Alexanders bild

Vad har du lagat idag, eller vad ska du laga? Frågor relaterade till matlagning? Intressanta diskussionsunderlag? Matlagningstråden är här för allt som rör matlagning.

Själv lagade jag Pasta Carbonara för första gången, gick ju faktiskt väldigt snabbt och smidigt. :)

Jompas bild

Mmmmm, mat. Idag har jag ätit soppa på potatis, linser, morötter samt lite annat smått och gott, med hembakt bröd. Har ungefär 8 liter kvar av den i frysen. Så blir det när man är arbetslös och lägger de få pengar man har på festivaler, alkohol och dödsknark istället.

We are ugly but we have the music.

Lars Jensens bild

Alexander skrev:
Själv lagade jag Pasta Carbonara för första gången, gick ju faktiskt väldigt snabbt och smidigt. :)

Det är pissgott!

Jag lagar väldigt mycket mat faktiskt, med avarter. Senast lade jag in saltgurkor, grillade revben, gjorde potatissallad (jättefet och god) samt ugnspotatis. Jag älskar att laga mat. Be om recept and ye shall recieve!

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

KidCactuss bild

Idag har vi lagat fläskkotletter och sötpotatismos (med en aning lönnsirap). Moset blev syndigt gott. :love: Så det rekommenderar jag att ni testar.

Psykisk sjukmänniska

Lars Jensens bild

KidCactus skrev:
sötpotatismos (med en aning lönnsirap)

Sötpotatis OCH sirap? :tired:

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

KidCactuss bild

Japp. Man ska så klart inte ha så mycket lönnsirap.

Sötpotatis
Lite smör
Lite lönnsirap
En skvätt mjölk
Och en nypa salt

Ett råd kan vara pressa ur lite vätska ur potatisarna efter att man har kokat och mosat dem, innan man tillsätter resten.

Psykisk sjukmänniska

Arsenik (inte verifierad)
Arseniks bild

Jag har dragit igång surdegsbakning för fulla muggar. Jävlar vilket meck det är men jag har bestämt mig för att inte kompromissa. Har t o m köpt mig en stenjävel som jag ska grädda brödet på.

Arseniks bild

KidCactus skrev:
Japp. Man ska så klart inte ha så mycket lönnsirap.

Sötpotatis
Lite smör
Lite lönnsirap
En skvätt mjölk
Och en nypa salt

Ett råd kan vara pressa ur lite vätska ur potatisarna efter att man har kokat och mosat dem, innan man tillsätter resten.

Det blir mer som rotmos än som potatismos va? Alltså vattnigare... Det lär ju inte alls finnas lika mycket stärkelse i sötpotatis tänkte jag. Vad hade du det till? Jag skulle kunna tänka mig en lite karibisk rätt, kanske grillad kyckling med karibiska/västafrikanska kryddor. Kanske en fet fisk typ makrill på grillen.

-edit-

Såg nu att du hade haft fläskkotletter till. Hittade du på det där själv eller var det ett befintligt recept?

Senast ändrad av , 13 augusti, 2010 - 08:40.
Fuzzys bild

Är en aning för lat för att laga mat egentligen så ofta blir det en gryta i stekpannan (igår, rester idag). Fräser t.ex. kikärter, lök, vitlök, kryddor etc, stoppar i färska/frysta grönsaker, vatten, och nudlar som får puttra med en stund och suga upp vätskan. Eller så kokar jag ris till (älskar luftigt ris+en bra sojasås) och skippar nudlarna.

Och en av mina favoriträtter är lågstatusrätten korvstroganoff, så det blir en inspirerad sådan ibland, på sojakorv... som ju innehåller i princip lika mycket kött som vanlig billig falukorv... ;)

Äter väldigt gärna ur en sån där bekväm liten soppskål men är usel på att använda pinnar... sen har jag inga heller såatte. :tard:

Arseniks bild

Varför skulle man vilja äta korvstroganoff med pinnar? För övrigt anser jag att det är mongo att käka med pinnar. Jag kan det men jag ser fan ingen vits. Vanlga bestick är liksom oändligt mycket bättre. Det är lite som att sätta gengasgenerator på bilen för att få en fin andravärldskrigetkänsla.

Arseniks bild

Varianter av potatismos är fan riktigt bra mat.

Bra varianter:
1. Potatismos med finhackad anjovis och gräslök
2. Potatismos med typ 20 pressade vitlöksklyftor som har fått koka ett litet tag för att styrkan ska mildras, tillsätt creme fraiche i moset också
3. Potatis- och jordärtskockspuré (äh fan mos heter det, inte puré)
4. Potatismos med massor av riven västerbottensost och lite creme fraiche

1 är grym till stekt fisk. Stek lite inlagda rödbetor och kapris i smör till det också så kommer du till himlen
2-4 är bra till allt

Fuzzys bild

Arsenik skrev:
Varför skulle man vilja äta korvstroganoff med pinnar?
För att det funkar bra att äta med pinnar ur typen av skål, men gaffel funkar också, så länge man inte sluskar i sig allt med sked.

Jompas bild

Min lunch idag, billig och bra:

Stek champinjoner, rödlök, vitlök, paprika och, om man har råd, soltorkade tomater. Hacka ner persilja, häll på grädde och ha i lite grönsaksbuljong. Servera med pasta. :beer:

Jottas bild

Lunch: 3glas mjölk och en banan..

Här vet jag att handtaget finns, jag vet det.

fcktards bild

Arsenik skrev:
massor av riven västerbottensost

Vad är egentligen hypen med västerbottenost? :( För något år sen hette det ost, nu är allting västerbottenost! Pajer, pubtalrikar, dippsåser - alla innehåller västerbottenost! Vad är det med denna ost som gjort den till kungar över alla andra ostar?

För att vara duktig och bidra, så ska det bakas bullar och bröd idag \o (UTAN västerbottenost, tyvm!)

Senast ändrad av fcktard, 14 augusti, 2010 - 11:02.

Arseniks bild

Jo jag kan hålla med men samtidigt är den ju rätt skaplig. Det handlar väl om att man ska vårda de få guldklimparna vi har i Sverige som typ den osten och kalixrom. Vi har en del maträtter och ingredienser som känns svenska och då kan det ju vara roligt att använda dem.

Och det är ju en jävla skillnad på ost och ost. Sopar du i billig hushållsost istället så får du ju inte alls samma smak.

Egentligen gillar jag riktigt lagrad herrgårdsost bättre, du får ta sån istället om du vill ;). ...fin apfenzeller eller gruyere är nog fan inte heller skitäckligt i mos

Senast ändrad av , 14 augusti, 2010 - 12:07.
fcktards bild

Arsenik skrev:
vårda de få guldklimparna vi har i Sverige

Mjo, kanske det. Tycker fortfarande att det är lite spännande hur västerbottenost har blivit en sån vardaglig snobbost så snabbt! :) God är den, förvisso, så det är inte oförtjänt, bara lite humor i att en ost har blivit ett sådant fenomen på svenska krogar :)

Nu blir det avgång till affären för att köpa durumvete och jäst så jag kan baka kanelbullar och två sorters pizzabröd (en med vitlök&persilje smör, en med flingsalt och rosmarin <3)

Kletets bild

Ska nog läsa genom alla inlägg som postas här. Det enda jag kan laga är pasta..

.. en helsikes god pasta dock :tard:

Senast ändrad av Kletet, 14 augusti, 2010 - 13:07.

I can't remember to forget you.

Arseniks bild

fcktard skrev:
Nu blir det avgång till affären för att köpa durumvete och jäst så jag kan baka kanelbullar och två sorters pizzabröd (en med vitlök&persilje smör, en med flingsalt och rosmarin <3)

Själv ska jag dra igång lite bak så att man kan få goda morgonfrallor i morgon. Surdeg är fan the shit trots att det luktar otvättat underliv

fcktards bild

Arsenik skrev:
så att man kan få goda morgonfrallor i morgon

Mm, göra eget bröd är inte bara mycket godare, men också mycket billigare i längden :3 Dessutom kan man baka så otroligt mycket roligt bröd också, med nötter, frukt, frön osv. Surdeg har jag aldrig provat på själv, men när jag känner att det är dags att bli nyttig så står surdeg högt på listan!

förövrigt så blev pizzabrödet med flingsalt och rosmarin ett lite nyttigare substitut till chips. persilje&vitlökssmörs brödet står fortfarande och jäser till sig, vi får se hur det blir med det :)

Strafers bild

Behöver tips på goda pastarätter.

fcktards bild

Strafer skrev:
goda pastarätter

http://www.ica.se/recept?recipeid=318316 är fantastiskt god faktiskt! Och i säsong och allt!

http://www.recept.nu/1.13445/leila_lindholm/varmratter/gronsaker_potatis...
också fantastiskt god, och vegetarisk om man nu föredrar det :)

Annars brukar vi köra med ostsås, broccoli och bacon som pastasås till färsk pasta. tar 10 minuter max, och smakar fantastiskt gott.

Koreans bild

Strafer skrev:

Pasta
Svarta Oliver
Fetaost
Olivolja
Rödlök
Paprika
(ev. Bacon)
Tillsätt Salt och Peppar.

xoxo Ludwig

Arseniks bild

God pastasås till rätt många (kanske 6 pers?):

4 vitlöksklyftor
20 sardellfiléer
3 dl vitt vin
1,5 dl tomatpuré
4 msk olja
1 dl pinjenötter
1 dl russin
4 dl Smulat vitt bröd (går snabbt med mixer)
mer olja
800 g pasta (kokt på vanligt sätt)

Värm vitlök och sardeller i oljan (ska inte brynas). Sopa i resten och låt stå och puttra i typ en halvtimma. Rör ner i pastan. Stek brödsmulorna i olja. Häll upp på pasta med sås på tallrik och lägg på en rejäl näve av det stekta brödet.

Jompas bild

Strafer skrev:

Stek bacon och gul lök. Häll på ett paket krossad tomat. Pressa i lite vitlök och ha i persilja och grönsaksbuljong. Låt det puttra medan du kokar pasta. Klart. :)

Ikväll blir det pizzabak hos en polare.

fcktards bild

Grönsakssoppa innehållandes ärtor, broccoli, morot, potatis, rödlök och smaksatt med köttbuljong, salt&peppar och cayenne. Mjölk och maizena gör den krämiiiig och till så tar vi mina krispiga pizzabröd med flingsalt och rosmarin.
Bilder hade funnits om min kamera inte vart död, sorry :(

(och jag tänker spamma den här tråden tills den blir den största på SP. Bara så att ni är beredda >;3)

Arseniks bild

fcktard skrev:
Surdeg har jag aldrig provat på själv, men när jag känner att det är dags att bli nyttig så står surdeg högt på listan!

Jag skiter blankt i nyttigheten och jag tvivlar dessutom på de påståendena (jag har undervisat dietister i kemi och vet att de inte är världens skarpaste kemister :)). Däremot så blir brödet tusen ggr godare

Fuzzys bild

Arsenik skrev:
jag har undervisat dietister i kemi och vet att de inte är världens skarpaste kemister
Men kemister är kanske inte heller världens vassaste fysiologer? Däremot verkar rätt många dietister ha väldigt subjektiva värderingar av vad som är nyttigt och inte.

Hursomhelst, idag blir det en simpel sallad med canellinibönor, gurka, majs, rödlök och en fin olivolja (Frithiofsson) jag fick i födelsedagspresent, pepprig variant tydligen, med knäckebrot till. Förmodligen ganska nyttigt ivf... typ inget fett eller socker alls.

Arseniks bild

Fuzzy skrev:
Men kemister är kanske inte heller världens vassaste fysiologer?

Problemet är nog snarare det kritiska granskandet och förmågan att tolka/producera forskning.

...dessutom är inte argumenten för surdegsbröd fysilogiska utan kemiska. Om hur surheten i brödet skall hjälpa ett protein som behövs för upptag av oorganiska grejer. Grejen är den att syran i surdegsbröd är en piss i havet jämför med magsyran. Oavsett var man käkar (Som har pH över 2 = typ allt) så höjer man pH i magen.

Sofia Hårds bild

På senare tid har jag börjat bli mer och mer förtjust i matlagning. Äta och laga mat måste man ju liksom göra, lika bra att göra det varierat och skoj istället för att köra samma gamla saker. Att man är sambo och inte bara lagar mat åt sig själv underlättar givetvis också. Eller som nu när vi renoverat köket och man vill inte göra annat än att hänga där och hitta på äventyr. Hämtar i regel en hel del recept från alltommat.se och har en förkärlek till laxrecept. Och bakverk. Såklart. Till farbror tomten kan jag redan nu hälsa att jag önskar mig en KitchenAid i julklapp.

/Fröken Hård

Fuzzys bild

Arsenik skrev:
...dessutom är inte argumenten för surdegsbröd fysilogiska utan kemiska.
Fysiologi innefattar de komplexa kemiska processerna i människokroppen, så dietister borde ha bättre koll på den biten än kemister som ju främst är bra till att producera LSD. ;)

Men som sagt, vem bryr sig om hur nyttigt surdegsbröd är eller inte... men allt som är surt och mögligt är ju ganska exotisk mat.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.