Lars Jensens bild

Det är alltid intressant att diskutera handlingar i spel och framför allt de som folk tycker är bäst. Själv tycker jag att handlingen är det absolut viktigaste i spel, när det gäller äventyr och rollspel framför allt, och har en ganska klar favorit - Gabriel Knight 2: The Beast Within.

Spelet kretsar kring varulvar, vilket är riktigt jävla töntigt. Det som inte är särskilt töntigt är hur otroligt fantastiskt Jane Jensen bygger upp historien, som främst kretsar kring Wagner och sagokungen Ludvig II. Spelet i sig är ett FMV, full motion video, vilket många ogärna tar i även med en tång men i detta fallet rekommenderas det starkt. Enligt mig, den bästa handlingen i ett spel någonsin. Kanske inte den som påverkat mig mest, men otroligt fantastiskt.

Jane Jensen är ett geni och kan blanda myter, fiktion och verklighet på ett magnifikt sätt. Till exempel presenterade hon en fantastisk berättelse om Jesu blodsband ett decennium innan Da Vinci-koden, i Gabriel Knight 3.

Nå? Vad säger ni då?

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Strafers bild

Metal Gear Solid 4.

Nuff said.

*duckar för incoming nerdrage*

Senast ändrad av Strafer, 21 augusti, 2010 - 20:52.
Lars Jensens bild

Strafer skrev:
Metal Gear Solid 4.

Jag har inte spelat MGS4 (finns på min lista) så berätta gärna varför den är bäst?

Make.Senses bild

Jag har sagt det några gånger tidigare, och jag har förespråkat spelet länge för dess underbara atmosfär och gameplay. Och nu förespråkar jag även serien för dess riktigt intressanta story.

För er som inte redan gissat så är spelserien/trilogin jag pratar om S.T.A.L.K.E.R.
De tre spelen tillsammans bildar en riktigt intressant story helt enkelt.

Sebastian Magnussons bild

No offense till Lasse, men varför finns den här tråden?

Planescape: Torment är ju det enda acceptabla svaret.

(vad tror du om Janes nya lir förresten, Gray Matter eller vad det nu heter?)

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Lars Jensens bild

The Ultra skrev:
För er som inte redan gissat så är spelserien/trilogin jag pratar om S.T.A.L.K.E.R.
De tre spelen tillsammans bildar en riktigt intressant story helt enkelt.

Ja, den är intressant, men inte bäst anser jag. Den är heller inte i fokus, på samma sätt som i t.ex. ett äventyrsspel eller som i Bioshock som för övrigt har en riktigt bra story.

Sebastian Magnusson skrev:

Jag har inte klarat det än, så jag kan inte säga om den är bäst. Men jag skulle inte tro det. ;)

(vad tror du om Janes nya lir förresten, Gray Matter eller vad det nu heter?)

Jag tror att det visas på GC och jag tror du missat det! Men jag tror mycket på det, riktigt mycket. Hon är grym som fan.

Jimmistones bild

Grim Fandango!

Bäst på så himla många sätt!

I fuckin' hate pikeys!

Jimmistones bild

Hur tar man bort inlägg? :8)

I fuckin' hate pikeys!

Make.Senses bild

Lars Jensen skrev:
Ja, den är intressant, men inte bäst anser jag. Den är heller inte i fokus, på samma sätt som i t.ex. ett äventyrsspel eller som i Bioshock som för övrigt har en riktigt bra story.

Just det, hur kunde jag glömma Bioshock. Det har också en ytterst intressant historia, dock är spelet uppbyggt på ett annat sätt än S.T.A.L.K.E.R, man kan inte fördjupa sig så väldigt i Raptures historia som man kan med zonens historia S.T.A.L.K.E.R. genom att bekanta sig med folk, göra lite sidouppdrag o.s.v,

Men Bioshock hör också hemma i denna tråden, utan minsta tvekan.

Lars Jensens bild

Jimmistone skrev:
Hur tar man bort inlägg? :8)

Man tänker och då försvinner de. ;)

The Ultra skrev:
dock är spelet uppbyggt på ett annat sätt än S.T.A.L.K.E.R, man kan inte fördjupa sig så väldigt i Raptures historia som man kan med zonens historia S.T.A.L.K.E.R. genom att bekanta sig med folk, göra lite sidouppdrag o.s.v,

Intressant med STALKER faktiskt. Jag ifrågasätter inte dig, utan jag vill egentligen veta vad som får folk att intressera sig för handlingen i ett spel, så till den grad att de faktiskt blir helt förälskad.

Bioshock har en riktigt bra handling, speciellt eftersom det är ett actionspel. Jag förkovrade mig väldigt mycket i alla ljudböcker och anteckningar vilket gjorde båda spelen riktigt bra.

HerrOlssons bild

Får man säga world of warcraft? :bigsmile:
Älskar loren och handlingen i wow

O o
/¯/___________________________ _\
| IMMA FIREN MAH LAZAH, BLARRRRRRGGGHH!
\_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯/

Lars Jensens bild

HerrOlsson skrev:
Får man säga world of warcraft? :bigsmile:

Man får säga det spel som man tycker har bäst handling, så det går utmärkt. ;)

Varför tycker du WoW har bäst handling?

VodkaCitrons bild

JRPG, finns för många att nämna. Men de allra flesta har en riktig bra och lång handling. Så fina o långa att de omvandlas till Light novels, anime och annat.

Final Fantasy är ett exempel då :)

Absolut - För män som kan sätta gränser.

TTV
TTVs bild

inFamous story gillade jag. En inte allt för traditionell story som ''Så, det är det här kriget''. Intressanta men dock en aning livlösa karaktärer som jag ser fram emot att få veta mer om till tvåan. Och så moral-valen på toppen av det.

Jag blev i alla fall engagerad.

Lars Jensens bild

VodkaCitron skrev:
Final Fantasy är ett exempel då :)

Ahh, äntligen! ;)

Berätta för mig, vad som gör handlingen i FF så bra. :D

Thörn skrev:
Jag blev i alla fall engagerad.

Det är såklart viktigt.

Lars Jensen skrev:
Jag tror att det visas på GC och jag tror du missat det!

Såg faktiskt en skylt om det i business-området häromdan. Kanske skulle försökt tränga mig in.

Lars Jensen skrev:
Jag har inte klarat det än, så jag kan inte säga om den är bäst. Men jag skulle inte tro det.

Trust me. Det är ärligt talat i en helt annan litterär division jämfört med alla andra spels pulp-berättelser.

Lars Jensens bild

Trust me. Det är ärligt talat i en helt annan litterär division jämfört med alla andra spels pulp-berättelser.

Har du spelat Gabriel Knight 2 & 3?

Johan Eklunds bild

Tveklöst. Skulle sätta Vampire: Bloodlines på runner-up, men det finns inget spelmanus som är mer välskrivet än PS:T. De som hävdar annat har fel.

Lars Jensen skrev:
Gabriel Knight 2 & 3?

De kommer inte ens nära. de narrativa lagren i PS:T utklassar det mesta. Gabriel Knigth-spelen är sjukt välskrivna, men de är ändå inte i samma klass. PS:T utnyttjar mediets natur för att föra fram berättelsen på ett helt annat sätt.

Senast ändrad av Johan Eklund, 21 augusti, 2010 - 22:23.

Lars Jensen skrev:
Har du spelat Gabriel Knight 2 & 3?

Nej, även om jag är sugen. Missade hela peka-klicka-tåget i princip.

Så det enda jag kan säga till försvar är att man i princip alltid säger att något har bra handling "för ett tv-spel". I fallet Torment är jag villig att utesluta den kvalifikationen.

HerrOlssons bild

Lars Jensen skrev:
Varför tycker du WoW har bäst handling?

Vet inte riktigt.. antagligen för att det finns så mycket :love: Man kan rida förbi nåt nedbränt hus och gå in på wowwiki och läsa massor om historien bakom - Sen är den bara j*vligt awesome med thrall, arthas, illidan, varian etc etc

O o
/¯/___________________________ _\
| IMMA FIREN MAH LAZAH, BLARRRRRRGGGHH!
\_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯/

Kletets bild

Final Fantasys peak, sexan och sjuan. Förklaring behövs förstås inte, men den kommer ändå senare. ;)

I can't remember to forget you.

Lars Jensens bild

Kletet skrev:
Final Fantasys peak, sexan och sjuan. Förklaring behövs förstås inte, men den kommer ändå senare. ;)

Jag har ju spelat FF VII och analyserat handlingen, men kan inte finna belägg för att handlingen är den bästa i ett TV-spel. Den är de facto ganska töntig. :O OH NO YOU DIDN'T! 8)

Sundance Kids bild

Wipeout 2097 har en bra story.

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

in solvent sees bild

Silent Hill 2 såklart. :tard:

all producing nothing intelligent to cause disease

UfU__Xs bild

Kletet skrev:
Final Fantasys peak, sexan och sjuan. Förklaring behövs förstås inte, men den kommer ändå senare.

Bra då att det räcker att förklara för ett av spelen då det är exakt samma handling i båda. :p

Jag har personligen väldigt svårt att säga vad som är en "bra handling" och oavsett berättarmedium har jag svårt att hitta exempel som jag helhjärtat kan stå för är exempel på en sådan. Men det är väll nått med att det är en berättelse som får en att tänka och som vill förmedla något utöver den direkta upplevelsen, även om jag inte ser det som direkta krav. Jag ser det exempelvis inte som omöjligt att argumentera för att en bra handling i just spel är bra enbart för att den är kopplad till spelupplevelsen på ett bra sätt, vilket medför att den i bokform kanske inte skulle plocka hem några nobelpris men förser mig med precis så mycket bakgrund jag behöver för att motivera mig att göra laserskrot av det onda imperiets robotninjor. Men jag antar att vi här är ute efter spel vars handling även skulle göra sig (på något sätt) fristående från spelet? Jag gör ett försök att lista lite.

Bra handling:
Silent Hill 2
Phoenix Wright (De två spel jag spelat i alla fall.)
System Shock 2 (Kanske också första spelet...det ska ha ett hedersomnämnande i alla fall)
Thief 2 och 3
Deus Ex 1 och 2
Ico tillsammans med Shadow of the Colossus.
Killer 7 (Antar jag...på något sätt...)
Bioshock

Stor handling (lätt att missta för bra, även om det ena inte utesluter det andra):
Blizzard-spel
Metal Gear Solid

Oväntat bra handling:
Metroid Fusion
Stalker-serien
Aliens VS Predator 2
Portal (det var oväntat då)
Zelda: Link's Awakening

Sen gillar jag handlingen i Final Fantasy VI och VII också. Men det är inte ett logiskt gillande utan mer som kärlek tror jag. Känslor och sånt där. :p

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Anders Brunlöfs bild

Jag vill slå ett slag för Rockstars senare spel (var det oväntat så säg?) :party:

Handlingen i GTA 4 är lite för lång och lite för "ifylld", men vissa delar tycker jag är superba. Jag gillar också den hjälplöshet som infinner sig i huvudkaraktären (och spelaren själv) mot slutet.

Bully hade på papperet en väldigt simpel och traditionell handling, men det blev jävligt bra i slutändan. Inte ett mästerverk - men tillräckligt bra för att sticka ut.

Nu senast har vi ju det absolut tydligaste exemplet i Red Dead Redemption som välte min båt (Tack Sebastian för en underbar metafor) ordentligt. Handlingen där börjar också traditionellt, men det handlar lika mycket om det som är skrivet, som det som vi som spelare ser - hur man förvaltar det skrivna materialet. Sen är hela avslutande akten fullkomligt suverän - och Rockstar bröt än en gång ny mark när det kom till berättande i spel.

Sen är det lite konstigt att ingen nämnt Heavy Rain ännu? Bäst story? Kanske inte, men förbannat engagerande.

Retroresan.se | BITLÖF.se

Jottas bild

Vet inte om jag har spelat nått spel med speciellt bra handling..
De flesta är ju rätt ostiga va..

Här vet jag att handtaget finns, jag vet det.

Josef Diktatorns bild

Det bästa manuset jag stött på i ett spel är nog det i Silent Hill 2. Del två är helt klart den delen som lyckas bäst med att kasta in spelaren i en värld inte bara fylld utav yttre demoner utan med inre också för den delen.
Huvudkaraktärens sökande efter sin döda fru som skickat honom ett brev är både gastkramande och hjärtslitande på samma gång.
Att man sedan vid flera tillfällen under spelets gång börjar ifrågasätta huvudrollsinnehavarens psykiska hälsa gör inte spelet sämmre direkt.

Andra bra manus jag kan komma på är dom från Eternal Darkness, Heavy Rain och Braid.

F.K... in the coffee...

Rymdyoghurts bild

Hehe, dessa trådar blir ju bara så läskigt pretentiösa. :bigsmile:

Don't piss in my ear and tell me it's raining.

grandmastergurus bild

Johan Eklund skrev:
Skulle sätta Vampire: Bloodlines på runner-up

Du hann före mig!
Handlingen i kombination med ännu bättre dialoger gör det till en personlig favorit.

Det måste nog grävas fram ur spellådan ännu en gång...

Lars Jensens bild

Anders Brunlöf skrev:
Sen är det lite konstigt att ingen nämnt Heavy Rain ännu? Bäst story? Kanske inte, men förbannat engagerande.

Absolut! Och såklart även Mafia, som jag glömde! Bra handling, men klyschig.

Fast nu kom jag på en som nog också platsar, Indiana Jones: Fate of Atlantis. Manuset är bra nog att göra en film på!

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.