HerrOlssons bild

Tjolahoppsan, Håller på spara flis till en ny dator. Ska spara pengar till efter jul nån gång så jag kommer väl ha en 8-10.000kr eller något sådant.
Och det enda spelet jag spelar på datorn är egentligen wow, så en dator som klarar Cataclysm BRA med högsta grafikerna i allt är väl det jag söker.
Nån som kan hjälpa mig luska fram en dator för de specifikationerna? Sen tänkte jag att jag också skulle köpa mig en fet skärm till, en BENQ har jag hört ska vara billig och ändå bra.
Dessa datorer har jag kollat lite mer på:
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10444
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10444
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10180

Hjälp uppskattas så in i h**vete!

O o
/¯/___________________________ _\
| IMMA FIREN MAH LAZAH, BLARRRRRRGGGHH!
\_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯/

Ollebros bild

det kommer hända massa de närmaste månaderna. jag hade väntat med att ens titta på dator innan du har pengar eftersom AMD skall släppa en helt ny grafikkortsserie från idag fram till jul och INTEL lanserar en helt ny processorarcitektur i jul.

skulle absolut inte köpa en BenQ skärm oavsett användningsområde.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

HerrOlssons bild

Ok. Vad rekommenderar du jag ska köpa för skärm utan att den är snordyr? Bör jag vänta med skärmen också?

O o

prismas bild

HerrOlsson skrev:
Sen tänkte jag att jag också skulle köpa mig en fet skärm till, en BENQ har jag hört ska vara billig och ändå bra.

Själv äger jag en BENQ G2420HDB (24 tum) som nu går för under 2000 lappen. Har haft den ett halvår och är mycket nöjd.

Senast ändrad av prisma, 22 oktober, 2010 - 13:05.

Du är bäst!

Ollebros bild

HerrOlsson skrev:
Ok. Vad rekommenderar du jag ska köpa för skärm utan att den är snordyr? Bör jag vänta med skärmen också?

Dell har en ruggigt bra skärm den kostar dock 2500kr hos Dustinhome, nedsatt från 5000kr på Dells hemsida.
http://www.dustinhome.se/pd_5010456532.aspx
den älskar ALLA. men skall du ha skärm för under 2000kr får du nog nöja dig med BenQ eller Acer.
du blir säkert nöjd med de med men just den Dellskärmen skall vara riktigt jävla bra.

This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

HerrOlssons bild

Fått lite mer jobb så kommer hamna på en 15-20k istället. Eftersom jag bara ska ha en dator som klarar wow maxat och lite till, tycker ni jag ska lägga de extra tusenlapparna på en värre dator eller en dyrare skärm? Vilken kan jag ha längst? Datorn lär väl räcka en 2-3 år eller något sånt innan jag får byta lite grejs i den? Hur är det med en skärm? Den borde väl ha längre livslängd?
Funkar Dell och benQ skärmarna ni pojkar linkade med nvidia 3d grejen? sitter på bussen så det blir lite omständigt att kika själv atm.

Ska ju också köpa tangentbord, mus, musmatta och högtalare med tillbehör.
Enda kraven är väl egentligen att tangentbordet lyser och matchar musen (gärna samma serie) och att musen har många knappar för keybindings.
Några tips på dessa fronter?

Tack för alla svar so far

O o

VodkaCitrons bild

HerrOlsson skrev:
Eftersom jag bara ska ha en dator som klarar wow maxat och lite till

Ja för det behöver du inte köpa en dator för stora summor inte ^^

HerrOlsson skrev:
dyrare skärm

Yes! Skärmar varar ju helt klart längre, sen kan den användas till annat senare, som en extra TV eller whatnot. Datorfrontens utveckling går för fort, så när du först vill ha nya spel i framtiden så bör du uppgradera burken då, alternativt köpa en billig ny. Jag köpte tex en burk för 23.000:- vid år 2005. Laptopen som är köpt 2009 för 5000:- har ungefär samma spec, fast med mer ram.

HerrOlsson skrev:
Ska ju också köpa tangentbord, mus, musmatta och högtalare med tillbehör.
Enda kraven är väl egentligen att tangentbordet lyser och matchar musen (gärna samma serie) och att musen har många knappar för keybindings.

Köp valfritt ifrån Razer, rekommenderade utav WOW-spelare även. Sen är tillbehören ganska fina :) http://www.razerzone.com/

Absolut - För män som kan sätta gränser.

TTV
TTVs bild

En dator för 15-20000 ink. skärm för att maxxa WOW känns väll en aning översatsning? Eller?

Reyqunes bild

Bästa alternativet ifall du inte kan bygga själv är väl att välja delar på Inet och denna: http://www.inet.se/artikel/9990250/byggnation-av-dator-med-valfria-delar
Sen bör du vänta till intel släpper ny CPUserie i januari.

Make.Senses bild

Och AMD en ny i typ Februari/Mars enligt ett uttalande de gjorde i Augusti.
nVidia släpper även nya grafikkretsar till våren.

KidCactuss bild

"Och sen släpper AMD nytt efter det, sen kommer Intel med nytt, sen kommer...", o.s.v, o.s.v.

Psykisk sjukmänniska

Maxxons bild

Trodde du skulle fråga om pengar... :party:

Alexanders bild

Jag har inte heller råd, men vill ha råd. :( Höhö...

HerrOlssons bild

Jo. Wow är ju inte precis jättekrävande men vafasen. Wow maxat och typ 10% prestanda till eller något sådant tänkte jag.
Snackade lite med en någorlunda kunnig kompis och han tyckte jag ska satsa på ett rejält moderkort så jag kan bygga på datorn och uppgradera vid behov. Stämmer det att det funkar så?

jo jag har kikat loye på razer naga musen. Men lite oväntat svar från dig ultra, var det inte du som väntade på nån cyborgmus of doom? :D

O o

HerrOlssons bild

Just nu spelar jag ju bara wow på datorn (knappt det) men når jag sitter där med dunderburken kanske jag får för mig att jag vill lira något annat, mer krävande spel också.

Jag har ju inte tänkt köpa en dator för 15-20k utan det är dator, skärm, tangentbord, mus, musmatta och ljudgrejer som ska gå för dom pengarna. (Kanske nvidia 3d tjosan med. Beror litte på vilket humör jag är på)

O o

Make.Senses bild

HerrOlsson skrev:
var det inte du som väntade på nån cyborgmus of doom?

Väntade, besten kostade mig 1500:-, men jag fick den 3 månader före det Europeiska releasedatumet. :bigsmile:
Cyborg R.A.T. 7. Riktigt nöjd med den. Kanske lite väl tung men så oerhört bekväm.

HerrOlsson skrev:
Kanske nvidia 3d tjosan med. Beror litte på vilket humör jag är på

Är också riktigt sugen på det. 3D i alla spel vore trevligt, och Black Ops som kommer nu har ju inbyggt 3D-stöd. Men det som hindrat mig från att skaffa mig en skärm med 120Hz i uppdateringsfrekvens för att kunna använda 3DVision är det faktum att man måste ha glasögon, och det finns redan glasögonlösa skärmar, och jag är helt övertygad om att det snart kommer ut att köpa. Men annars kostar en skärm 2.500-3000 om du ska kunna köra 3DVision på den, sen måste du ha glasögon på det.

HerrOlsson skrev:
Snackade lite med en någorlunda kunnig kompis och han tyckte jag ska satsa på ett rejält moderkort så jag kan bygga på datorn och uppgradera vid behov. Stämmer det att det funkar så?

Beror lite på. Visst kan man satsa på ett moderkort med 2 PCIe x16-portar, USB3, SATA3 o.s.v. (Börjar inte USB3 bli standard på moderkort?), men så frågan, behöver man 2 grafikkort? För mig är svaret Nej, jag maxar i princip allt med mitt ensamma GTX460.

Sen är det processorsocketen också. Intel är kända för att skapa ny socket till varje processor, så köper du ett moderkort idag och vill byta processor när de nya kommer ut så måste du förmodligen byta moderkort också. Jag vet att AMD har skapat en ny socket ("kontakt") för sina nya processorer, så ska jag uppgradera processor måste jag byta moderkort. Att lägga ut typ 3.000 på ett moderkort känns bara dumt. Jag la 1500 på mitt. Alldeles lagom.

HerrOlsson skrev:
ycker ni jag ska lägga de extra tusenlapparna på en värre dator eller en dyrare skärm?

Jag la drygt 8.000 på min när jag byggde eget i Augusti. Jag kör som sagt allt jag prövat på maxinställningar i 1680x1050. Duger finfint. Jag kör mer efter den filosofin att när datorn börjar sacka efter så uppgraderar jag den komponent som behöver uppgraderas, det blir billigare än att bygga jättedyrt först, och sen bygga helt nytt igen efter ett tag.

Och sen är frågan, är det inte lämpligare att bygga själv?

Ollebros bild

KidCactus skrev:

TYST! vinnst kommer det nya saker då och då me. Inte helt nya arkitekturer. :D

Ska du spela wow och 10% till som du säger så lägg en 10 tusen på dator och kanske upp emot 3 på en skärm + tangnetbord och allt så blir du nog jävla nöjd

Carefaces bild

wow på högsta kan du spela på en dator för 5000..

Ollebros bild

Careface skrev:
wow på högsta kan du spela på en dator för 5000..

inte på min för 12 000kr XD

Alexanders bild

Ollebro skrev:
inte på min för 12 000kr XD

Tråden gäller stationära. Går inte på min för 13 heller. :(

Carefaces bild

Men skämtar ni eller? :S
Jag byggde ihop en till brorsan och den klarar det utan problem.
Den gick på 5 typ. utan skärm förvisso och chassi. Men ändå.
13 för 5 år sen eller? ..

Carefaces bild

ett 5770 och en core 2 duo processor räcker mer än väl för wow.. Och det blir typ 2500 tillsammans. Sen moderkort är ju inte dyra alls, så vi säger en tusenlapp. Nätagg för en femhunka och 4GB DDR3 minne för dryga tusenlappen?
Hade nog kört på ett GTX460 ändå, bara för att.. :p

HerrOlssons bild

The Ultra skrev:
Och sen är frågan, är det inte lämpligare att bygga själv?

Njao de vettifan. Jag har kikat lite på komplettdatorerna för de är hopplock som man kan ändra i om man vill har jag för mig. Jag kan få hjälp att bygga en dator men jag vill ju inte bara ge 10k till snubben så kommer han med en little kitty dator åt mig sen, nämen, jag måste ju veta någorlunda vad jag behöver iallafall om jag (han) ska bygga.

Är det någon av er forumfilurer som har en Razer Naga och kan säga hur det funkar med alla knappar?

Senast ändrad av HerrOlsson, 23 oktober, 2010 - 21:09.

O o

Doeds bild

"På högsta" är ett väldigt brett begrepp, för det första så ska det anpassas efter vilken upplösning skärmen har som native, högre upplösning = mer krävande, såklart. Cataclysm drar en del prestanda också faktiskt, mycket upphottat skit nu. Och jag rekommenderar Samsung-skärm, riktigt bra kvalitativa skärmar jag haft från dom hittills. Men ja, rekommendation är ju att kolla när du har råd, mycket kommer att ha hänt på datormarknaden tills dess och priser kommer ha förändrats säkerligen en hel del.

Lars Forssell

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.