvis sett Resident Evil-filmen, men det är värt att se den igen. :beer:

Shaun of the Dead är riktigt riktigt bra! :beer:

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Man5ons bild

The American (2010)
Drama / Thriller (99 min.)
Med bl.a. George Clooney, Irina Björklund, Thekla Reuten, Violante Placido, Björn Granath
Av Anton Corbijn

Anton Corbijn, mest känd som fotograf och musikvideo-kreatör. Anton har gjort videos till allt från Depeche Mode, Nirvana, Coldplay och U2 till Per Gessle. Nu på senare år har han dock sadlat om till långfilmsvärlden. Hans första försök, Control, blev riktigt, riktigt lyckat. Andra filmen, The American, blev dessvärre inte riktigt lika lyckad.

The American handlar om Jack (Clooney), en amerikansk lönnmördare och vapensmed. Efter att ett uppdrag i Dalarna (ja, Dalarna, Sverige) gått åt skogen flyr Jack till Rom. Jack tar kontakt med sin chef Pavel och meddelar att han ämnar sluta som lönnmördare, men Pavel övertalar honom att göra ett sista jobb i en närliggande sömnig Italiensk håla. Jack åker dit och bidar sin tid tillsammans med en prostituerad (Placido), hela tiden på sin vakt då han anar att Pavel är mindre glad över hans nyliga avhopp.

"I do what I'm good at."

Om ni tycker att ni känner igen storyn så ja, det är exakt samma story som i In Bruges. The American bygger på en roman vid namn A Very Private Gentleman, medans In Bruges påstår sig ha ett originalmanus. Jag säger att In Bruges manusförfattare har läst A Very Private Gentleman och snott storyn rakt av. Men men, semantics. In Bruges är hur som helst en betydligt bättre film än det här sömnpillret någonsin kan sträva efter att bli.

Ja The American är sanslöst seg och långdragen. Nästan inga repliker yttras, det existerar över huvud taget ingen narration. Halvvägs in i filmen är man lite smått oroad över att man missat en del av filmen som skall berätta handlingen. Men icke, det är på det här sättet som Corbijn har valt att förtälja berättelsen och jag är inte helt överlycklig över hans metoder. Jag tycker filmen är onödigt pretto och det är ofta lite titta-på-målarfärg-som-torkar varning.

Det är kul med lite Sverige dock! En handfull svenska skådisar används, det är svenska tidningsrubriker och snö och så vidare. Istället för de sedvanliga onda ryssarna eller luriga muslimerna så är det här istället "the swedes" som får agera badguys. En frisk fläkt eller vad man nu ska kalla det för. De kunde förlagt hela filmen i Sverige istället, det hade varit ännu roligare. Men ja, Clooney är bra som alltid, övriga aktörer får dock knappt godkänt. Vissa känns som rena amatörer tyvärr, om det beror på att de är Italienare som inte kan engelska skall vara osagt. Fotot är brilliant och självklart är det ett gott hantverk till film. Men...tempot...det är bara på tok för segt för att jag på allvar skall kunna uppskatta denna film.

"You cannot deny the existence of hell. You live in it. It is a place without love."

4/10

Man5ons bild

Red (2010)
Action / Komedi (106 min.)
Med bl.a. Bruce Willis, John Malkovich, Mary-Louise Parker, Helen Mirren, Karl Urban, Morgan Freeman, Richard Dreyfuss, Brian Cox, Ernest Borgnine
Av Robert Schwentke

Närmast löjligt stjärntät actionkomedi som träffar mitt i prick. Okej, alla one-liners är knappast klockrena, men på det stora hela tycker jag att Red är klart över medel för denna minst sagt trötta och slutkörda genre.

Red handlar om pensionerade CIA-agenten Frank Moses (Willis) som kärar ner sig på distans i oskyldiga kundsupportarbetaren Sarah (Parker). När plötsligt en attackstyrka anfaller Moses i hans hem med avsikt att ta livet av honom tar han det säkra före det osäkra och kidnappar Sarah innan de försöker koka henne också. När Moses inser att hela CIA är på jakt efter hans huvud rekryterar han ihop sitt gamla team igen bestående av den skogstokiga vapengalningen Marvin (Malkovich), kvinnotjusaren Joe (Freeman) och snajpern Victoria (Mirren). Tillsammans står de nu mot CIA's samlade styrkor och det är dags för krig.

"Tell Marvin to stand down before he hurts himself."

Om det inte framgick så ja, ploten i Red (baserad på en comic) är tämligen over the top. Den är faktiskt urbota dum, om man ska vara ärlig. Så för allt som står dig kärt se till att stänga av skallen innan du kollar. För om man kan bortse från den banala handlingen så bjuder Red på en hel massa godis. Bruce är Bruce, men Bruce är i bästa Die Hard-form. Malkovich karaktär är lite hit-or-miss. Stundtals är han så rolig att jag kan inte sitta still utan hoppar lite upp o ner och ropar TEDDY KGB! Att dessutom få uppleva Helen Mirren som arg sniper är ju egentligen bara det värt entrépengen.

Som sagt, det är en trött, trött genre. Jag tror inte att jag är ensam om att känna noll upphetsning över utstuderade oneliners och obegripliga actionsekvenser. Men ja, nog ställer sig Red åtminstone ett steg längre upp på trappen än de flesta av sina konkurrenter, utan att för den delen brilliera fullständigt. Den tyska regissören är väl tidigare mest känd för Flightplan och jag tycker han håller sin form. Flightplan är väl snäppet bättre än alla dussenthrillers och Red är snäppet bättre än dussinactionfilmer. De bra skådisarna gör dock att det här är klart värt en kik. Bara man kommer ihåg att sätta hjärnan i standby läge.

"Frank, I never thought I'd say this again. I'm getting the pig!"

6/10

Senast ändrad av Man5on, 15 december, 2010 - 19:48.

Man5ons bild

Winter's Bone (2010)
Drama (95 min.)
Med bl.a. Jennifer Lawrence, Shelley Waggener, Garret Dillahunt, Lauren Sweetser
Av Debra Granik

Det här är en film som laddar, o laddar, o laddar, bygger upp stämning för att slutligen klämma av vad som i bästa fall kan kallas för en liten fis. Vilket är synd, jag tycker nämligen att den här typen av rullar behöver en rejäl aha-upplevelse sista kvarten för att riktigt nå fram. Det är segt och suggestivt, och det som driver filmen framåt är ju längtan efter vad som komma skall. Så när det aldrig egentligen händer nånting så lämnas ett relativt stort hål kvar.

Det finns ju hillbillys, rednecks och white trash. Befolkningen som Winter's Bone handlar om är nog tamefan lite av samtliga dessa kategorier. Filmen utspelar sig helt i en liten håla uppe på Ozark-berget i Missouri, USA. I den här hålan så lagar alla män crank och kvinnorna flår djur. Alla är dessutom släkt med alla. I familjen Dolly's hushåll är det kris. Fadern är spårlöst försvunnen och modern är apatisk och okontaktbar. Äldsta dottern Ree (Lawrence) får istället uppfostra och laga mat till sina två småsyskon. När sen sheriffen (Dillahunt) kommer och hälsar på så går saker från dåligt till värre, då det visar sig att Pappa Dolly har avvikit från en rättegång. Inte nog med det, han har satt upp huset som säkerhet. Om en vecka kommer alltså Ree, hennes syskon och deras mor kastas ut på gatan om inte de kan få fatt på fadern innan dess. Eftersom inte en kotte vill hjälpa till så faller det på sjuttonåriga Ree att ensam luska reda på sin farsa och slita med honom till hans rättegång.

"Never ask for what oughta be offered!"

Skådespelarinsatserna i detta drama är helt uppåt väggarna vansinnigt bra. Inte många kända namn medverkar, men oj så trovärdigt och smutsigt allting är. Filmen speglar verkligen väl den del av USA som är ett riktigt U-land. Man känner ett krypande obehag hela filmen igenom, ett sort medlidande för dessa karaktärer som behöver bo och leva sådär. Bäst av alla dessa skådisar...Jen Lawrence. Vilken brutta säger jag bara! Hon kommer ju att spela Mystique i kommande X-Men, så då blir det väl mer liv i luckan misstänker jag. Men alltså, wow. En fullständigt enastående insats.

Men men, nu är det slut på det roliga. Fantastiskt gripande drama? Check. Sjukt bra skådisar? Check. Totalt antiklimax och fispuff till slut? C H E C K. Tyvärr. Jag sa det i inledningen, jag säger det igen, filmer av det här stuket behöver liksom en twist, en smäll på käften, i sista akten. Det får vi inte här, det blir bara röv av alltihop. Jag påstår inte att Keyser Söze skulle kommit knallande längs berget eller att aliens plötsligt borde invaderat hålan, men jag ville haft NÅNTING. När det var en halvtimme kvar så sa jag faktiskt rakt ut att "Det är intressant att den här filmen fortfarande kan landa på allt mellan 8/10 och 5/10!". Normalt sett så är filmer ganska så satta i sitt betyg med en halvtimme kvar, men för vissa filmer sitter allt i upplösningen, och då gäller det att naila den, annars blir det platt fall.

Nåja, slutgnällt om det. Tematiskt påminner Winter's Bone mycket om Frozen River, fast den är snäppet bättre. Kanske på grund av att i Frozen River så är protagonisten en trött kärring medans här är det en kickass babe som hugger ved, kör pickup och spöar upp inavlade skäggtomtar. En viss skillnad i uppskattning på dessa roller, just saying. Jag tycker ändå att så många som möjligt ska gå och se Winter's Bone då den framkallar en stämning som är smått magisk och man får kalla kårar av bara tanken att bo i de där trakterna.

"Look's like he's been cooking again..."

5/10

Man5ons bild

I april blir det åka av igen!

Ser ut att bli lika stark som fyran, fyran som var en rejäl överraskning i positiv bemärkelse.

Crimson Thunders bild

Man5on skrev:
Ser ut att bli lika stark som fyran, fyran som var en rejäl överraskning i positiv bemärkelse.

Fyran var verkligen en överraskning ja, och jag hoppas verkligen den här blir minst lika bra.

PSN: Mr_jump

Man5ons bild

TRON: Legacy (2010)
Action / Sci-Fi (Ca. 120 min.)
Med bl.a. Jeff Bridges, Garrett Hedlund, Olivia Wilde, Michael Sheen, Bruce Boxleitner, Daft Punk
Av Joseph Kosinski

Jahopp jahopp, det här var inte det lättaste. Att den var snäppet sämre än väntat kan vi väl slå fast omedelbums, men då hade jag ju så klart ganska enorma förväntningar också. Det är ibland, oftast, svårt att rätt utvärdera filmer direkt efteråt när man känner besvikelse. Jag tror ändå den var rätt bra, men ja, lite pusselhuvad är jag allt.

TRON: Legacy utspelar sig i nutid, alltså 28 år efter TRON. 1989 försvinner Flynn (Bridges) spårlöst direkt efter det att han påstår sig funnit ett mirakel inuti The Grid. Hans företag ENCOM går sämre och sämre under hans frånvaro och Flynn's grabb, Sam (Hedlund), roar sig mest med att försöka sabba för de nya bossarna. Men så en vacker dag så får Alan (Boxleitner) ett meddelande från Flynn's gamla nerlagda arkadhall. Han skickar dit Sam för att undersöka och ja, vips så är Sam fast inuti The Grid. Väl därinne visar det sig att Clu och Tron har tagit kommandot och att Flynn är en flykting, och har så varit i motsvarande en sisådär 1200 års tid. Det värsta är dock att Clu planerar att ta över den riktiga världen med hjälp av sin tränade armé och det enda hoppet är att far och son Flynn kan stoppa honom.

"Your father was the creator."

Med tanke på budget, skådisar och allmänna upplägg så borde, enligt mig, TRON: Legacy blivit en helt sanslöst fet film. En riktigt mastodont som hade skrattat åt teh puny motstånd. Men njae, den tar aldrig riktigt fart, det känns tämligen segt. Varför, o varför, satsade de inte mer på gladiatorspelen? Det som finns med i trailern är ungefär what you get. Jag tror nog att många kommer att bli lite besvikna på den allmänna bristen på action i filmen.

Sen vidare så tycker jag att den här satsningen med 20% 3D var rätt dum. Gör hela filmen i 3D eller så låt oss slippa de där förbaskade brillorna. Den i särklass största delen av filmen är i gammal hederlig 2D och det räcker gott och väl, de där få, få delarna i 3D gör det knappast värt 20 kronor extra samt nässkadande glasögon filmen igenom. Men men, nu skall jag sluta whinea och gå över till de positiva avdelningarna. Musiken kanske? Daft Punk (som även har en roll i filmen) har satt ihop ett riktigt fett soundtrack som helt enkelt äger hela filmen igenom. Gillade även att de drog till med Separate Ways och Sweet Dreams i en scen. Två tummar upp!

En punkt som jag var lite osäker på inför filmen var huruvida gamle Bridges skulle ha en stor roll eller mer som en cameo, och lyckligtvis har han en väldigt stor roll. Flynn är med i förgrunden under större delen av filmen och det skall vi vara glada för. Jeff Bridges är...ja han är fanimig en äkta idol, man. The Dude. Olivia Wilde är en annan favorit som jag misstänker kommer krossa mången tonårspojks hjärta i filmen. Hennes karaktär, Quorra, är som stöpt till att vara nördens högsta önskan. En annan hjälte, Michael Sheen, är dock med på tok för lite.

Som jag sa i inledningen, jag vet egentligen inte riktigt vad jag tycker om TRON: Legacy än. Det är en film som behöver sjunka in lite. Men bara kombinationen av musiken, den underbara grafiska stilen, estetiken och Jeff Bridges gör ju att bristen på annat ganska lätt glöms bort. Det är två timmars flykt, och det är värt rätt mycket bara det. Kanske är det regissören, det här är faktiskt killens första film någonsin (!), som får ta viss skuld för att det inte blev ÄNNU bättre. För nog finns det en nivå till att nå upp till. Men men, om ni ursäktar så skall jag nu gå och ändra några färgscheman till svart/orange.

"I kept dreaming of a world I thought I'd never see. And then, one day... i got in."

7/10

Man5ons bild

I'm Still Here (2010)
Drama / Komedi (105 min.)
Med bl.a. Joaquin Phoenix, Casey Affleck, P. Diddy, David Letterman, Edward James Olmos, Ben Stiller
Av Casey Affleck

Jag trodde inför den här filmen att det fanns två möjligheter, hata eller älska. Att det inte skulle gå att tycka "sådär" om I'm Still Here. Men lo and behold, det är faktiskt precis vad jag tycker, att den är just "sådär".

I'm Still here är, för dom som sovit under en sten sedan februari 2009, en mockumentär om Joaquin Phoenix beslut att lämna skådespelaryrket för gott...och börja rappa istället. Ett av de mest visade klippen på YouTube är från hans visit hos Letterman, med tovigt skägg o solbrillor, där han till synes är helt väck. Rykten om Phoenix spreds som en löpeld, ibland att allt är en hoax, ibland att han har blivit knäpp. Ja åsikterna var många och allt filmades alltså av Casey Affleck. I höstas så hade så till sist denna mockumentär premiär på filmgalan i Venedig.

"Well great, I'd like a fucking joint. And to be anywhere other than Washington fucking D.C. But life is not a Christmas day."

Egentligen tycker jag nog att hela "grejjen" är fail. De lyckades inte driva det hela tillräckligt långt. Kombinationen av att Joaquin suger på att rappa och för många nyfikna journalister fick nog vinden att gå ur seglen en smula. Egentligen är det hela bara 100 minuter av en hemmafilmad tjock, skäggig och mumlande Joaquin Phoenix. Men med det sagt så finns det ändå en hel del av intresse i denna film. Som till exempel klippet där Ben Stiller vill få Joaquin att medverka i Greenberg och Joaquin tvärdissar There's Something About Mary som svar. Ja på det stora hela så kan man säga att det är lite Borat över filmen.

Jag gillar hur som helst Joaquin. Jag gillar ju även branchen som helhet, och jag tror det är ett måste för att över huvud taget få ut någonting av I'm Still Here. Är man istället komplett ointresserad av ovanstående så är det här nog närmast olidligt att kolla på. Men för en sån som mig, som har följt den här såpan sedan dag 1, så är det kul att få se hur allt binds ihop i slutändan. Så ja, är man intresserad av hela grejen så tycker jag definitivt att man skall ge denna en chans, men kan man inte bry sig mindre så kan man nog lika gärna bespara sig själv besväret.

"Life's a journey that goes round and round and the end is closest to the beginning. So if it's change you need, relish the journey."

4/10

KidCactuss bild

Man5on skrev:
Sen vidare så tycker jag att den här satsningen med 20% 3D var rätt dum. Gör hela filmen i 3D eller så låt oss slippa de där förbaskade brillorna. Den i särklass största delen av filmen är i gammal hederlig 2D och det räcker gott och väl, de där få, få delarna i 3D gör det knappast värt 20 kronor extra samt nässkadande glasögon filmen igenom.

Men nu är du väl ändå ute och ljuscyklar? :tard: Mestadels så är det ju 3D, med en början i den normala världen i 2D.

Annars håller jag med dig, svårt att säga om den var bra eller inte. Eller egentligen var den inte så jävla bra, men trots det var den lite bra ändå på nåt sätt, mycket tack vare det visuella och soundtracket.

Sen hade jag lite svårt för den datorgenererade Flynn, a.k.a. Clu. Visst, han är ju konstruerad i The Grid, men det är ju även alla andra som finns där, och de ser inte ut som lerdockor. Och även i början av filmen så får vi ju möta en ung Jeff Bridges, i den riktiga världen.

Och som avslutande punkt vill jag nog påstå att Castor/Zuse borde ha spelats av Christopher Walken.

Psykisk sjukmänniska

Man5ons bild

KidCactus skrev:
Men nu är du väl ändå ute och ljuscyklar? Mestadels så är det ju 3D, med en början i den normala världen i 2D.

Hmm intressant. Tyckte mest hela tiden att "nehä, inte 3D nu heller". I alla andra 3D-filmer så har det känts mer...påtagligt liksom. Här var det inte alls samma känsla imo. Undantag är till exempel när de sköt kroken på Flynns rygg, den typen av effekt var det sällan? Skall tilläggas att de andra fyra i sällskapet sa ungefär samma sak, "det var inte mycket 3D?".

20% var ju en medveten överdrift från min sida, men jag vill nog hålla fast vid att det var nånting som kändes "annorlunda".

KidCactuss bild

I mina ögon har de använt 3D som det bör användas, och inte nåt in your face effektsökeri med överextremt och onaturligt djup, som många andra filmer kör.

Psykisk sjukmänniska

Man5ons bild

KidCactus skrev:
I mina ögon har de använt 3D som det bör användas, och inte nåt in your face effektsökeri med överextremt och onaturligt djup, som många andra filmer kör.

Jag skulle nog vilja ha nåt mellanting. Den som jag tycker gjort det bäst hittills är nog Avatar, där kändes det verkligen som en upplevelse. Här i TR2N så...ja jag hade lika gärna varit utan det.

Ollebros bild

KidCactus skrev:

känner jag också, tycker 3D effekterna var ganska påtagliga hela tiden, men de stack inte i ögonen på en, känns som precis som när jag tittade på Avatar i samma salong ett år sedan.
jag älskade filmen, jag njöt som fan av den här filmen. känns precis som efter jag gick ut från biografen efter Avatar. filmen får 10/10 av mig bara sådär, det kändes lite lite platt att det egentligen bara är en enda lång jakt genom hela filmen men jag tycker inte det gör någonting egentligen för den grafiska stilen och DAFT PUNK(!!!!) fick mig att uppleva en enda lång och härlig rysning genom hela filmen. trodde nästan jag skulle fälla en tår när Derezzed började få biosalongen att vibrera, kände ett otroligt välbehag.

jösses jag tycker den gjorde mer eller mindre allt rätt, men jag är lite av en grafkhora och jag tycker inte alltid storyn måste vara djup.

jag vill se den igen, nu genast.

This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

KidCactuss bild

Ollebro skrev:
tycker 3D effekterna var ganska påtagliga hela tiden, men de stack inte i ögonen på en

Exakt. Jag tycker att 3D är som bäst när man efter en stund helt glömmer bort att det faktiskt är 3D.

Psykisk sjukmänniska

Man5ons bild

Unstoppable (2010)
Thriller / Action (90 min.)
Med bl.a. Denzel Washington, Chris Pine, Rosario Dawson, Ethan Suplee, Kevin Dunn
Av Tony Scott

Något så ovanligt som en thriller utan skurk. Eller ja, om man inte räknar ett nästan en kilometer långt godståg som skurk då så klart. Tony Scott levererar som vanligt ett välgjort drama med sina typiska Tony Scott-vinklar och allmänna känsla för kvalité. Även värt att notera att det här är femte filmen av Tony Scott med Denzel i. Bara en sån sak.

Unstoppable är alltså baserad på en verklig incident i Ohio 2001, där man strulade till det rejält och släppte iväg ett obemannat godståg, i full fart, söderut. Som om inte detta vore nog så var tåget dessutom fulladdat med farliga ämnen. I filmen har de flyttat det till Pennsylvania men har överlag hållt sig till sanningen, med vissa små ändringar för att ge ökad dramatik. Denzel Washington spelar lokföraren Frank Barnes som kör ikapp det skenande tåget med sitt egna lok i ett försök att stoppa det.

"This ain't training. In training they just give you an F. Out here you get killed."

Tony Scott har bra känsla för spänning i hög hastighet. Han kanske inte är lika creddig som sin storebror, men ja, jag har alltid gillat Tony. Med det sagt så är jag inte upp över öronen förtjust i Unstoppable. Trots envetna försök att göra karaktärerna jordnära så får man aldrig upp nåt större intresse för dem. Visst, man kan säga att tåget är en typ av huvudkaraktär, men well, i så fall så får jag inte upp intresset för tåget heller. Att filmen har kostat 100 miljoner dollar finner jag även det en smula konstigt, för så himla flott är den minsann inte. Det är ett godståg, som kör fort. Det kan jag själv filma betydligt billigare bara genom att gå ner till järnvägen.

Så njae, mer än fesljummet blir det nog inte för mig. Godkänt, absolut, men inte mer. Denzel är ju alltid, alltid, alltid en charmant skådespelare, och överlag en person som jag egentligen skulle vilja ha med i alla filmer. Chris Pine känner ni nog igen som Kirk från Star Trek, och han är väl i mina ögon definitionen av en dussinskådis. Dawson och resten gör sina jobb, men det är inget att skriva hem om. Men men, vill man ha en och en halv timme hyffsad spänning så varför inte, Unstoppable är helt okej.

"You are a funny guy. Well-trained, but funny."

5/10

Ollebros bild

Man5on skrev:
Unstoppable är helt okej.

har inte sett filmen och jag vet inte hur tåg fungerar men det slog mig direkt när jag hörde talas om filmen att det känns som om det finns ett stort hål i hela iden. hur kan tåget åka ivåg utan lokförare? om det är radiostyrt, hur kan de då inte stoppa det på avstånd? :tard:

Man5ons bild

Ollebro skrev:
har inte sett filmen och jag vet inte hur tåg fungerar men det slog mig direkt när jag hörde talas om filmen att det känns som om det finns ett stort hål i hela iden. hur kan tåget åka ivåg utan lokförare? om det är radiostyrt, hur kan de då inte stoppa det på avstånd?

Det hela berodde i verkligheten, och i filmen, på en ensam urklantig bangårdsarbetare. Han skulle flytta godståget inne på bangården och gjorde i princip tre raka misstag som tillät för tåget att fly bort. Först så glömde han koppla på luftbromsen mellan loket och vagnarna, sedan så glömde han växla till rätt spår, och hans tredje misstag var att hoppa ur loket och försöka springa före till växeln. Död mans grepp existerar dock inte i detta lok och istället för att bangårdsarbetaren hinner före till växeln så accelererade istället godståget och körde förbi honom och ut på huvudbanan.

Det tål att påpekas att denna sekvens inte kan hända i Sverige, då alla tåg här är datoriserade. De följer alla hastighetsbegränsningar automatiskt och skulle gå att stoppa på distans.

Ollebros bild

Man5on skrev:
De följer alla hastighetsbegränsningar automatiskt och skulle gå att stoppa på distans.

låter som om lokförare har ett ganska trevligt jobb då :bigsmile:

Senast ändrad av Ollebro, 19 december, 2010 - 18:49.

Man5ons bild

Black Swan (2010)
Drama / Horror (104 min.)
Med bl.a. Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Winona Ryder
Av Darren Aronofsky

Oh Black Swan, you so random. Detta är en av de filmer jag hajpat mest inför 2010, och ja även under årets gång så klart, i takt med trailers och så vidare. Så ja, årets kanske näst mest hajpade rulle från min sida...tung börda att bära. Men nu är den här helt enkelt, denna svarta skapelse signerad Darren Aronofsky.

Svansjön. Swan Lake. The Lake of the Swans. En rysk ballet från 1877 i fyra akter. Rätt känd, rätt känd. Närmast uttjatad kan tyckas. Men något säger mig att ni inte riktigt har upplevt den såsom den speglas i Black Swan. Nina (Portman) är en hårt arbetande dansös i New York som till sist landar den ultimata rollen; att få spela både Swan Queen och Black Swan i den nya uppsättningen av Svansjön. Hennes hårda regissör Thomas (Cassel) är dock ständigt på henne att hon måste, måste, måste släppa kontrollen när hon spelar The Black Swan, annars suger det. Nina har växt upp väldigt strikt och har en mor som ger control freak ett ansikte utåt. Men när nyinflyttade Lily (Kunis) ansluter till ballettruppen så öppnar en ny, tidigare förtryckt, sida av Nina upp sig, en sida som det kanske hade varit bäst att ge fasen i.

"I had the craziest dream last night about a girl who has turned into a swan, but her prince falls for the wrong girl and she kills herself."

Det luktar...Oscar. Eller rättare sagt Oscar...s. Flertal. Plural. Först den givna, Nat Portman för bästa kvinnliga huvudroll. Men även Darren, Mila, filmen som helhet och möjligtvis någon som bara räknas i statistiken.

Det är rätt intressant. Black Swan är typ 75% ballet, 5% mjukporr, 10% kostymdrama och 10% psykologisk skräck. Ändå sitter man klistrad som om det vore sista avsnittet av av Twin Peaks. Jag vill dock inte gå in för mycket på varför, eftersom det här är en film man helst bör se med noll förkunskap. Bara sätta sig ner och sedan låta sig både förföras och förfäras.

Äntligen så fick Mila Kunis en riktig roll. Ni som läser mig vet ju att jag har haft en förtjusning, en crush, på henne sedan första glimten av henne i That 70s Show. Jag har nog sett i princip samtliga filmer hon medverkat i, och gillat hennes prestation i alla. Ja, detta inkluderar American Psycho 2: All American Girl. Den filmen är för övrigt inte så bra. Men Mila är med, och Mila är bra. Hon har ju i allmänhet mest varit med i flimsy filmer där hon spelar nån floozy brud. Men här har hon till sist alltså fått en roll att verkligen bita i, och se där, hon brillierar fullständigt. Who woulda thunk it? Well, jag är inte det minsta förvånad i alla fall.

Men resten av filmen döljer jag nu under ett mörkt skynke, och ber er ödmjukast att själva lyfta och se efter. Jag tror inte att ni blir besvikna.

"I was perfect..."

8/10

KidCactuss bild

Den ska definitivt ses. Jag trodde i min enfald att den gick på bio nu, men den har tydligen inte premiär här förrän 4:e mars. Så länge lär jag säkert vänta...

Psykisk sjukmänniska

Man5ons bild

Var ett tag sen jag körde en trailer, så tycker det är dags.

Vad sägs om Harrison Ford, Daniel Craig och Sam Rockwell som cowboys som battlar aliens i en fet actionfilm? Vad sägs om Jon Favreau (Iron Man) som regissör? Vad sägs om Cowboys & Aliens?

8)

Man5ons bild

The Fighter (2010)
Drama / Sport (112 min.)
Med bl.a. Mark Wahlberg, Christian Bale, Amy Adams, Melissa Leo
Av David O. Russell

Det skall sägas att jag inte är överdrivet pepp på boxningsfilmer. Jepp, jag hör till skaran som inte är särskilt förtjust i Rocky och jag anser att Raging Bull tillhör kategorin "sjukt överskattade filmer". Ali skall vi inte ens prata om! Därför var jag inte heller särdeles hajpad över The Fighter trots alla vackra ord som sprids i dess väg. Skulle den kunna vinna över mig på sin sida måntro? Jag gillade ju trots allt Million Dollar Baby, så det fanns hopp.

The Fighter är alltså den sanna (nåja hyffsat) berättelsen om boxaren "Irish" Micky Ward som var världskändis tidigt 2000-tal efter sina tre raka matcher mot Gatti. Det är för övrigt även just Micky Ward som är på omslaget till nåt utav Fight Night-spelen. I alla fall, storyn tar sin början 1983, Micky Ward (Wahlberg) är en boxare från hålan Lowell, USA. Micky's storebror Dicky (Bale), även han boxare, är under åttiotalet familjens stora hjälte då han var först i världen att knocka Sugar Ray Leonard. Spola några år framåt i tiden, Dicky går numera på crack och Micky lägger ner sin karriär efter några tuffa förluster. Micky's morsa (Leo) och tillika manager försöker tvinga honom till fler fighter men han vägrar. Men men, efter ett tag borta från ringen så får han upp lusten igen och tillsammans med en nu mer clean brorsa vid sin sida så laddar han för århundradets comeback.

"You can't be me, you had a hard enough time being you."

Bäst i filmen är utan tvekan Christian Bale som gör kanske något utav sitt livs roll som den maniska knarkaren Dicky. Det finns idioter i världen som inte tycker Bale är en bra skådis. Dessa idioter har uppenbarligen inte sett filmer såsom Rescue Dawn och The Machinist. De baserar antagligen sina fullständigt absurda åsikter på hans prestationer som Batman eller för sin roll i Public Enemies. Bale är fullständigt brilliant och här får han bra utrymme att bevisa det. Jag tippar på en Oscarsnominering för bästa manliga biroll, men vi får väl se. Även Melissa Leo, som ni kanske minns från Frozen River, gör för övrigt en klockren skabbroll som brödernas egoistiska mor.

En sak jag inte uppskattade med The Fighter är dock hur den är så förutsägbar. Då menar jag inte att manuset är förutsägbart, det följer ju hans karriär någotsånär så det är ju självklart, utan jag syftar mer på hur de framställer karaktärer och den allmänna presentationen. Det är lite deja vu, det känns som att Hollywood har gjort den här filmen tusen gånger vid det här laget. Samma stil, samma känsla liksom. Den klarar inte av att sticka ut och göra sin egna grej särskilt väl, och jag tappar intresset någonstans halvvägs. Men som jag sa inledningsvis, det här är inte min genre. Jag har aldrig gillat boxningsfilmer, så jag är inte riktigt rätt person att bedömma underhållningsvärdet av sånt här. Ett riktigt välgjort drama är det, med superba skådespelarinsatser, men det fångar inte mitt intresse särskilt väl. Dock plus för musiken, Led Zeppelin är aldrig fel.

"I look like shit but I knocked Ray down..."

6/10

Senast ändrad av Man5on, 4 januari, 2011 - 12:25.

Man5ons bild

127 Hours (2010)
Drama / Äventyr (89 min.)
Med bl.a. James Franco, Kate Mara, Amber Tamblyn, Lizzy Caplan
Av Danny Boyle

127 Hours är alltså en av mina favoritregissörer, Danny Boyles, nya rulle. Efter all framgång med Slumdog Millionaire så är det så klart svårt att hitta ett nytt projekt att fullständigt sätta tänderna i, men han har definitivt kommit in i en hot streak kan man säga. 127 Hours är en sann historia om bergsklättraren och allmänna friluftsmannen Aron Ralston som blev kändis i maj 2003 efter att ha rasslat ner i en klyka o fastnat.

Japp, 127 Hours är alltså filmatiseringen av Arons (Franco) självbiografi "Between a Rock and a Hard Place" från 2004. I denna beskriver han händelseförloppet när han var ute och körde mountainbike i Utah och till sist fastnar i en ravin på grund av att en tvättäkta stenbumling rasar ner och krossar hans högra underarm. I fem dygn, eller mer exakt 127 timmar, satt han fast utan mat och med bara en flaska vatten. Eller mer viktigt, utan satellittelefon och ingen visste var han var. För varje timme tvingas han till mer och mer extrema åtgärder för att hålla sig levande och när hallucinationerna sätter in så befarar han att slutet är nära om han inte gör nåt drastiskt.

"Can't take this off...it's my face..."

Filmen kan enklast beskrivas som en blandning av Into the Wild och nya Buried. Stämningen och allmänt karaktären Aron Ralston drar sannerligen tankarna till Emile Hirch och Into the Wild, medans upplägget påminner mig om Buried. 70% av den här filmen är ju trots allt närbilder på James Franco när han försöker ta sig bort från en sten. Därför har den lite samma problem som just Buried, eftersom det helt enkelt blir relativt trist och händelsefattigt, åtminstone om man som mig föredrar filmer med visst tempo och lite kast fram och tillbaka.

Behållnigen är utan tvekan James Franco. Jag skulle tippa att han ligger bra till för en Oscarsnominering om några veckor, men vi får väl se. Han är hur som helst helt outstanding som den mer och mer håglösa äventyraren Aron, och det är Francos förtjänst att man verkligen sympatiserar med denna stackars dumskalle. Jag säger dumskalle eftersom det inte är att rekommendera att man ger sig ut på våghalsiga äventyr utan att berätta för åtminstone en enda person vart man beger sig eller ens plockar med sig någon form utav kommunikationsmedel.

En sak som jag inte riktigt kan bestämma mig för huruvida jag gillar eller ej är Boyles envisa försök att piffa upp filmen med udda kameravinklar. Som sagt, filmen är ju rätt händelselös, så vardagliga saker såsom att dricka vatten ur en plastflaska väljer Boyle att filma inifrån vattenflaskan. Det finns fler liknande exempel på vad man kan tycka är "meningslösa effekter" som känns utplacerade enbart för att få folk att hajja till över en annars tämligen oviktig scen.

Allt som allt en välgjord friluftsfilm med en brilliant Franco i huvudrollen. Jag kan dock inte påstå att jag blev särskilt upphetsad eller förtjust i den. Ännu en film i raden av filmer som inte riktigt träffar mig. Det är "bra", men det faller inte just mig i smaken. Mina betygssiffror är ju alltid en bedömning av hur mycket jag uppskattar en film, inte av hur "bra" jag nödvändigtvis tycker den är. Därför blir betyget som det blir helt enkelt. Men jag rekommenderar den glatt till alla som gillade till exempel just Into the Wild då de tangerar varandra på många sätt.

"I NEED HELP!!"

5/10

Man5ons bild

Var o såg True Grit (mer om filmen om bara ett litet tag) ikväll och jag måste bara säga: HAILEE STEINFELD. Vilken jävla debut.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.