Anders Brunlöfs bild

Så efter ha plågat min Sony Ericsson W800i i snart sex år så har jag idag beställt en ny mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang hos Telia. Lotten föll tillslut på en HTC Legend. Aluminium-skal talar väl för min klumpighet och den var förutom väldigt skön att pyssla med under min korta hands-on session.

Nu dröjer det ju dryga veckan innan jag får hem mitt godis, men jag tänkte ha lite framförhållning och försöka plussa mina fakta lite innan jag börjar använda telefonen.

Så första frågan ut är om någon annan här på SP har samma telefon, och om ja, vad de tycker om den?

Retroresan.se | BITLÖF.se

Sebastian Magnussons bild

Har föregångaren HTC Hero.

Bästa telefon jag någonsin ägt.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Anders Brunlöfs bild

Sebastian Magnusson skrev:

Bästa telefon jag någonsin ägt.

Supa Sweet!

Om du lite smått utförligt skulle vilja förklara vad som gör den så bra så skulle jag vara enormt tacksam..? :love:

Trött nu, så mer sen kanske.

Men i korthet kan jag göra allt jag kan göra på min dator. That's big.

Anders Brunlöfs bild

Men i korthet kan jag göra allt jag kan göra på min dator. That's big.

Du vet att jag kommer spamma sönder dig så fort jag får min lur va? :p

Andreas Ljungströms bild

Du kan ju börja med att läsa Sebbes artikel om hur man får tillgång till mer spel om du inte redan gjort det: http://www.skillpoint.se/text/spela-p%C3%A5-android-javisst

Anders Brunlöfs bild

Andreas Ljungström skrev:
Du kan ju börja med att läsa Sebbes artikel om hur man får tillgång till mer spel om du inte redan gjort det: http://www.skillpoint.se/text/spela-p%C3%A5-android-javisst

Redan läst, men ska ögna igenom den ännu en gång bara för att du sa det ;)

Fleischers bild

Det första du bör göra är att köra en system uppdatering på telefonen. Har för mig att legenden har fått ett nytt fix. Version 2.2 har precis släppts till Desiren så du borde nog få den snart. Vilket gör att man kan använda wifi hotspot.

Program att rekommendera:

Snowstorm: Bästa väder app/widgeten på android. Kör norska yr.no och är oslagbar. Går att skinna efter personligt tycke.

Beyondpod: Grym RSS läsare om man gillar podcasts. Synkar med google reader. Själv så laddar min Desire ner alla nya podcasts kl3:00 på natten. Så när jag vaknar har jag alltid dom nyaste programmen av retroresan. ;)

Twidroid: Mycket bra twitter app.

Gmail Undreadcount: Är vad det låter typ. Visar hur många olästa emails du har.

Barcode Scanner: Ett måste. Med det här appet kan du scanna streckkoder på
datorn och automatiskt få in adressen i marketplace till just den appen.

www.androlib.com Bra ställe att kolla appar. Dom har också QR streckkoder till allt. Så man kan scanna direkt med telefonen

Senast ändrad av Fleischer, 12 augusti, 2010 - 12:11.
Fleischers bild

Anders Brunlöf skrev:
Andreas Ljungström skrev:

Redan läst, men ska ögna igenom den ännu en gång bara för att du sa det

Rootning eller SIM-kort är dom enda riktiga alternativen nu när 2.1/2.2 finns ute.

Senast ändrad av Fleischer, 12 augusti, 2010 - 12:13.
Gustav Granlunds bild

Samma här, och är väldigt nöjd. Den är smidig, snygg och med Android 2.1 tickar den på som en klocka. Som jag fattat det ska Legend har 2.2 som är ännu bättre.

Det enda jag egentligen kan klaga på är att vi i Sverige inte kan köpa applikationer från Android Market utan nu bara har tillgång till appar som är gratis eller har gratisversioner. Lite synd med tanke på att fenomenala Pac Man: Championship Edition finns på Market men bara i gratisversion.. Utöver det finns det inte så mycket jag kan klaga på, även om det finns lite för många "Hot Girl Pics"-appar som tar upp plats i Market. :p

Spel jag kan tipsa om är Jewels, Bonsai Blast, Replica Island och National Flags Quiz (bara för att jag är en nörd). Behöver man en ny telefon och har råd med en Legend eller Desire är det bara att köpa. Du kommer inte att bli besviken.

Skillpoint.se - Be there or be sär

Gustav Granlund skrev:
Det enda jag egentligen kan klaga på är att vi i Sverige inte kan köpa applikationer från Android Market utan nu bara har tillgång till appar som är gratis eller har gratisversioner.

http://www.skillpoint.se/text/spela-p%C3%A5-android-javisst

Limbos bild

Fleischer skrev:
wifi hotspot.

Enligt min erfarenhet suger wifi väldigt mycket batteri, så har man ett abonnemang med fri surf är det slöseri med batteritid att alls ha wifi på, om man nu inte är väldigt kräsen med hastigheten, men då är man ju ändå beroende av vad nätverket man för tillfället är inne på kan erbjuda.

Fleischers bild

Limbo skrev:
Fleischer skrev:
wifi hotspot.

Enligt min erfarenhet suger wifi väldigt mycket batteri, så har man ett abonnemang med fri surf är det slöseri med batteritid att alls ha wifi på, om man nu inte är väldigt kräsen med hastigheten, men då är man ju ändå beroende av vad nätverket man för tillfället är inne på kan erbjuda.

Fast wifi hotspot är till för att göra din mobil till en wifi router för datorn.

Limbo skrev:

Enligt min erfarenhet är det helt tvärtom. Sedan jag slog på WiFi på min Hero har batteriet räckt betydligt längre.

HerrOlssons bild

Jag laddade ner nån app som sparar ställen via gpsen där det finns wifi, typ hemma eller på max.. så den slår på wifi när man är inom det nätverket och stänger av när man inte där där.. kommer inte ihåg vad den hette atm, telefonen ligger på laddning, kollar senare.

O o
/¯/___________________________ _\
| IMMA FIREN MAH LAZAH, BLARRRRRRGGGHH!
\_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯/

Limbos bild

Fleischer skrev:
Fast wifi hotspot är till för att göra din mobil till en wifi router för datorn.
Aj si.

Fleischers bild

HerrOlsson skrev:
Jag laddade ner nån app som sparar ställen via gpsen där det finns wifi, typ hemma eller på max.. så den slår på wifi när man är inom det nätverket och stänger av när man inte där där.. kommer inte ihåg vad den hette atm, telefonen ligger på laddning, kollar senare.

Betal versionen heter väl UltimateJuice? Vet inte vad gratis versionen heter dock.

Josef Diktatorns bild

Är bra sugen på att skaffa en HTC Wildfire via 3 med fri surf men det är fan dyrt med dryga 300 spänn i månaden, speciellt då man slösar merparten av sina nöjespengar på spel. :~

F.K... in the coffee...

Magkliarns bild

Jag var först väldigt inne på att skaffa en HTC Wildfire. Men efter att ha klämt lite på kompisens tyckte jag helt enkelt att skärmen var för lågupplöst - pixlarna syntes tydligt vad man än gjorde.

Så nu planerar jag att köpa Legend den 25:e istället. Kostar ju bara 3790:- via Elgigantens onlineshop så det smäller nog snart. Ser fram emot det grymt mycket... :love:

Det går det åt.

HerrOlssons bild

Fleischer skrev:
Betal versionen heter väl UltimateJuice? Vet inte vad gratis versionen heter dock.

Jag hittar inte vad den heter, kan vara juicedefender |(

Magkliarn skrev:
Så nu planerar jag att köpa Legend den 25:e istället

Köp Galaxy S (Har den, älskar den) eller vänta på Desire HD imo

Senast ändrad av HerrOlsson, 19 augusti, 2010 - 00:20.

O o

Magkliarns bild

HerrOlsson skrev:
Köp Galaxy S (Har den, älskar den) eller vänta på Desire HD imo
För dyra :(

Jag är ute efter en relativt billig Android-lur men där man ändå inte tummat på vare sig byggkvaliteten eller funktionerna. Legend passar in utmärkt där enligt mig.

Den är faktiskt beställd redan idag :bigsmile:

Det går det åt.

HerrOlssons bild

Magkliarn skrev:
Legend passar in utmärkt där enligt mig.

Sant sant, hoppas du blir nöjd :)

O o

Magkliarns bild

Åååh, måndag kunde inte komma långsammare...

Fast å andra sidan sorteras väl inte posten på helger? Så det kanske tar till tisdag, eller i värsta fall onsdag, innan den kommer?

Hemska tanke.

Det går det åt.

Snuffsiss bild

Jag ska dra på och köpa en Desire alldeles snart, när lönen och pengarna från CSN kommer in dårå.
Ska bli jävligt najs att dra ner FroYo på den och bara uppleva awesome stuff. :)

Magkliarns bild

Har haft min Legend i några dagar nu, och hittills är den min lilla ögonsten :love:

En liten sak jag stör mig på är dock att den automatiskt konverterar långa SMS (längre än 5 st, dvs 5*160= 800 tecken) till ett MMS istället. Efter lite googlande verkar det som att det inte finns någonstans man kan ställa in detta, men att man istället kan dra ner en app vid namn Handcent SMS som tydligen är populär som ersättning till den inbyggda meddelandehanteraren. Jag ställer mig dock lite tveksam till att använda ett 3:e-partsprogram till något så personligt som ens sms-konversationer, så jag hade helst sett att det gick att ställa in från början.

Kan någon kommentera om detta är åtgärdat i FroYo (2.2)? Det hade vart snällt :)

Det går det åt.

Snuffsiss bild

Magkliarn skrev:
Kan någon kommentera om detta är åtgärdat i FroYo (2.2)? Det hade vart snällt :)

Det är väl bara att uppdatera och testa själv?
FroYo är ju grymt mycket bättre dessutom. :p

Magkliarns bild

Snuffsis skrev:
Det är väl bara att uppdatera och testa själv?

Fast Legend har väl inte fått den uppdateringen än? 3 har inte pushat ut den iallafall, jag har 2.1 på den nu och den säger att den är fullt uppdaterad.

Roota tänker jag vänta ett tag med.

Det går det åt.

Snuffsiss bild

Okej, jag trodde det bara var att pluppa in och tuta och köra liksom, men antar inte. :p

Roota är något jag tänker göra direkt. 0:)

HerrOlssons bild

Robo defense är ett spel man måste ha som androidare, fy satan vad jag spelat det spelet senaste veckorna. Stort plus att det finns achievements :beer:

O o

Magkliarns bild

Jag vill ha FroYo :cry:

Det går det åt.

Fleischers bild

Magkliarn skrev:
Jag vill ha FroYo

Kommer froyo till Legenden? Har inte hör något om det. Den finns ju redan till desire så om den skulle ha kommit borde den ju ha gjort det nu.

Jag drog mig länge innan jag vågade rootga min desire. Men jag vart så less på att HTC är sega med sina uppdateringar så det vart en rootning. Bästa jag har gjort i telefonväg sen så slipper man ju sense också vilket är ett stort plus.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.