Man5ons bild

Jag måste bara starta en tråd om detta.

Vem är hon? Vem har skickat henne?

Om sex dagar är det exakt två år sedan hennes första (av hittills två) album kom ut på marknaden. På dessa två år har hon sålt, håll nu i hatten, 13 miljoner album och 51 miljoner singlar, detta i en tidsera då folk inte köper musik i närmelsevis samma utsträckning som dom gjorde för säg tio år sedan.

Forbes rankade nyligen Lady GaGa som den fjärde mäktigagste och mest inlytelserika kändisen i världen.

Hennes sju senaste singlar har toppat Billboard.

Är hon en agent för Illuminati? Styrs hon av CIA? Hjärntvättar hennes musik jordens befolkning?

Jag tycker absolut inte att hon är dålig, men om vi tittar på vilket material vi har att gå på så är det ju framförallt fyra hits att prata om. Just Dance, Poker Face, Paparazzi och Bad Romance är väl de som "alla känner till". Above average pop, helt klart, men att launcha GaGa till att bli fjärde mäktigaste kändisen under en tvåårsperiod...det tycker jag kanske inte att de fyra låtarna riktigt räcker till?

Jag kan inte annat än förundras över vilken otrolig dragningskraft denna unga brud (hon är 24 nu) måste ha. Som exempel, videon till Bad Romance har hittills 259 miljoner visningar på YouTube. 259. Miljoner. Det allra mest sedda Michael Jackson klippet har 51 miljoner visningar. Det allra mest sedda Madonna-klippet har 16 miljoner visningar. Beyonce? 21 miljoner. GaGa...259 miljoner. Förstår ni...?

Två framträdanden:

Har hon turat? Är det hennes kopierade Bowie/Manson-look? Är det dansen? Vad är det som har fullständigt tvärsålt hela världen på Lady GaGa? Som den analytiker och mediagalning jag är så finner jag det otroligt spännande och förvirrande.

Last chance to lose control

Stroker Aces bild

Hennes säregna ("progressiva") stilbyten lockar till sig många modeentusiaster. Därtill är hon väl en av få unga popartister i dag som besitter förmågan att framföra trallvänliga låtar utan att förlita sig på auto tune och dylikt trams. Hon står utan konkurrens, på gott och ont.

Senast ändrad av Stroker Ace, 13 augusti, 2010 - 01:06.

Världens längsta signatur.

Man5ons bild

Det är en frisk fläkt att hon både KAN sjunga OCH ser ut som anus. Det brukar vara tvärt om i popbranchen. Håller med om att hennes klädstil och image är klart iögonfallande, speciellt i det översta av de två klippen. Älskar hur hon ser ut och rör sig. Sen att det påminner EXTREMT mycket om Manson från 1997 (som i sin tur påminde extremt mycket om Bowie 74) är väl en annan femma.

Last chance to lose control

Mathias Novaks bild

Fun fact, min signatur är ett Gaga citat.

Hatkärlek. Respekterar henne som artist dock. Jjusår mer begåvad än sina konkurrenter. Och ja, jag tror att hon är en utomjording som ska ge oss Cobain tillbaka.

Svårt för hennes musik, men jag måste säga att jag älskar hennes estetiska drag. Videon till Alejandro är underbart provokativ.

VodkaCitrons bild

Vem är hon? Skulle inte veta om henne ifall denna sköna låt inte hade existerat :love:

Ni bör vara tacksamma att jag delar med mig av denna guldklimp.

Senast ändrad av VodkaCitron, 13 augusti, 2010 - 01:46.

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Jottas bild

Hon har ju skills och låtar över "medel"..
riispekt.

Här vet jag att handtaget finns, jag vet det.

Fuzzys bild

Antar att det var ett tag sen senaste superartisten och att hon (och de som jobbar på henne antar jag) slaffsade ner den högljudda sörja av trender där youtube, bloggar och sociala medier spelat stor roll ett tag nu. Och blandade med allt annat som alltid kommer funka, som gamla gyllenesnitt-melodier med nya ljud.

Men förutom just 'fenomenet' är hon för Fuzzy totalt ointressant... hennes dansare lär ju vara mer intressanta.

Gertzys bild

Nja, förstår inte tjusningen i henne men klart den annorlunda klädseln spelar in för kändisvärlden är ju så ytlig. Popkonstruktionerna är inte jättespännande i mina öron...

Sundance Kids bild

Man5on skrev:
Har hon turat? Är det hennes kopierade Bowie/Manson-look? Är det dansen? Vad är det som har fullständigt tvärsålt hela världen på Lady GaGa? Som den analytiker och mediagalning jag är så finner jag det otroligt spännande och förvirrande.

Jag ser mer likheter med en ung Madonna. En kvinnlig artist som vågar lite mer än de andra kvinnliga artisterna. För i tidernas begynnelse, runt 1983-84 med Madonnas självbetitlade album och Like a Virgin albumet, så var det enorm uppståndelse kring hur Madonna klädde sig, hennes texter etc.

Så jag ser mer likheter med Madonna än med Manson om jag får säga mitt. Bowie är en annan femma att jämföra med. Bowie tillhör liksom Elvis, Beatles, Pink Floyd, Led Zeppelin och de grabbarna som tog musiken till en annan höjd. I den gruppen tillhör även Madonna enligt mig.

Men till Gagas musik så gillar jag henne, hon är fasiken bra. Tjejen har talang.

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

prismas bild

Hon tar ju dock inte

Senast ändrad av prisma, 13 augusti, 2010 - 22:30.

Du är bäst!

Sundance Kids bild

prisma skrev:
Hon tar ju dock inte

Du vet att det där är Jottas alter ego va?

jag bara dansa och dansa

Jottas bild

Jag har svåra sömnproblem..
Igår träffade jag en ung kille på flygplatsen...

Nåja, nu ska jag hem.. Hoppas att huset står kvar.. :8)

Här vet jag att handtaget finns, jag vet det.

HerrOlssons bild

Henne har man ju sett live. 8)

O o
/¯/___________________________ _\
| IMMA FIREN MAH LAZAH, BLARRRRRRGGGHH!
\_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯/

Sundance Kids bild

Måste inflicka med att Telephone videon är nog något utav det genialiska jag sett inom musikvideos, det är definitivt Åkerlunds bästa.

jag bara dansa och dansa

Fuzzys bild

Sundance Kid skrev:
Jag ser mer likheter med en ung Madonna
+1.

Men jag tyckte jämförelsen skulle falla på hur usel Lady GaGas musik är i jämförelse. Madonnas debutalbum är mest en naiv dansplatta som är förbannat bra - Lady GaGas är vad jag hört en total produkt designed och destined att sälja till sjuåringar upp till foreveryoung-människor som Man5on. ;)
Och hon får självklart inte i dagens klimat släppa en nakenbok eftersom skivbolaget då skulle släppa ner henne i kloakerna.

Men visst, hon är säkert en skicklig performer/entertainer osv som folk behöver likt pulp fiction-maskinen i 1984...

fcktards bild

Sundance Kid skrev:
Jag ser mer likheter med en ung Madonna

Har påpekat exakt samma sak till de jag talat om henne med :3

Själv är jag ett Gaga-fan, lyssnar inte direkt speciellt mycket på hennes musik, men är oerhört hänförd av hennes förmåga att alltid göra någonting intressant med hennes musik, bra eller dåligt.

Jag tycker det är allt annat än konstigt eller förvånande att hon blivit ett sådant fenomen, hon har paketet -> modefenomen, chockerande, provokativ, duktig musiker osv. Just den andra videon som Novak linkade bevisar ju att hon faktiskt KAN både spela och sjunga, i motsats vad många har påpekat. Och nu kan jag ha fel, men skriver inte hon en hel del av hennes musik själv, vilket ytterligare borde bevisa att hon faktiskt har en stor portion talang?

Det enda jag vill klaga på är hennes pinsamt dåliga skådespel på svenska i Paparazzi videon :(

Sundance Kids bild

fcktard skrev:
skriver inte hon en hel del av hennes musik själv

Hon skriver faktiskt all sin musik, med diverse andra människor. Men hon har med ett finger i varenda låt.

Kvinnan gick liksom på Tisch School of the Arts, kommer man in där så har man talang.

jag bara dansa och dansa

prismas bild

Sundance Kid skrev:
Du vet att det där är Jottas alter ego va?

Känns som ett litet besök hemma hos Jotta är motiverat då.

Senast ändrad av prisma, 14 augusti, 2010 - 17:04.

Du är bäst!

Maxxons bild

Hon känns väl lite "meh"... men hon sjunger bra.

Strafers bild

Ursäkta men jag hatar verkligen kärringen.

DÖÖÖÖÖÖ!!

Jompas bild

Jag föredrar visserligen tystnad framför hennes musik, men det finns ju klart sämre där ute liksom. Att hon sedan väljer att se ut som en clown är väl rätt ovidkommande.

We are ugly but we have the music.

SHTGNs bild

Lady Gaga är bara ännu en artist som gör extremt repetitiv musik. Bryr mig inte nämnvärt om vad hon pysslar med.

...hennes liveuppträdanden gör mig mörkrädd dock

Piccolos bild

Stroker Ace skrev:
auto tune och dylikt trams

Nu ska vi inte va' såna!

Jag diggar Lady Gaga som fáan. Att hon sedan är ett Kanye-fan gör ju inte saken sämre. Hits, attityd och en kärlek till Kanye. Kan ju inte bli bättre.

Bitch, I'mma let you finish in a minute

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.