mrkndrs bild

imac 27'', i5 qc
:)

Senast ändrad av mrkndr, 3 november, 2010 - 20:17.
Reyqunes bild

Erik Markander skrev:
i5 qc

i5 760?

Alexanders bild

Erik Markander skrev:
imac

:beer:

TTV
TTVs bild

Köpte även Egde. Grym tidning.

TTV
TTVs bild

Dubbelpost.
:tard:

Senast ändrad av TTV, 3 november, 2010 - 20:37.
mrkndrs bild

Reyqune skrev:
i5 760?

760? Ingen aning du... :), tog modellen som hade i5 quadcore..

Reyqunes bild

Erik Markander skrev:
760? Ingen aning du... , tog modellen som hade i5 quadcore..

Du vet alltså inte ens vilka delar som är i din dator? :tard:

KidCactuss bild

Reyqune skrev:
Du vet alltså inte ens vilka delar som är i din dator? :tard:

Vadå, är det konstigt om någon inte känner till totalt oviktiga sifferbeteckningar på alla delar i sin dator? :tard:

Psykisk sjukmänniska

Reyqunes bild

KidCactus skrev:
Vadå, är det konstigt om någon inte känner till totalt oviktiga sifferbeteckningar på alla delar i sin dator?

Oviktiga? Hur ska man annars kunna veta exakt hur bra datorn är?

mrkndrs bild

Reyqune skrev:
Du vet alltså inte ens vilka delar som är i din dator?

Jo det vet jag.. men jag vet inte vilka beteckningar och skit som de har. Det bryr jag mig inte om. Vet att det är en i5 2.8 Ghz QC, 4 gb minne, 1 tb hdd.. 27'' skärm, och något hyfsat grafikkort.. så mycket mer behöver jag inte veta ;).

mrkndrs bild

Reyqune skrev:

Jag har läst olika benchmarktester i MacWorld, där den jämförs med andra Macar. Då fick man en hyfsad koll på hur bra den är.

Make.Senses bild

Reyqune skrev:

Genom att köra grejer på den. Inte fan bryr jag mig om vad mitt grafikkort heter (även om jag råkar veta att det är ett GTX460), inte spelar det någon roll om jag har 4 eller 6 kärnor i processorn o.s.v, det som spelar roll är vad den kan göra, och i mitt fall, vilka spel den klarar på vilka inställningar. Och i mitt fall maxar jag allt jag prövat på datorn utan problem. Det duger finfint som mått. :bigsmile:

KidCactuss bild

Reyqune skrev:
Hur ska man annars kunna veta exakt hur bra datorn är?

Genom att kolla specifikationerna, kanske? Om man nu verkligen måste veta exakt.

Senast ändrad av KidCactus, 3 november, 2010 - 21:52.

Psykisk sjukmänniska

Reyqunes bild

Erik Markander skrev:
Vet att det är en i5 2.8 Ghz QC, 4 gb minne, 1 tb hdd

Erik Markander skrev:
och något hyfsat grafikkort.

Så du vet inte om hastigheten på RAM eller HDD? Och inte vilket grafikkort det är över huvudtaget?

KidCactus skrev:
Genom att kolla specifikationerna, kanske?

Står väl vad delarna heter där? Eller är det bara ungefär så här:
Intel i5 Quadcore
Nividia Grafik
4Gb Ram
1TB HDD

Fuzzys bild

Specs or dodunt harpun...!

Eller vad är det frågan om här? ;)

KidCactuss bild

Reyqune skrev:
Står väl vad delarna heter där? Eller är det bara ungefär så här:

http://www.apple.com/imac/specs.html

Vad tror du folk är intresserade av att veta, att CPU:n är på 2.8 GHz eller att den har 760 som sifferbeteckning?

Psykisk sjukmänniska

Sebastian Magnussons bild

KidCactus skrev:
Vad tror du folk är intresserade av att veta, att CPU:n är på 2.8 GHz eller att den har 760 som sifferbeteckning?

Med tanke på att min 5 år gamla P4:a låg på 3ghz så känns det som att sifferbeteckningarna är det enda värda att stirra på nuförtiden. Hela Netburst-arkitekturen visade ju med stor tydlighet att ghz inte betyder mycket utan en tillhörance ipc ;)

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Alexanders bild

:bigsmile: :bigsmile:

Alexanders bild

Sebastian Magnusson skrev:
3ghz

Endast 3GHz säger inte (tillräckligt) mycket, men 3GHz [antal kärnor] säger väl mer? Och inte allt jag vet men köper man en ny dator idag så förstår man väl troligtvis att det inte handlar om t.ex. en 3GHz P4..

Senast ändrad av Alexander, 3 november, 2010 - 22:27.
KidCactuss bild

Sebastian Magnusson skrev:
Med tanke på att min 5 år gamla P4:a låg på 3ghz så känns det som att sifferbeteckningarna är det enda värda att stirra på nuförtiden. Hela Netburst-arkitekturen visade ju med stor tydlighet att ghz inte betyder mycket utan en tillhörance ipc

Men det hör ju inte riktigt hit. Om iMac finns i flera olika modeller med olika i5-CPU:er, då är det väl hyfsat mycket mer intressant att ha klockfrekvensen att jämföra istället för en sifferbeteckning som inte säger nånting.

Senast ändrad av KidCactus, 3 november, 2010 - 22:27.

Psykisk sjukmänniska

Alexander skrev:
Endast 3GHz säger inte (tillräckligt) mycket, men 3GHz [antal kärnor] säger väl mer?

Kanske fel ställe för detta, men numera skulle jag inte råda någon att titta på gigahertzen vidare mycket. En enkärnig Athlon 64 på 1.8ghz var ju t.ex. minst lika snabb som en P4 på 3ghz när bägge konkurrerade mot varandra back in the day, och dagens enkärniga engigahertzre spöar givetvis skiten ur bägge. Antal kärnor är ju ofta en okej fingervisning dock, men den dryga sanningen är att man nästan måste glo på benchmarks för att få ut nåt vettigt numera.

http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

KidCactus skrev:
Men det hör ju inte riktigt hit. Om iMac finns i flera olika modeller med olika i5-CPU:er, då är det väl hyfsat mycket mer intressant att ha klockfrekvensen att jämföra istället för en sifferbeteckning som inte säger nånting.

Ja, skall du jämföra två olika i5 från samma stepping så går det ju givetvis utmärkt att titta på megahertzen. Men sen kan det ju vara ganska stor hastighetsskillnad mellan en i5 Lynnfield och en i5 Clarksdale trots samma klockfrekvens. Och det är ju utan att ens blanda in AMD i det hela.

Så visst, klockfrekvens är inte helt oanvändbart att titta på. Men jag tror det är en dålig ovana att tro att det har vidare mycket med prestandan att göra.

Ollebros bild

nyare typer av CPUer kan ju göra nya typer av kalkyleringar och är bättre optimerade för äldre, annars skulle inte en framtida SandyBridge processor på samma ghz och kärnantal kunna vara 30% bättre än en av dagens intelprocessorer.
nu menar jag inte att det är enda anledningen till varför den är 30% bättre alltså. men man skall i vart fall inte hänga upp sig på GHZen av samma anledning som tex andel MB grafikminne på ett grafikkort. sedan om man vet att man behöver 4kärnor till något eller ett spel kräver 1gb grafikminne kan det vara bra att tänka på.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Ollebros bild

minns inte vad jag tagit kort på så här är allt jag köpt i Oktober månad! dock har ju tex Starwars inte hamnat i brevlådan förrän idag.

StarWars The Force Unleashed 2
Fallout New vegas
Castlevania Lords Of Shadow
Vanquish
Enslaved Odyssey To The West
Aluminiumbaksida till iPhone 4(sjukt härlig att hålla i och grymt mycket snyggare än originalglasbaksidan)

This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

mrkndrs bild

Reyqune skrev:
Så du vet inte om hastigheten på RAM eller HDD? Och inte vilket grafikkort det är över huvudtaget?

Jo minnena är 1333 MHz DDR3, hårddisken har för mig att det ska vara det vanliga 7200 RPM, grafikkortet ska vara något Radeon HD 5750 eller nåt sådant. Orkar inte ha så stor koll, kikade på specsen innan jag köpte den men la det inte på minnet. Det enda jag bryr mig om är att den är snabb och grym med att hantera fotografier, vilket den är. Speciellt om man jämför den med min gamla MacBook som nu är 2,5 år gammal. Sen om det står Agda eller 2903842020 på delarna bryr jag mig inte om. Det är också en anledning till att jag har gått över till Mac, jag vill bara att allt ska fungera och då ska det fungera bra. :)

Senast ändrad av mrkndr, 3 november, 2010 - 23:51.
spanjoars bild

Alexander skrev:
Favoritspel eller hur kommer det sig att du ville ha en tröja med just Alan Wake? :bigsmile:

Japp, just nu är det mitt favoritspel :)

kuwabatakes bild

Ollebro skrev:
Aluminiumbaksida till iPhone 4

Var får man tag på en sådan och hur sitter den fast på telefonen.
Vill ha något bra skydd men avskyr de transparenta burkarna folk stoppar telefonerna i.

en apa!
vill du smaka?
18446744073709551616

Ollebros bild

kuwabatake skrev:
Var får man tag på en sådan och hur sitter den fast på telefonen.
Vill ha något bra skydd men avskyr de transparenta burkarna folk stoppar telefonerna i.

köpt härifrån

jag köpte den här baksidan

men fick den här!

enda skillnaden på dem som tur är att den är lite upphöjd den jag fick vilket jag faktiskt tycker blev snyggare och skönare på telefonen. har jag absolut inget emot att den är lite tjockare.

hur installerar man något sådant då? super enkelt, lossar de två skruvarna som finns i botten på telefonen och skjuter baksidan uppåt så den lossnar. sätter dit det nya och skruvar fast. tog 1 minut kanske.

så det är bara en ny baksida, inte något egentligt skydd, det har jag också. apples egna svarta "bumper" som den kallas.

Sundance Kids bild

Dags att införskaffa 120 film.

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

eskimås bild

Sundance Kid skrev:
Dags att införskaffa 120 film.

Vad i fåglarens namn äre där för något? :bigsmile:

c",

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.