Reyqunes bild

http://www.wired.com/gamelife/2011/07/ea-popcap/
http://www.1up.com/news/peggle-bejeweled-maker-popcap-part

PopCap is to be acquired by Electronic Arts, reports the Wall Street Journal. The deal may end up being worth $1.3 billion; EA will initially pay $650 million in cash and $100 million in shares, according to the report.

Kletets bild

Rätt saftigt pris. Jag har alltid gillat Pop Cap, men frågan är om de kan rättfärdiga sitt pris. Only time will tell. :bigsmile:

I can't remember to forget you.

VodkaCitrons bild

Fyfan va kasst -.- EA suger så in i helv. Tråkigt PopCap =/
Nu säger jag inte att alla spel som finns hos EA är dåliga, bara det faktum att dom suger som företag :p

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Reyqunes bild

VodkaCitron skrev:
EA suger så in i helv

VodkaCitron skrev:
bara det faktum att dom suger som företag :p

Varför?

VodkaCitrons bild

Reyqune skrev:
Varför?

För de bara strular. De vill att man ska aktivera sina spel online m.m. Det är ett företag som först lär stoppa den begagnade marknaden om något. Gillas ikke.

Kletets bild

VodkaCitron skrev:
Det är ett företag som först lär stoppa den begagnade marknaden om något.

Dock kan man väl inte klandra dem för det. De är är väl mer smarta som företag än sugiga. ;)

I can't remember to forget you.

VodkaCitrons bild

Kletet skrev:
Dock kan man väl inte klandra dem för det. De är är väl mer smarta som företag än sugiga.

Smarta och smarta, de lär ju tjäna mer pengar som de håller på, men för oss konsumenter är det lite jobbigt. Man måste väll tex aktivera Spore genom nätet för att kunna lira? Dåligt krav enligt mig =/ Skulle mitt nät vara borta i kanske en månad pga räkningar som man inte kan betala eller whatnot, så vill ju jag kunna lira spel tills det är tillbaka :p

Reyqunes bild

VodkaCitron skrev:
Smarta och smarta, de lär ju tjäna mer pengar som de håller på, men för oss konsumenter är det lite jobbigt.

Att köpa begagnat är som att köpa piratkopior. De som gör spelen får inget från det men någon annan tjänar massor med pengar på det.

Senast ändrad av Reyqune, 13 juli, 2011 - 19:33.

VodkaCitrons bild

Reyqune skrev:
Att köpa begagnat är som att köpa piratkopior. De som gör spelen får inget från det men någon annan tjänar massor med pengar på det.

Bara idioter som tänker så ^^ Riktigt egotrippat. Som att köpa ett hus och sen inte kunna sälja det, vill du flytta så får du elda ner skiten. Kul. "För landet tjänar inte på att du säljer av huset, nej de ska ha tomten och bygga ett nytt hus som de sen kan sälja"

Varför ens köpa ett spel om det får 0:- i värde så fort man drar bort plasten? "Hej kolla min spelsamling, 1000spel, värt 0:-, köpa?" Slänga pengar i sjön, som att lägga tusentals med pengar på fyrverkerier.

Nej det är inte alls som piratkopior -.- Så om du köper en bil, så ska du inte få sälja av den sen? Även om den är i fint skick? Säljer du den så ska du räknas som en biltjuv?

Att amerikaner är sjuka i huvudet vet jag redan, men hoppas dom inte går för lång med din filosofi "Att sälja begagnat är som att sälja piratkopior". Då hoppar jag på bombningsteamet till 2012.

Andreas Bergs bild

VodkaCitron skrev:
Bara idioter som tänker så ^^

Fast nu är du både onödigt provokativ och har dessutom rent utsagt fel. Det ÄR, vare sig du vill det eller inte, precis lika skadligt mot spelbranschen (eller åtminstone utgivare/utvecklare) att köpa ett begagnat spel som att köpa en piratkopia. I båda fallen får de som skapat spelet inte ett öre av de pengar du betalar för spelet.

Sen vad du tycker om saken är upp till dig så klart, men att kalla folk för idioter för att de statuerar fakta är inte ok.

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Ollebros bild

VodkaCitron skrev:
Nej det är inte alls som piratkopior -.- Så om du köper en bil, så ska du inte få sälja av den sen? Även om den är i fint skick? Säljer du den så ska du räknas som en biltjuv?

All typ av begagnathandel är i stort sett lika skadligt som piratkopiering. Nu är det dock svårt att piratkopiera en bil. Biltillverkare hade också om de kunde älskat att förbjuda andrahandshandel av deras fordon.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Carefaces bild

Du köper ett spel för att spela det, inte för att tjäna pengar på det?
När jag har spelat klart ett spel så lägger jag det (förhoppningsvis på ett nöjt maner) på hyllan och anser att mina pengar var väl spenderade, jag går inte genast och säljer det. Spel som inte är värda att ha kvar var antagligen inte värda att köpa från början.

Reyqunes bild

HybridTheWombats bild

VodkaCitron skrev:

Du pratar om ett spel på dryga 500kr och en bil på ett par hundra tusen.
Och lägligt nog så kom denna video idag, och herrn förklarar ganska målande om hur det faktiskt ligger till. Se och lär; Argument

VodkaCitrons bild

Andreas Berg skrev:
onödigt provokativ

Ja vet ju hur man får svar på inlägg :bigsmile:
Hellre köra svart/vitt ibland än ständigt grått ^^

Andreas Berg skrev:
att köpa ett begagnat spel som att köpa en piratkopia

Nja, en person måste ju köpa spelet för att sen kunna sälja det begagnat. Men så ni tycker att alla saker man äger ska ha värdet 0 så fort det är inskaffat? Du ska aldrig kunna få tillbaka något av det du spenderat? Du ska alltså inte kunna lira retrospel som du missat av tidigare generationer i framtiden? Du ska inte heller kunna samla spel och tro att dom bär på något värde?

Men det är ju annorlunda att låt säga gå in på en torrentsida och tanka ner spelet på skiva och sedan sälja. Finns det låt säga 100 beg ex av Diablo 2 ute på Tradera så betyder det att 100 exemplar har blivit sålda och pengarna har gått till sina rättfulla ägare. Är spelet bra så säljs det mycket ändå eftersom det endast är "en" spelare per skiva, dvs 100ex = 100spelare. Säljs de begagnat så ökar inte antalet spelare ändå, men när det gäller piratkopior så kan 1000pers spela samtidigt och för alltid med hjälp av endast en original skiva om ens det, vilket spelvärlden torskar på rikligt.

Andreas Berg skrev:
men att kalla folk för idioter för att de statuerar fakta är inte ok.

Det är ju något man måste göra? "Låt oss avliva alla brottslingar, det kommer sänka på den brottsliga statistiken i landet". De som tycker så ska du inte få kalla för idioter? ^^ Jag bestämmer ju själv vad som är rätt och fel, om alla vände andra kinden till emot allt så skulle världen ha gått "under" för länge sedan. Och om personen endast skrev fakta så går ju inte mitt tal om idioti in riktigt, eftersom jag skrev "folk som tycker", han har rätt att skriva vad han vill, men jag har ändå rätten att tycka att dom som tänker så är redigt dumma i huvudet :3

Men sen ska man ju alltid tänka på att allt har sina negativa sidor. Om man inte kommer kunna sälja begagnat, så kommer spelen sakna värde och därför göra ens egna ekonomi sämre, desuttom måste man slänga spelen så fort man inte vill ha dom längre, vilket förstör miljön och fler exemplar måste produceras.

Sen borde man veta att pengarna går i rullning. Säljer jag mina PS3-spel beg så lär jag köpa fler spel för pengarna jag får = Allt går till spelföretagen, de tjänar på det här senariot. Även om jag säljer av min PS3a och istället köper en TV, så kommer dom pengarna nå spelföretaget förr eller senare. "Nu har lilla Erik en PS3a, som han aldrig skulle ha råd med annars och nu kan han börja köpa spel/önska sig i julklapp etc" = spelföretagen tjänar pengar.

Vad är det negativa med att man får sälja beg? Att företagen kommer tjäna "100miljarder istället för 90?"

Det är som att dumpa olja i havet för att en båt behöver lätta på vikten för att komma till nästa hållplats i tid. Men det är ju klart, båtföretaget måste ju vara punkligt och om deras rykte smutsas ner så kommer dom tjäna mindre pengar -.- ?!?! (Ja, dålig och långsökt jämförelse men jag är sån). Hur kan ni ens se detta som acceptabel möjlighet för den framtida spelvärlden? Jag säger fram med högafflarna!

HybridTheWombat skrev:
Du pratar om ett spel på dryga 500kr och en bil på ett par hundra tusen.

Haha, han säger ju det jag sa och tog exakt samma exempel, var han tvungen att ta bilar? :p Beror på, jag har över 100spel, vilket är rätt så lite jämnt emot andra på sidan här. Så 500X100 = 50.000 + Mina Collectors/Limited Editions.

Se och lär? Han kör ju helt på mitt egna spår :p Jag håller med i det mesta han säger, ja. Visste inte att man kunde ha en kunai i Team Fortress 2, coolt ^^

HybridTheWombats bild

VodkaCitron skrev:

Jag var väl otydlig i meningen med mitt inlägg. Han lägger upp argument i början om varför dom förlorar pengar på begagnade spel; Kontentan är att dom förlorar pengar, samtidigt som piratkopiering också har sin inverkan.

VodkaCitron skrev:
Sen borde man veta att pengarna går i rullning. Säljer jag mina PS3-spel beg så lär jag köpa fler spel för pengarna jag får = Allt går till spelföretagen, de tjänar på det här senariot.

Allt går inte alls till spelföretagen.

A köper 3 spel.
B köper 3 spel av A istället för utgivare/utvecklare.
A köper 3 nya spel från hyllan.
Utgivare/utvecklare får pengar från A istället för både A & B.
Resultat: Förlorade pengar från B.

VodkaCitron skrev:
Finns det låt säga 100 beg ex av Diablo 2 ute på Tradera så betyder det att 100 exemplar har blivit sålda och pengarna har gått till sina rättfulla ägare.

Samtidigt som du ivrigt skiljer på piratkopiering och beg. spel så motarbetar du dina egna argument gällande begagnade spel. Utvecklarna förlorar pengar på att det säljs på t.e.x Tradera istället för att dom 100 exemplaren blir sålda från hyllan, utöver dom redan 100 sålda som nu ligger på Tradera.

VodkaCitron skrev:
Men sen ska man ju alltid tänka på att allt har sina negativa sidor. Om man inte kommer kunna sälja begagnat, så kommer spelen sakna värde och därför göra ens egna ekonomi sämre, desuttom måste man slänga spelen så fort man inte vill ha dom längre, vilket förstör miljön och fler exemplar måste produceras.

Måste man verkligen slänga? Menar du att min ekonomi kommer störtdyka om min spelsamling inte går att sälja? Jag samlar iofs på spel för mig själv, inte som någon form av investering.

VodkaCitron skrev:
Ja vet ju hur man får svar på inlägg

Att provocera för provocerandets skull tillför inget och hör inte till en diskussion. Det går att göra sig hörd på ett mer civiliserat sätt.

Andreas Bergs bild

VodkaCitron skrev:
Ja vet ju hur man får svar på inlägg :bigsmile:

Och där slutade jag läsa ditt svar. :beer:

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Ollebros bild

VodkaCitron skrev:

Nja, en person måste ju köpa spelet för att sen kunna sälja det begagnat.

Du fattar ju inte. Det handlar inte om vad VI tycker utan att för utvecklaren som får 0kr när du säljer spelet vidare så kunde personen du sålde spelet till lika gärna laddat ned spelet illegalt.

This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Carefaces bild

Ollebro skrev:

Så lätt beskrivet var det redan från början. Haha.

Ollebros bild

Careface skrev:
Så lätt beskrivet var det redan från början. Haha.

Jo jag vet men jag tänkte det behövdes sägas en gång till ;)

Carefaces bild

Ollebro skrev:

Jag köper det :beer:

Vargavakas bild

HybridTheWombat skrev:
A köper 3 spel.
B köper 3 spel av A istället för utgivare/utvecklare.
A köper 3 nya spel från hyllan.
Utgivare/utvecklare får pengar från A istället för både A & B.
Resultat: Förlorade pengar från B.

Eller det alternative scenariot:
A köper 3 spel
B köper 3 nya spel istället för att köpa spelen från A
A har inte råd att köpa nya spel utan spelar sina gamla spel
Resultat: Lika många spel har sålts i butik som i det första scenariot

Hypotetiska scenarier om vem som spenderar sina pengar på vilket sätt är ganska godtyckliga. Och ganska irrelevanta. Person A skulle lika gärna kunna ha valt att spendera sina pengar på en hårdrockskryssning till Åland. Det likställer inte hårdrock och Åland med piratkopiering.

Piratkopiering är piratkopiering. Begnadmarkaned är begagnadmarknaden.

Och tv-spel är produkter, likt allt annat som säljs i butik. I en marknad som är baserad på massproduktion är det klart som fan att producenter vill deras kunder skall köpa nytt och kasta gammalt. Och som "konsument" är det klart att du gärna köper en billigare, begagnad produkt om kvalitén är jämförbar med den nya. Som producent är nytt bra. Som konsument är gammalt bra. Det är bara en fråga om egenintresse.

Reyqunes bild

Vargavaka skrev:
Piratkopiering är piratkopiering. Begnadmarkaned är begagnadmarknaden.

Andreas Berg skrev:
Det ÄR, vare sig du vill det eller inte, precis lika skadligt mot spelbranschen (eller åtminstone utgivare/utvecklare) att köpa ett begagnat spel som att köpa en piratkopia. I båda fallen får de som skapat spelet inte ett öre av de pengar du betalar för spelet.

Vargavakas bild

Skön argumentationsstil att enbart posta ett citat som du inte ens själv har skrivit (och som jag givetvis har läst).

Men visst, om du köper begagnat går inga pengar till utvecklarna. Om du köper spel på rea går en mycket mindre del av pengarna till utvecklarna. Om du köper spel ur lagerrensningar går inga pengar till utvecklarna. Om du tycker att pengaflödet från den individuella produkten du köper är det väsentliga i din argumentation så kör i vind, men då borde rimligtvis allt som inte är "köp till fullpris under releasevecka" stämplas som en graderad piratkopiering.

Personligen så kopplar jag bort mitt moraliska ställningstagande från mina spelinköp. Jag baserar inte mina spelinköp för att maximera inkomsten till spelutvecklare och vägrar att köpa in i en argumentation som svartmålar mig för det. När jag köper ett spel gör jag det för att jag vill spela det. Att t.ex. Platinum Games kniper en oproportionellt stor del av min spelbudget är definitivt inte ett resultat av att jag vill stötta deras bolag. Det är helt sonika en sidoeffekt av att jag prioriterar att spela deras spel så snabbt som möjligt och köper dem nya ganska tätt efter release.

Och nej, jag piratkopierar inte. Det har ingenting att göra med att "utvecklarna inte får några pengar". Det är helt enkelt för att jag tycker att det är moraliskt fel.

Sedan (fast det här är egentligen ett sidospår) vet jag inte om jag skulle hålla med om att begagnadmarknaden är "skadlig mot spelbranschen". Utan begagnadmarknade skulle dagens generation spelare vara helt oförmögna att ta till en helt enorm del av vår spelhistoria. De skulle vara förpassade till att spela den senaste årets titlar och den handfull äldre titlar som finns tillgängliga via nedladdningsbara tjänster.

Andreas Bergs bild

Vargavaka skrev:
Personligen så kopplar jag bort mitt moraliska ställningstagande från mina spelinköp.

Jag vill bara förtydliga att jag i den här tråden ingenstans har tagit ett moraliskt ställningstagande till köp och försäljning av begagnade spel utan bara helt krasst påpekat att precis lika lite pengar går till utvecklarna/utgivarna vid köp av ett begagnat spel som om man piratkopierar. Med det INTE sagt att de är moraliskt likställda, det tycker jag är upp till var och en att avgöra.

Det här är en intressant diskussion med många bottnar och min reaktion vara bara idiotförklarandet av någon som enbart påpekade att utgivare självklart är måna om att såväl minska begagnathandeln som piratkopieringen. Och för att ytterligare förtydliga så menar jag primärt den begagnatmarknad som sker i butiker och inte direkt den direkt mellan två privatpersoner, även om argumentet att ett begagnat inköp ger lika lite pengar till utgivare/utvecklare m.m. som ett piratkopierat spel dvs inga alls.

Personligen har jag valt att mer eller mindre sluta köpa begagnade spel av precis samma anledning som jag inte piratkopierar spel. Den enda anledningen till att jag inte piratkopierar är för att upphovsmakarna då inte får några pengar för mitt nöje, och eftersom det är mitt primära och egentligen enda argument för att jag personligen avstår från piratkopiering faller det sig naturligt att det även tillämpas på begagnade spel. Sen hur var och en resonerar vid sina inköp och eventuell försäljning av spel lägger jag mig inte i, så länge man är medveten om varför det faktiskt finns en logisk förklaring till varför spelutgivare vill motverka försäljning av spel begagnat.

Vargavakas bild

Andreas Berg skrev:
...varför det faktiskt finns en logisk förklaring till varför spelutgivare vill motverka försäljning av spel begagnat.

Klipper lite friskt här, men jag förstår givetvis att utvecklare och utgivare inte tycker om begagnadmarknaden (och kanske framför allt den allt mer utbredda begagnadhandeln som spelbutiker verkar bygga sin affärsmodell runt nu för tiden). Och jag klandrar dem inte för att de på olika sätt försöker locka (eller tvinga) spelare att köpa sina spel nya på release (även om jag generellt ogillar de splittrade upplevelser som brukar bli resultatet).

Jag tycker bara att det är lite väl lätt att skylla problem som till stor del har sin botten i en generellt ganska snedvriden affärsmodell där spel budgeteras för att tjäna in en femårig utvecklingsperiod på någon månad på begagnadmarknaden. Fast det gjorde du iofs inte, det är bara något jag brukar kunna läsa mellan raderna i pressmeddelanden när begagnatmarknaden är på tapeten :)

Jag vet inte riktigt varför jag snubblade in på moraliskt ställningstagande då du aldrig nämne det, men i vilket fall som kan jag helt och hållet förstå ditt resonemang och den position som du har valt. Även om jag själv resonerar lite annorlunda.

edit: Hrmm, när jag läser min post tidigare så ser ter den sig som ett ganska omotiverat påhopp på dig Berg. Det var inte tänkt som en reaktion till ditt svar till Vodka en massa inlägg upp, utan snarare som ett svar till hur din text användes som ett direkt svar till mig senare (fast inte av dig). Fast det råkade ju bli riktat till dig ändå då du skrev det.

Ja ja, så kan det gå när man inte korrläser ordentligt. Fast det borde väl vara tydligt nu iaf :)

(Den här diskussionen har för övrigt ingenting alls att göra med EAs köp av Pop Cap :D)

Senast ändrad av Vargavaka, 16 juli, 2011 - 17:40.
Andreas Bergs bild

Vargavaka skrev:
Ja ja, så kan det gå när man inte korrläser ordentligt. Fast det borde väl vara tydligt nu iaf :)

No harm done, jag förstår absolut ditt ställningstagande och respekterar din åsikt i frågan. Ville bara förtydliga eftersom mitt svar var just bara ett svar på Vodkas i mitt tycke helt omotiverade påhopp.

Vargavaka skrev:
(Den här diskussionen har för övrigt ingenting alls att göra med EAs köp av Pop Cap :D)

Så sant som det är sagt, är det inte intressant hur ofta OT-diskussioner är de allra mest intressanta? ;)

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.