Starfighter Johanssons bild

Har efter mycket om och men bestämt mig för att försöka hitta en webbläsare, för äldre macdatorer, som överlever i dagens klimat. Jag har länge använt Camino för att det är en bra kompromiss mellan modern kompatibilitet och resurssnål programmering. Den haltar däremot efter lite både i Acid3- och HTML 5-test. Eftersom flash är just äldre macars svurna dödsfiende behöver jag således inte bara en läsare med bra stöd för HTML 5 av anledningen att vara aktuell, utan även för att kunna röra mig bort från flashbaserat innehåll. Jag har försökt med fan allting i världen känns det som, jag har försökt med Roccat, TenFourFox, Aurora, Stainless, Safari, iCab, OmniWeb, Shiira, Sunrise2 och alltid funnit att antingen saknar de funktioner jag behöver eller är alldeles för tunga för det ålderdomliga systemet. Även om jag nosat på SeaMonkey förut har jag inte riktigt insett storheten i läsaren förrän nu när deras senaste PPC-version släpptes. Den är blixtsnabb och har bra stöd för egna skript.

Caminos resultat i HTML 5-test:

SeaMonkeys resultat i samma test:

Jag ska använda räkan (som ju namnet SeaMonkey måste anspela på) i helgen för att se om jag kan hitta några, för mig, avgörande tillkortakommanden.

Vi har dessutom talat om att ha en fontfredag. Alltså där vi träffas och pratar fonter och fikar. Jag har så många åsikter om fonter att jag tror jag skulle kunna göra en podcast om det. Men den hade nog haft en väldigt snäv målgrupp.

Andreas Ljungströms bild

Nu har jag pillat med Netflix som precis lanserats för oss svenskar hela förmiddagen och det känns riktigt lovande. Streamade ett halvt avsnitt av Doctor Who via PC, sedan fortsatte jag streamingen precis därifrån jag befann mig via Iphone samtidigt som jag lagade mat, för att sedan fortsätta via PC. Har dessutom låtit barnen titta på en Asterix-film och 6 avsnitt av Rasmus Nalle via Xbox 360. Allt funkade superbra, inget buffrande och fin bildkvalité.

Jag stör mig visserligen på att man inte kan favoritmarkera, det går inte att se om barnfilmerna har svenskt tal, och även om det finns massa intressanta tv-serier så är det få riktigt purfärska säsonger som finns att tillgå som det ser ut just nu. Jag tycker ändå att tjänsten är värd den ringa kostnaden av 79 kronor i månaden, och ännu mer nu när den till en början är gratis.

VodkaCitrons bild

Tog ett tag för mig att inse att Webhallen faktiskt är en riktigt dålig butik. Blir nog import för hela slanten i framtiden, bättre priser och förmåner :3

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Jag upplever att Webhallen är en av de bättre vi har, många saker ur deras omfattande sortiment är snorbilliga och de bakom kassorna (här i Malmö) är trevliga, hjälpsamma och tillmötesgående alla dagar i veckan.

VodkaCitrons bild

Starfighter Johansson skrev:
Jag upplever att Webhallen är en av de bättre vi har,

I Sverige, ja ;) Där håller jag med. Men spelen är billigare utomlands, gratis frakt och högre förmåner, så kör nog Webhallen som sista valet, typ om man ändå är i innerstan för det är bara 5min promenad från pendeln.

OhNoSpywares bild

Såååå... Webhallen är en dålig butik för att vi har hög moms på spel i Sverige?

För mig är en dålig butik en butik med kasst utbud, otrevlig personal och dålig service, och Webhallen faller inte in under något av det där för mig. De importerar det mest intressanta (i mina ögon) så att jag slipper krångla och känna mig osäker på om (utländska?) posten slarvar bort paket. Efter två bortslarvade paket från England och favvobutiken PlanetAxels konkurs har jag i princip gett upp importerandet. Webhallen <3

VodkaCitrons bild

1: De borde ha frifrakt. 2: Jag har varit medlem i över 8år och köpt för 50k, har aldrig fått något i brevlådan, rabatter eller whatnot.

Play-asia = Får 5kr, tillbaka för varje produkt jag köper + rabattkoder, fast jag knappt använder sidan.

Zavvi = Gratis frakt (såvida man inte köper collectors edition eller något sånt stort). Har fått 10% kod fast jag bara köpt där en gång, m.m.

Sen har Webhallen fixat något partnerskap med sveriges sämsta spelsida Gamereactor. Deras senaste event var ju helt whack. "För att delta i Tekken turneringen så var man tvungen att bli medlem på gamereactor och sen bli utvald av en slumpgenerator, sen får man spela om kval hos Webhallen". The fuck? Inte för att jag ville spela själv men still.

Webhallen är det bästa vi har i Sverige´när det gäller priser, men allmänt är butik är det inte speciellt bra. Förväntar mig åtminstone något från att vara medlem än att bara få "10kr rabatt på frakten om man betalar med kort".

Sen är inte kundservicen på en högre nivå heller. Har rättat texter och skickat in genom mejl för att vara snäll och sparat dom pengar. Man får ju bara "har vidarbifogat meddelandet till den ansvarige, punkt.". Har fått trasiga saker där ifrån m.m, deras system på sidan (över hur många som finns i lagret) stämmer aldrig, priserna är buggade ibland. Köpte tre billiga headset, 7kr, 17kr och 49kr stog det i ordern 0___o

Exempelvis Electroworld bjuder på frakten, många sidor i sverige bjuder på frakt och gratis prylar så vida man köper över en viss summa, men inte Webbis. Gamereplay eller va dom heter bad mig välja ett gratis spel, som kompensation på en försening till julen, sånt gör inte Webhallen.

Personalen i början var även den helt outstanding, folk som inte säger ett enda ord. För att vara den "ledande spelbutiken i Sverige" så håller det inte måttet.

Jag kommer fortsätta att vara en kund hos Webhallen, men det kommer inte längre vara första eller andra valet när man köper spel eller film.

OhNoSpywares bild

Betalar hellre lite för frakt än väntar på saker från Zavvi i flera veckor ("kommer det, eller har ännu ett paket kommit bort?") som dessutom förpackar/förpackat sina spel ohyggligt dåligt. Sista jag köpte där var Alice: MR och Shadows of the Damned och de kom i öppna pappförpackningar (limmet hade gått upp) så att vad som helst hade kunnat hända med dem. Höll man inte ihop dessa "förpackningar" själv så föll alltså spelen ut. Sen köpte jag ett Metal Gear Solid HD-paket, eftersom det var Zavvi-exklusivt, som var skadat pga usel förpackning. Helt utan skydd. Lådan var mos, grejerna okej (som tur var). Aldrig mer Zavvi.

Med Webbis vet jag att sakerna kommer fram och är bra förpackade. Betalar inte frakt på vanliga paket, betalar 19 spänn för lite större saker som CEs. Inte upplevt buggade priser, inte upplevt några större förseningar, inte upplevt att lagersaldot skulle vara fuckat, inte krävt värsta superpersonliga meddelandet för nån rättning (herregud de har väl viktigare saker för sig än att svara personligt på sånt? Hoppas jag iaf!) och den trasiga sak jag fick byttes ut så snabbt det bara gick :) Därför kan jag inte vara mer nöjd.

Kräver inga gratisspel eller rabattkoder från en butik. De säljer stuff, och det är de bra på :) Visst kan det vara lite kul med nån bonus då och då men att kräva det för att butiken ska klassas som bra känns som att gå lite långt, men det är kanske bara jag :)

Ang. Tekken Tag-grejen verkar det ju snarare vara Gamereactor som fixat partnerskap med Webbis och Gamereactor verkar ha huvudansvar och sånt. Kan därmed inte anklaga Webbis för konstiga regler. Det är säkert Namco Bandai och GR som knåpat ihop sånt.

Jämföra Webbis med en så otroligt stor sajt som Play-Asia känns dessutom ganska orättvist. Hade fler handlat hos Webbis hade de haft råd att göra mer. Men nu väljer ju alla bort lilla Webbis för stora sajter utomlands och då blir det som det blir :)

VodkaCitrons bild

Ja vi kan ju inte ha samma uppleverser liksom ;) Angående mejl, så tycker jag iaf att de kunde trycka in ett tack.

OhNoSpywares bild

Personen som svarar på mejlet har antagligen inte kollat upp om du har rätt eller inte. De skickar bara vidare till den ansvarige ;)

Nej, uppenbarligen har vi inte samma upplevelser... eller krav.

Fast jag håller med Vodka om att Webhallen kunde haft lite bättre belöningar/rabatter gentemot sina kunder. Jag menar när Linnea gick in och köpte ett helt datorpaket rakt över disk fick hon inte ens pruta en tjuga med motiveringen "vi har kunder här som betalar trettio lax och de får inte heller rabatt". Nä, då kanske det är på tiden... Kände jag. :)

OhNoSpywares bild

Och jag kan inte riktigt förstå det. Det är ju inte som att de kan säga "höhö okej, för dig kompis" utan då måste alla kunna få. Var sätter man gränserna? Hur mycket? Jag tror som sagt inte att en så relativt liten kedja har råd med sånt. Men jag kanske underskattar dem?
Nåja. Jag är helnöjd med mina två favvobutiker... och ingen av dem ger mig rabatter och sånt. Väljer dem framför andra mycket för att jag vet att jag kan lita på att de sköter stuff snabbt och smidigt om nåt går åt skogen :) fokus på det viktigaste :D

Furios bild

Jag har aldrig haft några problem med Webhallen. Stort utbud, mycket bra priser på grejerna och snabb frakt. Däremot vill jag också ifrågasätta level-systemet. Varför har man ens ett sånt om det uppenbarligen är helt omöjligt att levla upp? Jag menar, finns det ett level-system och man har handlat för över 30k så upplever åtminstone jag att man bör få kliva upp ett steg.

"Any problem solved is a new problem made."
Pilko

OhNoSpywares bild

Vet flera som ligger på svart och vit nivå. De har sexsiffriga totalsummor. Samtidigt är det ju tydligen ett system som ger dig högre nivå ju mer du köper på kort tid, inte vad du handlat för under 10 år.

VodkaCitrons bild

Jag har köpt för 55k, varit medlem i 8år, köpt flera hundraprylar och jag är påväg ner till brons :love: Inte för att level-systemet är till någon nytta, man får nån procent rabatt på skit dyra saker eller saker de vill ha bort från lagret. Aldrig sett något PS3-spel eller något där så länge det inte är typ singstar. VIP-kund är fejkt förövrigt, aldrig blivit inbjuden till något event eller så, även om jag varit guld förut.

Slår vad om att många konton i toppen är företag, familje- och kompiskonton, även om det är "förbjudet".

På tal om i princip ingenting alls; varför är internet som allra mest intressant minutrarna innan man går och lägger sig?

...och minutrarna efter man gått upp?

OhNoSpywares bild

VodkaCitron skrev:
påväg ner

Är du det både på medlemssidan och uppe i den lilla rutan till höger när du är inloggad? För just nu verkar alla ha en nedåtpil på medlemssidan.
De jag känner till är privatkonton btw, så nog finns det folk som ligger där uppe helt på egen hand :)
VIP handlar väl bara om VIP-kassan? Och sen är det väl frakt-rabatten folk vill åt med högre levlar.

VodkaCitrons bild

OhNoSpyware skrev:
Är du det både på medlemssidan och uppe i den lilla rutan till höger när du är inloggad? För just nu verkar alla ha en nedåtpil på medlemssidan.

Jamen dåså ^^ VIP - Förtur till utvalda erbjudanden och inbjudningar till butiksevent. Är ju inget som stämmer direkt :p

OhNoSpywares bild

VodkaCitron skrev:
Är ju inget som stämmer direkt

Tydligen inte :p Man kanske skulle påpeka det för dem :p

Furios bild

På tal om i princip ingenting alls; varför är internet som allra mest intressant minutrarna innan man går och lägger sig?

Jag känner igen mig smärtsamt mycket i det där. Igår när det var dags att knoppa så kom jag knappt i säng på grund av att jag såg avsnitt efter avsnitt av Zero Punctuation. Jag ville verkligen inte sova, utan sitta vaken "bara en liten stund till". Den där stunden blev typ 90 minuter. Den mänskliga hjärnan måste vara felkonstruerad på något sätt. Eller så är det internet som är felkonstruerat.

Pilko

Furio skrev:
Eller så är det internet som är felkonstruerat.

Det är det med allra största säkerhet. Var skickar man buggrapport tro?

Furios bild

Det är det med allra största säkerhet. Var skickar man buggrapport tro?

Väldigt bra fråga. Du är ju med i redaktionen här (på en internetsida) så börja med att skicka en buggrapport till dig själv så får vi se vad som händer. Cosmic, dude!

Pilko

Furio skrev:
börja med att skicka en buggrapport till dig själv

Done. Fortsättning följer, med spänning!

Har fått ett drygt mail från nån jävel som tror han heter Starfighter. Han vill nåt, men palla...

Furios bild

Har fått ett drygt mail från nån jävel som tror han heter Starfighter. Han vill nåt, men palla...

:beer:

Haha!

Pilko

VodkaCitrons bild

Köpte CS:GO på Playstation 3, kanske inte var värt det direkt?
Fick köpa en amerikanska kod (20US) över Play-asia för 180:-

Men de har muckat up det hela, man kan inte köra online från ett europeisk konto, vilket man brukar kunna även om ett spel enbart finns i en region. Antar att det bara är att vänta in en EU server ;3

Lär ha varit ett billigare köp även när CS:GO väl kommer, när det nu gör det.

Senast ändrad av VodkaCitron, 21 oktober, 2012 - 05:30.

VodkaCitrons bild

Här är ett tips för alla som vill se lite skräck vid Halloween!
http://www.webhallen.com/se-sv/film/dvd/104604-slasher_horror_collection

19kr för alla tre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vilket iofs är 19kr för mycket för att få mig att ha dom tre filmerna i hyllan. Ehum ;D

Shrooms var rätt okej minns jag, de andra två gör mig lite nyfiken (kanske inte hoppfull, men nyfiken) så 19 spänn är ju givet! Beställde att hämta upp i Malmö så kan jag hugga Donkey Kong Country Returns i samma veva. :)

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.