Le Dads bild

Reyqune skrev:
vet fortfarande inte vad jag ska rösta.

Rösta förslagsvis på något parti som är övertygat om människors lika värde oavsett allt.

kuwabatakes bild

Jag hann inte springa iväg under lunchen och rösta idag, men det ska jag banne mig hinna med imorgon, annars tar jag mig tiden, så det så!

Grönt är skönt.

en apa!
vill du smaka?
18446744073709551616

Sundance Kids bild

Jag har kollat upp Moderaterna mycket den senaste tiden nu. Får ta och kolla in Sossarnas felsteg framöver.

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

Sundance Kids bild

Kl. 20:00 är det debatt mellan Reinfeldt och Sahlin i SVT1.

jag bara dansa och dansa

Alexanders bild

Sundance Kid skrev:
Kl. 20:00 är det debatt mellan Reinfeldt och Sahlin i SVT1.

Så passande att jag kikade in här 19:55 då. :beer:

Sundance Kids bild

Alexander skrev:
Så passande att jag kikade in här 19:55 då. :beer:

Ja, man kan ju ha på TV samtidigt och lyssna med ett halvt öra typ.

jag bara dansa och dansa

Sundance Kids bild

Mona var faktiskt rätt duktig ikväll. Reinfeldt har en lösning på allt, hans lösning är att sänka skatten på allt och alla.

jag bara dansa och dansa

Le Dads bild

Sundance Kid skrev:
Mona var faktiskt rätt duktig ikväll.

Såg bara slutet (tror jag), men imponerandes också av Mona. Reinfeld var som vanligt ganska intetsägande.

Ollebros bild

åh gud, kan inte prata om valet med mina kompisar. blir ju fan mörkrädd. de alla skall ju fan rösta på SD för "de jävla invandrarna tar alla jobb" och de korkade tankarna. och de vill fan inte se "Mona Muslim" som stadsminister

shit...

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Fuzzys bild

Sundance Kid skrev:
Reinfeldt har en lösning på allt, hans lösning är att sänka skatten på allt och alla.

Och i övrigt inte göra något. Bra för alla som fått feta skattesänkningar och bara behöver nysa för att ha råd med nya tänder närhelst det behövs. Det ska ju synas om man är en bättre människa lixom.

Ollebro skrev:
shit...

Du verkar ha tuffa kompisar som tycker om att vara tuffa.

Sundance Kids bild

Fuzzy skrev:
Och i övrigt inte göra något. Bra för alla som fått feta skattesänkningar och bara behöver nysa för att ha råd med nya tänder närhelst det behövs. Det ska ju synas om man är en bättre människa lixom.

Ja, ett skyddsnät är ju onödigt att ha.

Ollebro skrev:
åh gud, kan inte prata om valet med mina kompisar. blir ju fan mörkrädd. de alla skall ju fan rösta på SD för "de jävla invandrarna tar alla jobb" och de korkade tankarna. och de vill fan inte se "Mona Muslim" som stadsminister

shit...

Säg till dem att "de jävla invandrarna" gör så att Sverige går runt, utan invandrare hade Sverige försvunnit och blivit ett U-land på några månader. Det inte många tänker på är att SD:s regler även hindrar amerikaner, kanadensare, japaner, kineser, australiensare och nyzeeländare till att komma till Sverige... SD:s politik infattar även utlandsfödda svenskar och svenskar som flyttat till utlandet och sen flyttar tillbaka Sverige. För alla grupper med invandrare hamlar under samma grupp, oavsett om man kommer från USA eller Syrien, så SD:s ekonomi går inte ihop riktigt...

jag bara dansa och dansa

Reyqunes bild

Frågan är om jag ska välja Miljöpartiet eller Piratpartiet. :tired:

Le Dads bild

Reyqune skrev:
Frågan är om jag ska välja Miljöpartiet eller Piratpartiet.

I detta val: Miljöpartiet. Vi måste byta regering snarast möjligt och förhindra förfallet av detta land som vi förut med lätthet kunde kalla världens säkraste.
När svenska folket väl har fattat vad som händer och de rödgröna har säker majoritet kan vi börja satsa på att få in piratpartiet också.

Arsenik (inte verifierad)
Arseniks bild

Reyqune skrev:
eller Piratpartiet.

Jag kan inte komma på en enda anledning att rösta på det där fjantpartiet. Vad är det med deras politik som tilltalar dig? Avskaffandet av patentsystemet? Den mest ogenomtänkta idén i världen som BARA skulle gynna de riktigt stora företagen.

Alexanders bild

Arsenik skrev:
Jag kan inte komma på en enda anledning att rösta på det där fjantpartiet. Vad är det med deras politik som tilltalar dig? Avskaffandet av patentsystemet? Den mest ogenomtänkta idén i världen som BARA skulle gynna de riktigt stora företagen.

Det är nog många (unga) som inte direkt känner till deras politik och vad den innebär utan mer eller mindre bara tänker "Jag vill kunna ladda ner gratis och lagligt! Piratpartiet ftw!"

Arseniks bild

Alexander skrev:
"Jag vill kunna ladda ner gratis och lagligt! Piratpartiet ftw!"

Ja precis. Största egopartiet av dem alla

Alexanders bild

Tänker Piratpartiet att det skulle finnas tillräckligt många som väljer att betala för sin kultur även om den fanns lagligt gratis tillgänglig, att det inte spelar någon roll för de som skapar den? Eller har de något annat förslag på hur artister m.m ska få betalt för det de skapar? Eller tycker de att de som skapar kultur ska göra det "på fritiden" och inte vilja ha betalt för det? :tard:

Fuzzys bild

Reyqune skrev:
Frågan är om jag ska välja Miljöpartiet eller Piratpartiet.
De rödgröna har liknande åsikter angående IPRED och skolmiljön, och känns som ett mer seriöst val.

Arsenik skrev:
Ja precis. Största egopartiet av dem alla

Nja, snarare det enda parti som öht talar till ungdomar istället för om dem som ett problem.

Alexander skrev:
Eller har de något annat förslag på hur artister m.m ska få betalt för det de skapar?

De flesta seriösa artister lär själva ladda ner illegalt, hänga på youtube och nyttja spotify. Det är stofiler som Magnus Uggla, ABBA-Björn och Per Gessle som klagar - tillsammans med skivbolagen de äger aktier i förstås...
Pengar tjänas på konserter, hardcorefans och STIM, så visst är det bull att det inte går att leva på musiken pga illegal ledladdning. Det är numera en principsak där man ska betala för sig minsann för 'på min tid tog man veckopengen och gick ned till skivaffären och köpte en vinylsingel'... Snark.

Arseniks bild

Fuzzy skrev:
Nja, snarare det enda parti som öht talar till ungdomar istället för om dem som ett problem.

Vad menar du med det? Du menar att man ska ha kortsiktiga idiotåsikter för att ungdomar ska förstå? Att de vill skippa upphovsrätten är en sak som får andra effekter än de som har direkt med att tanka musik att göra. Låt säga att en metallformgivare tar fram en fin bestickserie som blir populär, utan upphovsrätt och mönsterskydd är det fritt fram för IKEA att sno idén och paja alltihop från dag 1. De lägger också fram patentskyddet som något som bara gynnar stora företag och det är fan bara fel rakt av. Vore det inte för IP så skulle inte något mindre forskningsföretag kunna växa fram, inga nya mediciner skulle tas fram (nej, de stora läkemedelsföretagen forskar sällan fram nya mediciner, de köper upp mindre företag som tagit medicinen en del av vägen).

Piratpartiets idéer skulle få rent katastrofala följder för allt vad teknisk utveckling innebär, och det verkar inte dina ungdomar förstå.

Arseniks bild

Läs igenom vad PP anser om patent här.

Det innehåller inte bara konstiga åsikter utan dessutom rent falska påståenden. Första stycket:

"Patent framställs ofta som ett skydd för enskilda uppfinnare mot storföretagen, en bild som inte stämmer överens med verkligheten, då det i snitt kostar en halv miljon att ansöka om (ett) patent, med många ytterligare miljoner i de patenträttsliga processer som följer."

Jag har ingen aning om var de har fått siffran en halv miljon ifrån. Det kostar 3000 spänn att lämna in en patentansökan i Sverige. Patenträttsliga processer är dessutom otroligt ovanligt i Sverige.

Låt säga att jag kommit på ett nytt bra läkemedel för att behandla cancer. Vad anser PP att jag ska göra om inte patent fanns? Jag var i deras valstuga och pratade om det men fick inget svar. De mumlade något om att jag kan sälja läkemedlet utan patent. Vad är det som hindrar ett stort kinesiskt läkemedelsföretag från att göra samma substans och konkurrera ut mig på en månad? Fick inget svar, de tycker att det är okej.

Ett land som Sverige är väldigt betjänt av patentsystemet. Utan det skulle det inte ta många år för oss att vara helt akterseglade. Vi skulle kunna bli ett produktionsland igen om vi började med arbetarlöner som konkurrerar med Kina. Låter det lockande?

---edit---

Det jag vill säga är att åsikterna som PP står för påverkar så otroligt mycket mer än bara musikindustrin. Det får stora nationalekonomiska följder och jag tycker det är synd att inte initierat folk bryr sig om att bemöta PP med de här frågorna.

Senast ändrad av , 13 september, 2010 - 10:42.
Fuzzys bild

Arsenik skrev:
Du menar att man ska ha kortsiktiga idiotåsikter för att ungdomar ska förstå?
Nu är det som sagt så att jag inte ser PP som seriösa. Men att sänka skatter för att locka specifika väljargrupper är precis lika kortsiktigt idiotiskt och egotilltalande (miljonärspensionärer någon?).

Klart att ett parti som inte framstår som ett gäng gubbar och kärringar (herregud vem vid sina sinnens fulla bruk röstar på Alliansen när Maud kommer med på köpet...) plockar fler poäng hos ungdomar bara av den anledningen.

Arseniks bild

Fuzzy skrev:
Klart att ett parti som inte framstår som ett gäng gubbar och kärringar (herregud vem vid sina sinnens fulla bruk röstar på Alliansen när Maud kommer med på köpet...) plockar fler poäng hos ungdomar bara av den anledningen.

Det är kanske idé att höja åldern för att få rösta? Jag tycker det är bra torftigt att man inte kan ha orken att sätta sig in i vad partierna verkligen tycker.

Fuzzy skrev:
(miljonärspensionärer någon?).

Det är så klart också ett problem. Att pensionärerna är så jävla många och att de minsann också har galna åsikter styrda endast av egenintresse gör ju att man måste lova dem en massa. Jag tror det var Fokus som hade en artikel om pensionärers förmögenheter och kunde konstatera att pensionärer i snitt (medianvärde dessutom om jag inte minns fel) har en förmögenhet på drygt en miljon. Stackare.

Sundance Kids bild

Arsenik skrev:
har en förmögenhet på drygt en miljon. Stackare.

Fast det är ju med huset eller bostadslägenheten som de köpte på 50-talet när ingen ville bo där, men idag vill alla bo där. Så det är ju inte "rättvist" med denna fastighetsavgiften heller, då många pensionärer råkade köpa ett hus ute i Särö på 50-talet, och nu vill alla rika moderater bo där ute, vilket leder till att taxeringsvärdet går upp och dessutom avgiften.

Men det som är mest skam är att partierna knappt har nämnt studenterna, utan bara pensionärerna hit och dit. Det är väl liksom vi som ska betala för pensionärerna i framtiden...

jag bara dansa och dansa

Arseniks bild

Sundance Kid skrev:
många pensionärer råkade köpa ett hus ute i Särö på 50-talet, och nu vill alla rika moderater bo där ute, vilket leder till att taxeringsvärdet går upp och dessutom avgiften.

Jag har svårt att tycka synd om gamla kärringar som sitter ute på en ö med en kåk med tomt värd 10 miljoner. Det är väl fan bara att sälja och flytta in till stan. De "stackarna" tas ofta upp i diskussioner kring fastighetsskatten men jag tycker att det är ett icke-problem.

Fuzzys bild

Arsenik skrev:
Det är kanske idé att höja åldern för att få rösta? Jag tycker det är bra torftigt att man inte kan ha orken att sätta sig in i vad partierna verkligen tycker.
Knappast bara ungdomar som röstar på SD, så ytterliggare åldersdiskriminering lär knappast göra saken bättre. Man får ju vara dum i huvet, eller så senil att en förstaklassare skulle göra ett mer informerat val. Allvarligt, om alla vore så insatta som de borde hade alla varit politiskt aktiva, och precis som akademiker så kan ju inte alla vara det.

Sundance Kid skrev:
Men det som är mest skam är att partierna knappt har nämnt studenterna
Studenter räknas inte ens som fattiga eftersom de kommer få hög inkomst, snacka om perfekt ursäkt för att inte höja bidrag ens i takt med inflationen. Morötter är för harar, piskor för riktiga män (som Maud ;)).

Men pensionerna ska väl fixas med elitsatsande skolor och lärlingsystemet. För masterplanen är förstås att man ska veta sin platoniska plats i samhällstrukturen.

Sundance Kids bild

Fuzzy skrev:
Studenter räknas inte ens som fattiga eftersom de kommer få hög inkomst, snacka om perfekt ursäkt för att inte höja bidrag ens i takt med inflationen. Morötter är för harar, piskor för riktiga män (som Maud ;)).

Alla akademiker blir ju per automatik höginkomsttagare... men vi sänker skatterna lite, så fixar sig allt.

Det jag inte förstår är hur man rent moraliskt kan tjäna pengar på sjukhus och skolor som privatperson. Det är ju inte som med ett vanligt företag som Ericsson liksom.

jag bara dansa och dansa

Alexanders bild

Apropå studenter och arbetslösa; De räknar ju tydligen in heltidsstuderande utan extrajobb som arbetslösa - vad är siffran om man inte räknar "arbetslösa studenter" som arbetslösa?

Le Dads bild

Sundance Kid skrev:
Alla akademiker blir ju per automatik höginkomsttagare...

Jag har svårt att hitta ett ord för hur irriterad jag blir på denna käpphäst som är Jan Björklunds, "straffskatt på utbildning". Jag skulle vilja att han för att bevisa sin poäng fann en kraftig positiv korrelation (åt båda hållen det vill säga) mellan hög lön och utbildning.

Alexander skrev:
De räknar ju tydligen in heltidsstuderande utan extrajobb som arbetslösa - vad är siffran om man inte räknar "arbetslösa studenter" som arbetslösa?

Mja! De räknar in alla som är registrerade som arbetslösa, även de som studerar på heltid.

Senast ändrad av Le Dad, 13 september, 2010 - 17:30.
Fuzzys bild

Sundance Kid skrev:
Det jag inte förstår är hur man rent moraliskt kan tjäna pengar på sjukhus och skolor som privatperson.
Beror på bolagsform tycker jag; enskild firma är väl ok, men inte aktiebolag. För i en miljö där man tävlar om att tjäna pengar finns inget moraliskt problem som inte kan rationaliseras.

Dagens: Vänsterpartiets strippa. Visste väl att jag gjorde rätt val! :bigsmile:

Le Dads bild

Fuzzy skrev:
Dagens: Vänsterpartiets strippa. Visste väl att jag gjorde rätt val!

Hah! DNs artikel om den är sämst. Eller alltså, journalistiken bakom. Eller så är den bra, eftersom de får ge svar på idiotiskt tal.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.