Ollebros bild

Man5on skrev:
Vad sägs om Harrison Ford, Daniel Craig och Sam Rockwell som cowboys som battlar aliens i en fet actionfilm? Vad sägs om Jon Favreau (Iron Man) som regissör? Vad sägs om Cowboys & Aliens?

det där såg ut som en riktig dunderrulle!

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Man5ons bild

True Grit (2010)
Western (105 min.)
Med bl.a. Jeff Bridges, Hailee Steinfeld, Matt Damon, Josh Brolin, Barry Pepper
Av Bröderna Coen

Jag avskyr verkligen western-filmer. Jepp, vi har gått igenom det här tidigare så jag behöver inte upprepa mig själv. Det är helt enkelt bara en genre jag sannerligen inte gillar. Däremot så avgudar jag Bröderna Coen...såatteh det här skulle bli spännande, vilken sida skulle vinna över mig? Filmen är baserad på novellen med samma namn, som för övrigt filmatiserats en gång tidigare på 60-talet.

True Grit utspelar sig i slutet av 1800-talet och handlar om 14-åriga Mattie Ross (Steinfeld), vars far nyligen har mördats kallblodigt av den ökända gangstern Tom Chaney (Brolin). Då ingen verkar vilja lyfta ett finger för att skipa rättvisa tar Mattie saken i egna händer och lejer två män som skall spåra upp och fånga Chaney, US Marshalen Cogburn (Bridges) och Texas Rangern LaBoeuf (Damon). Tillsammans ger de tre sig ut på en resa genom den amerikanska vildmarken i hopp om att hitta Chaney och ta honom tillbaka till civilisationen, död eller levande.

"While I sat there watchin' I gave some thought to stealin' a kiss... though you are very young, and sick... and unattractive to boot. But now I have a mind to give you five or six good licks with my belt."

Som sagt, att jag håller Bröderna Coen som filmskapare av absoluta toppklass är det inget snack om. Egentligen så gillar jag alla deras filmer. De har en direkt linje till mitt funnybone, och på något lustigt sätt jag förstår jag alltid deras humor och uppskattar den fantastiskt mycket. Jag tror i det närmaste att vi besitter exakt samma typ av humor. Dessvärre verkar inte hela världen dela denna syn på komik, men men. I True Grit får vi äntligen se Bridges i ännu en Coen-film och det är sannerligen a happy day. Som ni kanske vet så håller jag The Big Lebowski som tidernas bästa komedi (och totalt sett den femte bästa filmen genom alla tider) och det är så klart tack vare mötet Bridges-Bröderna Coen. Nu är i och för sig inte True Grit en komedi, men den liksom pyser över av all denna underbara Coen-komik lik förbannat. Well played gentlemen, well played.

Som jag nämnde i förra inlägget, denna Hailee Steinfeld är ju helt sanslös. Hennes tolkning av den vresiga, kakiga bruden Mattie är så spot on den kan bli. Hon stjäl showen fullständigt. I en film med Bridges, Damon och Brolin. Hallå!? Det ska inte kunna hända, men det är precis vad som händer. Det är inte alls långt ifrån till exempel Portmans insats i Leon! Drömmen vore ju att få se Hailee i rollen som Katniss om de filmatiserar The Hunger Games. Övriga big names i True Grit är så klart bra även dom, men vad annat är att vänta sig.

Det är synd dock att inte hela filmen håller samma klass som första halvtimman. Jag säger utan omhuldning att de inledande 30 minuterna av True Grit är bland det bästa jag någonsin har sett. Sen tappar det tyvärr, tyvärr en smula. Först blir det lite utdraget i mittpartiet och sista akten skyndas igenom och slarvas nästan bort om du frågar mig. Väldigt märklig pacing på det stora hela, ganska olikt Coen's. Men skit samma, jag satt som limmad från början till slut då den aldrig upphör att underhålla.

En något otippad svag punkt är faktiskt musiken. Coen's brukar alltid score'a sina rullar på ett brilliant och suggestivt sätt, men här får musiken aldrig riktigt träda fram. Medvetet val från bröderna eller ej så vill jag ändå sätta upp det på minuskontot. I slutändan blir det dock ändå ett mycket gott betyg åt denna ovanliga western, en western jag med glädje rekommenderar till alla med minsta lilla filmintresse.

"Though I walk through the valley of the shadow of death, I shall fear no one...."

8/10

Senast ändrad av Man5on, 9 maj, 2011 - 01:41.

Last chance to lose control

KidCactuss bild

Man5on skrev:
Även om det "inte händer något" så älskar jag hela tiden stämningen, att man som tittare känner sig osäker och själv satt jag liksom på helspänn hela vägen in i mål.

Vi såg den här om kvällen. Jag börjar bli så extremt lättskrämd när det kommer till filmer, tyckte den var riktigt läskig bitvis och helt ok överlag. Rosemary's Baby-slutet ger jag dock inte mycket för, det förtog liksom hela känslan med filmen.

Psykisk sjukmänniska

Man5ons bild

KidCactus skrev:
Rosemary's Baby-slutet ger jag dock inte mycket för, det förtog liksom hela känslan med filmen.

Det var i min mening ett typiskt "nu-jävlar-ska-vi-go-out-with-a-scream"-slut. Bör inte tvunget bedömas på logiska grunder etc kanske, men jag håller med om att det inte riktigt hörde hemma där.

Man5ons bild

Let Me In (2010)
Drama / Horror (109 min.)
Med bl.a. Chloe Grace Moretz, Kodi Smit-McPhee, Richard Jenkins, Elias Koteas
Av Matt Reeves

Lite klippa o klistra, lite tillägg, lite borthugg och lite Amerikanisering. Där har ni receptet på hur man gör en remake. Eller är det en remake egentligen? Hårklyverier, så klart, men den rätta benämningen är ju att Matt Reeves gjort ännu filmversion av romanen Låt Den Rätte Komma In, snarare än en remake på den svenska filmatiseringen av samma roman. Det kan ju kvitta, men jag tycker att i just det här fallet så är det rätt tydligt att det INTE är en så kallad remake, utan just en ny version baserad på samma bok.

Ja ni kan väl historien vid det här laget, det är tidigt åttiotal och mobbade 12-åriga Owen (Smit-McPhee) lever ett ensamt liv i ständig skräck för att bli utsatt för överfall av elaka skolkompisar. Han har inga vänner och hans enda sällskap är hans alkoholiserade morsa. En dag flyttar så mystiska Abby (Moretz) in i lägenheten brevid. Abby är sannerligen inte som alla andra, inte nog med att hon går barfota i snön och har en pappa (Jenkins) som till synes lyder hennes minsta vink, hon uppmanar dessutom Owen att slå tillbaks istället för att vända andra kinden till. Ju mer Owen lär känna Abby desto mer gillar han henne, att hon råkar vara en blodtörstig liten vampyr från 1700-talet är något han får ta på köpet...

"I've been twelve for a very long time."

Som sagt har Matt Reeves ändrat om lite här och där från originalromanen. Utan att gå in på detaljer så tycker jag överlag att det i alla fall inte stör nämnvärt. Jämför man med den svenska filmen så kan man säga att tempot är lite högre, det är mera CGI och ett antal sidokaraktärer har skalats bort totalt och det är nästan bara Owen och Abby för hela slanten.

Ett av de starkaste korten i svenneversionen var ju att de helt oväntat lyckades hitta två barnskådisar som inte fick en att facepalma stup i kvarten. Hollywood lyckas ännu bättre minsann genom att ta in en av mina favoritskådisar, Hit-Girl herself, Chloe Grace Moretz för att leka vampyr. Även Kodi är ju helt okej. När de dessutom flankeras av stabila herrar såsom Jenkins och Koteas så kan jag inte annat än ge två tummar upp för ensamblen.

Effekten av att de helt valt att fokusera på de två kidsen mer än allt runt omkring har två olika effekter kan man säga. Den överliggande stämningen blir lite lidande, Matt Reeves lyckas inte riktigt få till den där sköna och fullständigt apläskiga Blackebergsfeelingen som originalromanen fick till. Man verkligen sögs tillbaka i tiden och kände någon sorts ångest över hela deras verklighet. Här i Let Me In så känns inte världen riktigt lika påtaglig. Visst, lite David Bowie här och KISS där och Pac Man som grädde på moset, men det är inte alls lika...kymigt den här gången.

Den andra effekten är att kärlekshistorien, relationen mellan Owen och Abby, känns mer matig. I svenska versionen blev det ibland lite kantigt och oäkta mellan Eli och Oscar kan jag tycka medans det här nästan gnistrar kring Owen och Abby. Två lite olika upplägg, för och nackdelar. I slutändan tycker jag att båda filmerna är bra och det är absolut värt att ge Let Me In en chans oavsett vad man tyckte om Låt Den Rätte Komma In. Det är inget mästerverk men utan tvekan två timmars god underhållning.

"Do you think there's such a thing as evil?"

7/10

eskimås bild

Jag kanske låter helt efter nu, och regissören kanske hade tänkt just det jag tänker påpeka nu, men innehåller inte Sucker Punch sjukt många TV-spelsreferenser? :8)

http://www.youtube.com/watch?v=KrIiYSdEe4E

Senast ändrad av eskimå, 19 januari, 2011 - 21:53.

c",

Man5ons bild

Kollade nyss på Blue Valentine, snacka om tung rulle. Gosling och Williams är helt galet bra.

Lars Jensens bild

Man5on skrev:
True Grit (2010)

Ooo! Coen-bröderna är ju lite av favoriter hos lilla mig.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Man5ons bild

Lars Jensen skrev:
Ooo! Coen-bröderna är ju lite av favoriter hos lilla mig.

You and me both. Förrutom Arizona Junior. Den suger kapitalt mycket. Men i princip alla andra filmer de gjort är mästerverk. Kanske inte Ladykillers heller förresten, men alla andra! :)

Man5ons bild

Prisa gudarna, Catwoman är officiellt skurken i The Dark Knight Rises! Anne Hathaway, you go girl! Meow etc.

eskimås bild

Ville ju ha respons på mitt senaste inlägg från dig man5on efter jag har för mig du såg fram emot den! Jag menar, filmen verkar ju vara en blandning av Killzone, Lair och Final Fantasy. :tired:

c",

Man5ons bild

eskimå skrev:
Ville ju ha respons på mitt senaste inlägg från dig man5on

Egentligen så har jag nog inget bra svar att ge, därav min tysthet. I grund och botten så håller jag med dig, men vill nog snarare kalla det för "sjukt många kontemporära popkulturella fenomen". Den skall tilltala dagens ungdom, och använder ett starkt bildspråk för att göra så. TV-spel har blivit en enorm tårtbit av detta under 2000-talet.

Så alltså, att peka på alltför specifika referenser tycker jag är svårt. Mer istället att den har tagit allt som är poppis, tryckt ner det i grytan, och kokat opp.

...och på frågan om jag ser fram emot den? Hell yes, jag har ju tjatat spaltmeter om den så fort jag ges tillfälle. Den är en av de fem filmer jag ser fram emot mest under 2011.

Man5ons bild

Tänkte bara flika in i all hast att Wachowski's och Keanu snackar om Matrix 4. Please let it be so.

KidCactuss bild

Man5on skrev:
Tänkte bara flika in i all hast att Wachowski's och Keanu snackar om Matrix 4. Please let it be so.

Det ryktet känns ju dock lite sådär...

Psykisk sjukmänniska

Man5ons bild

KidCactus skrev:
Det ryktet känns ju dock lite sådär...

Jo det lät onekligen för bra för att vara sant. Men men, en vacker dag så! Jag menar, Ridley Scott jobbar ju på nya Alien 5 så allt är möjligt... :love:

Senast ändrad av Man5on, 25 januari, 2011 - 00:23.

Kletets bild

Man5on skrev:
Please let it be so.

Du är alltså en person som vill se en fortsättning på Matrix?

Själv förstod jag inte riktigt varför man skulle bygga vidare på universumet efter första filmen (förutom pengarna då, förstås). Uppföljarna blev väl i viss mån bra rullar, men inte i närheten av den förstas storhet. Så, helt enkelt, vad ser du i en eventuell fyra? :)

I can't remember to forget you.

Man5ons bild

Kletet skrev:
Du är alltså en person som vill se en fortsättning på Matrix?

O absolut, på min lista över drömuppföljare så ligger Matrix 4 nånstans runt tredje plats tror jag. Om du tvingar mig göra en lista så skulle jag nog säga:

1. Serenity 2 / Firefly - Säsong 2
2. Alien 5
3. Matrix 4
4. Kick-Ass 2

Tycker det finns ungefär oändligt med oanvänt material till en ny Matrix-film. Till skillnad från vissa andra filmer då, säg till exempel min absoluta favoritfilm, Pulp Fiction, där det verkligen känns som att allt är färdigt, att det inte finns mer att säga. En uppföljare vore minst sagt retarderad. Men i Matrix finns det ju istället OÄNDLIGT med kreativt utrymme. De skulle ju nästan kunna ta valfri Animatrix och göra långfilm av det, och jag skulle sitta klistrad.

Kletet skrev:
Så, helt enkelt, vad ser du i en eventuell fyra?

Ett ord; Upprättelse!

Senast ändrad av Man5on, 25 januari, 2011 - 01:38.

Man5ons bild

Såg nyss A Serbian Film och jag blir bara så jävla trött. Varför görs det sånt här? Den är ungefär som en blandning av Baise Moi, Bijita Q och 4chans /b/. Lika delar av alla tre.

Att börja kalla den för ord såsom "sjuk", "äcklig" och "störd" är svårt eftersom orden har olika betydelse för olika människor. På gymnasiet blev jag kallad "störd" under en bokredovisning pga att jag läste American Psycho. Det här var så klart innan den gjordes till film och det blev mer accepterat.

Så istället för sådana ord nöjer jag mig med att kalla A Serbian Film för jävligt onödig. Den är inte samhällskritisk, den är inte upplysande, den är inte underhållande. Den är ingenting. Ergo, den är onödig.

Vad handlar den om? En avdankad serbisk porrskådis får ett erbjudande han inte kan tacka nej till; dvs evigt mycket pengar om han skriver på ett kontrakt att medverka i en porrfilm till. Enda kruxet är att han inte får reda på något manus utan bara ska agera efterhand när han får order av regissören.

Det är lätt att bli nyfiken på en sådan här film när man hör det ena och det andra, jag föll till exempel. Så för att inte någon annan ska bemöda sig att se detta avskräde så kan jag berätta följande. Det börjar stillsamt men ja på slutet

Spoiler: Highlight to view
så hugger han huvudet av en hora och tar liket doggystyle samt följer upp detta med att sodomera sin egna 6-åriga son. Till sist tar han livet av sin fruga, sonen och sig själv...varpå ett filmteam har sex med de tre liken. The end. Någonstans är det även en doktor som stoppar snoppen i en nyfödd unges mun. O just det, porrskådisen dödar någon genom att trycka sin kuk i ögat på honom, men på nåt sätt så är det nog det minst idiotiska i hela filmen.

Det här är ingen bra film. Jag är inte den som skriker efter censur, whatever liksom. Men det är någonstans lite sorgset att det görs film såhär.

Senast ändrad av Man5on, 25 januari, 2011 - 05:40.

Achis bild

Man5on skrev:
Ridley Scott jobbar ju på nya Alien 5 så allt är möjligt... :love:

Vart inte den inställd? Han ville väl ha med Naomi Rapace (vilket jag verkligen inte kan förstå), vilket inte filmbolaget ville, så han tog manus för Alien 5 och gjorde om det till en annan film?

I'm with CoCo.

KidCactuss bild

Man5on skrev:
1. Serenity 2 / Firefly - Säsong 2
2. Alien 5
3. Matrix 4
4. Kick-Ass 2

Oj vad Kick-Ass känns malplacerad på den där listan. :bigsmile:

Psykisk sjukmänniska

Man5ons bild

Såg nyss Paranormal Activity 2.

För ungefär 1½ år sedan så var Paranormal Activity den mest hajpade skräckfilmen sen...ja...jag vet inte. Själv älskade jag den och tycker fortfarande att det är en av de mest effektiva kusliga filmerna någonsin. Tvåan är mer av samma, med lite ändring i pacingen. Ettan byggde, och byggde. För varje natt blev det lite, lite värre. Tvåan är mer typ...ingenting...ingenting...ingenting *splatt* you're dead. Gillade definitivt ettan mer på den punkten.

Man får lite (men bara lite) mer kött på benen, de två filmerna binds ihop relativt väl, och allt som allt tycker jag att det var en behaglig obehaglig upplevelse!

Senast ändrad av Man5on, 26 januari, 2011 - 03:10.

Man5ons bild

Hah! Har inte upptäckt innan att Spinal Tap går upp till 11 på IMDb. Alla andra filmer går ju till 10, men inte Spinal Tap. Vilket underbart easter egg. Någon som vet om det finns andra liknande?

Man5ons bild

Faster (2010)
Action (94 min.)
Med bl.a. Dwayne Johnson, Billy Bob Thornton, Tom Berenger, Carla Gugino, Mike Epps, Maggie Grace, Xander Berkeley, Jennifer Carpenter
Av George Tillman Jr.

Att gissa fel är inte alltid så himla kul, men när det kommer till filmer så står jag gladeligen ut med det. Det är lätt att tro att Faster är en total junkrulle med dumskallen The Rock i huvudrollen som man helst står över, och det var inte direkt så att jag var överdrivet entusiastisk inför det hela. Men döm om min förvåning när det visar sig att Faster är en utmärkt actionfilm enligt nästan konstens alla regler. Lite mer eget istället för efterhärmande så hade betyget kunnat bli ännu högre!

Filmen börjar med att Driver (Johnson) släpps ut ur finkan efter flera år bakom lås och bom. Det första han gör är att gå rakt in på ett kontor och skjuter en tillsynes oskyldig person i huvudet och flyr. Poliserna Cop (Thornton) och Cicero (Gugino) kan först inte förstå varför han valde ut just denna person att ta ut flera års aggresioner på. Sakta men säkert börjar de dock nysta ut hur allt hänger ihopa, och inser att Driver just har inlett alla tiders hämndturné.

"God can't save you from me!"

Faster har egentligen bara ett enda problem, och det är att den inte känns särskilt originell i sin stil. Den har exempelvis musik som använts flitigt tidigare såsom Kenny Rogers 'Just Dropped In' från t.ex. The Big Lebowski och 'I Wanna Be Your Dog' som nog har varit med i lika många filmer som det finns flickor som fått påhälsning av just Iggy Pop. De många bilsekvenserna är som klippta och skurna ur Fast and the Furious i sin stil och, ja, actionen i allmänhet känns även den lite "gjord". Men men, det är inget snack om att Faster får ihopa allt på ett rusktigt bra sätt, och jag tröttnade inte under en enda sekund.

Kvalitetsmässigt vill jag nog jämföra den med Running Scared som slog ner som en bomb 2006. Den borde också varit helt sämst, Paul Walker och baconaction liksom. Men nej, Running Scared visade sig vara precis hur jävla bra som helst med ett sinnessjukt smart manus. Faster är inte lika smart, per se, men den överraskar på samma sätt.

Intressanta skådisar de valt för övrigt. Lite allstars från bra serier kan man säga. Jennifer Carpenter från Dexter, Maggie Grace från Lost och Xander Berkeley från nya Nikita. Riktigt kul! Huvudaktörerna Dwayne Johnson och Billy Bob Thornton gör väl ungefär vad man kan förvänta sig från dem. The Rock är The Rock, inte lika pissusel som han var i början av sin karriär på vita duken, men han är ju ingen James Stewart så att säga. Billy Bob är Billy Bob. Alltid bra, varken mer eller mindre.

Allt som allt kan man säga att Faster är gjord för pojkar i åldrarna 15-35 som inte ställer överdrivet höga krav på filmer. Den innehåller våld, fina bilar och pumpande musik. Är man allergisk mot sådant så är det nog bara att vända i dörren, men om man står ut med lite utstuderad coolhet så ge för all del Faster en ärlig chans. Den är betydligt bättre än man först kan tro.

"Can you find it in your heart to forgive me?"

6/10

Senast ändrad av Man5on, 9 maj, 2011 - 01:43.

Kletets bild

Man5on skrev:
2. Alien 5

Det är den som går under namnet "Promotheus" va?

Eller är det Aftonbladet som ljuger ihop något? :tard:

I can't remember to forget you.

Man5ons bild

Kletet skrev:
Det är den som går under namnet "Promotheus" va?

Det är mycket riktigt så. Fast turerna har gått lite fram och tillbaks, hintar om det ena och det andra. Fassbender har sagt att den utspelar sig i Alien-universumet, studion har sagt att den inte gör det. Själv tror jag att det bara är en fråga om HUR MYCKET Alien det blir, skulle bli väldigt paff om de inte vill casha in ett öre på Scott/Alien-grejen. Totalt tväridiotiskt till o med.

Men det kan väl bli allt från små eastereggs till en fullskalig prequel till ettan. Snart lär det dock droppa in evigt med information så det är bara att sätta sig på händerna tills vidare.

Man5ons bild

Den här filmen har premiär om några veckor så bocka för i kalendern. Den kommer nog äga. Kanske iaf. Förhoppningsvis. Eller så är det bara så att jag gillar Matrix så pass mycket att allt som verkar inspirerat av den är per automatik också intressant. Nåja, här är senaste trailern iaf.

Man5ons bild

John Landis gör sin första film på nästan 13 långa år...och så blir det så här sjukt lamt :(

Burke and Hare har inte många rätt trots sin ytterst matiga skådislista. Simon Pegg, Tim Curry, Tom Wilkinson, Christopher Lee med flera borde gjort det här till en given hit.

John Landis är långt ifrån den formen han höll när han gav oss klassikers som Animal House och Blues Brothers.

Man5ons bild

The Green Hornet (2011)
Action / Komedi (107 min.)
Med bl.a. Seth Rogen, Jay Chou, Christoph Waltz, Cameron Diaz, Edward James Olmos, Tom Wilkinson, James Franco, Edward Furlong
Av Michel Gondry

Det absolut enklaste sättet att sammanfatta The Green Hornet på är att säga att; Om du vill tycka illa om den så kommer du att tycka illa om den, och vice versa. Det finns mycket att hänga upp sig på, men det finns mycket att gilla också, om man vänder den kinden till. Gondry, Rogen och Waltz...det är en skön trifecta som inte går av för hackor!

Storyn är ganska basic, rikemanssonen Britt (Rogen) festar bort sitt liv men ärver plötsligt faderns (Wilkinson) miljoner samt hans livsverk, The Daily Sentinel, en av Los Angeles stora tidningar. Med den nya insikten om hur ruttet Los Angeles är så får Britt snilleblixten att han själv samt betjänten Kato (Chou) skall bli maskerade skurkar, fast som bekämpar andra skurkar. Efter diverse småjobb så får de till sist den störste skurken av dem alla, Chudnofsky (Waltz), blickar på sig och det börjar hetta till i deras vardag.

"And so, thunder strikes lightning."

The Green Hornet dryper av misslyckade oneliners och även om det är väldigt våldsamt så ligger det hela tiden på en PG-13 nivå. Det är tramsigt, dumt och...ganska underhållande. Seth Rogen är Seth Rogen, Christoph Waltz som fick sitt megabreak i och med Inglorious Basterds, och sin efterföljande Oscar, gör ett gott hantverke, även om han är något nedtonad här. Edward James Olmos är en jävla hjälte, ni kanske minns honom som polischefen i kultserien Miami Vice. Eddie Furlong är med på ett hörn, John Connor himself alltså. Även James Franco är med i en liten biroll, så ja på det hela taget en väldigt gedigen lista av skådisar som alla gör ett bra jobb.

För regin står Michel Gondry, fast det märks inte. Gondry som tidigare främst gjort lite artsy filmer, såsom en av mina absoluta alltime favoritfilmer, Eternal Sunshine. Även Science of Sleep är hans verk, och den är skön den också. Be Kind Rewind gillade jag i och för sig inte så värst, men överlag är han en modern kultregissör. Men...det märks inte direkt av här i The Green Hornet. Hade jag inte vetat om att det var just Gondry hade jag aldrig kunnat gissa det in a million years. Ett ganska konstigt val till att börja med dessutom för den här genren kan jag tycka. Men men, nog om det.

Stilen i den här filmen påminner inte så lite om Kick-Ass. Humorn är snarlik, och även om det inte är lika mycket blod här, och framförallt dessvärre ingen motsvarighet till Hit-Girl, så finns det många andra likheter. Gillade man Kick-Ass så tror jag att man även gillar The Green Hornet, även om den förstnämnda är en hel del bättre. Allt som allt, det är lättsamt, lättuggat och passar bra en slö söndag när man inte riktigt orkar igenom Lawrence of Arabia direkt. Min typ av film helt enkelt, jag gillar't!

"I will blow this guy in any proportion I want!"

7/10

Senast ändrad av Man5on, 9 maj, 2011 - 01:37.

Man5ons bild

Hereafter (2010)
Drama / Fantasy (123 min.)
Med bl.a. Matt Damon, Cécile De France, Bryce Dallas Howard, Richard Kind
Av Clint Eastwood

Det här är lite utav en tuff film att tvärsåga, vilket jag egentligen avser att göra, på grund av hur godhjärtad och välmenad den ju ändå är i grund och botten. Grundidén i manuset är typ "efter döden blir allt asbra". Den är, så som jag uppfattar det i alla fall, tänkt att vara upplyftande och få en att vara mer eller mindre ganska positivt inställd till döden. Som professionell cyniker och ateist så kommer jag så klart omedelbart på kant med Hereafter, då den vill göra vetenskap av att det ska finnas något efter döden. Men mer om detta snart, en sak i taget.

Hereafter handlar alltså först och främst om före detta mediumet George (Damon), som lagt livet som spåkärring bakom sig och numera jobbar inom bygg. Hans liv skall dock så småningom korsas ála Magnolia med två andra människors livsöden, franska reportern, och tillika tsunamiöverlevaren, Marie (De France) samt den brittiska skolpojken Marcus, vars tvillingbror nyligen omkommit i en olycka.

"This is real!"

I grund och botten så avskyr jag alla filmer rakt av som vill göra mumbo jumbo till någon slags vetenskap. Jag skulle kunna göra en hel uppsats om ämnet egentligen, men ja, det får bli en annan dag. Kortfattat kan man väl säga att kreativ frihet som till exempel The Matrix älskar jag, men den form av hjärntvättning som Hereafter efterspråkar tål jag bara inte. Men som jag sa i inledningen, det är ett svårt ämne/genre att tvärdissa, jag har full förståelse för att man måste bearbeta jobbiga saker på sina egna sätt. Att totalt pissa på Hereafter är lite som att ta en teddybjörn från ett barn bara för att den luktar unket. Ibland är det bara bättre att låta saker bero.

Att det är Clintan som står för regin är...illa. Clintan som under de senaste åren nästan bara fått till hits efter hits, ja han får helt enkelt ta skulden för den här kalkonen. Faktum är att han nog är den bästa regissören under 2000-talet sett till genomsnittskvalitet, åtminstone om vi begränsar oss till genren drama. Mystic River, Million Dollar Baby, Flags of Our Fathers, Gran Torino och Changeling är en sjukt jävla tung meritlista, sett till de senaste tio åren i alla fall. Men här tog det stopp. Tvärt.

För att ge ett bevis på hur hiskelig denna film är så räcker det nog att säga följande: Den får Matt Damon att verka dålig. Dialogen är ibland så krystad och
producerad att det kryper på väggarna. Det är liksom en läskig dynamik filmen igenom som går mig på nerverna. Scenerna känns onaturliga och framställda. Den saknar flow helt enkelt, och som sagt, inte ens Matt Damon kan rädda det här.

Har jag då inget positivt alls att säga om filmen? Jodå, de inledande fem minuterna är bland de bäst gjorda CGI-kryddade vattenscenerna någonsin. Det lär ha kostat både tid och pengar, men tsunamiscenen som inleder filmen är helt makalöst bra gjord. En spontan golfapplåd är den minst sagt värd. Men ja, efter den katastrofskildringen så tar sen istället den cinematiska katastrofen snabbt vid, och två timmar passerar förbi som du gärna skulle vilja få tillbaks.

"The evidence is irrefutable...I tried."

2/10

Man5ons bild

Season of the Witch (2011)
Fantasy / Action / Äventyr (Ca. 90 min.)
Med bl.a. Nicolas Cage, Ron Perlman, Christopher Lee
Av Dominic Sena

En äkta rövhatt till film. Jag har inget emot medeltida mystiska actionfilmer, Le Pacte des Loups är till exempel en av mina all time favoritfilmer, men den här var bara förargande usel.

Season of the Witch utspelar sig alltså under medeltiden, två knektar (Cage och Perlman) återvänder hem och finner att pesten spridit sig som en löpeld i deras hemland. Kyrkan skyller det hela på elaka häxor och jagar dem land och rike runt. Det beslutas att en specifik misstänkt häxa skall transporteras till ett avlägset kloster där munkar skall genomföra en rit som skall skona världen från pesten. Det blir de två knektarna som får i uppdrag att stå för transporten och ja, sen skiter så klart allt sig.

"We're going to need more holy water."

Det finns mycket med Season of the Witch som suger bananbåt. Dåligt skådespeleri, ännu sämre effekter och tröttsamt användande av miljöer är bara toppen av isberget. Men ja, det kan vi väl lägga därhän. För det kanske allra sämsta med filmen är den tämligen motsägelsefulla ploten. Häng med nu. Grundgrejjen med alltihopa är ju, som vanligt, att kyrkan är trög och skyller pesten på något de inte kan förklara, det vill säga häxorna. Så långt, så väl. Men när vi sen lägger till den lilla detaljen att det i filmen finns en hög grad av övernaturlighet så blir det hela bara mycket, mycket dumt.

Att Nicolas Cage medverkar i det här skräpet är förvånande. Att Perlman ställer upp på allt är ju inget nytt, men Cage brukar inte göra totalt skit. Man kan tycka vad man vill om hans eskalerande överspel, men hans filmer brukar bära en viss kvalitetsstämpel. Framförallt under slutet av nittiotalet gjorde han ju tre raka filmer som jag anser är helt sinnessjukt bra, och som jag faktiskt räknar som moderna klassiker alla tre, nämligen The Rock, Face/Off och Con Air. Men ja, sen ibland så ballar han ju bevisligen ur och gör något i stil med remaken på The Wicker Man, som i sin tur är så dålig att det växer svampar i skägget på tomten. Och nu har han gjort det igen helt enkelt, för Season of the Witch är nästan lika dålig.

"Honor is not a thing to be dismissed or forgotten."

2/10

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.