Sundance Kids bild

Pensionärer, rut, rot, asyl, invandring, skola, omsorg, vård, skatter, företag, vellinge kontra malmö, försvaret, studenter, kollektivtrafik, vägar, arbetslösa, a-kassa, bidrag.

Det är snart val. Överallt handlar det om valet, en massa skit kommer ut från deras munnar.
Men vem bryr sig ärligt talat om valet? Jag bryr mig inte märkvärt, då jag bara blir trött på Mona, Maud, Fredde, Göran och allt andra.
Men det känns ändå som en medborgerligt plikt att rösta den 19 september, blankt eller ej. Röstar man icke har man ingen rätt att klaga eller vad det är?

Den stora frågan i detta är vad man ska rösta på. Jag tror jag vet vad jag ska rösta på, eller jag är någorlunda säker på vad jag ska rösta på.

Vill vi ha makt skifte eller ej?
Men vad är viktigast egentligen för er?
Ska ni rösta? Vill vi att Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen?

Känkar till de mest intressanta partierna.
Moderaterna
Folkpartiet
Centerpartiet
Kristdemokraterna

Socialdemokraterna
Miljöparitet
Vänsterpartiet

Feministisktinitiativ
Sverigedemokraterna
Piratpartiet

SVT:s valkompass

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

Andreas Bergs bild

Jag diskuterade nyligen om hur det kommer sig att 100% av Sveriges partiledare är osympatiska och i många fall rena rövhål. En sympatisk (utan att vara intetsägande) partiledare skulle kunna få mig att rösta på det partiet, nästintill oavsett vilket part som denne skulle leda.

När det gäller vad jag ska välja är min största ambition att rösta på något som stjälper SDs chanser att komma in i riksdagen. Om någon har något tips på vilket parti som skulle gynna den planen bäst för de gärna komma med förslag :p

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Lars Jensens bild

Jag är väldigt politiskt intresserad och kommer definitivt att rösta. Tyvärr gör ju blockpolitiken att man inte kan rösta med hjärtat utan med hjärnan. Röstar man på Miljöpartiet, t.ex. så röstar man för Vänsterpartiet i regeringsställning och även om de har gott hjärta så är politiken helt verklighetsfrämmande. En röst på miljöpartiet är också en röst på Mona Sahlin som statsminister (jo men tjena) och Tomas Östros som finansminister (jag tror jag måste spy). Det lämnar ganska lite utrymme för annat än en röst på Alliansen för min del, som trots sina brister gjort ett jävla bra jobb under dessa fyra åren. Jag var tidigare socialdemokrat, men nu är ju Moderaterna i princip samma som socialdemokraterna var under en del av Göran Perssons tid, medan socialdemokraterna är som S var under 70- och 80-talet känns det som. Mer röda och ideologiska och även om ideologi är bra som värdegrund så MÅSTE politiken vara förankrad i verkligheten vilket jag inte tycker det känns som i dagsläget på vänsterkanten. Miljöpartiet är jag dock väldigt glad för, i många fall, men som sagt. En röst på dem är en röst på de andra.

Min spådom: Alliansen vinner, SD blir vågmästare, Mona Sahlin slutar som partiledare.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Kletets bild

Kan tipsa om Svt.se/val där man kan kolla lite vart man står. Själv är jag mest miljöpartist och minst folkpartist, med FI någonstans där i mitten. Som det känns nu blir det nog Miljöpartiet (trots att Mona Sahlin kommer få styra), även S lockar de också. Men jag skulle inte kunna leva i ett land där en person som Mona Sahlin styr och ställer.

Vad svårt det ska vara..

Senast ändrad av Kletet, 18 augusti, 2010 - 12:48.

I can't remember to forget you.

smisks bild

Själv är jag väl kanske inte den mest politiskt pålästa, även om jag varit aktiv inom SSU i över 2 år nu, men som vanligt är jag ganska lat när det gäller mina intressen, och har väl inte direkt varit med i svängarna så otroligt mycket.
Under hela min högstadietid var jag en rabiat moderat, men mest eftersom jag gick i en skola som låg på Östermalm och alla andra var det. Jag bor ju även i norrort, så det kan spela en ganska stor roll i mitt usla val.
Nu idag lutar jag mest åt vänsterpartiet, även om jag är skriven i SSU, men det är mest eftersom jag ännu inte hittat Ung Vänster här där jag bor.

Jag är fortfarande lite osäker på om det blir V, S eller något mer grönt. Dock blir det aldrig blått för min del.

Kaxig som fan.

Lars Jensens bild

Tricket är att skita i partinamn och gå på det man tycker verkar bäst. Men som sagt, då kan man få en massa annat man inte ville ha på köpet. ;)

Johan Eklunds bild

Såhär enkelt är det. Jag vill rösta Vänster, för den överkommersialiserade, osolidariska och verklighetsfrämmande politik alliansen och moderaterna för skrämmer mig.Urholkandet av välfärden och ökandet av samhällsklyftorna har blivit allt för uppenbara den senaste tiden. Dock är Lars Ohly en mupp så det går bara inte. Så det blir troligen miljöpartiet som är det enda parti idag som ironiskt nog verkar stå med fötterna på jorden, även om det skulle innebära en svag ledare i Sahlin. Centern och Maud är ett skämt och KD ett än större skämt förstås. FP tar ett steg närmare en fascistisk ideologi för varje dag och moderaterna och Reinfeldt har bevisat vad de står för de fyra år de suttit och det är inget jag vill ha. Bra politik för småföretagarna förvisso, men arbetspolitiken i deras regi är ett stort svart hål.

Men det här valet känns verkligen som ett ur askan i elden. Ogillar blockgrupperingarna starkt.

Senast ändrad av Johan Eklund, 18 augusti, 2010 - 13:07.
Gustav Granlunds bild

Personligen tror jag att det blir en blank röst för min del i år. Då båda sidor verkar hålla jävligt hårt om sina åsikter och gör mer eller mindre motsatsen mot var de andra gör får mig att se det mer som skolgårdsfasoner än ett demokratiskt val. Blockgrupperingarna gör att det hela känns mer meningslöst.

Båda sidorna har bra saker och saker som är riktigt kassa, men då det hela mer börjar likna ett jippo än något annat får mig att vilja delta i den demokratiska processen utan att ta en ställning. För att använda en beprövad liknelse är det pest eller kolera det här valet.

Skillpoint.se - Be there or be sär

Sundance Kids bild

Andreas Berg skrev:
Om någon har något tips på vilket parti som skulle gynna den planen bäst för de gärna komma med förslag :p

Ta en titt på Mona och Fredrik.
Vem hatar du minst?

Välj den du hatar mest.

Kletet skrev:
Kan tipsa om Svt.se/val där man kan kolla lite vart man står.

Jag blev väldigt mycket folkpartist och väldigt lite Vänster... 8)

Men hur många gillar Mona, egentligen?

Johan Eklund skrev:
Bra politik för småföretagarna förvisso, men arbetspolitiken i deras regi är ett stort svart hål.

Så dåligt har det ändå inte gått tycker jag allt, med tanke på omständigheterna. Vad hade de kunnat göra bättre? Tagit mer lån och gett till kommunerna, vilket hade varit som att slänga pengarna i sjön.

Sen så var det tur att de aldrig lånade ut pengar till Saab...

jag bara dansa och dansa

Johan Eklunds bild

Sundance Kid skrev:
Vad hade de kunnat göra bättre?

De kunde struntat i att skära ned så mycket statliga jobb i onödan. (De la ned en del statliga institutioner som var tillsatta i kontrollsyften som strävade mot borgerlig politik) som fanns. Ja, det skulle innburit att de inte kunnat minska skatten lika mycket.

Struntat i att döda alla bevisat fungerande arbetsmarknadsåtgärder (som plusjobb) och slösa pengar på att ersätta dem med några som i praktiken fungerade exakt likadant fast med andra namn. Enda vettiga åtgärden de gjort var den där de lät långtidsarbetlösa slippa arbetsgivaravgift i lika många år som de varit arbetslösa.

Alla åtgärder för att minska fackens inflytande på arbetsmarknaden...

I could go on...

Sundance Kid skrev:
Sen så var det tur att de aldrig lånade ut pengar till Saab...

QFT. Pengar ska inte pumpas in i döende företag. De ska satsas på nytt isåfall.

Mathias Novaks bild

Eftersom jag anser att Maud Olofsson är ett lika stort hot mot demokratin som SD så blir det rött. Och som humanist kan jag inte acceptera KD i en regering.

Men jag kunde ärligt talat inte bry mig mindre. Svensk politik idag har reducerats till ett mähä.

Johan Eklunds bild

Mathias Novak skrev:
Svensk politik idag har reducerats till ett mähä.

sannerligen

Sundance Kids bild

Johan Eklund skrev:
fackens inflytande på arbetsmarknaden...

Fast facken är bara en onödig institution som snarare försämrar för arbetarna än att hjälpa dem enligt min mening.

Johan Eklund skrev:
Ja, det skulle innburit att de inte kunnat minska skatten lika mycket.

Iom. att skatten har sänks så har detaljhandeln ökat, vilket innebär mer produktion och mer anställningar, vilket var överraskande med tanke på den ekonomiska situationen som rådde för tre år sedan.

Alla ser vi olika på situationen, och man har lärt sig på senare dagar att infinna sig i att folk tycker inte som jag, märkligt nog :D

jag bara dansa och dansa

Johan Eklunds bild

Sundance Kid skrev:
Fast facken är bara en onödig institution som snarare försämrar för arbetarna än att hjälpa dem enligt min mening.

Det där varierar kraftigt från fack till fack. Handels och Livs t.ex. är ju inga höjdare. Medan Metall är desto bättre. Det som behövs är inte avveckling av facken, utan snarare stramare riktlinjer för facken och utrotandet av den korruption som finns i några.

Sundance Kid skrev:
vilket innebär mer produktion och mer anställningar

Ändå har arbetslösheten ökat sen sossarna satt. Sure, kris och allt, men de har inte bevisat ett dyft i min mening.

Sundance Kid skrev:
man har lärt sig på senare dagar att infinna sig i att folk tycker inte som jag, märkligt nog

Haha, ja så är det ju :)

Alexanders bild

Som så väl har konstaterats flertalet gånger i tråden så finns det egentligen inget parti som känns super... Och blocken gör inte saken bättre. Som det är nu lutar det mest åt Miljöpartiet tror jag, även fast en röst på dem blir en röst på hela "röda blocket" :~. Blankt känns bara meningslöst och så också att vara soffliggare. Miljöpartiet eller Moderaterna. Ska läsa på ännu mer innan valet och se om det klarnar upp mer än vad det gjort än så länge..

Senast ändrad av Alexander, 18 augusti, 2010 - 22:16.
Stroker Aces bild

Vad är det Sahlin gjort som gör henne så illa omtyckt? Förklara för en oinsatt (jag känner i princip bara till Tobleroneskandalen och hennes partitillhörighet).

Jag röstar blankt eller inte alls, just på grund av att jag är för dåligt påläst (även tekniskt sett: jag missade mycket i skolan).

Senast ändrad av Stroker Ace, 18 augusti, 2010 - 22:42.

Världens längsta signatur.

Gustav Granlunds bild

Stroker Ace skrev:
Vad är det Sahlin gjort som gör henne så illa omtyckt?

Som jag har fattat det är det inte mycket mer än det du nämnde, om man bortser från att hon har lika mycket karisma som en tegelsten. Det passar visserligen in på alla partiledare så det är lite svårt att bara hålla mot Sahlin.

Arsenik (inte verifierad)
Arseniks bild

Stroker Ace skrev:

Jag tycker helt enkelt att hon är korkad. Hon får ofta beröm för sin retorik men jag blir bara illamående av att höra henne prata. Hon låter liksom som en lågstadielärare som ska förklara något allvarligt för klassen.

...och då röstade jag ändå på Socialdemokraterna i förra valet.

Jag kan tycka att det är lite erbarmligt att våra politiker är så jävla dåligt utbildade. Jag säger inte att det ska vara ett krav men något måste de ju fan kunna i alla fall. De kommer nästan aldrig från ett "vanligt" arbete så man kunde i alla fall hoppas att de hade läst mycket. Icke. Fru Sahlin har bara jobbat politiskt hela sitt liv. Hon har påbörjat studier men egentligen inte klarat av något vad jag förstår. Kolla Tyskland, damen som bestämmer där var professor i fysik, det inger lite respekt. Nu inser jag hur illa det här låter men tänk ändå lite på det, det borde fanimej vara krav på att politikerna i alla fall läst lite statskunskap eller något.

Wetterstrand är biolog med inriktning mot ekologi, det är en passande utbildning för en miljöminister.

Senast ändrad av , 19 augusti, 2010 - 08:06.
Lars Jensens bild

Stroker Ace skrev:

Gustav Granlund skrev:
om man bortser från att hon har lika mycket karisma som en tegelsten.

Arsenik skrev:
Fru Sahlin har bara jobbat politiskt hela sitt liv.

Dessa citat förklarar ganska bra vad jag tycker är problemet med Mona Sahlin, men främst är att hon just är en politiker och jobbat med det hela sitt liv. Hennes retorik, förslag och åsikter är inte verklighetsförankrade, det är mitt största problem. Jag hade också kunnat bli politiker genom att säga att alla ska få ha jobb, ingen ska behöva jobba, ingen ska behöva gå sjuk, alla ska få vara sjuka och alla ska ha det lika bra, alla ska få 80% av sin lön vid sjukdom i sex år efter sjukdomstillfället. Men så funkar det inte i verkligheten. Man måste ha en verklighetsförankring i politiken och Mona Sahlins största problem, enligt mig, är att hon enbart kör på ideologi.

Gustav Granlunds bild

Lars Jensen skrev:
Jag hade också kunnat bli politiker genom att säga att alla ska få ha jobb, ingen ska behöva jobba, ingen ska behöva gå sjuk, alla ska få vara sjuka och alla ska ha det lika bra, alla ska få 80% av sin lön vid sjukdom i sex år efter sjukdomstillfället. Men så funkar det inte i verkligheten. Man måste ha en verklighetsförankring i politiken och Mona Sahlins största problem, enligt mig, är att hon enbart kör på ideologi.

Fast är det inte lite vad alla gör? Just nu slänger båda ur sig en massa förslag som gynnar människor och andra sidan slår snabbt ner det. Alla vill ju för sjutton samma sak just nu. :) Problemet är att ingen vet hur framtiden kommer att se ut och att säga att ett sätt, som är oprövat för annars hade vi vetat att det fungerar, är bättre än det andra är så lätt att se igenom. Valrörelsetider är tid för lögn och gissningar från båda håll och det är det som gör att det hela känns så meningslöst. För mig i alla fall.

Men de kan visserligen inte heller säga att "vi tror att detta kommer fungera" för då kommer ingen att rösta på dem. En annan sak jag stör mig på det här valet är att det är så mycket fokus på partiledarna. Var det verkligen så senast?

mrkndrs bild

Jag kommer att rösta på Moderaterna. Tycker att Anders Borg är något av det bästa som har hänt svensk politik på väldigt många år. Dessutom vill jag att det ska löna sig med att arbeta. Tyvärr kan inte alla ha det lika bra, det finns alltid vinnare och förlorare. Oftast är det även upp till en själv vilket av dem man vill bli.

Lars Jensens bild

Gustav Granlund skrev:
Just nu slänger båda ur sig en massa förslag som gynnar människor och andra sidan slår snabbt ner det. Alla vill ju för sjutton samma sak just nu. :)

Gustav Granlund skrev:
Valrörelsetider är tid för lögn och gissningar från båda håll och det är det som gör att det hela känns så meningslöst.

Absolut, men då handlar det om trovärdighet och det tycker jag vissa partier saknar eftersom förslag osv inte är verklighetsförankrade.

Erik Markander skrev:
Tycker att Anders Borg är något av det bästa som har hänt svensk politik på väldigt många år. Dessutom vill jag att det ska löna sig med att arbeta.

Det håller jag med om. Jag trodde att Alliansen skulle förstöra Sverige, men nu i efterhand tror jag att de skött det bättre än vad vänsterblocket skulle gjort. Hur som helst så har Anders Borg, och därmed också Alliansen som helhet, stor trovärdighet när det gäller ekonomisk politik och det är jävligt viktigt.

Johan Eklunds bild

Lars Jensen skrev:
Anders Borg

Ja, jag kan tveklöst erkänna att han utan pardon är högerblockets starkast kort. Utan honom hade Reinfelt varit det mumintroll han ser ut som.

Arsenik skrev:
Jag kan tycka att det är lite erbarmligt att våra politiker är så jävla dåligt utbildade.

Visst är det beklämmande. Men så ser det ju ut inte bara i Sverige. Expertkunskap verkar sällsynt i maktens korridorer.

Senast ändrad av Johan Eklund, 19 augusti, 2010 - 09:59.
Sundance Kids bild

Arsenik skrev:
Jag kan tycka att det är lite erbarmligt att våra politiker är så jävla dåligt utbildade.

Reinfeldt är ekonom.

Vår migrations- och arbetsmarknadsminister har en Master of Philosophy in Historical Studies från universitetet i Cambridge och fil. mag. i historia från Lunds universitet.

Arsenik skrev:
Kolla Tyskland, damen som bestämmer där var professor i fysik, det inger lite respekt.

Fast utbildningar på den humanistiska sidan går väl minst lika bra? Säg om hon varit professor i sociologi hade väl även det varit respekt?

Men jag tycker, för att få sitt i regeringen bör man minst ha en magister.

jag bara dansa och dansa

Anders Brunlöfs bild

Jag saknar bara Göran Persson.. :tired:

Retroresan.se | BITLÖF.se

Fuzzys bild

Lars Jensen skrev:
Mer röda och ideologiska och även om ideologi är bra som värdegrund så MÅSTE politiken vara förankrad i verkligheten vilket jag inte tycker det känns som i dagsläget på vänsterkanten
Grejjen är ju att verkligheten INTE FUNGERAR och Alliansen vill inte göra ett skit åt det... det ligger i högerns natur att självrättfärdiga systemet eftersom man inte vill pga korkad stolthet erkänna hur illa det fungerar och därmed visa de där mesiga vänsterivrarna hur svag man egentligen är. Snackar vi människor osäkra på insidan så snackar vi högerns ordning och reda och gated communities och 'apajävlar'-poliser. ;)

Skillnaden mellan Moderaterna och Socialdemokraterna ser jag som att M är ett arbetarparti för de som redan har jobb och som inte är särskilt oroliga för att förlora det, medan S är ett arbetarparti för de som har jobb men är oroliga för att förlora det.

Hursomhelst vägrar jag rösta på godtyckligt tillsatta nepotiska kommunpolitiker som svinar omkring...
Plikt? Hahahahaha...

Lars Jensens bild

Fuzzy skrev:
Skillnaden mellan Moderaterna och Socialdemokraterna ser jag som att M är ett arbetarparti för de som redan har jobb och som inte är särskilt oroliga för att förlora det, medan S är ett arbetarparti för de som har jobb men är oroliga för att förlora det.

Så kan det absolut vara.

Jottas bild

Arsenik skrev:
Hon låter liksom som en lågstadielärare som ska förklara något allvarligt för klassen.

Irlgarv :D

Det kan ha varit världens bästa liknelse... evha!

___
Det blir nog miljöpartiet för mig.. Mest pga språkrören.

Här vet jag att handtaget finns, jag vet det.

Gustav Granlunds bild

Arsenik skrev:
Hon låter liksom som en lågstadielärare som ska förklara något allvarligt för klassen.

På tal om politiker som pratar som idioter så låter Beatrice Ask som om försöker snacka med ett litet barn så fort hon öppnar munnen. Eller att hon är ett barn. Hon är i alla fall en moraltant som inte har koll på sitt jobb. Den "lilla" grodan om att hon sa "misstänkt" istället för "dömd" är ingen liten groda. Det är ett bevis på hur jävla inkompetent hon är.

Arseniks bild

Sundance Kid skrev:
Reinfeldt är ekonom.

Vår migrations- och arbetsmarknadsminister har en Master of Philosophy in Historical Studies från universitetet i Cambridge och fil. mag. i historia från Lunds universitet.

Ja jag säger inte att alla är dåligt utbildade men många är det. Jag gissar att nuvarande regering ligger på något högre nivå än förra. Jag har väldigt mycket respekt för Borg och Reinfeldt.

Sundance Kid skrev:
Fast utbildningar på den humanistiska sidan går väl minst lika bra? Säg om hon varit professor i sociologi hade väl även det varit respekt?

Nej humanistiska utbildningar går aldrig lika bra ;). Jodå, det jag menar är inte att det ska vara ett krav men på den socialdemokratiska sidan kommer nästan alla höga politiker in i höga ställningar via SSU. Förr kom det en del via facket också men det ärnog rätt ovanligt nu. Vet inte om det är bättre dock.

Arseniks bild

Jag tycker att det finns två stora problem i politiken idag.

1. Folk strävar hela tiden efter att gynna sig själva. Ska det vara så jävla svårt att höja blicken något?

2. Vallöftena glöms liksom bort. Man ser ett par sammanställningar i DN om hur nuvarande regeringen infriade/inte infriade vallöften på vissa frågor men sånt glöms liksom bort. Fan partier kommer till makten på grund av vallöften, det skulle behöva bli ramaskri när de skiter i typ 50% av allt de lovat. Det gäller båda sidorna.

En annan sak. Det största knäppartiet, SD, lovar ju bara vitt och brett om bra saker. Det är ingen som avkräver dem likviditet kring sina löften. De konstrar lite löst med att de kommer spara miljonersmiljarder på att skicka folk med annan hudförg till en säker död. Deras löften är att skicka ut alla invandrare sen har de plockat det bästa (och mest kostsamma) från alla partier i övriga frågor. Tittar man bara på sakfrågorna utan att se någon helhet, har pytteliten hjärna och är lite smått emot invandring så är ju SD klockrena. Utifrån löften.

Senast ändrad av , 19 augusti, 2010 - 14:21.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.