Alexanders bild

Förr eller senare brukar det ju på spelforum komma upp frågor eller diskussioner om TV-apparater, och kanske främst om inköp av dessa, så det kan ju vara smidigt med en samlad tråd. :)

Jag funderar själv på att köpa en ny TV i 42-47"-snåret, och vill ha en så billig som möjligt som ändå kan klassas som bra, och absolut inte nödvändigtvis den bästa på marknaden. Det vill säga ingen 20-tusen(+)-kronors-TV för mig den här gången. Är det någon som har något särskilt tips på något kap som just nu finns att köpa? :ghost: Den ska ha full HD och användas till det en TV brukar användas till; spel, TV-tittande & filmer.

Alexanders bild

Nu har jag beställt en LG 42LD420 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=597886 :bigsmile: :beer:

Oerhört billig (4990 kr) men verkar ha fått mycket bra omdömen med priset i åtanke, och den slår säkerligen min gamla 26" med hästlängder ändå. Sen så blir det ju pengar över till en Xbox 360 Slim också. :party:

Senast ändrad av Alexander, 11 augusti, 2010 - 14:14.
Alexanders bild

42LD420:n var defekt och har lämnats tillbaka och nu har jag en 42LD450. :)

Jag har försökt ställa in den med DVE (Ljussttyrka, kontrast, färg och skärpa "bara"). Problemet är att jag inte kan följa instruktionerna för kontrast, för då ska man ställa in så högt att de vita fälten flyter ihop och sedan justera till en viss gräns, men även på 100% kontrast så flyter de aldrig ihop... De flyter ihop om jag höjer ljusstyrkan rejält, men då är ju ljusstyrkan alldeles för hög enligt sin testbild.

Senast ändrad av Alexander, 3 september, 2010 - 00:42.
VodkaCitrons bild

Jag har tidigare pratat om detta och skapat någon tråd över på Gameplayer för 1år sen eller liknande. Men nu är det ialf dags att köpa en ny TV.

Några förslag? Annars köper jag bara en i min prisnivå som låter trevlig och bra.

TV:en ska användas för Playstation3,Wii och blueray filmer :)

Eftersom jag bara kommer sitta en halvmeter/meter ifrån skärmen så ska det gärna vara en ganska liten, för cirka 3000:- (runt 20tum)

Även osäker på vilken typ av TV jag bör inskaffa. Min laptop skärm är ju LED, så jag vet hur det är. Men jag drar ner på ljuset ganska rejält för att det är för ljust annars och man får ont i ögonen. Köper jag en LED TV, så kan ju detta resultera i att spelen blir alldeles för mörka på vissa ställen? LCD alright?

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Ollebros bild

VodkaCitron skrev:
Eftersom jag bara kommer sitta en halvmeter/meter ifrån skärmen så ska det gärna vara en ganska liten, för cirka 3000:- (runt 20tum)

jag sitter ca 40 cm från min tv som är 27tum vilket jag upplever som perfekt faktiskt. tror dock det är svårt att hitta en BRA tv mellan 20 och 30 tum oavsett pris. jag hade istället köpt ett par hörlurar eller högtalare och sedan en mycket fin datordisplay på 24tum med då HDMI ingång.

VodkaCitron skrev:
Även osäker på vilken typ av TV jag bör inskaffa. Min laptop skärm är ju LED, så jag vet hur det är. Men jag drar ner på ljuset ganska rejält för att det är för ljust annars och man får ont i ögonen. Köper jag en LED TV, så kan ju detta resultera i att spelen blir alldeles för mörka på vissa ställen? LCD alright?

det första du bör göra när du köpt en tv/display är att kalibrera den. så du får bästa möjliga svärta, ljus och färg från skärmen.

Tror du skulle bli nöjd med denna
http://www.webhallen.com/hemelektronik/105994-philips_22_221t1sb-svart
Full HD ivart fall och endast 22tum men en tv så du har högtalare osv direkt i den. även om den är FULL HD betyder ju det endast att det är mycket pixlar på skärmen så det är ju inte samma sak som bra. men jag gissar på att den räcker gott och väl åt dig!

själv skall jag köpa denna och spela på i jul!
http://www.dustinhome.se/pd_5010456532.aspx
den har fått grymma betyg och jag tror det är en höjdare när det kommer till blidkvalite.

Senast ändrad av Ollebro, 3 oktober, 2010 - 22:45.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

VodkaCitrons bild

Si, är dock helt slut och går därför att köpa, försvinner väll ifrån sortimentet snart hmm.

Ollebro skrev:
par hörlurar

Jora, jag kör alltid med hörlurar till dator/tv så no problemo på den punkten.

http://www.webhallen.com/hemelektronik/115091-lg_22_lcd-tv_22ld350

Skaplig TV?

http://www.webhallen.com/hemelektronik/110917-sony_26_lcd-tv_kdl-26ex302

Bra shit?

spanjoars bild

VodkaCitron skrev:
LCD alright?

LED-TV är en LCD-TV med LED-belysning, om man ska vara petnoga.

VodkaCitron skrev:
Köper jag en LED TV, så kan ju detta resultera i att spelen blir alldeles för mörka på vissa ställen?

Det har jag absolut ingen erfarenhet av. Fördelar med LED-TV:

+ VÄLDIGT energisnål (Bra för miljön och elräkningen.)
+ Lång livslängd (En vanlig LCD-skärm har en tendens att tappa ljusstyrka)
+ Bättre färg och kontraståtergivning
+ Plattare TV (Eftersom led-belysning tar mindre plats är det möjligt att göra plattare tv-apparater.)

Jag märker själv att färger och kontrast ser betydligt mycket bättre ut på min Macbook pro (LED) än min Dell Vostro Laptop (LCD). Om jag har jobbat länge med min Mac och övergår till min Dell så känns bilden lite för mörk och "diffus".

Ollebro skrev:
Full HD ivart fall och endast 22tum men en tv så du har högtalare osv direkt i den. även om den är FULL HD betyder ju det endast att det är mycket pixlar på skärmen så det är ju inte samma sak som bra. men jag gissar på att den räcker gott och väl åt dig!

Jag vill bara vänligt påpeka att man ser inte skillnad på Full HD och HD ready när skärmen är så där liten. Det går knappt att se skillnad på 720p och 1080p på en 32" TV :)

Senast ändrad av spanjoar, 4 oktober, 2010 - 00:56.
VodkaCitrons bild

spanjoar skrev:
Det går knappt att se skillnad på 720p och 1080p på en 32" TV

Inte? Jag ser en stor skillnad mellan 360p, 720p och 1080p när det gäller anime. O min datorskärm är ju bara 15.6. Man ser väll störst skillnad på en liten skärm? Tänk när folk pratar om mobiler och handhållna spelkonsoler. Större skärm är bara att de blir större pixlar aight? Står man nära en stor tv så ser det skit fult ut, jämt emot om man står precis framför en liten. Varför skulle de se bättre ut på en stor tv? Större tv = längre avstånd = same shit?

spanjoar skrev:
+ VÄLDIGT energisnål (Bra för miljön och elräkningen.)
+ Lång livslängd (En vanlig LCD-skärm har en tendens att tappa ljusstyrka)
+ Bättre färg och kontraståtergivning
+ Plattare TV (Eftersom led-belysning tar mindre plats är det möjligt att göra plattare tv-apparater.)

Tack :) Vet man vad som är bra med det! Finns det inget som är negativt? Vad som helst, så jag inte går och gör ett köp jag sen är missnöjd över och kanske råkar trasha den, pga för mycket solljus and whatnot.

Juste, det jag hatar med LED är att jag får ont i ögona och börjar se suddigt när jag kollar bort, pga ljuset. Ändå har jag ju liksom under 50% av max belysningen på datorn. Aldrig varit så med andra format.

Senast ändrad av VodkaCitron, 4 oktober, 2010 - 01:32.

spanjoars bild

VodkaCitron skrev:
Tack :) Vet man vad som är bra med det! Finns det inget som är negativt?

Negativt? Priset :p Det är billigare med en vanlig LCD TV. Men om du tycker ljuset är jobbigt så låter det onödigt att du ska köpa på en TV med LED-belysning.

VodkaCitron skrev:
Inte? Jag ser en stor skillnad mellan 360p, 720p och 1080p när det gäller anime. O min datorskärm är ju bara 15.6. Man ser väll störst skillnad på en liten skärm? Tänk när folk pratar om mobiler och handhållna spelkonsoler. Större skärm är bara att de blir större pixlar aight? Står man nära en stor tv så ser det skit fult ut, jämt emot om man står precis framför en liten. Varför skulle de se bättre ut på en stor tv? Större tv = längre avstånd = same shit?

en 22" 16x9 TV är 19.18" bred och 10.79" hög.
en 32" 16x9 TV är 27.84" bred och 15.59" hög.

Dela 1080 med 10,79", höjden på TV:n får du en upplösning på ca 100 pixlar per tum.
Dela 720 med 15,59", får du en upplösning på ca 45 pixlar per tum.

Studier har visat att för tryckta sidor som du läser 12 tum från ditt ansikte, kan det mänskliga ögat uppfatta 300 punkter per tum av detaljer. En datorskärm som du tittar på från ungefär 90 cm från ditt ansikte, kan det mänskliga ögat uppfatta 72 dpi detaljer. Så om TV: n är mer än 90 cm bort från ditt ansiktet, kan dina ögon inte riktigt se skillnad mellan 45 pixlar per tum vs 100 pixlar per tum. Därför en 22" och 32"se likadana ut, om du inte tänker titta på TV lika nära som du läser en bok.

Senast ändrad av spanjoar, 4 oktober, 2010 - 02:07.
VodkaCitrons bild

spanjoar skrev:
Dela 1080 med

Okidoki, jag kommer nog sitta nära när jag spelar men. En fråga. Kan jag spela upp spel och filmer som har 1080p med en TV som inte stödjer detta? Flesta anime filmer på blueray är ju 1080p.

Ok bestämt mig för TV nu :)
Det blir http://www.webhallen.com/hemelektronik/110917-sony_26_lcd-tv_kdl-26ex302
Läst igenom allt om TV:en på Sony's hemsida och är väll ganska såld :) Man får ju även se den köras med Playstation3, så det var ju extra tufft ^^

1080p
JA (HDMI®/komponent)

Senast ändrad av VodkaCitron, 4 oktober, 2010 - 06:16.

Ollebros bild

spanjoar skrev:
Jag vill bara vänligt påpeka att man ser inte skillnad på Full HD och HD ready när skärmen är så där liten. Det går knappt att se skillnad på 720p och 1080p på en 32" TV

självklart ser du skillnad på det när man sitter en halvmeter från tvn. annars hade vi inte haft skärmar med dubbla full HD upplösningen till datorer.

VodkaCitron skrev:
Tack :) Vet man vad som är bra med det! Finns det inget som är negativt?

jag hade inte köpt en billig LED tv om jag vore du, tekniken är ny och innebär barnsjukdommar så som ojämt ljus över hela displayen, är nämligen så att det sitter LEDs längst kanten på tvn och inte bakom hela tvn för att spara in på pengar, om man inte köper en dyr tv resulterar det i en ljus tv i hörnen och mörkare bild i mitten på tvn.
VodkaCitron skrev:
Ok bestämt mig för TV nu :)
Det blir http://www.webhallen.com/hemelektronik/110917-sony_26_lcd-tv_kdl-26ex302
Läst igenom allt om TV:en på Sony's hemsida och är väll ganska såld :) Man får ju även se den köras med Playstation3, så det var ju extra tufft ^^

jag skulle inte köpa den, den är dyr och endast HD Ready.
jag hade köpt denna isåfall
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2502901
23tum full HD med högtalare osv. men vill du ha typ 27tum istället så kan jag leta rätt på en bra sådan.

This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

VodkaCitrons bild

Ollebro skrev:

jag skulle inte köpa den, den är dyr och endast HD Ready.

Meh! MEH! Jag som var nöjd, nu blir jag ju förvirrad igen och vet inte vad jag ska ta :ghost:

Vad är skillnaden på HD ready och full HD?

Okej, googlade lite :) Men skillnaden är att full HD är automatiskt 1080p? Men en HD ready med HDMI kabel är väll samma sak? Eftersom TVen jag länkade sa att den når 1080 med HDMI komponent?

Snuffsiss bild

VodkaCitron skrev:

720p är lite mycket HD som 1080p, det här HD read och full-HD är bara reklambajs som sony skitit ur sig för att lura folk i att köpa dyrare tv-appareater fast det inte ens behövs.

Kolla på denna "graf" för att se vilken TV storlek du ska ha beroende på hur långt ifrån du sitter ifrån skärmen.

Som du ser så märks det ingen "benefit" på en 1080p skärm om skärmen är mindre än 32~ tum och du ska då sitta ungefär 5 fot ifrån (lite mer än en meter)

Varför vissa vill ha mer än t.ex. 1920x1080 i skärmstorlek på datorer är inte för att det blir bättre bildkvalité, utan det är för att de kan ha flera föntster av t.ex. bildredigeringsprogram öppna samtidigt, så det blir lättare att jobba.

Senast ändrad av Snuffsis, 4 oktober, 2010 - 10:07.
Ollebros bild

VodkaCitron skrev:
Meh! MEH! Jag som var nöjd, nu blir jag ju förvirrad igen och vet inte vad jag ska ta

Okej, googlade lite Men skillnaden är att full HD är automatiskt 1080p? Men en HD ready med HDMI kabel är väll samma sak? Eftersom TVen jag länkade sa att den når 1080 med HDMI komponent?

En HDMI kabel klarar alltid full HD så tänk inte på det. Full HD = 1080P HD Ready = 720P
Företag kom på att fullhd var dyrt att bygga ett par år sedan så man gjorde ett mellanting som man kallade HD Ready för att lura folk. Idag bör man inte köpa en HD Ready Display utan en full HD då de är mycket billigare än förr.

Ollebros bild

Du kan få 1080I med en HD Ready tv men det innebär att skärmen typ ritas upp hälften så fort eller nått, det är iallafall sämre än P.

Snuffsiss bild

Ollebro skrev:
Du kan få 1080I med en HD Ready tv men det innebär att skärmen typ ritas upp hälften så fort eller nått, det är iallafall sämre än P.

Som jag förstår det sä år i (interlaced) som att tvn ritar upp 2 rader, en som har de udda bildpunkterna och en som har de jämna. För att förklara bättre så har Wikipedia informationen. :p
wikipedia skrev:
Interlaced scan refers to one of two common methods for "painting" a video image on an electronic display screen (the other being progressive scan) by scanning or displaying each line or row of pixels. This technique uses two fields to create a frame. One field contains all the odd lines in the image, the other contains all the even lines of the image. A PAL based television display, for example, scans 50 fields every second (25 odd and 25 even). The two sets of 25 fields work together to create a full frame every 1/25th of a second, resulting in a display of 25 frames per second.

och för p(progressive scan) så ritar den upp raderna direkt efter varandra, istället för udda och jämna rader.
wikipedia skrev:
Progressive or noninterlaced scanning is a method for displaying, storing or transmitting moving images in which all the lines of each frame are drawn in sequence. This is in contrast to the interlacing used in traditional television systems where only the odd lines, then the even lines of each frame (each image now called a field) are drawn alternately.

Ollebros bild

P bättre än I räcker nog att säga :bigsmile:

VodkaCitrons bild

Snuffsis skrev:
Som du ser så märks det ingen "benefit" på en 1080p skärm om skärmen är mindre än 32~ tum och du ska då sitta ungefär 5 fot ifrån (lite mer än en meter)

Svart = När jag spelar (sitter kanske 1.5feeet ifrån i vissa fall)
Ful färg = När jag ser på TV

Tog random i mellan, eftersom det antagligen blir 22 eller 26?

Så visst lär de väll märkas? :p Men jag är nöjd med 1080p, mer än va jag är av 720p. Jag vet att 720p är jävligt jävligt snyggt ändå, även om man kollar 10cm ifrån (ialf i mitt tycke). Men får man välja så blir de ju 1080p.

Det blir nog tyvärr 1080i max för min del. E verkligen sugen på den jag länka ovan, kanske lite Sony kåt när de gäller teknologi ^^ Men aa, är inte beredd att använda datorskärm, samt att det är jobbigt när den har en fot. Dels för att den blir alldeles för hög, kommer få titta upp hela tiden (ialf om jag har kvar grundtänket med tvbord). Samt att den känns extremt ostabil, väger lite och som sagt.. fot ^^ Men finns det en riktigt fin bildskärm med väggfäste så är jag på! Full HD e dock väldigt dyrt fortfarande? När det gäller TVskärmar. Medans PC är billigare, aight?

Men en av dom viktigaste frågorna.

Kan jag spela upp filmer som har 1080p med en TV som inte stödjer det? Flesta anime filmer på blueray är ju 1080p. Annars är det ju mer ett måste att jag fixar en 1080p:are.

Ollebros bild

VodkaCitron skrev:
Men en av dom viktigaste frågorna.

men missade du mitt inlägg eller?
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2502901
det är en TV, full HD och kostar ingenting mot den kassa sonyn du länkade till.
den kan självklart fästas på väggen, bara köpa billig upphängare från ikea för 150kr så som jag gjorde. se till att ha en bra vägg att sätta den på bara.
är 22 tum för lite så ordnar jag fram en 26/27tum till dig.
man ser verkligen skillnad på full HD och HD Ready på kort avstånd. tvn som jag har på bordet här framför mig ser jag tydligt pixlarna på vilket jag troligtvis inte hade om den vore 1080p.

Ollebros bild

VodkaCitron skrev:
Kan jag spela upp filmer som har 1080p med en TV som inte stödjer det? Flesta anime filmer på blueray är ju 1080p. Annars är det ju mer ett måste att jag fixar en 1080p:are.

filmer skalas ned till 720P om skärmen bara klarar det, det blir inte lika bra som att köpa native 1080p men det funkar ofc. vad jag vet är alla bluray filmer 1080p, du bör inte använda 1080i för det blir så fula eftersläpningar på skärmen då när man spelar eller ser på film. ivart fall blir det så på min tv.

Snuffsiss bild

Ollebro skrev:
man ser verkligen skillnad på full HD och HD Ready på kort avstånd. tvn som jag har på bordet här framför mig ser jag tydligt pixlarna på vilket jag troligtvis inte hade om den vore 1080p.

Ja, vilket är grejen med min graf om du ser det, ju närmre du är desto mer pixlar behövs för att inte märka de. Eller, om du har större tv så måste du ha mer pixlar där med.
Dock sitter du på rätt avstånd (enligt grafen) så kommer man inte se skillnad.

Det är alltid rekommenderat att sitta minst 1 meter ifrån sin skärm helatiden. :p

VodkaCitrons bild

Ollebro skrev:
men missade du mitt inlägg eller?

Haha näädå, jag läser alla citeringar jag får. Men..[rolleyes] Samsung. Problemet är mest att jag känner mig osäker, samt att det blir svårt att ha själva Tven på plats.

Hitta ingen riktig bild på det jag tänkt men ialf.

Ungefär ett sånt bord mitt i rummet, bara att det är mer inramat och allt sitter ihop. Så det känns väldigt riskabelt med en lös tv hängande så (lär ju bli något billigare bord som inte tål så mkt)

Kan ju tänka mig något sånt

Men det lär förmodligen vara 3gånger dyrare än själva Tven.

Men ja, jag är inte helt av. Visa gärna fler modeller på bildskärmar i ungefär samma pris :)

Ollebro skrev:
filmer skalas ned till 720P

Ahh det var ju positivt! =)

Snuffsiss bild

VodkaCitron skrev:
Men..[rolleyes] Samsung.

De gör, utan tvekan, de bästa tv-appareterna just nu. :p

Ollebros bild

VodkaCitron skrev:
Men..[rolleyes] Samsung

samsung har bland de bästa tvapparaterna på marknaden idag så är det bara.

här har du en 27tum fullhd samsung!
inte i lager idag men skall dyka upp om ett par dagar.
http://www.inet.se/artikel/2203671/samsung-p2770hd-27-rose-black

två andra alternativ är dessa, jag hade dock köpt samsungen.
http://www.pixmania.se/se/se/5954824/art/philips/lcd-tv-32pfl3605h.html?...

http://www.pixmania.se/se/se/4771602/art/lg/tft-27-skarm-m2762d-pc-5.htm...

Carefaces bild

Pcskärmar är dyrare än Full HD tv apparater.
Men sen är det ju högre upplösning på dem också..

Snuffsiss bild

Careface skrev:
Men sen är det ju högre upplösning på dem också..

Bara på vissa, på vanliga skärmar som kostar runt 3-4000kr så är det fortfarande bara 1920x1080 (eller 1920x1200) som stödjs, ska du uppnå de större, 2560x1500 eller vad det är, så måste du punga ut 10000kr ja.

Ollebros bild

Careface skrev:
Pcskärmar är dyrare än Full HD tv apparater.

okej?

Carefaces bild

Snuffsis skrev:
Bara på vissa, på vanliga skärmar som kostar runt 3-4000kr så är det fortfarande bara 1920x1080 (eller 1920x1200) som stödjs, ska du uppnå de större, 2560x1500 eller vad det är, så måste du punga ut 10000kr ja.

Typ så var poängen. (:
Ollebro skrev:
okej?

Han frågade ovan om inte datorskärmar var billigare än full HD.

i renderar ränder och p renderar pixlar, wii kör på i om man inte har komponent kabel och därför blir det sträck om man har en bra skärm.

Ollebros bild

Careface skrev:
Han frågade ovan om inte datorskärmar var billigare än full HD.

aha :tired: läste PEKskärmar av någon anledning :bigsmile:

Carefaces bild

Ollebro skrev:
aha läste PEKskärmar av någon anledning

Haha, då förstår jag reaktionen. ^^

VodkaCitrons bild

Får väll lyda ditt råd här då ^^

Men måste ha den ståendes på golvet eller liknande i början, eftersom jag inte har råd med ett ställ. Men problemet är ju.. Finns det verkligen ställ för så pass små apparater? Om inte, finns det något tillägg till själva skärmen? så den blir mer fyrkantig och stadig dvs.

Någon som vet?

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.