Jompas bild

Jotta skrev:
De känns jäkligt mer pålitliga för dem som inte är insatta i "det" ämnet, vad det nu kan vara..
Och det är väl det man vill ha.. Sen att det inte alls behöver vara så är en annan femma..

Typ...

Det gör väl dem snarare till populära än kompetenta politiker.

We are ugly but we have the music.

Loitumas bild

Jompa skrev:
Det är inte svårare för någon att bli akademiker för att man har arbetarföräldrar, men man är kanske mindre mån om att bli det.

Tja, anledningen till att de som är akademiker ofta kommer från akademiker beror nog inte bara på viljan. Och kvinnor är inte chefer i samma utsträckning som män därför att de inte vill?

Jompa skrev:
Ser absolut inte problemet med att fler med högre utbildning, och därmed fler av de styrande, har en viss bakgrund

Jompa skrev:
Varför? Så länge de är kapabla att verkställa majoritetens vilja (och jag förstår inte varför det skulle ha någon direkt koppling till hur "folkliga" de är) tycker jag inte direkt att deras bakgrund eller livssituation är relevant.

I de flesta frågorna som behandlas så sker ingen folkomröstning. Och alla frågor debatteras itne inför ett val, därför kan det vara svårt att veta vad majoritetens vilja är. För att kunna fatta beslut i olika frågor tror jag iaf att det är en fördel att någon i riksdagen kan något om ämnet, gärna på annat sätt än via utbildning, typ erfarenhet. Det bästa är ju dock om man kan kombinera det. Det ena utesluter inte det andra. Min poäng är väl bara, antar jag, att utbildning kan va bra, men det ska inte övervärderas, samtidigt som "livserfarenhet" (flumpoäng till mig) inte ska undervärderas.

Fuzzys bild

Jompa skrev:
Det är inte klass. Klass handlar om vad man kan (eller hur lätt det blir), inte vad man vill. Det är inte svårare för någon att bli akademiker för att man har arbetarföräldrar, men man är kanske mindre mån om att bli det.
Klart att det är svårare utan minsta yttre motivering? Mina föräldrar eller annan vuxen brydde sig aldrig särskilt mycket om hur det gick för mig i grundskolan så jag gled genom 9 år utan anstränging... i vilket annat land är det ens möjligt?

Sättet miljön påverkade mig går inte att bortse från, kunskapsnivån i låg- mellanstadiet var verkligen undermålig jämfört med andra skolor i samma kommun, och naturligtvis är högerns standardisering av nivån något som kan rädda andra från läroplaner som ger problem senare. Betyg är inte problemfria, men fan barn kan leka EFTER skolan tycker jag...

Alexanders bild

Loituma skrev:
Tja, anledningen till att de som är akademiker ofta kommer från akademiker beror nog inte bara på viljan.

Vad beror det på då?

Visst - Personer som har det oerhört svårt hemma kan ju ha det svårare att orka/hinna med skolan och få tillräckligt bra betyg för att komma in på högskola/universitet, men så kan det ju knappast vara för alla "icke-akademiska familjer".

Men vad skulle det annars bero på då, om det inte beror på att många barn från "icke-akademiska föräldrar" helt enkelt har andra värderingar för att de har vuxit upp i en familj utan akademiker och inte känner viljan eller värdet av att göra det? De påverkas i hur de ser på saker och ting av omgivningen de växer upp i - ja, men hur menar du att det ska ändras? De har ju fortfarande inte på något sätt (utom i speciella fall) sämre förutsättningar att plugga, eller svårare att komma in på vad de vill, utan har bara fått andra värderingar och tankesätt eller whatever under sin uppväxt.

Det beror i mycket stor grad på viljan - men viljan styrs ju mycket av vilken omgivning man vuxit upp i. Ska staten ändra detta genom att på något sätt tvinga barn från "arbetarfamiljer" att få samma värderingar som de skulle fått i en "akademikerfamilj" så de får "bättre förutsättningar att plugga vidare" eller var ligger själva diskussionen egentligen? Att alla yrken ska ge samma lön för samma timmar oavsett utbildning (+ studielån...) och arbetsuppgifter?

Senast ändrad av Alexander, 25 augusti, 2010 - 11:44.
Loitumas bild

Alexander skrev:
Vad beror det på då?

Jag har itne forskat på ämnet, men en mängd faktorer, antar jag. Som du nämner så tror jag att mycket har att göra med uppväxt och miljö. Hur du växer upp, vad dina föräldrar säger till dig, vad de gör och har gjort, samhällets syn på dig etc. Det i sin tur skapar ju din vilja. Ett barn som växer upp bland akademiker får en vilja, om samma barn växer upp i en annan miljö får det troligtvis en helt annan vilja.

Alexander skrev:
var ligger själva diskussionen egentligen?

Jag minns inte riktigt längre.

Alexander skrev:
utan har bara fått andra värderingar och tankesätt eller whatever under sin uppväxt.

Kanske borde man försöka bryta sådana mönster? Jag vet itne, jag spekulerar bara, men det kanske vore bra. På samma sätt som man försöker bryta mönstret att rosa är tjejigt, att tjejer vill leka med dockor och sminka sig och att killar är tuffa och kör moppe. Faktum är att många tjejer och killar är ju sådana, men det är ju för att de formats i den mallen.

Alexander skrev:
Ska staten ändra detta genom att på något sätt tvinga barn från "arbetarfamiljer" att få samma värderingar som de skulle fått i en "akademikerfamilj" så de får "bättre förutsättningar att plugga vidare"

Tvinga och tvinga... jag vet itne. Men barn kan väl i skolan iaf uppmuntras till att ifrågasätta sina mönster, tankar och värderingar? Kanske upptäcker fabrikssonen Johnny att det är roligare med geometri än bensin? :p

Alexanders bild

Loituma skrev:
På samma sätt som man försöker bryta mönstret att rosa är tjejigt, att tjejer vill leka med dockor och sminka sig och att killar är tuffa och kör moppe. Faktum är att många tjejer och killar är ju sådana, men det är ju för att de formats i den mallen.

Jag förstår dock inte vad som är fel med det, egentligen. Tycker att jämställdhetsdiskussionen har gått alldeles för långt på det planet. Alla ska ha lika lön för lika arbete - absolut självklart, alla ska behandlas lika bra oavsett kön.

Men - Jag blir trött på att folk av någon anledning vill "sudda ut" gränsen mellan könen. Liksom, kom igen. Det är inte exakt samma sak att vara tjej och att vara kille. Vad är det för fel på att kunna se saker som "manligt" och "kvinnligt", vad är det för fel på "grabbiga tjejer" och "feminina killar"? Vi är två olika kön (vissa påstår fler p.g.a. att vissa psykologiskt på något vis blir ett annat kön än vad deras kropp blir, och så problemet med folk som föds med två kön och opererar bort det ena, eller annorlunda kromosomuppsättning, o.s.v., men det ska jag inte prata mer om för det har jag knappast forskat om heller :p), varför inte bara acceptera det och uppskatta skillnaden som finns? Att kvinnor får bejaka sin kvinnlighet och att män får vara "manliga". Det är självklart att "grabbiga tjejer" och "feminina killar" och alla andra sätt att vara ska accepteras och respekteras - men varför vill folk helt ta bort kön/könsliga skillnader? :tard: Det är att gå för långt tycker jag, snart påstår väl folk att det inte över huvud taget är någon skillnad på könsorganen heller utan att det är exakt samma sak som bara ser lite olika ut på olika människor.

Visst - könsorganen har utvecklats från samma sak under fostrets utveckling, till att bli två olika organ - men att påstå att det är samma sak bara för det vore som att påstå att sniglar och människor är samma djur bara för att vi en gång under evolutionens gång var likadana, och bara utvecklades åt olika håll.

Vi har olika kroppar. Vi har olika könsorgan. Vi har olika kromosomuppsättning och Vi styrs olika rent hormonellt. Deal with it.

---

TIllägg: Från Val 2k10 till sniglar och könsorgan. :tard:

Senast ändrad av Alexander, 26 augusti, 2010 - 09:41.
Sundance Kids bild

Loituma skrev:
Ett barn som växer upp bland akademiker får en vilja, om samma barn växer upp i en annan miljö får det troligtvis en helt annan vilja.

Ett barn som växer upp i en akademikerfamilj är inte en dans på röda rosor, det blir en press på barnet (som är svår att förstå för folk som inte har varit i den situationen) som inte finns i en arbetarklassfamilj, att man som barn måste lyckas, vilket leder till en enorm stress och depressioner att man inte räcker till som människa.

________

Sen på tal om vad man ska rösta på så har jag gått och tänkt lite. Jag är så oerhört trött på all skit som kommer ut ur politikerna. Löften hit och löften dit. Varje gång jag ser en sosse eller moderat på tv så får jag en viss bismak i munnen, vilket leder till att jag tänker att jag inte ska rösta. Men jag borde rösta liksom. Men jag tror jag ska sympati rösta på Feministiskt initiativ eller något. Blockpolitiken är skit bara.

Senast ändrad av Sundance Kid, 26 augusti, 2010 - 09:53.

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

Alexanders bild

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7678440.ab
"Expertens snabbanalys av alliansens förslag"

Magkliarns bild

När jag läser igenom tråden inser jag hur skrämmande dålig koll jag har på politik.

Jag måste verkligen biffa upp mina Reinfeldt-muskler inför valet :p

Det går det åt.

Fuzzys bild

Sundance Kid skrev:
Jag är så oerhört trött på all skit som kommer ut ur politikerna
Lika bra att vänja sig...

Gjorde svts valblablatest idag och jo partierna är väldigt lika, fick nästan över 50% på samtliga, 64% på S och något mindre på V. Man borde låta bläckfisken som tippade VM välja åt en... plocka med den lilla rackaren in i valbåset... :bigsmile:

Det finns absolut inget förslag som skulle direkt gynna mig, men MP borde ivf kunna göra något litet för att motverka de konservativa krafterna som flinar ondskefullt girigt när de ser jorden stadigt förvandlas till en hög värdepapper.

ScatBoners bild

Fram med en hatt. Fyll den med lappar, ett parti på varje lapp. Vik ihop och skaka hatten. Plocka sedan ut en lapp. Score!

Eller rösta blankt.

Arsenik (inte verifierad)
Arseniks bild

Fuzzy skrev:
Det finns absolut inget förslag som skulle direkt gynna mig

Vad menar du med det? Röstar du bara utifrån egen plånbok eller menar du att inget gynnar dina revolutionstankar :)?

Jag tycker det är illa att så jävla många bara röstar efter eget intresse. Jag har gynnats som fan av den nuvarande regeringen men jag tycker i alla fall inte att det är rätt.

Fuzzys bild

Arsenik skrev:
Vad menar du med det? Röstar du bara utifrån egen plånbok eller menar du att inget gynnar dina revolutionstankar :)?
Jag räknas inte som ungdom längre och kommer inte få del av satsningar på arbetslösa. Öka mängden utbildningsplatser är inte heller relevant eftersom Sverige nu måste elitsatsa för att unga snabbt ska ut på arbetsmarknaden och jobba så länge som möjligt för att bekosta pensionärernas frikostiga pensioner (som väl vi aldrig lär få ta del av öht, uppskjuten lön my ass) och enorma vårdräkningar.

Ideologiskt hör jag inte 'hemma' i något parti som det räknas att rösta på, så det är lika bra att rösta på det parti som ger störst personlig fördel, vilket i det här fallet är hugget som stucket. Trodde jag att de Rödgröna faktiskt kunde återställa delar av välfärden, och minska klyftorna som Alliansen skapat, så hade valet varit mer givet.

spanjoars bild

Vart kom alla moderater ifrån?? Sedan när är inte alla människor lika mycket värda?

Lars Jensen skrev:
Tyvärr gör ju blockpolitiken att man inte kan rösta med hjärtat utan med hjärnan. Röstar man på Miljöpartiet, t.ex. så röstar man för Vänsterpartiet i regeringsställning

Och om du röstar på Miljöpartiet så får såklart de andra vänsterriktade partierna en röst, men det är ändå Miljöpartiet du röstar på! Desto fler röster desto mer makt får de ju såklart! Det låter helt ologiskt att du då istället ska rösta på Moderaterna för då hamnar samtidigt din röst på folkpartiet som vill införa skolreformer som tar oss tillbaka till 60-talet, Kristdemokraterna som tycker att folk inte ska få ha sex innan äktenskap (De har tagit tillbaka detta uttalande.) och Centerpartiet som värnar om miljön genom att bygga ut kärnkraften.

Lars Jensens bild

spanjoar skrev:
Vart kom alla moderater ifrån?? Sedan när är inte alla människor lika mycket värda?

Jag tycker nog du uttrycker dig lite väl generaliserande och felaktigt. :p

spanjoar skrev:
Desto fler röster desto mer makt får de ju såklart!

Tyvärr är det inte värt det. Kanske röstar på MP i kommunen men i riksdagsvalet blir det antagligen inte MP.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

spanjoars bild

Alexander skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7678440.ab
"Expertens snabbanalys av alliansens förslag"

Alliansen tror helt enkelt att de kan lösa alla problem genom att sänka skatterna. Kvinnor får mindre lön än män? Jaså, då sänker vi kvinnornas skatter!

..och ursäkta mig, men vad fan är RUT-avdraget för påhitt?? Varför väljer folk Moderaterna?? Varför väljer ni ett parti som gör att folk i Danderyd får billigare städhjälp, som betalas med skattepengar!!??

Lars Jensen skrev:
Tyvärr är det inte värt det. Kanske röstar på MP i kommunen men i riksdagsvalet blir det antagligen inte MP.

Så istället röstar på du högersidan som vill sänka bensinskatten och utöka kärnkraften? Det låter helt ologiskt :tard:

Senast ändrad av spanjoar, 27 augusti, 2010 - 10:26.
Lars Jensens bild

Jag tror inte du ska ta Aftonbladet som referens, med tanke på dess vänstervridenhet. Det är ju en socialdemokratisk tidning. Sen finns det inte ett enda parti som har svar på allt, som gör allt bra. Så det gäller att ta det alternativet man tror blir bäst som helhet. Jag tror inte vänstersidan blir bäst som helhet, för Sverige, för alla. Vänstersidan är bäst för vissa, mindre grupper, men utan att göra en insats för Sverige får även dessa grupper det svårt. Allt handlar om ekonomi, jag tror att Alliansen har bättre lösningar och tankar gällande ekonomin.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

UfU__Xs bild

Lars Jensen skrev:
Jag tror inte du ska ta Aftonbladet som referens, med tanke på dess vridenhet.

Liten korrigering.

Väger själv mellan piratpartiet eller inget alls. Just nu mer åt inget alls hållet.

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Snuffsiss bild

För mig blir det förmodligen Piratpartiet.
Många lär väl fan undra varför, men jag anser att all denna övervakning som är på g är för mycket, detta är den viktigaste frågan för mig personligen.
Och nu har de ju även en åsikt kring skolor, att elever och lärare ska få använda upphovsrättskyddat material obegränsat, vilket är helt awesome, som student så är detta helt underbart för det är ofta man får käpparen i hjulet för att man måste betala för överdrivet dyra program som man måste lära sig och så vidare.

Sundance Kids bild

spanjoar skrev:
folkpartiet som vill införa skolreformer som tar oss tillbaka till 60-talet

Det är just det vi behöver. Sverige har tappat alltför mycket i skolan, skolan ska inte vara någon lekstuga som vänsterparitet vill ha det till. Det mest idiotiska vi har i skolan idag är elevdemokrati (elever ska inte ha ett dugg att säga till om) och att skolan är kommunal. Folkpartiet vill förstatliga skolan igen och dra in på elevdemokratin, göra det hårdare, man måste kämpa lite liksom. Det största misstaget som Sverige gjorde i skolpolitiken var att lägga skolan på kommunen, vilket sossarna gjorde.

spanjoar skrev:
..och ursäkta mig, men vad fan är RUT-avdraget för påhitt?? Varför väljer folk Moderaterna?? Varför väljer ni ett parti som gör att folk i Danderyd får billigare städhjälp, som betalas med skattepengar!!??

Det är centerns fråga, inte moderaterna...

jag bara dansa och dansa

Loitumas bild

Alexander skrev:
alla ska behandlas lika bra oavsett kön.

Alexander skrev:
Det är inte exakt samma sak att vara tjej och att vara kille. Vad är det för fel på att kunna se saker som "manligt" och "kvinnligt", vad är det för fel på "grabbiga tjejer" och "feminina killar"?

Det här går inte ihop, min vän. Om det finns något som är manligt, och något som är kvinnligt så förväntas män och kvinnor vara olika, och agera olika. Således kan de inte behandlas lika. Det finns ett väldigt uttjatat test som typ sändes på Discovery för hundra år sedan, då man tog ett spädbarn och klädde det i blå kläder. Man släppte in nåra vuxna människor som med en gång började leka med och kasta omkring den tuffa pojken. Senare tog man på barnet rosa kläder, och samma människor kom in och började gulla med den så söta flickan.
Är det jämställt? Nej. Behandlas killar och tjejer lika? Nej.

Alexander skrev:
Men - Jag blir trött på att folk av någon anledning vill "sudda ut" gränsen mellan könen. Liksom, kom igen. Det är inte exakt samma sak att vara tjej och att vara kille.

Nej, det är inte samma sak. Killar har mer muskler, tjejer har större bröst, killar har snopp, tjejer har mens, tjejer föder barn. Där har du pretty much skillnaderna. Det emsta andra är något vi uppfostras till.

Alltså, folk ska få vara precis hur fan de vill. Killar ska kunna vara "jättegrabbiga" och åka skoter och jaga älg, och tjejer ska få va hur "flickiga" de vill, och måla naglarna och leka med dockor. Det är helt okej med mig. På samma sätt som man ska kunna vända på det. Det jag vill är att förväntnignarna tas bort, att killar förväntas vara killiga. Det ska inte vara konstigare att en kille leker med dockor och har rosa som favoritfärg, än att en annan kille älskar blått och vill leka med actionman.

De oväsentliga gränserna mellan könen ska suddas bort, ananrs kommer det aldrig bli jämställt, och människor kommer aldrig behandlas lika. Man ska kunna va hur fan man vill och ändå bli accepterad.

Sundance Kid skrev:
Ett barn som växer upp i en akademikerfamilj är inte en dans på röda rosor, det blir en press på barnet (som är svår att förstå för folk som inte har varit i den situationen) som inte finns i en arbetarklassfamilj, att man som barn måste lyckas, vilket leder till en enorm stress och depressioner att man inte räcker till som människa.

Jag säger inte emot dig. Jag sa aldrig att livet va lättare för akademikerungar. Jag sa bara att de till viss del är olika och har olika förutsättningar.

spanjoar skrev:

Sedan medelklassen upptäckte att Reinfeldt sett till att de har 100:- extra i plånboken varje månad. Mer än så är inte solidaritet och medmänsklighet värt ;)

Loitumas bild

Sundance Kid skrev:
Det är just det vi behöver. Sverige har tappat alltför mycket i skolan, skolan ska inte vara någon lekstuga som vänsterparitet vill ha det till. Det mest idiotiska vi har i skolan idag är elevdemokrati (elever ska inte ha ett dugg att säga till om) och att skolan är kommunal. Folkpartiet vill förstatliga skolan igen och dra in på elevdemokratin, göra det hårdare, man måste kämpa lite liksom.

Ska vi itne börja slå eleverna med pekpinne också, när vi ändå håller på? Jag läste nån gång en undersökning som visade att finska barn var si och så mycket bättre än svenska på matte, men också att de var si och så mycket olyckligare i skolan. Svenskarna kanske inte är lika världsledande i matematik som förr (har vi någonsin varit det ens?) men vi kanske blivit bättre människor (kanske inte, om man ser på hur vi röstar) som mår bättre, är mer demokratiska och jämlika? Skolan handlar inte bara om matte, det handlar också mycket om att uppfostras till en vettig människa som kan klara vuxenlivet.

Betyg kan vi för övrigt slänga åt fanders, det visar ju inte et tpiss om hur
bra vi elever är ändå. Ett G på en skola är ett MVG på en annan, ett G på en samhällslinje är ett MVG om man går bygg.

Sundance Kids bild

Loituma skrev:
Ska vi itne börja slå eleverna med pekpinne också, när vi ändå håller på?

Ja, jag vill införa aga igen, självklart. Annat vore ju skamligt, klart man ska slå barn.

Loituma skrev:
Skolan handlar inte bara om matte, det handlar också mycket om att uppfostras till en vettig människa som kan klara vuxenlivet.

Är det inte föräldrarnas jobb att uppfostra sina barn? För det har jag lärt mig. Skolan handlar om att man ska lära sig saker, inte att lära sig hur man är som människa, för det är föräldrarnas jobb anser jag. Fast du vill väl att staten ska uppfostra dina framtida barn och inte du själv.

Loituma skrev:
Betyg kan vi för övrigt slänga åt fanders, det visar ju inte et tpiss om hur
bra vi elever är ändå. Ett G på en skola är ett MVG på en annan, ett G på en samhällslinje är ett MVG om man går bygg.

Där är jag enig med dig. Men det största problemet där är lärarna skulle jag säga. Alla lärare har samma kursplan, men de använder tolkar den olika. Så betygen i sig är inte det största problemet, utan att lärarna skiter/inte vet hur de ska använda kursplanen och kritikerna.
Jag har inget bra förslag på vad man skulle använda istället för betyg.
Mer utvecklingssamtal? Nja, lärarna vill väl också ha lite fritid.

jag bara dansa och dansa

Loitumas bild

Sundance Kid skrev:
Är det inte föräldrarnas jobb att uppfostra sina barn? För det har jag lärt mig. Skolan handlar om att man ska lära sig saker, inte att lära sig hur man är som människa, för det är föräldrarnas jobb anser jag. Fast du vill väl att staten ska uppfostra dina framtida barn och inte du själv.

Var har du varit vid alla de tillfällen moralpaniken slagit till mot Sverige? ;)

Klart att det i första hand är föräldrarnas ansvar, men imho har skolan ganska mycket att bidra med också. Det står ju typ i läroplanen för samhällsämnena att man ska lära barnen demokratiska värdegrunder eller nåt sånt. Fan vet jag.

Sundance Kid skrev:
Där är jag enig med dig. Men det största problemet där är lärarna skulle jag säga. Alla lärare har samma kursplan, men de använder tolkar den olika. Så betygen i sig är inte det största problemet, utan att lärarna skiter/inte vet hur de ska använda kursplanen och kritikerna.
Jag har inget bra förslag på vad man skulle använda istället för betyg.
Mer utvecklingssamtal? Nja, lärarna vill väl också ha lite fritid.

Kul att vi är överens om något!

Och jo, det är klart, lärare är ju individer precis som du och jag, så att de tänker olika är ju oundvikligt. Men det är också en av anledningarna till att jag itne tycker betyg funkar.

Samtidigt har jag inte heller särskilt bra idéer om vad man ska göra istället. Utvecklingssamtal och mer uttömmande skriftliga omdömen duger ju gott i syfte att berätta för eleven och föräldrarna hur mycket ungen kan och hur denne sköter sig. Men vad man ska använda som urval till vidare utbildning vetetusan. Högskoleprov? Särskilda antagningsprov? Intervjuer?

UfU__Xs bild

Loituma skrev:
Nej, det är inte samma sak. Killar har mer muskler, tjejer har större bröst, killar har snopp, tjejer har mens, tjejer föder barn. Där har du pretty much skillnaderna. Det mesta andra är något vi uppfostras till.

Jag inser att detta är en politisk diskussion snarare än en vetenskaplig, men nej de är inte de enda skillnaderna. Även hjärnan ser på flera sätt olika ut då man jämför kvinnor och män och detta påverkar med all säkerhet även beteendet på olika sätt som inte beror direkt på inlärning/uppfostran. Trots detta tror jag dock också att de tydligaste skillnaderna vid dagligt beteende beror mer på miljön än på arv och jag tror inte att det finns inbyggt i manliga hjärnor att de ska tycka om att leka med blå bilar som små och att kvinnor ska gilla rosa hästar. De biologiska skillnader som finns mellan könen är i de flesta fall inte en anledning att behandla dem olika.

Sen finns det också tillfällen då man verkligen måste ta hänsyn till dem. Som exempelvis vid medicinering.

Senast ändrad av UfU__X, 27 augusti, 2010 - 13:03.

WEAR!"

Loitumas bild

UfU__X skrev:
Jag inser att detta är en politisk diskussion snarare än en vetenskaplig, men nej de är inte de enda skillnaderna. Även hjärnan ser på flera sätt olika ut då man jämför kvinnor och män och detta påverkar med all säkerhet även beteendet på olika sätt som inte beror direkt på inlärning/uppfostran.

Givetvis finns det fler exempel. Jag tog några. Och utelämnade desto fler, eftersom jag itne direkt är biolog. Men oavsett ser jag inga väsentliga skillnader som rättfärdigar att man behandlar eller ser på män och kvinnor särskilt olika (förutom exempel a la det du gav).

Snuffsiss bild

Ja, det är väl det som är det jobbiga med den feminismen vi utsätts för idag. De försöker få igenom att de är fullt kapable till att göra EXAKT det vi män kan göra, och det stämmer ju till en viss grad, men i vissa områden, så som bygg, så är det inte ett kvinnovänligt område eftersom det kräver tungt lyftande, vilket mannens kropp är byggd för i princip.

Jag är helt för att de har samma rättigheter som vi har, men att de ska försöka göra exakt samma fysiskt ansträngande jobb som män är är lite för mycket faktiskt. Det är väl som om vi skulle försöka på en Arnold i filmen Junior och börja föda barn liksom?

Ska väl nämna då också att jag inte räknat in kvinnliga body builders som byggarbetare, utan helt vanliga kvinnor, fotbollsmammor och sådana.

Senast ändrad av Snuffsis, 27 augusti, 2010 - 17:43.
Magkliarns bild

Snuffsis skrev:
Ska väl nämna då också att jag inte räknat in kvinnliga body builders som byggarbetare, utan helt vanliga kvinnor, fotbollsmammor och sådana.

<3

Senast ändrad av Magkliarn, 27 augusti, 2010 - 17:55.

Det går det åt.

Gustav Granlunds bild

Såg precis ding dang dong Sverigedemokraternas reklamfilm och måste säga att den kommer vara effektiv att locka de nötter som kommer att rösta på partiet. Vi andra som har en fullt fungerande hjärna vet att världen inte är så svart eller vit.

Skillpoint.se - Be there or be sär

UfU__Xs bild

Gustav Granlund skrev:
svart eller vit.

Pun intended?
Hörde också att tv4 inte skulle visa reklamfilmen då de ansåg att den stred mot lagen (eller om det var "själva visandet" av den som skulle göra det...). Har inte sett den själv men jag är inte så förvånad.

WEAR!"

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.