Arsenik (inte verifierad)
Arseniks bild

Fuzzy skrev:
enskild firma är väl ok, men inte aktiebolag

Varför skulle enskild firma vara bättre än AB?

Fuzzys bild

Arsenik skrev:
Varför skulle enskild firma vara bättre än AB?
Eftersom ett aktiebolag är skyldigt att först och främst se till delägarnas avkastning, vilket förstås går ut över resten av företaget och kunderna. Vi får 'likvärdiga' läkemedel och sponsrade läromedel för att hörn kapas.

Sundance Kids bild

Läget just nu enligt Aftonbladet. Vi får bara hoppas att Maud säger något bra denna vecka så att de hamlar under 4%.

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

Arseniks bild

Fuzzy skrev:
Eftersom ett aktiebolag är skyldigt att först och främst se till delägarnas avkastning, vilket förstås går ut över resten av företaget och kunderna. Vi får 'likvärdiga' läkemedel och sponsrade läromedel för att hörn kapas.

Vadå skyldiga? Du pratar om börsnoterade aktiebolag eller riskkapitalbolags ägda företag va? Jag är delägare i tre aktiebolag och anledningen till att vi valt den formen är att vi är flera delägare.

Ett aktiebolag kan vara den lokala pizzerian eller ett tvåpersoners bolag som pysslar med grävmaskiner. Man kan ha ett aktiebolag själv också

Fuzzys bild

Arsenik skrev:
Ett aktiebolag kan vara den lokala pizzerian eller ett tvåpersoners bolag som pysslar med grävmaskiner
Naturligtvis, men när det gäller utförsälning av skola och vård snackar vi stora institutioner, inte typ två kompisar och läkare som öppnar privatklinik.

Arseniks bild

Fuzzy skrev:
Naturligtvis, men när det gäller utförsälning av skola och vård snackar vi stora institutioner, inte typ två kompisar och läkare som öppnar privatklinik.

Nej jag vet. Jag tycker också det är ruttet även om det inte är skolans största problem. Skitsakerna har fått stor uppmärksamhet i skoldebatten innan det här valet. Jag är lite blå när det kommer till skolfrågor, men inte i de frågorna som fått mest uppmärksamhet som "ordning och reda"-bullshit och tidigare betyg. Däremot så finns det knappt något incitament för lärare idag att vara duktiga och ambitiösa, men det är på väg åt rätt håll.

Ollebros bild

så där
då har jag röstat!
grönt blev det, 2 röster iallafall.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Alexanders bild

Ollebro skrev:
2 röster iallafall.

? :tard:

Reyqunes bild

Alexander skrev:

Han använder fuskkoder IRL.

Maxxons bild

Alexander skrev:

Man kan ju rösta i tre val. Han röstade väl i två.

Fuzzys bild

Arsenik skrev:
Däremot så finns det knappt något incitament för lärare idag att vara duktiga och ambitiösa
Tror problemet är att det är för lätt att bli lärare. Inte nödvändigtvis så att lönen eller arbetsmiljön är för dålig, även om dessa faktorer kan förbättras förstås. Men när lärare undervisar elever som inte ritkigt bryr sig (som jag), hur kul är det? Undervisning som man i fattiga länder nästan skulle (förhoppningsvis inte) mörda för... ses som självklar här? Det tror jag är det främsta problemet.

Ollebros bild

Alexander skrev:

två av tre personer i hushållet röstade grönt.
Maxxon skrev:
Man kan ju rösta i tre val. Han röstade väl i två.

körde grönt i alla tre :party:

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

VodkaCitrons bild

Kan inte vi skapa ett SP parti? Politik + Gaming = :love:

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Reyqunes bild

VodkaCitron skrev:
Politik + Gaming = :love:

You must construct additional pylons.

Arseniks bild

Fuzzy skrev:
Tror problemet är att det är för lätt att bli lärare.

Jo men det är inte bara lärarutbildningens fel utan lika mycket lärarstudenterna. Jag har själv läst på lärarprogram och jag vet vilka jävla lata as det var som gick där. Innan jag började plugga till lärare så hade jag läst en termin kemi och var inne i en jäkligt hög studietakt. Så kom man till ILU (Institutionen för lärarutbildning i Uppsala) och fick börja göra fina saker i frigolit. Så fort det ställdes lite krav så gnällde hälften av studenterna. Vill minnas en lite tyngre pedagogikuppgift där vi skulle beskriva vår pedagogiska grundsyn och hänga upp den kring ett tiotal referenser. De flesta skrev en sida om hur mycket de tyckte om barn. De hade uppenbarligen inte läst ett jävla ord i böckerna. Läraren skrev ett allmänt utlåtande och skickade ut till alla: "Allt var jättebra och alla är med bravur godkända". Jag hade lagt ner en jävla massa jobb på det.

Helt klart för lätt att passera lärarutbildningen. När så få duktiga vill bli lärare så kan det inte heller bli svårare. Min erfarenhet är att det är de som i bästa fall är mediokra som vill bli lärare. Varför ska du bli en bra, engagerad lärare med djupa ämneskunskaper när du ändå inte på något sätt belönas (på annat sätt än genom elevernas gillande)? Alla vet att det finns bra och dåliga lärare. Höj lönen rejält för dem som är bra. En duktig gymnasielärare som har jobbat i 10-15 bör kunna ligga på runt 40000 i lön. Idag har du tur om du ligger över 30000.

Snuffsiss bild

Arsenik skrev:
Idag har du tur om du ligger över 30000.

Ja, jag läste det där i en bok, och vanligtvis stannar man på runt 22.500 eller något sådant där, och som rektor så kanske det är 2-3000 extra. Nu vet jag inte om det stämmer, men jag själv tycker att lärare som verkligen är bra borde få mer i lön, och att det borde helt klart vara svårare att passera lärarutbildningen, speciellt efter din historia om hur det var. Wtf liksom, jag trodde det var lätt på gymnasiet? :tard:

Jaja, antar att det är såhärskitigt för att få in fler lärare rent allmänt, oavsett om de är bra eller inte. :tired:

Fuzzys bild

Arsenik skrev:
och fick börja göra fina saker i frigolit
:D

Nu även om jag anser inkomst ganska ointressant så länge hyran blir betald, rent ideologiskt, tycker jag att viktiga jobb ska utföras av människor som ivf fattar att de är viktiga och värda att utföras rätt. Vet inte om jag någonsin hade en vikarie som var bra t.ex..

Mathias Novaks bild

Lite humor från KD.

Fuzzys bild

Mathias Novak skrev:
Lite humor från KD.

Det argumentet tycker jag är stenhårt, för alla köper ju pizza från just invandrare med jämna mellanrum.

Man ser framför sig idioter som springer i något SD-täg och därefter frågar "Ska vi inte ta en pizza?".

UfU__Xs bild

Fuzzy skrev:
Man ser framför sig idioter som springer i något SD-täg och därefter frågar "Ska vi inte ta en pizza?".

De kan ju käka en vikingabåt.

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Sundance Kids bild

UfU__X skrev:
De kan ju käka en vikingabåt.

Nu fattar jag inte. Är det typ en pizza? Eller menar du att folk ska käka trä?

jag bara dansa och dansa

Fuzzys bild

Sundance Kid skrev:
Nu fattar jag inte. Är det typ en pizza? Eller menar du att folk ska käka trä?
Det är en inbakad pizza som förmodligen liknar en vikingbåt.

Sundance Kids bild

Fuzzy skrev:

Ahaa..sådana där moderniteter.

Vad tycker ni om denna låten då?

jag bara dansa och dansa

UfU__Xs bild

Fuzzy skrev:

Precis, ofta med kebab också om jag inte misstar mig.

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Snuffsiss bild

Sundance Kid skrev:

Förutom att Promoe är typ den bästa artisten som kommit ut ur Sverige på senaste tiden (iaf i indiescenen) så är den där låten en av hans bästa. :)

Fuzzys bild

Sundance Kid skrev:
Wiehes album heter 'ta det tillbaka' och i P3 Hip-hop hörde jag den här:

Att så många är förbannade och röstar betyder att något är jävligt fel.

Senast ändrad av Fuzzy, 16 september, 2010 - 18:09.
Arseniks bild

Fuzzy skrev:
Nu även om jag anser inkomst ganska ointressant så länge hyran blir betald, rent ideologiskt, tycker jag att viktiga jobb ska utföras av människor som ivf fattar att de är viktiga och värda att utföras rätt. Vet inte om jag någonsin hade en vikarie som var bra t.ex..

Det är exakt det där argumentet som Socialdemokraterna har använt i alla år och förstört läraryrket med. Innan jag fortsätter ska jag återigen påpeka att jag är vänsterväljare och har alltid varit. Däremot har inte vänstersidan någon skolpolitik.

Det där argumentet säger att lärare ska vara några jävla volontärarbetare och arbtea och sköta sitt arbete bra för sitt höga nöjes skull. Samma argument gäller inte för andra yrkesgrupper. En bra snickare får mer lön, en bra IT-tekniker får mer lön, en ba advokat får mer lön, en bra läkare avancerar lättare och får bättre lön. När det gäller lärarna så kan man inte ens diskutera bra eller dåligt för någon har sagt att det inte är mätbart. En rektor som bara är halvskicklig har full koll på vilka lärare det är som är bra och vilka som är dåliga. Varför får inte lärare vara karriärister? Okej, du är ingen karriärist, men många är det. Det förutsätter inte ens att man är fascist.

Fuzzys bild

Arsenik skrev:
Okej, du är ingen karriärist, men många är det. Det förutsätter inte ens att man är fascist.

Tycker bara inte att det ligger i yrkets natur. Vad är felet i att yrket man valt faktiskt är stimulerande i sig självt?

Senast ändrad av Fuzzy, 16 september, 2010 - 19:23.
Kletets bild

Dags att lägga upp en poll inför valet? :bigsmile:

I can't remember to forget you.

Sundance Kids bild

Kletet skrev:
Dags att lägga upp en poll inför valet? :bigsmile:

Det går inte...

jag bara dansa och dansa

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.