Andreas Ljungströms bild

Läste nyligen om Watchmen och insåg att jag vill ta mig an fler mer seriösa grafiska romaner/noveller i samma stil. Äger sedan tidigare Batman: The Dark Knight Returns som är bra skit, och har dessutom ett gäng album med Lobo.

Jag uppskattar snygga illustrationer ska sägas också. Finns det apsnygga, helst i färg, seriealbum att finna är jag idelöra. Har för övrigt spanat in The Walking Dead som jag funderar på att införskaffa. Finns det fler läsvärda grafiska romaner man borde ge sig på?

Linnea Hummels bild

Ghost World av Daniel Clowes.

""Ghost World" follows the adventures of two teenage girls, Enid and Becky, who are best friends and are facing the prospect of growing up, and more importantly, apart. Both are naturalistic and nostalgic for the way things used to be in their lives. In "Ghost World", Clowes carves out a layered narrative out of the daily existence of these two girls and in the process, turns them into fully-realized young women."

Även om man sett filmen och vet vad det handlar om, är det en riktigt fin och bra berättelse som tål att läsas om igen.

Revolutionen kräver bara att ni inte åker hem.

Andreas Ljungströms bild

Linnea Hummel skrev:
Även om man sett filmen och vet vad det handlar om, är det en riktigt fin och bra berättelse som tål att läsas om igen.

Ah! Jag har sett filmen faktiskt, den är fin. Ska lägga till den på listan. :)

Linnea Hummels bild

Sen verkar Tank Girl va en förjävla cool serie, men har inte läst den själv utan bara tilltalas av den grafiska stilen.

"The eponymous character Tank Girl drives a tank, which is also her home. She undertakes a series of missions for a nebulous organization before making a serious mistake and being declared an outlaw for her sexual inclinations and her substance abuse. The comic centres on her misadventures with her boyfriend, Booga, a mutant kangaroo. The comic's style was heavily influenced by punk visual art, and strips were frequently deeply disorganized, anarchic, absurdist, and psychedelic. The strip features various elements with origins in surrealist techniques, fanzines, collage, cut-up technique, stream of consciousness, and metafiction, with very little regard or interest for conventional plot or committed narrative."

Senast ändrad av Linnea Hummel, 11 april, 2012 - 14:32.

Andreas Ljungströms bild

Linnea Hummel skrev:
Tank Girl

I detta fallet var inte filmatiseringen lika bra, men jag håller med, serien ser cool ut!

OhNoSpywares bild

En söt serie om mod, kärlek och alla de där klassiska sakerna. Kanske lite kliché men den är så fin att det inte gör nåt :D
Huvudpersonen Fone Bone och hans kusiner blir utkörda ur sin hemstad efter lite missöden. De hamnar i Valley där det pågår lite underliga saker som de förstås dras in i. Mycket fina karaktärer, miljöer och annat sånt <3

En av de första serierna jag verkligen fastnade för. Fick tipset i en liknande tråd på gamla Super PLAY-forumet faktiskt :D Nu måste jag läsa om den!

(Telltale har faktiskt gjort spel av serien, som ni kanske sett.)

Andreas Ljungströms bild

OhNoSpyware skrev:
Telltale har faktiskt gjort spel av serien, som ni kanske sett.

Yes, de har jag kört igenom. Verkar bygga på serien också, känner igen premissen. Ser mysig ut! :)

Vargavakas bild

Andreas: Skaffa Walking Dead, mycket bättre än tv-förlagan.

Hade vi inte redan en gammal tråd om det här förresten?

Andreas Ljungströms bild

Vargavaka skrev:
Andreas: Skaffa Walking Dead, mycket bättre än tv-förlagan.

Will do!

Vargavaka skrev:
Hade vi inte redan en gammal tråd om det här förresten?

Sökte på "serier" och "seriealbum" innan tråden skapades men vår sökfunktion verkar inte helt optimal. Efter en grundligare koll hittade jag faktiskt en gammal fin tråd. Den har visserligen inte uppdaterats sedan 2010 så vi kan lika gärna starta på ny kula här. Snappade upp ett par intressanta serier därifrån ivf. :)

Sebastian Magnussons bild

Alla har väl läst alternativ-seriernas största föregångare, Love and Rockets? Gör annars det.

Inledningsvis är det en väldigt spretig seriesamling med alla möjliga sorts berättelser, men ganska snart fastnar de två bröderna som gör tidningen för varsin berättelse - en om en liten by i latinamerika och en annan om ett gäng unga chicanos i Los Angeles. Bägge utvecklas till något väldigt stort.

EDIT: Tror för övrigt att i princip samtliga volymer finns att låna på Serieteket, om man inte känner för att hysta upp stålarna.

Senast ändrad av Sebastian Magnusson, 11 april, 2012 - 19:04.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Vargavakas bild

Alright, då kör vi här!

För att faktiskt bidra med någonting så är en av mina absoluta favoritserier Sandman. En serie som på ett bra sätt sammanfattar allt som är jag gillar med Neil Gaimans författarskap.

Gaiman flörtar ofta med urbana tolkningar av gamla myter i sina berättelser men i Sandman tar han det hela ett steg längre. Hela serien (10 böcker) är en modern häxbrygd av mytologi och sägner av alla dess slag. Central i berättelsen är Dream (som ser ut som Robert Smith) och hans syskon (Destiny, Death, Destruction, Despair, Desire och Delirium). Uråldriga väsen som representerar abstrakta begrepp men som framför allt är utpräglade personligheter med väldigt specifika karaktärsdrag.

De flesta böcker är relativt fristående berättelser men det är ändå bäst att läsa serien någorlunda kronologiskt. Själv läste jag den fjärde delen först (vilket för övrigt är min favoritdel) och det funkade bra, men läs för guds skull inte de sista tre böckerna före resten. Utan att spoila någonting är slutet ganska definitivt och inte något man vill veta i förväg.

Sedan skulle jag vilja slå ett slag för Miyazakis magnum opus, Nausicaä (of the Valley of the Wind). Något så ovanligt som en kortserie på 4 album (lite beroende på vilken utgåva) av Miyazaki, som annars mest är känd för alla filmer som han har regisserat för Studio Ghibli. (Nausicaä har f.ö. filmatiserats men det är nog Ghiblis svagaste film. Den är ungefär vad LotR-animationen är för böckerna).

Nausicaä är till skillnad från de flesta Ghibli-rullar inte alls särskilt lättsam, utan en ganska allvarlig fantasy-berättelse om storskalig krigsföring i en värld som till stor del har förstörts av miljöförstöring. Just det sistnämnda är ett återkommande tema i säkert hälften av alla Ghibli-filmer, men det görs kanske allra bäst här.

Nausicaä skulle jag, till skillnad från många andra manga-serier, rekommendera till alla. Även de som normalt sett aldrig läser manga.

Vargavakas bild

Föressten Andreas, om du gillade Dark Knight Returns kanske Dark Knight Strikes Again är någonting? Det är mer av samma vara.

Andreas Ljungströms bild

Vargavaka skrev:
Sandman

Har spanat in den, böckerna är så jäkla dyra bara. Finns sex volymer (åtminstone av Absolute Sandman) och de kostar en bit över 600 spänn styck. Kanske kan vara värt det om de är grymt bra iofs.

Vargavaka skrev:
Dark Knight Strikes Again

Ja, den har jag också klurat lite på. :)

Linnea Hummels bild

Andreas Ljungström skrev:
Har spanat in den, böckerna är så jäkla dyra bara.

Du kan ju låna första delen på ett bibliotek och avgöra om det är värt att köpa fortsättningen. :) Har dom inte böckerna inne brukar det aldrig vara problem att få dem att ta in dem.

Andreas Bergs bild

Om man skulle vilja ge sig på Avengers nu efter att ha sett den episka filmen, var är bäst att börja? Vill nog helst ha något nyare och har för mig att det kommit en nyare utgåva ganska nyligen i samband med att det började pratas om filmen. Någon som har erfarenheter och vill dela med sig?

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.