Maxxons bild

Självklart måste vi ha en fototråd även här!

Ian by Maxxon, on Flickr

Ian by Maxxon, on Flickr

We are approaching war. by Maxxon, on Flickr

People, places and things by Maxxon, on Flickr

London by Maxxon, on Flickr

Sidor att ladda upp bilder på:

www.flickr.com
www.pici.se
www.tinypic.com
www.photobucket.com
www.imageshack.us

Maxxons bild

Det råkade bli två? :tard:

Lars Jensens bild

Trevliga bilder! Vad har du för kamera?

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Carefaces bild

Wow, skulle det vara möjligt att ta sådär fina bilder med en sådan kamera som kostade 1990:- på Mediamarkt i veckan? :)

Sundance Kids bild

Careface skrev:
Wow, skulle det vara möjligt att ta sådär fina bilder med en sådan kamera som kostade 1990:- på Mediamarkt i veckan? :)

Du kan ta rätt fantastiska bilder med en rätt enkel kompaktkamera faktiskt.

Canon 450d (system)

Sony DSC-W220 (kompakt)

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

Carefaces bild

Sundance Kid skrev:

Grejen är den att människor som blir fula på bild ofta ser ut som sig själva om man har en bra systemkamera om du förstår vad jag menar? :p

Sundance Kids bild

Careface skrev:
om du förstår vad jag menar? :p

Inte riktigt.

jag bara dansa och dansa

Alexanders bild

Det kanske snarare har att göra med att de som köper en systemkamera "ofta" (vad vet jag) kan mer om, eller åtminstone är mer intresserade av, foto/inställningar/vinklar/ljus o.s.v. än genomsnittsköparen av en kompaktkamera.

Carefaces bild

Sundance Kid skrev:

Nåväl, jag tycker inte en bild med t.ex en 7mpix digital kamera blir likadan som det jag ser i spegeln? Om jag nu tar kort i spegeln vill säga..(Vet inte varför jag nu skulle vilja ta kort på min spegel men det var en bra liknelse.)

Alexanders bild

Careface skrev:
Nåväl, jag tycker inte en bild med t.ex en 7mpix digital kamera blir likadan som det jag ser i spegeln? Om jag nu tar kort i spegeln vill säga..(Vet inte varför jag nu skulle vilja ta kort på min spegel men det var en bra liknelse.)

Det har att göra med väldigt mycket andra saker att göra än just "megapixlarna". Nu är jag själv heller absolut inget proffs men jag är ändå intresserad av foto och teknik i allmänhet. 0:) Men mycket beror på ljuset, har du för lite ljus och inte är bra på att använda blixt på ett "snyggt sätt" så blir det brusigt, även med systemkamera (fast de har ofta större sensor och kan ta in mer ljus på kortare tid - därmed mindre brus, men så extrem skillnad är det ofta inte). Tar du ett foto utomhus i kvällssolen på en person (och inte är i motljus) så blir det nog rätt snyggt oavsett om det är en kompaktkamera eller systemkamera. Fördelen med systemkameror är att de ofta har mycket fler inställningsmöjligheter och det gör det lättare att få till bilden så som man vill istället för att kameran kör i auto-läge. Och utöver det så klart möjligheten att ha olika objektiv, som kan ge mer möjligheter än en kompaktkamera.

Kort sagt: En systemkamera ger absolut inte automatiskt magiskt bättre bilder bara för att det är en systemkamera, men i händerna på någon som kan (eller vill lära sig...) så ger den fler möjligheter och kan således leda till lite mer annorlunda/häftiga/fina bilder än en kompaktkamera kan.

Det tål att upprepas, i händerna på rätt fotograf så kan man fortfarande få fantastiskt fina bilder med en "vanlig kompaktkamera". Det viktigaste är egentligen att först och främst lära sig mer om hur foto fungerar, och börja "öva".

Senast ändrad av Alexander, 31 augusti, 2010 - 16:54.
Carefaces bild

Alexander skrev:
Det har att göra med väldigt mycket andra saker att göra än just "megapixlarna"

Haha, jag kom på att jag skulle framstå som en idiot direkt när jag klickade på "skicka". Haha, jag är medveten om detta. Men är en systemkamera bättre än en kompaktkamera i samma prisklass? :)

Alexanders bild

Careface skrev:
Men är en systemkamera bättre än en kompaktkamera i samma prisklass?

Det är svårt att svara på. (För mig i alla fall)

Tycker att allting beror mer på vad det egentligen är du vill med kameran, och den lilla uppfattning jag hittills kunnat få av vad du vill så skulle jag nog säga att en "bra" kompaktkamera duger gott och väl åt dig. Är du däremot intresserad av foto och verkligen vill lära dig mer om hur det faktiskt fungerar och kunna testa en massa och experimentera så är det inte kompaktkamera ett självklart val utan då kanske du vill kunna växla mellan olika objektiv för att kunna ta fina porträttbilder och extrema närbilder eller kunna zooma extremt långt eller använda vidvinkelobjektiv eller andra grejer.

Vill du däremot bara "fota som vanligt men få så fina bilder som möjligt, klara och skarpa" så räcker nog en bra kompaktkamera utmärkt.

Bara genom att titta på en bild så är det absolut inte självklart huruvida det är en kompakt- eller systemkamera som tagit bilden, utan det tål att upprepas återigen, den största påverkan på hur bilden blir ligger i fotografen och inte i kameran.

Senast ändrad av Alexander, 31 augusti, 2010 - 17:20.
Maxxons bild

Lars Jensen skrev:
Trevliga bilder! Vad har du för kamera?

Nikon D40. Är väldigt nöjd med den, köpte för några år sedan rätt så billigt, men den funkar riktigt bra!

Carefaces bild

Alexander skrev:
Det är svårt att svara på. (För mig i alla fall)
Tycker att allting beror mer på vad det egentligen är du vill med kameran, och den lilla uppfattning jag hittills kunnat få av vad du vill så skulle jag nog säga att en "bra" kompaktkamera duger gott och väl åt dig. Är du däremot intresserad av foto och verkligen vill lära dig mer om hur det faktiskt fungerar och kunna testa en massa och experimentera så är det inte kompaktkamera ett självklart val utan då kanske du vill kunna växla mellan olika objektiv för att kunna ta fina porträttbilder och extrema närbilder eller kunna zooma extremt långt eller använda vidvinkelobjektiv eller andra grejer.

Vill du däremot bara "fota som vanligt men få så fina bilder som möjligt, klara och skarpa" så räcker nog en bra kompaktkamera utmärkt.

Bara genom att titta på en bild så är det absolut inte självklart huruvida det är en kompakt- eller systemkamera som tagit bilden, utan det tål att upprepas återigen, den största påverkan på hur bilden blir ligger i fotografen och inte i kameran.

Kan man få jättefina bilder och så med en typ 1800:- budget och en kompaktkamera? Jag vill mestadels fota människor och sådär, vill kunna photoshopa bilderna eftersom jag är väldigt intresserad av just photoshop.

Alexanders bild

Careface skrev:
Kan man få jättefina bilder och så med en typ 1800:- budget och en kompaktkamera? Jag vill mestadels fota människor och sådär, vill kunna photoshopa bilderna eftersom jag är väldigt intresserad av just photoshop.

Det går så klart att åstadkomma finare bilder med en dyr och exklusiv systemkamera än med en kompaktkamera för 1800 kr (beroende på vad man definierar som fint, förstås, själva motivet är ju trots allt oftast viktigast). Ett tips är att registrera dig på något fotoforum där det hänger mer proffs, som kan hjälpa till med vilken som är den bästa kameran man kan köpa för 1800 kr, för det vet jag inte. Jag kan ju hitta billiga med bra omdömen på Prisjakt men det behöver ju inte alls betyda att de faktiskt är de bästa som går att få.

Eller om det hänger någon riktigt duktig och insatt här som kan tipsa?

Senast ändrad av Alexander, 31 augusti, 2010 - 18:48.
Carefaces bild

Alexander skrev:
Eller om det hänger någon riktigt duktig och insatt här som kan tipsa?

Det vore awesome om någon kunde ge mig ett bra tips på en kamera för under 2000:-. :)
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4370355

Carefaces bild

Alexander skrev:

Du kan inte se om en kamera är bra på specifikationer eller något då? :p
Typ ljusintag osv som man får veta om man klickar på "Specifikationer"? :)

mrkndrs bild

En vanlig Canon IXUS eller något liknande finns väl för under 2000:-. De är väl helt ok kompaktkameror.

Kunde inte undgå eran lilla diskussion angående skillnaden mellan kompakt- och systemkamera. Kvalitetsmässigt sett får du bättre bilder med en systemkamera. Bättre sensor, bättre objektiv, bättre iso-hantering, snabbare slutare, bättre blixt, och dessutom en hel del bättre möjligheter att ställa in så du får bilden som du vill ha den.

Men det absolut viktigaste med fotografering är att ha rätt ljus. Det finns en film med en kille som gör modellplåtning med en vanlig iphone. Fast han har värsta ljussättningen, och därmed blir bilderna riktigt bra.

Det där med megapixlar ska man verkligen inte stirra sig blint på. Det handlar enbart om hur hög upplösning bilden kan ha, alltså i andra ord, hur stor bilden kan bli. Det har ingenting att göra med hur skarpa/brusiga bilderna blir.

Jag kan nog besvara en del frågor om ni undrar något.

Alexanders bild

Erik Markander skrev:
Kvalitetsmässigt

Ja, det menade jag inte att tala bort. Ville bara betona
Erik Markander skrev:
Men det absolut viktigaste med fotografering är att ha rätt ljus. Det finns en film med en kille som gör modellplåtning med en vanlig iphone. Fast han har värsta ljussättningen, och därmed blir bilderna riktigt bra.

Alltså att även om "kvalitén" i bilden skiljer mellan kameror så beror den allra största delen på andra faktorer än själva kamerorna...

Carefaces bild

Erik Markander skrev:

Alexander skrev:

Kan inte någon av er kolla runt lite och se om ni kan hitta någon prisvärd och bra kamera för runt 1800:- (oavsett om det är kompakt eller system) som jag kan använda till vardaglig fotografering och få fina bilder med?
Jag ska ju inte proffs fotografera direkt men det vore ju kul att få riktigt fina bilder.

Carefaces bild

Casio EXILIM EX-H15
Tror ni att jag kan få bättre än sådär för pengen?
På onoff kostar den 600:- mer och är då nedsatt med 1000:-! :O

Senast ändrad av Careface, 31 augusti, 2010 - 22:24.
mrkndrs bild

Alexander skrev:
Alltså att även om "kvalitén" i bilden skiljer mellan kameror så beror den allra största delen på andra faktorer än själva kamerorna...

Ja, rätt ljussättning är det absolut viktigaste i min mening. Har du inget bra ljus, för dåligt med ljus eller för mycket ljus blir det inga bra bilder. Så enkelt är det.
Sen med en systemkamera går det ju även att fota i raw-format vilket medför större möjligheter att redigera bilderna utan att få sämre kvalitet.

Careface skrev:
Tror ni att jag kan få bättre än sådär för pengen?

Det verkar ju vara en bra kamera. Så slog du till på den? En systemkamera kan du inte få så billigt som under 2000:- såvida du inte köper en begagnad.

Alexanders bild

Maxxon! Vad hade du för inställningar på flöjtspelarbilden? Blixt blir ju lätt tråkigt på "scenbilder" och vad jag erfarit är det inte det lättaste att få relativt skarpa snygga bilder utan blixt heller. Fast jag då fotade jag ett hardcore/och/så/vidare/olika/genrer/som/bara/blir/fler/och/fler-band som inte stod särskilt stilla någon stund. Var flöjtspelar'n vild och galen eller rätt stillsam? :p

Carefaces bild

Erik Markander skrev:

Fan, begagnat.. Så långt tänkte jag inte -.-
Idioti.. Jaja, den duger helt klart i vilket fall. :)

Maxxons bild

Alexander skrev:
Maxxon! Vad hade du för inställningar på flöjtspelarbilden? ... Var flöjtspelar'n vild och galen eller rätt stillsam? :p

Flöjtspelarn' var rätt vild och galen, sin ålder till trots :D

Jag körde med så öppen bländare som möjligt, 1600 iso och så kort slutartid som möjligt. Exakta inställningar hittar du här.

Bilden blir såklart kornig, men det redigeras ganska lätt bort i senaste Lightroom (eller med Noise Ninja-pluggen till Photoshop. Dock har jag aldrig använt den själv, men enligt en polare fungerar den bra).

Assors bild

Riktigt roligt med en fototråd här!

Visar 2 foton som jag har tagit på senare tid. Sen om dom är bra eller dåliga får ni avgöra själva :p. Är iallafall väldigt ny inom det.

Kameran är en Canon EOS 550d med medföljande 18-55 glugg. Har beställt en 50mm 1.8f glugg också och planerar även ett macroobjektiv.

Tyresökille på 21 bast!

HerrOlssons bild

Assor skrev:
macroobjektiv.

du kan få köpa min tamron 70-300 :bigsmile:

O o
/¯/___________________________ _\
| IMMA FIREN MAH LAZAH, BLARRRRRRGGGHH!
\_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯/

Sundance Kids bild

Kamera: Olympus Trip 35
Film: Kodak T-Max 400

jag bara dansa och dansa

Ollebros bild

Assor skrev:
Har beställt en 50mm 1.8f glugg också och planerar även ett macroobjektiv.

om du köpt Canons egna för en 1000lapp så är den så jävla awesome.

japp, det är månen som har en gloria och skiner som solen!

tagna i somras med min Canon 1000D och Canon EF 50/1,8 II

Senast ändrad av Ollebro, 24 oktober, 2010 - 12:42.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Ollebros bild

dubbel post

Senast ändrad av Ollebro, 24 oktober, 2010 - 12:41.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

eskimås bild

Ollebro skrev:
japp, det är månen som har en gloria och skiner som solen!

Nej! Det är Halo! Covenanterna kommer och rövar bort oss! :cry:

c",

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.