TTV
TTVs bild

Alla generationer av olika konsoler har alltid klassiker. Så min fråga är då till er: Vilka spel från denna generationen skulle ni gissa på blir klassiker? Det kan vara släppta spel eller spel som är på väg att släppas.

TTV
TTVs bild

Jag skulle nog tro i alla fall att Super Mario Galaxy blir en. Kanske LittleBigPlanet, Demon's Souls och Mass Effect också.

Det är svårt.

Lars Jensens bild

Om vi håller oss till konsolspel skulle jag direkt säga Heavy Rain, Alan Wake och Dragon Age: Origins. Sen alla Zelda-spel. Zelda-spel blir alltid klassiker. ;)

Det finns många fler, men dessa nämner jag till att börja med. :)

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Marcus Toftedahls bild

Portal!

Strafers bild

God of War 3, Uncharted 2 och Metal Gear Solid 4.

TTV
TTVs bild

Braid?

Marcus Toftedahls bild

Sen kommer säkert en del Nintendo-prylar att kommas ihåg i framtiden och på nåt sätt anses vara klassiker.

Brain Training och Wii Sports till exempel.

Lars Jensens bild

Strafer skrev:
God of War 3

Nja, det tvivlar jag på. Däremot har du helt rätt när det gäller Uncharted 2. Det hade jag helt glömt!

Tobias Jensens bild

Red Dead Redemption?

Spelklassiker Musik - Spelmusik varje vecka.

Strafers bild

Lars Jensen skrev:
Nja, det tvivlar jag på

Får man fråga varför?

Lars Jensens bild

Strafer skrev:
Får man fråga varför?

Det var bara mer av God of War 3 utan någon egentlig utveckling av spelidén. Det var mer av samma och höll inte den klass grafikmässigt som man skulle önska.

Gwellmyn skrev:
Red Dead Redemption?

Jag är ju en av dem som inte tyckte RDR var särskilt bra i jämförelse med föregångaren. Sjuk? Nja, jag säger nog att jag är mer insiktsfull än alla andra. ;)

Strafers bild

Lars Jensen skrev:
höll inte den klass grafikmässigt som man skulle önska.

Vad dillar du om? Spelet är råsnyggt. :O :O

Lars Jensens bild

Strafer skrev:
Vad dillar du om? Spelet är råsnyggt. :O :O

För att vara ett PS3-spel kändes det ganska osnyggt. :)

Strafers bild

Lars Jensen skrev:
För att vara ett PS3-spel kändes det ganska osnyggt.

Öhm okej, vilket PS3-spel klassar du som snyggt då?

Gustav Granlunds bild

För min del hoppas jag att den här generationen blir uppmärksammad för sina mer unika spel och inte den gamla skåpmat vi sett i form av Halo, Uncharted, MGS, God of War eller Fable. Jag hoppas att den här generationen blir ihågkommen för spel som Braid, Portal, Plants vs. Zombies (ja, det är ganska unikt). Spel som Batman: Arkham Asylum bör också få en hel del kärlek. Utöver det kan jag inte komma på så många andra spel som förtjänar att skrivas in i historieböckerna, men så är jag ju inte särskilt liberal när det kommer till sånt. :p

Skillpoint.se - Be there or be sär

VodkaCitrons bild

Eternal Sonata, Tales of Vesperia, Final Fantasy 13
Pokemon Diamond/Pearl, Pokemon White/Black
Legend of Zelda: Twilight Princess/Skyward Sword
Viva Pinata/Viva Pinata: Trouble in Paradise

Och bla bla bla :p Beror vad man ser med klassiskt. Nytänkande och revolutionerande i genren bör ju ialf vara något.

Fast jag skulle nog själv ta alla spel jag spelat. För det är ju dom som är klassiskt och retro för mig personligen senare.

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Lars Jensens bild

Strafer skrev:
Öhm okej, vilket PS3-spel klassar du som snyggt då?

Heavy Rain är snyggt, t.ex. Men ska man ta från samma genre så är Uncharted 2 snyggare. Men det spelar såklart ingen roll eftersom grafiken i sig inte spelar någon roll. Men God of War 3 känns som GOd of War 2 och även om det är bra så är det inte tillräckligt för att göra det till något speciellt. Men du har kanske rätt ändå eftersom God of War är stenhett så kommer nog även trean att bli en klassiker.

Reyqunes bild

Definera "denna generation".

Tobias Jensens bild

Lars Jensen skrev:
Jag är ju en av dem som inte tyckte RDR var särskilt bra i jämförelse med föregångaren. Sjuk? Nja, jag säger nog att jag är mer insiktsfull än alla andra. ;)

Jösses! :p

Jag tyckte föregångaren var otroligt stelt och alldeles för linjärt, men så hade jag kört GUN precis innan också.

Little Big Planet kanske inte kommer ses som en klassiker direkt, men det kommer nog bli ihågkommen i alla fall.

Gustav Granlunds bild

Det svåra i kråksången är att definiera vad det är som är en klassiker. Super Mario Bros. 3 ses inte bara som en klassiker för att det har sålt väldigt mycket, utan också för att det tillförde en hel del nya idéer till spelindustrin men också till genren det tillhör. Mitt sätt att se på det är att, exempelvis i fallet Little Big Planet, titta på vad spelet tillförde spelvärlden eller dess genre. Nog för att LBP i sig har ENORMA brister som exempelvis kontroll, men när man tittar på vad det egentligen uppnår är det väldigt unikt. Samma sak gäller Portal, eller varför inte Batman: Arkham Asylum som är unikt bland licensspelen.

Om en klassiker enbart ska definieras efter vad det har sålt så skulle Twilight-filmerna betyda mer för filmindustrin än alla de filmer jag kan tänka mig att de flesta av oss ser som klassiker, exempelvis Fåglarna eller Schindler's List. I spelvärlden skulle det kunna jämföras med att Just Dance är mer av en klassiker än Beyond Good And Evil eller Psychonauts, vilket i mina ögon är lite galet.

Definitioner är jobbigt.:cry:

Skillpoint.se - Be there or be sär

Kletets bild

Braid.
The Elder Scrolls IV: Oblivion.
BioShock.
Portal.

Mer än så vågar jag inte säga :8)

Senast ändrad av Kletet, 2 augusti, 2010 - 21:46.

I can't remember to forget you.

Carefaces bild

Jag tror på Bioshock och Portal! :)

Edit: Kanske Super Mario Galaxy? :O

Senast ändrad av Careface, 2 augusti, 2010 - 21:36.
Sebastian Magnussons bild

Håller med föregående talare. Finns många sketagrymma spel denna generation, men de ändå jag vågar satsa på att de kommer uppnå klassiker-status är Bioshock och Portal.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Sundance Kids bild

Vilken generation hör Half-Life 2 + exp. till?

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

Andreas Ljungströms bild

Braid, Portal och Heavy Rain framför allt. Jag hoppas också att Limbo uppnår samma status men är mer tveksam i det fallet. Vill också pusha för spektakulära avslutningar på spelserier som MGS4 och GoW3.

Fleischers bild

Bioshock, Portal, HL2 serien, Uncharted, GOW3 och MGS4 sen tror jag även Limbo kommer bli en klassiker med tanke på sin tidslösa grafik och udda design.

UfU__Xs bild

Sundance Kid skrev:
Vilken generation hör Half-Life 2 + exp. till?

Snart alla generationer >= Xbox/PS2/GC. :~

Förövrigt behöver Portal inte bli en klassiker, det har det redan varit sedan en dryg månad efter det släpptes. Vill också säga No More Heroes samt att jag inte tror att Bioshock kommer att uppnå någon speciell status med tiden, i alla fall inget liknande den som dess föregångare System Shock 1, 2 och Deus Ex (de sitter i alla fall på samma släktträd) fått. Det är helt enkelt inte så bra och framförallt inte så speciellt.
Sen kanske Phoenix Wright-spelen, lite att tänja på gränserna för vad som är tillåtet i tråden antar jag men i alla fall.

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Jottas bild

Remakesen på monkey island såklart.. 8)

Annars vill jag säga oblivion, fast.. det tror jag inte..

Här vet jag att handtaget finns, jag vet det.

Alexanders bild

Bioshock, Uncharted-spelen, MGS4, Halo: Reach? Hela Halo-serien lär ju räknas... Portal känns nästan redan som en klassiker tycker jag.. :p

Tobias Jensens bild

Om nu L.A Noire blir ett bra spel (annat vore konstigt) så kommer det nog kunna bli en riktig klassiker. Folk kommer gå tillbaka och förundras över ansiktsanimationerna..... eller tänka "tyckte alltså folk 2011 att det här var snyggt??"

Man5ons bild

Väldigt svårdefinerad fråga. "Klassiker" är ju lite luddigt.

Men spel som "inte lär glömmas bort", spel som så småningom hamnar i samma fack som Gun Smoke, Super Mario World och Metal Gear Solid så att säga, är ju typ...

Mass Effect
Elder Scrolls IV: Oblivion
GTA 4
Fallout 3
Fallout: New Vegas
Dragon Age
Demon's Souls

Senast ändrad av Man5on, 15 februari, 2011 - 19:07.

Last chance to lose control

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.