Furios bild

Avengers. Åh. Herre. Gud. Som ett galet stort fan av superhjälte-genren så var den här filmen nästan för mycket. Det var nerdgasms all over. Överdrivet, cheesy, ganska billiga skämt men allt det där skiter jag i. Så episk som den här filmen är så kommer den undan med det mesta. 5/5 får den i betyg, enbart för sin epicness.

"Any problem solved is a new problem made."
Pilko

Furios bild

Blev två filmer under gårdagskvällen.

Först A Serbian Film. Omtalad utav bara helvete, och jag har fått varningar av många i min umgängeskrets att hålla mig undan från den här rullen. Och visst, det är ju ingen film som man sätter sig ner och kollar på tillsammans med svärföräldrarna. Men så värst farlig tycker jag väl ändå inte att den var. En del scener är naturligtvis avskyvärda och störande, men den lämnade inga större avtryck på mitt (skadade J)) sinne. Jag har blivit betydligt mer berörd och äcklad av filmer som inte alls är så här grafiska när det gäller våld. Oerhört svårt att sätta ett betyg på den här, då den mer eller mindre är framtagen för att skapa chock hos tittaren, likt den oklippta versionen av den komplett värdelösa Caligula. Därför får den -/5 i betyg (notera att det inte är ett minus, utan bara ett streck).

Därefter gav jag mig på en lite mer lättsmält film, nämligen Flash Gordon. Jag hade tämligen höga förväntningar på förhand, mycket på grund av att Queens ledmotiv, där man hör delar av filmen, är väldigt intressant. I låten framställs filmen som ganska ödesmättad och mörk, men så är ju verkligen inte fallet. Usla skådespelarinsatser, lam handling och tämligen värdelösa specialeffekter, även för att vara en film som är inspelad 1980. Och slutet drar ner betyget ytterligare. Det blir 1/5 i betyg.

Senast ändrad av Furio, 5 maj, 2012 - 16:30.

Pilko

Andreas Bergs bild

Furio skrev:
Avengers.

Håller med på alla punkter. Var ganska exakt vad jag väntade mig men lite därtill, sjukt coolt och med skönt avväpnande attityd!

Tyvärr förstörde 3D-upplevelsen det hela en aning för mig, mest för att jag nu fick svart på vitt att jag inte kan se 3D utan att det i 9 fall av 10 istället blir en grötig sörja på skärmen när 3D-effekterna är tänkta att poppa fram.

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Furios bild

Andreas Berg skrev:
Tyvärr förstörde 3D-upplevelsen det hela en aning för mig, mest för att jag nu fick svart på vitt att jag inte kan se 3D utan att det i 9 fall av 10 istället blir en grötig sörja på skärmen när 3D-effekterna är tänkta att poppa fram.

Samma här. 3D-glasögon är ett jävla otyg då man inte kan ha sina vanliga glasögon under, vilket gör att bioduken i mitt fall alltid blir väldigt, väldigt mörk. Och linser är inget alternativ för mig. Ser fram emot Bluray-släppet så man får njuta av mästerverket med skarp och pigg blick :bigsmile:.

EDIT: På tal om Avengers och superhjältar så läste jag någonstans att Mark Ruffalo kritat på för sex filmer där han ska spela Hulken, vilket gör att den här genren känns tryggad för en lång tid framöver. Yay!

Senast ändrad av Furio, 5 maj, 2012 - 16:13.

Pilko

Andreas Ljungströms bild

The Avengers
Ja, jävlar vilken urlöjlig film, men jävlar vilken underhållande sådan. Förmodligen en av de bästa bioupplevelser jag haft. Så här ska en slipsten dras! Bästa Marvel-rullen hittills. :beer:

Betyg: 4/5

Starfighter Johanssons bild

Furio: Jag tyckte A Serbian Film var mesig i längden, men hade det varit en kortfilm med bara alla de saftigaste scenerna hade jag gett den nästan toppbetyg.

Min senaste sedda film är Pirates of Silicon Valley. Spelfilm om Steve Jobs och Bill Gates tidiga år. Sjukt tråkig.

Furios bild

Starfighter Johansson skrev:
Jag tyckte A Serbian Film var mesig i längden, men hade det varit en kortfilm med bara alla de saftigaste scenerna hade jag gett den nästan toppbetyg.

Agreed!

Pilko

VodkaCitrons bild

The Good, The Bad, The Weird
4/5

Koreansk västern-film :) Tyckte filmen var rätt underhållande, men trodde faktiskt den skulle ha lite mer komiskt relief tack vare sistnämda personen. Handlar om att en av dessa tre får tag i en skattkarta och en bounty hunter vill ha hans huvud, samt att att en annan skurk är hack i häl och regeringen jagar hela bunten. Mycket prat och mycket pang pang, filmen är dock väldigt lång, 130minuter*

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Furios bild

Fick tummen ur och såg till sist Drive. Och det ångrar jag sannerligen inte! Jag kan här och nu utmärka denna film till en av de absolut bästa som släpptes förra året. Precis allting med den här filmen kändes genomtänkt och välgjort, och den bör vara en fröjd för alla cineaster. And don't get me started on the soundtrack, det var mycket länge sen som musiken i en film kändes så rätt för ändamålet.

När det gäller våldet i filmen, som är ständigt närvarande, så är det oerhört obehagligt. Man får samma känsla här som under delar av Sopranos, nämligen att vad som helst kan hända när som helst och detta är en aning jobbigt då man snabbt fattar tycke för de flesta av karaktärerna.

Det kan inte bli annat än 5/5. Magisk film, verkligen. Har bara sett Pusher av Nicolas Winding Refns tidigare verk (och den gillade jag också välidgt mycket) så nu ser jag framemot att kolla igenom hans tidigare alster.

Pilko

VodkaCitrons bild

The Expendables
2/5 (5/10)

Presentation 5/10
Skådisar 8/10
Handling 3/10

"Stallone: Tja! Jag vill rädda den här tjejen för jag tycker att hon är rätt söt, vilka hänger på?" Är HELA handlingen. Man får inte veta varför dom är ett team, varför den onda e "ond" eller något alls :p Filmen har inget att komma med förutom att den är fullproppad med älskvärda skådisar. Typ ett "super smash bros/playstation allstars" i filmväg.

Starfighter Johanssons bild

god bless america
Inte den bästa filmen jag sett, men den hade något särskilt som jag inte kan sätta fingret på - som verkligen tilltalade mig. Älskade våldet, älskade humorn. Lite för lik Super i sitt upplägg kanske. Fan vet.

Andreas Ljungströms bild

Chronicle

Överraskande bra. Skön sci-fi-rulle i indie-stil. Ska definitivt hålla ögonen på regissören Josh Trank i fortsättningen.

Tobias Jensens bild

The Amazing Spider-Man

Andrew Garfield är ett betydligt bättre Peter Parker än vad Tobey Maguire var, och det är ju trevligt att de ändå försökt att göra filmen en aningen annorlunda än de tidigare versionerna. Men ändå känns den lite som en axelryckning. The Lizard känns som en ganska trist superskurk att ha med som huvudantagonist, och personligen tycker jag att de tar sig lite för stora friheter med orginalhandlingen.

Spelklassiker Musik - Spelmusik varje vecka.

Furios bild

Andreas Ljungström skrev:
Chronicle

Såg den i våras nån gång och jag håller helt klart med. Riktigt positiv överraskning.

Pilko

Christian Håkanssons bild

Håller helt med, denna film var något av en positiv överaskning... Dock spårade den ur mot slutet.

VodkaCitrons bild

Fright Night (Remake 2011)
3/5 (6/10)

Rätt bra film ändå :) Härligt att se en riktig vampyrfilm igen som inte kretsar runt kärlek, svett och sexpack. Handlar om att ett par tonåringar misstänker att grannen är en vampyr, eftersom han bara är ute på nätterna och har fönstrerna blockerade så att solen inte ska kunna komma in. Allt fler elever från skolan försvinner och en bestämmer sig för att ta reda på vad som har hänt och konfronterar den här nyinflyttande grannen.

Det enda som egentligen förstör filmen är cgi:n som sker frekvent i slutet och ser ut som skit.

VodkaCitrons bild

Så som i himmelen
3/5 (7/10)

Som en svensk film ska vara ;) Vacker, rolig och dramatisk!
Lennart Jähkel <3
Har nog sett den förut på TV, men sen är den ifrån 2004, så det var ett riktigt bra tag sen ;)

VodkaCitrons bild

Chronicle
3/5 (7/10)

Tänkte att jag också skulle se filmen ;) Och ja, den var trevlig :) Hade faktiskt mer skräckelement med blodet och allt sådant än många av dagens skräckrullar. Konstigt att den filmen inte har horror slappat över sig. Det hade dock varit en roligare film om tonåringarna gjorde mer misstag i början och råkade döda människor. Istället för att bara ena karaktärer går rampage.

Är inte direkt förtjust i sci-fi annars men filmen räknas väll knappt dit. Utan det var enbart en ynka detalj som var lika liten som I senaste Indiana Jones.

Andreas Ljungströms bild

The Amazing Spider-Man

Tobias Jensen skrev:
Andrew Garfield är ett betydligt bättre Peter Parker än vad Tobey Maguire var,

Definitivt!

Jag gillade den skarpt. Men det är ändå svårt att känna någon överväldigande känsla över filmen. Det är trots allt bara 5-6 år sen Sam Raimis trilogi avslutades och det kändes aningen tidigt för en reboot. Hypen hade inte riktigt hunnit infinna sig för egen del. Men jag skulle nog ändå säga att Marc Webbs tolkning är vassare än Sam Raimis. Garfield är som sagt mer passande som Spindeln och den vardagliga Peter Parker kändes mer realistisk och intressant än tidigare. En riktigt bra superhjälte-rulle är det i vilket fall och jag hoppas vi får se en annan utveckling den här gången och att filmerna inte blir sämre och sämre som sist det begav sig.

VodkaCitrons bild

Batman Begins
3/5 (7/10)

Kollade igenom mina gamla DVD:er och fick lusten att se på något, det fick bli Batman Begins! Vilket är min fjärde favorit bland superhjältarfilmerna, på toppen står Batman & Robin, Batman Forever och Batman Returns ;)

Jag uppskattar väll när dessa filmer är lagda åt det mer roliga hållet och har högt underhållningsvärde, men dom här nya Batmanfilmerna är nog lite tvärt om ändå. Då de försöker vara mörka och uber seriösa. Men den här är rätt bra trots allt, man får se massa saker som är ganska orelevant till just den vanliga Batman som spöar upp skurkar. Det gillas!

VodkaCitrons bild

Train

3/5 (6/10)

Det är en "Hostel" film, då konceptet är indentisk.
Ett par amerikaner har åkt till Ryssland för att köra ett mästerskap i brottning, men de behöver hjälp att hitta ett tåg eftersom de är försenade tack vare festande dagen innan. Inga i byn kan såklart prata engelska så de vet inte hur de ska göra för att hitta rätt tåg, men blir sen bemött av en kvinna som hjälper dom att hitta "rätt".

Ja hela den biten. Men jag tycker åtminstone att den här filmen är lite mer intressant än tidigare Hostel, då filmen har en större mening bakom det hela med dödandet.

Helt klart sevärd om man är ute efter gore i det stuket.

Furios bild

Såg The Dark Knight Rises igår natt. Helt otroligt bra film som i mina ögon toppar de andra filmerna i Nolans trilogi. Det är mörkt, det är våldsamt, det är Batman... Det fanns dock några mindre saker i handlingen som jag störde mig på, men med risk för att spoila för folk så tar jag inte upp dessa. Men naturligtvis blir det 5/5 i betyg.

("Den där Furio, han snålar inte med betygen" :bigsmile:.)

Senast ändrad av Furio, 29 juli, 2012 - 00:35.

Pilko

Christian Håkanssons bild

Senast såg jag "The amazing spiderman". :bigsmile: En helt okej familje-action-äverntyrsfilm med mindre fel och brister. Animerade karaktärer och dylikt hade kunnat framställas på ett snyggare och mer övertalande sätt. Herr Dr Ödla som inte framställts som i den tecknade tv-serien gjorde mig något besviken. Filmen i sin helhet kändes mer äkta i sitt uppslag än tidigare spiderman filmer. En helt okej rulle 4/5

VodkaCitrons bild

Har haft ett litet Men in Black maraton :) Sist jag såg Men in Black 1 var när VHS var inne och jag minns knappt när jag såg 2an heller så :p
Riktigt fin film trilogi och jag hoppas att filmserien är över helt och hållet, efter det fina slutet.

Men in Black III

4/5 (8/10)

De behåller samma koncept som de första filmerna, vilket glädjer mig! En ond alien härjar lös och ska stoppas, om inte så betyder det jordens förintelse.
Vällgjort, man får se gamla karaktärer från tidigare filmer och det är även samma skådespelare för det mesta tack och lov :)

Filmen kanske tog sig på mer allvar än dom första filmerna med lite mindre komedi och dylikt men det funka ändå! Älskar även att de tar fram James bakgrund när han bara var ett barn och ger anledningen till hur enkelt han kom in i MiB och varför han kunde lämna allt bakom sig.

Suger är att slutsången inte är sjungen av Will Smith som dom två tidigare filmerna, eller ens har lyrics i överhuvudtaget, the fuck? Det är kanske det jag stör mig på mest i den här filmen :p

VodkaCitrons bild

Prometheus 3/5 (7/10)

En film jag såg enbart för att det "har med Alien att göra". Hade inga direkt förväntningar i förväg, bortsett ifrån att man skulle få se dom kända varelserna i någon form ;)

Och för att vara mer scifi än "horror" så tyckte jag filmen var rätt så underhållande. Jag kände mig ganska illa till mods desto längre filmen pågick tack vare roboten som förstörde allt för alla andra. Sen fanns det även lite mystik i filmen och det var bara trevligt :)

Senast ändrad av VodkaCitron, 11 september, 2012 - 23:20.

HerrOlssons bild

Förbannat länge sedan man skrev här nu!

Senaste jag sett som är nämnvärt är Prometheus och The Cabin in the woods. Gillade båda, har haft The Cabin in the woods på datorn nån vecka nu men gruvat mig lite inför att se den då jag inte gillar "skräckisar". Speciellt inte ensam. Den var inte speciellt läskig, like lökigt men överlag så gillade jag den. 6/10

Prometheus var bra, ingen film jag väntat på eller läst något om innan och fast jag inte är något speciellt Alien-fan så fick "slutrevealen" det att pirra till lite. 7/10

Är det bara jag som tycker att det kommer alldeles för lite storfilmer som är värda att *host* köpa just nu?!

O o
/¯/___________________________ _\
| IMMA FIREN MAH LAZAH, BLARRRRRRGGGHH!
\_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯/

Andreas Ljungströms bild

Prometheus. Mina förväntningar må varit låga efter all negativ kritik men jag tyckte den var magisk. Visst, synar man den hårt i sömmarna finns det mycket att kritisera (underligt agerande av besättningen vid ett par tillfällen, skum dialog och ett par plotholes) men jag reflekterade inte över det när jag såg den. Tror fan den hade allt jag vill ha av en rymdfilm. Feta rymdskepp, obehaglig stämning och ett par riktigt minnesvärda scener.

Är ett stort fan av Alien och även om Prometheus inte når upp till den filmens nivåer fanns det ändå mycket att glädjas åt som Alien-älskare här. Jag hoppas att Prometheus öppnat upp ett par dörrar och att vi får se fler sci-fi-skräckisar på bio med stor budget fortsättningsvis.

OhNoSpywares bild

How to Train Your Dragon
Snygg, men lite trist design. Fin, trevlig, rolig. Gillade den :)

Despicable Me
Riktigt seg start. Tog inte fart förrän de var på nöjesfältet. Hade svårt för Gru i början men både han och resten av filmen blev bättre. Söt och så, men inget jag kommer minnas så mycket från. Roligaste delarna visas i trailers.

The Road
OHHERREJÄVLAGUUUUD så snygg den äääär O_O Helt brutalt snygg och åååh jag vet inte vad jag ska säga mer än det :D Snyggsnyggsnygg! Har läst boken och minns den ungefär som filmen så det är väl ett bra tecken (eller så minns jag åt helvete, vilket inte är så bra). Riktigt mäktig film, precis som boken :) Gillade massa mycket.

VodkaCitrons bild

Filmer jag såg under Halloween :)
Fright Night Part 2
Mimic
Puppet Master
The Deadly Spawn
The Gate
WereWolf the beast among us
Poltergeist

Senast ändrad av VodkaCitron, 16 november, 2012 - 05:28.

Furios bild

OhNoSpyware skrev:
The Road
OHHERREJÄVLAGUUUUD så snygg den äääär O_O Helt brutalt snygg och åååh jag vet inte vad jag ska säga mer än det :D Snyggsnyggsnygg! Har läst boken och minns den ungefär som filmen så det är väl ett bra tecken (eller så minns jag åt helvete, vilket inte är så bra). Riktigt mäktig film, precis som boken :) Gillade massa mycket.

Ah, läste boken förra veckan till världens mest episka kurs ("Novel and the Disaster" på SU, bara kvalitetsböcker. Rekommenderas starkt!) och var tvungen att plöja filmen direkt efter :). Jag kan ju säga att jag inte alls gillade filmen lika mycket som boken, även om den var klart stabil. Det jag störde mig mest på var nog att det inte var tillräckligt med fokus på själva vägen vilket boken ju kretsar kring. Sen tycker jag att boken förmedlade en större känsla av desperation än vad filmen lyckades med. Men som sagt, helt klart sevärd!

Pilko

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.