mr_carls bild

För ca ett år sedan köpte jag mig en MadCatz SSFIV Tournamen Edition Arcade stick.

Jag är mycket nöjd med mitt köp men har känt ända sen jag först börja spela med den att det inte riktigt stämmer det är fortfarande bättre än en vanlig handkontroll och ljusår bättre än Microsofts jävla skit styrkors.

Hur som helst så har jag funderat länge på om det skulle gå att byta ut joysticken mot knappar eller ett styrkors men ett styrkors känns ju bara fel..... typ.

För ett tag sedan så läste jag på http://shoryuken.com om Hit Box "the stickless arcade stick" som är precis det jag är ute efter men eftersom dom är i usa och jag är här det finns ingen prisuppgift och killarna som bygger dom är extremt upptagna tills i juni någon gång så bestämde jag mig för att bygga om min MadCatz SSFIV Tournamen Edition Arcade stick till en "Hit Box".

Till och börja med så va jag ju tvungen att få tag på knappar eller push buttons som det kallas och efter en snabb sökning på allas våran vän Google så hittade jag till http://www.arcadespareparts.com/ och letade mig fram till Sanwa delen, eftersom sanwa enligt många är de bästa och det är dom som sitter på MadCatz stickan så kändes det helt rätt.

Jag fick min beställning här om dagen 12st 24mm svarta, 1st 30mm svart, och 2st 24mm som jag beställde för att kolla förgen till en evetuell senare beställning.

Så nu ska jag iväg och fixa en temporär fästanårdning till dom här knapparna så jag kan börja träna med min nya arcade "stick" till dreamhack som går av stapeln om ett par veckor, SSFIV AE turneringen är den 19:e så jag har alltså 18 dagar att bygga, träna och förhoppningsvis fixa fram ett helt nytt kabinett.

Uppdateringar kommer löpande såklart :)

Andreas Ljungströms bild

Haha, nördigt värre! Ser fram emot att följa dina framsteg. :D :beer:

Joakim Wigholms bild

Andreas Ljungström skrev:
nördigt

Nördigt!? Manligt, heter det! ;)

Go Mr_Carl! Ska bli kul att följa den här tråden.

“Some may never live, but the crazy never die”

mr_carls bild

HEHE,

Tackar för kommentarerna, manligt eller nördigt ingen större skillnad :O huvudsaken att det är kul och det har jag :)

Som jag nämnde i första posten så skulle jag ju göra en ny "platta" till mina knappar så jag drog iväg till min lokal där jag har lite verktyg och aluminium och en massa annat "skit" som det brukar kallas.
Hur som helst så kom jag inte riktigt så långt som jag ville idag och med de orden kommer här några bilder.

3mm aluminium och arcadestick

öppnad arcadestick

knappar och joystick borttaget

knappar och joystick

aluminium som jag börjat såga ut

Eftersom det va ganska sent när jag kom ner så försökte jag skynda mig på så mycket som möjligt eftersom jag antar att grannarna inte uppskattar när man sågar aluminium med sticksåg 23:oo på kvällen.
Tyvärr så han jag inte riktigt så långt som jag ville idag så jag får fortsätta imorgon efter jobbet (ja, jag jobbar på en röd dag eftersom jag jobbar i butik)

Imorgon satsar jag på att bli klar med den nya plattan så jag kan koppla in allt och börja träna, så småningom så kommer det bli ett helt nytt kabinett som jag nämde tidigare men vi får se om det hinns innan DH :)

UfU__Xs bild

Så det kommer bli typ som en megastor megadrive-kontroll? :O

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

mr_carls bild

UfU__X skrev:
Så det kommer bli typ som en megastor megadrive-kontroll?

Det skulle man kunna säga :bigsmile:

Vargavakas bild

Vilket fräckt projekt, fortsätt gärna posta bilder.

Hur är egentligen tanken att den skall fungera? Hur gör man en halvcirkel, eller för de karaktärer som har det, en helcirkel, med din kontroll? Måste du trycka på alla knappar individuellt eller kan du glida med fingrarna över dem?

Joakim Wigholms bild

mr_carl skrev:
Det skulle man kunna säga :bigsmile:

It's gonna be so awsm... förutsätter att jag får testa den när vi sammanstrålar på DH för FIGHT!? :party:

mr_carls bild

Vargavaka skrev:
Hur är egentligen tanken att den skall fungera?

Nu är jag inte helt 100 på hur madcatz programmerar sina stickor men en kvarts cirkel eller haduken rörelse blir ju "ner -> ner+fram -> fram" om du förstår hur jag menar, en halvcirkel blir "bak -> bak+ner -> ner -> ner+fram -> fram"

Man kan ju hålla ner 2 knappar samtidigt men jag tror inte tex bak+fram går att hålla ner samtidigt (det går ju att hålla ner dom samtidigt men dom fungerar inte samtidigt) eftersom då kan man ju blocka åt båda hållen samtidigt vilket skulle vara väldigt fuskigt.
Självklart kommer jag tala om hur det fungerar när jag vet lite bättre det kanske till och med kommer upp en liten film eller så :)

Joakim Wigholm skrev:
förutsätter att jag får testa den när vi sammanstrålar på DH för FIGHT!?

Självklart någonting annat vore oacceptabelt 8)

mr_carls bild

Tyvärr så hann jag inte riktigt så långt som jag hade hoppats på idag men här kommer en lite uppdatering i alla fall

Aluminiumet utskuret och testas om det passar, det är lite tight så jag kanske måste fila till det lite på ena sidan typ 0,5mm eller så

Min fina skiss för vart jag hade tänkt placera ut knapparna som jag sedan möblerade om lite s att det kändes bättre

För borrade hål för större hålborrning och även utmärkning på villka knappar som ska vara vart, även om jag nu redan vet om det eftersom det bra ska vara en 30mm knapp och jag bara har en sån men man vet aldrig jag kanske slår i huvet och inte vet vad jag håller på med imorgon

en sista liten utmärkning för att se om det finns tillräckligt med plats mellan knapparna och det är nog lite tight men jag hoppas att det funkar annars så måste jag göra om hela skiten.

jag har även kommit på att jag inte hinner fixa fram ett nytt kabinett till innan DH eftersom tillverkningen på ett nytt kabinett är minst 14 arbetsdagar så jag får försöka fixa den här lilla lådan så att de kanske är lite snyggare hur nu det ska gå till :)
jag kommer ändå uppdatera med designarbetet av det nya kabinettet.

Vargavakas bild

mr_carl skrev:
Nu är jag inte helt 100 på hur madcatz programmerar sina stickor men en kvarts cirkel eller haduken rörelse blir ju "ner -> ner+fram -> fram" om du förstår hur jag menar, en halvcirkel blir "bak -> bak+ner -> ner -> ner+fram -> fram"

Jo, vilka knapptryck som ingår förstår jag. Jag var mer nyfiken på om du har tänkt trycka alla riktningar i helcirkelrörelser som individuella knapptryck. Men i ärlighetens namn tror jag helt enkelt att det kommer att klarna för mig hur kontrollen fungerar allt eftersom du postar nya foton. Keep it up :)

mr_carls bild

Nu har jag blivit klar med min "nya" "sticka" uppdatering av tillvägagångssätt kommer efter några timmars sömn.
Än så länge funkar allt som det ska men har inte hunnit testa mer än ett par minuter, jag har en hel del på schemat som måste göras förutom jobb men jag ska väll få ihop en sisådär 20 timmas träning innan DH.

Joakim Wigholms bild

mr_carl skrev:
sisådär 20 timmas träning innan DH.

Bara att hojta så kan jag köra lite randoms mot dig.

mr_carls bild

Joakim Wigholm skrev:
Bara att hojta så kan jag köra lite randoms mot dig.

Självklart, jag ska köra lite training mode först sen jävlar blire FIGHT :)

mr_carls bild

Så här kommer den sista uppdateringen på ett tag när det gäller bygget på den här lilla manicken.
Som ni kan se så är det inte så mycket ögongodis direkt men det kommer med en senare uppdatering.
Om jag hinner ska det tillverkas en topp panel för utsmyckning och lite skydd innan DH men det får tiden utvisa.
Här följer några bilder från det slutgiltiga borrandet och fixandet.

Borrat ut hålen till en aning större så det ska bli lättare att använda utvidgningsborret (eller vad det nu kan heta) och borrat ut hålen för fästskruvarna

Testar om skruvarna sitter på rätt plats det är lite tight så lite utvidgning behövs på vissa av hålen.

Första hålet utvidgat och borret jag använder till det.

Alla hålen utvidgade till ca 20mm knapparna är 24mm och en på 30mm

Ett hål klart bara 11 kvar :)

Alla hålen färdigborrade och fixade i rätt storlek.

En liten filmsnutt på sista hålets färdigställande, från 20mm till 30mm på under 2 minuter :)

Alla knappar på plats, såhär kommer den se ut i slutändan.

En lite suddig bild på vad jag tror behövs fixas till inne i kabinettet, men i slutändan så va jag tvungen att böjja alla kontakter för att det skulle gå att sätta ihop den :(

Alla sladdar på plats endast ihopmontering och träning, träning, träning kvar.

Det kommer en bild på den slutgiltiga ihopsatta "stickan" senare ikväll och så småningom även en lite film eller 2 för som visar hur det går att spela med den.

Såhär i efterhand kan jag väll bara säga att med lite mer tid på mig hade det kunnat bli ett lite snyggare bygge men slutresultatet hade varit det samma men insidan hade inte behövts misshandlats som jag gjort denna gången vilket antagligen kommer resultera i att jag behöver köpa nya knappar till det planerade kabinettet.
Hur som helst det var kul att bygga lte kanske kommer fler projekt i framtiden :)

pxl
pxls bild

Nu behövs bara spritpennan så vi kan hotta upp fronten lite :)

Joakim Wigholms bild

Äh, ha den som den är. Mycket hårdare. :bigsmile:

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.