Fleischers bild

Kopierade in lite utav den användbara infon i första inlägget.

Eurogamer har en bra "hands on" på spelet.

Server status.

Skapa din egen SIG.

Den gamla server listan.

Diverse bra info (recept,guider m.m). The Lodestone

Benchmark för spelet. http://www.finalfantasyxiv.com/media/benchmark/na/

Kopierar den här lilla guiden som Gandalf615 på Eorzeapedia har postat på deras forum. Kan verkligen rekommendera eget torrent program.

"guys don't use SE's updater...use whatever bittorrent client you prefer (utorrent for me)!

in your my documents/my games/ffxiv beta version/downloads/ffxiv beta/ directory there are 2 folders, b*** and d***...

b*** is for patcher updates (boot version), and d*** is for game updates. each folder has 2 subfolders, metainfo and patch...

metainfo has the .torrent files which you can use, and patch is where the completed .patch downloads go.

open up your patcher, then when it recognizes and begins a patch, close it. now go to the directory (listed above) where that .torrent file is located. open it in a different bittorrent client (again, i use utorrent).

it will finish in a fraction of the time, and it will not hang at certain points, trust me.

now go to wherever your torrents download to, copy ONLY the new .patch file (the torrent copies an unnecessary directory structure too), and overwrite the incomplete one in your downloads/ffxiv beta/b*** or d***/patch folder as shown above.

now when you restart your ffxiv patcher, it will take a second to recognize the patch, then jump to 100% (finalizing the update), and be done!

Final Fantasy 14

Jobs:

Disciples of War

Archer

Gladiator

Lancer

Marauder

Pugilist

Disciples of Magic

Conjurer

Thaumaturge

Gathering/Crafting:

Disciples of the Land

Botanist

Fisher

Miner

Disciples of the Hand

Alchemist

Armorer

Blacksmith

Carpenter

Culinarian

Goldsmith

Leatherworker

Weaver

Fleischers bild

Benchmark för spelet. http://www.finalfantasyxiv.com/media/benchmark/na/

Signa upp för en egen Beta invite. Man får mailen med koden på engång.
http://entry.ffxiv.com/eu/index.html

Senast ändrad av Fleischer, 2 september, 2010 - 22:52.
Fleischers bild

För dom som har problem med senaste patchen kan ladda ner den här.

Lägg den under: C:\användare\"ditt namn"\Documents\My Games\FINAL FANTASY XIV Beta Version\downloads\ffxiv-beta\d96437e6\patch

VodkaCitrons bild

Ni som spelar får gärna skriva om vad ni tycker om spelet senare :) Fast jag ska ha spelet vilket som, även om ni tycker att det är helt kasst 0.0

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Fleischers bild

Det är jäkligt coolt. Snyggt som fan. Men det känns som man slåss mot menuerna hela tiden. Skönt att det inte är laddtider mellan områdena.

Ta hem benchmark programmet så får du en titt på hur det ser ut och hur det flyter.

Le Dads bild

Jag har fått min registreringskod och registrerat spelet, men det verkar som att inloggningen till FFXIV-sidan är helpaj. Jag loggar in på FFXIV-sidan med min squareenix-konto, och kommer till "Om du har ett FFXIV-konto ska du logga in här...".

Fleischers bild

Le Dad skrev:
Jag har fått min registreringskod och registrerat spelet, men det verkar som att inloggningen till FFXIV-sidan är helpaj. Jag loggar in på FFXIV-sidan med min squareenix-konto, och kommer till "Om du har ett FFXIV-konto ska du logga in här..."

Det finns två olika sidor att logga in på. Det problemet hade jag med. Försöker man logga in på den amerikanska sidan fungerar det inte. Eller det beror på vart du sognat upp ditt konto. Am konto fungerar inte på EU sidan och så vidare. Du måste ha ett EU konto och logga in på Eu sidan. o_O

Sundance Kids bild

Det var riktigt bökigt att ladda ner skiten.

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

Fleischers bild

Kör med gamepad! Stoppade in min 360 kontroll i PCn och började köra med den istället. Enorm skillnad! Börjar förstå vad folk menade att spelet är gjort för gamepad. Kontrollerna känns inte allt lita sega och stökiga som med mus och tangentbord.

Man får binda kontrollerna själv. Jag valde att härma PS3 kontrollen och det fungerar riktigt bra.

Senast ändrad av Fleischer, 5 september, 2010 - 14:57.
Jimmy Petterssons bild

Måste säga att jag är besviken. Jag älskar verkligen allt det grafiska, mellansekvenserna är fan guld, men maken till frustrerande användargränssnitt får man leta efter. Hur svårt är det att titta på t.ex. World of Warcraft och få en hyfsad uppfattning om hur vi i väst gör våra interface? Allt är så omständigt och rörigt. Att musen laggar gör det ännu värre. Det märks att det är utvecklat med PS3-kontrollen i åtanke.

Senast ändrad av Jimmy Pettersson, 5 september, 2010 - 19:53.

Kick 'em in the nuts!

Lars Jensens bild

Jimmy Pettersson skrev:
Det märks att det är utvecklat med PS3-kontrollen i åtanke.

Lirade du XI?

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Jimmy Petterssons bild

Lars Jensen skrev:
Lirade du XI?

Nej, men jag har hört att det var ungefär likadant?

Senast ändrad av Jimmy Pettersson, 5 september, 2010 - 20:00.

Kick 'em in the nuts!

Mathias Novaks bild

Jimmy Pettersson skrev:
Det märks att det är utvecklat med PS3-kontrollen i åtanke.

Samma sak med XI, så jag är varken förvånad eller besviken på den punkten. Men visst hade man kunnat göra interfacet smidigare för pc-spelare som inte vill lira med pad.

Har kört igenom betan ganska ordentligt. Ska försöka slänga upp ett videoinlägg nu när NDA är väck.

Jimmy Petterssons bild

Mathias Novak skrev:
Samma sak med XI, så jag är varken förvånad eller besviken på den punkten.
Jag hade hoppats att man lärt sig något från XI på den punkten, men så var tydligen inte fallet.

Kick 'em in the nuts!

Snuffsiss bild

Ja, SE skiter verkligen i oss här i väst.
Det finns en community manager som skyller på fansiter här i väst för all dålig PR de fått, för att sidorna "översatt och tolkat information på fel sätt" wtf liksom?

Sen för att inte nämna det där sablans fatigue systemet, bristen på quests för att lvla, usel ui och så vidare.

Det är ett spel med ofantligt mycket potential, men det har så mycket brister att man får ont i själen när man spelar det.

Le Dads bild

Fleischer skrev:
Det finns två olika sidor att logga in på.

Jävligt snyggt av dem att ge mig länken till Nordamerikas inloggningssida när de vet att jag är registrerad i Europa.

Och wow, sjukt fail på att den kräver att få installera på samma partition som My Documents.

Ännu mer wow! När jag väl flyttat My Documents till en partition med mycket utrymme och får påbörja installationen, då får jag välja var jag vill installera spelet. Square Enix gör inte mycket för att verka inriktade på tillgänglighet.

Jag blir bara mer och mer irriterad på detta spel, och det utan att ha varit i närheten av att spela det eller ens sett någon gameplay. En tredjedel genom den första av tre uppdateringar (enligt uppdateraren) sa den kort och gott "Updated failed" och stängde programmet när jag tryckte bort promptrutan.

Senast ändrad av Le Dad, 6 september, 2010 - 10:30.
Johan Eklunds bild

Ni får det att låta värre än Age of Conan-betan.

Fleischers bild

Interfacet är skit störigt. Det kändes som man är motarbetad hela tiden. Så fort jag pluggat in gamepaden känns allt grymt mycket bättre.

Menuerna känns inte alls lika jobbiga speciellt som muslaget är helt borta. Visst det funkar med mus och tangentbord men det är bra frustrerande.

Själv hade jag väldigt svårt för FF11 och kom aldrig in i det men jag gillar 14 helskarpt än så länge. Dock måste dom ta bort 48h timern på questsen, 24 timmar skulle vara bra. Känns som FF12 lite med guildlevesen.

Gillar vekligen minispelen när man minar ore. Inte bara "click and collect" som i wow.

Däremot måste dom få in en ordentlig tutorial. Det är ju praktist taget omöjligt att få hjälp via ingame chaten som är helt stendöd.

Känns som man får acceptera en del japanska inriktningar i spelet. Det är jäkligt kul men om man inte klara av att acceptera en del val SE gjort så blir det nog irriterande i längden.

Senast ändrad av Fleischer, 6 september, 2010 - 12:34.
Fleischers bild

För dom som har problem med patchningen.

Patch: 2009.10.05 (patchen är för bootloadern (b katalogen))
http://www.megaupload.com/?d=3MQCG8F6

Kopierar den här lilla guiden som Gandalf615 på Eorzeapedia har postat på deras forum. Kan verkligen rekommendera eget torrent program.

"guys don't use SE's updater...use whatever bittorrent client you prefer (utorrent for me)!

in your my documents/my games/ffxiv beta version/downloads/ffxiv beta/ directory there are 2 folders, b*** and d***...

b*** is for patcher updates (boot version), and d*** is for game updates. each folder has 2 subfolders, metainfo and patch...

metainfo has the .torrent files which you can use, and patch is where the completed .patch downloads go.

open up your patcher, then when it recognizes and begins a patch, close it. now go to the directory (listed above) where that .torrent file is located. open it in a different bittorrent client (again, i use utorrent).

it will finish in a fraction of the time, and it will not hang at certain points, trust me.

now go to wherever your torrents download to, copy ONLY the new .patch file (the torrent copies an unnecessary directory structure too), and overwrite the incomplete one in your downloads/ffxiv beta/b*** or d***/patch folder as shown above.

now when you restart your ffxiv patcher, it will take a second to recognize the patch, then jump to 100% (finalizing the update), and be done!

Senast ändrad av Fleischer, 6 september, 2010 - 13:04.
Le Dads bild

Bara 22 timmar kvar av nedladdningen av själva spelet.

Le Dads bild

Woot, nu blev det klart och jag kunde skapa karaktär och logga in. Hinner inte spela idag dock, men snart.

Fleischers bild

För dom som missat så finns mycket info och guider här https://dev-eu.ffxiv.com.

VodkaCitrons bild

Någon som vet ifall Tetra Master ingår i spelet?

Fleischers bild

VodkaCitron skrev:
Någon som vet ifall Tetra Master ingår i spelet?

Har inte sett till det i betan än. Skulle gärna se det som ett in game spel som spelas på gatorna.

VodkaCitrons bild

Någon som vet om PC servrarna går ihop med Playstation 3's?

Dvs kan en PCspelare lira med en PS3spelare?

Bra att veta ^^ Ifall vi PS3 ägare får börja om spelet ifrån start i ett tomt spel, eller är omgivna av massa high levels.

Fleischers bild

Riktigt stabil release SE har lyckats med. Från att gå från ett spel som crashade ett par gånger per dag och som hade en fruktansvärd lag. Fungerar nu till release helt perfekt. Har inget server lag eller crashar överhuvudtaget.

Trodde aldrig SE skulle lyckats men cudos till dom! En av dom stabilaste mmo releaserna jag varit med om (peppar,peppar).

Mathias Novaks bild

Fleischer skrev:
Riktigt stabil release SE har lyckats med. Från att gå från ett spel som crashade ett par gånger per dag och som hade en fruktansvärd lag. Fungerar nu till release helt perfekt. Har inget server lag eller crashar överhuvudtaget.

Agree, betan var en plåga i röven.

Är det något Square Enix kan skryta med när det gäller FFXIV så är det miljöerna. Stunning.

VodkaCitron skrev:
Dvs kan en PCspelare lira med en PS3spelare?

Ja, ens konto gäller även för båda formaten om man skulle få för sig att börja spela det på PS3 istället.

VodkaCitrons bild

Mathias Novak skrev:
Ja, ens konto gäller även för båda formaten om man skulle få för sig att börja spela det på PS3 istället.

Ah! Fast jag hade hellre sett att det fanns exklusiva kanaler/servrar till PS3. Så att man får ett helt nytt och fräscht spel. Men samtidigt kunna spela med PCspelare på vissa servrar som fokuserade sig mer på det.

Fast jag vet inte hur det är tänkt riktigt. Det är ju självklart att även PCversionen kommer få ett expansion pack innan PS3.

Ser verkligen fram emot spelet :) Dock gillar jag inte rasera, inte heller klasserna. Exakt samma raser som FFXI. Skulle antagligen vilja se klassen Ninja,Dragoon,Puppet Master eller Dancer i framtiden och någon ny ras, exempelvis något i stil med black mage och Qu tribe. Så kan man antagligen re-rolla där med en karaktär man kan binda sig till.

Fleischers bild

VodkaCitron skrev:
Fast jag vet inte hur det är tänkt riktigt. Det är ju självklart att även PCversionen kommer få ett expansion pack innan PS3.

Om det skulle hinna komma en expansion innan PS3 släppet lär den också finnas till PS3an eller inkluderas vid släppet.

Gillar både raserna och klasserna skarpt. Däremot är det lite snålt med bara 2 st magi klasser.

Profession delen är verkar helt outstanding om än lite rörig kanske.

VodkaCitrons bild

Tror jag väljer Miqo’te, Lancer som min första karaktär om det inte har kommit fler klasser tills dess.

Fleischer skrev:
Gillar både raserna och klasserna skarpt

Fast det är samma raser som XI, så hade gärna sett flera. Klasserna är också "likadana", fast de har andra namn.

Mathias Novaks bild

Bam-badabadabam-bam.

Får nog bli serverbyte. Verkar som att Besaid är den som är mest befolkad av västerlänningar. Stöter nästan bara på japaner atm.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.