Andreas Ljungströms bild

I samma anda som Bergs fina tråd om CRPG kommer här också tråden om peka-och-klicka-äventyr. Här kan man samtala om, hylla och såga alla typer av klassiska äventyrsspel. Främst handlar det om att ge varandra tips om bra spel i genren men också om att lyfta fram kommande spel i peka-och-klicka-stil.

En stor källa till glädje för oss gamla äventyrsfantaster är därför Scummvm, som kan spela en stor del av de kultiga Lucas Arts-spelen från förr, men också flera av Westwoods och Revolutions titlar. De som inte funkar med Scummvm brukar i regel gå bra att starta upp med hjälp av Dosbox.

Smidigast är det dock att införskaffa spelen på Gog.com, där man i gengäld slipper trixa allt för mycket med andra verktyg för att få igång dem. De har knappast allt men en del godis går att finna. Fler tips på bra ställen att inhandla spel välkomnas varmt i tråden.

Monkey Island, Sam & Max och Myst i all ära men här är några av mina personliga favoriter (kompletterar med fler senare). Fyll gärna på med era egna i tråden.

The Neverhood
Komiskt och skruvat äventyr som var fantastiskt vackert för sin tid. Med en leranimerad värld stöpt i en färgglad Tim Burton-liknande stil kändes det smått unikt i sin framtoning. Soundtracket var dessutom fantastiskt.

Sanitarium (finns på Gog.com)
Obehagligt skräck-äventyr som utspelar sig i en surrealistisk värld där man som mentalsjukhuspatient försöker återskapa sitt minne. Innehåller allt från missbildade barn till läskiga spöken och galna gudar. Bra skit med andra ord!

The Dig (finns på Steam)
Stämningsfull och välberättad sci-fi-historia där självaste Steven Spielberg faktiskt var med på ett hörn. En del överdrivet frustrerande pussel men annars ett oerhört engagerande spel av mer seriöst slag. För mig är det Lucas Arts allra bästa.

Skillpoints tips på bra peka-och-klicka-äventyr:
The Neverhood
Sanitarium
The Dig
The Conquest of Longbow
Simon the Sorcerer 1 och 2
Beneath a Steel Sky
The Longest Journey
Dreamfall: The Longest Journey
Toonstruck
Hector: Badge of Carnage
Broken Sword
Phantasmagoria
Gabriel Knight 2: The Beast Within
Gray Matter
Botanicula
Machinarium
Resonance
Gemini Rue

Tobias Jensens bild

Det här är min kopp av te. :D

The Conquest of Longbow
Under sin storhetstid släppte Sierra X-antal äventyrsspel, men få verkar ha spelat Conquest of Longbow som är ett peka-klicka-äventyr baserat på Robin Hood. Jag hade en speciell period när jag var väldigt fascinerad av legenden om Robin Hood och suktade mycket efter det här spelet. När jag äntligen fick tag i det till min Amiga så var det fel på en av disketterna, så jag fick aldrig chansen att spela klart det. Men det är ett spel som jag ändå tycker håller än idag, så kan ni få tag i det så bör ni spela det.

Spelklassiker Musik - Spelmusik varje vecka.

Andreas Bergs bild

Finns vansinnigt många bra men jag lyfter fram två (egentligen tre) favoriter från mina unga dagar.

Simon the Sorcerer 1 och 2 (på GoG.com: ettan och tvåan)
Simon the Sorcerer är sagan om pojken som blir transporterad till en magisk värld där sagor kommer till liv. Karaktärer från klassiska sagor som bockarna bruse, guldlock och rapunzel är personer man stöter på under sitt äventyr. Dock med twisten att det bjuds på sarkastiskt brittisk humor som sätter många av sagorna på ända och resultatet är fantastiskt roligt och spännande. Del två är min favorit och vet att Lars gillar även del tre som jag personligen aldrig gett en ordentlig chans. Man bör dock spela de från början eftersom mycket av humorn i tvåan är referenser till det första spelet och hur karaktärerna utvecklats (läst degenererat) sedan dess.

Beneath a Steel Sky (HELT GRATIS via ScummVM)

Kanske min absoluta favoritbild av en dystopisk framtid där vi bjuds på en mörk sci-fi-historia med mycket mystik och fantastiska karaktärer. Spelet är också troligtvis min absoluta favorit bland äventyrsspel som jag har klarat alldeles för många gånger. Vi följer Robert Foster som får se sin hemby bli raserad när mystiska män drar med honom till staden i himlen. Under spelets gång ska man försöka lista ut varför denna onda organisation så desperat söker att tillfångata en och vad det har att göra med ens dolda förflutna.

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Andreas Ljungströms bild

Andreas Berg skrev:
Beneath a Steel Sky

Finns faktiskt gratis hos Gog.com också.

Jag började för övrigt spela om både Simon the Sorcerer och Beneath a Steel Sky för nåt år sedan i samband med att de dök upp som Iphone-portningar. Medan BASS fortfarande håller bra kvalité blev jag inte lika impad av Simon the Sorcerer. Funderar på att börja köra tvåan istället vid något tillfälle då jag inte testat det tidigare. Har dessutom hört att det är snäppet vassare...

Andreas Bergs bild

Andreas Ljungström skrev:
Har dessutom hört att det är snäppet vassare...

Ja tvåan är ett mycket bättre spel, båda sett till manus och pussel. Det går egentligen ge sig på tvåan utan att ha spelat det första också, men man går miste om lite av det som gör tvåan så bra dock. Men i ditt fall tycker jag du ska ge tvåan ett försök, för jag tror absolut det står sig bättre idag än det första spelet :)

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

OhNoSpywares bild

Jag är inte så förtjust i genren faktiskt. Spelen får mig ofta att känna mig korkad. Men The Neverhood kan man fasiken inte ogilla :D
Ett annat spel som verkligen sög in mig och som jag knappt kunde lägga ner förrän jag klarat det var The Longest Journey.
(jag suger på små minibeskrivningar, så ni som inte hört talas om det får leta upp info själva!).

Väldigt glad att sambon fick det i födelsedagspresent av en polare :D Då kan jag följa med när han spelar det för jag har glömt en hel del.

Andreas Ljungströms bild

OhNoSpyware skrev:
The Longest Journey

Borde ge det spelet en chans någon dag. Diggar uppföljaren Dreamfall: The Longest Journey som attan. Originalet verkar också väldigt trevligt även om det är väldigt olikt efterföljaren.

Vargavakas bild

Jag gillar båda Longest Journey spelen en hel del, men min personliga favorit var Dreamfall. Kanske mest för att det var mindre klassiska peka-klicka pussel, och för att jag fattade mer tycke för karaktärerna i Dreamfall. Men båda två är helt klart värda mödan.

OhNoSpywares bild

Jag har för mig att jag tyckte att Dreamfall dippade nånstans i mitten... men kanske minns fel. Överlag älskar jag det med :D

Andreas Ljungströms bild

Toonstruck måste lyftas fram. Det är kanske inte i samma klass som de allra bästa humoristiska spelen i genren men det är charmigt, välgjort och vackert att titta på. Sen får man dessutom styra Tillbaka till Framtiden-gubben Christopher Llyod igenom den tecknade sagovärlden vilket är ett stort plus såklart. I kontrast till den varmt uppritade Disney-världen känns en Mortal Kombat-digitaliserad filur aningen udda att slänga in men jag gillar det!

Andreas Ljungströms bild

Hett tips för alla som diggar äventyrsspel! Det är ytterligare en i raden av betala-vad-du-vill-indie-bundles som just nu erbjuder en äventyrssamling med flera fina spel som Gemini Rue och Ben There, Dan that för att nämna ett par exempel.

Köp ögonaböj!

Nahojs bild

Jag har precis klarat den tredje och sista episoden av Hector: Badge of Carnage som jag kan rekommendera till alla som gillar grov, smutsig brittisk humor och inte allför svåra problemlösningar. Finns till PC, Mac och iOS.

Jonas Wahlström i ett samtal om vildsvin:
"Det är viktigt att komma ihåg att det är nassarna på två ben som är de största svinen."

Andreas Ljungströms bild

Hett tips för er som gillar peka-klicka-spel.

Indie Royale kör just nu en bundle med bland annat:

Nahoj skrev:
Hector: Badge of Carnage

Övriga spel är också rätt fina. Spana in.

Inhandlade dessutom The Indie Gala 9 som innehåller Broken Sword-trilogin. Det är faktiskt en spelserie jag aldrig riktigt grottat ner mig i. Broken Sword-spelen sägs vara riktigt bra, ska bli spännande att titta närmare på dessa. Samlingen innehåller också massa Worms samt Alien Breed-spel. Inte fy skam det heller.

Lars Jensens bild

oken Sword-spelen sägs vara riktigt bra, ska bli spännande att titta närmare på dessa.

Det första Broken Sword är en solklar 5/5 (eller 10/10 enligt min RQ :p), efter det dalar serien rejält. Kanske den sämst förvaltade spelserien någonsin i hela väääääärlden.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Andreas Ljungströms bild

Lars Jensen skrev:
Det första Broken Sword är en solklar 5/5 (eller 10/10 enligt min RQ

Oj! Så pass? Då ska jag ta mig an det så fort jag får tillfälle. :beer:

Lars Jensens bild

Oj! Så pass? Då ska jag ta mig an det så fort jag får tillfälle. :beer:

Vill du ha tips på äventyr till PC så ber jag ödmjukast att du spanar in RQ:

http://retroquest.se/sokspel.asp?txtTitel=&slcPlattf=1&slcGenre=10&slcBe...

Där lär du hitta det mesta värt att spela. Jag är ganska kräsen, men även öppen i sinnet. ;)

Nate Travellers bild

Alltså, jag gillar genren så jag borde ju gilla den här tråden... Men jag blir mest ledsen av den. Många likställer ju peka- och klicka-äventyren med LucasArts och det har absolut ingenting att göra med de peka- och klicka-spelen som jag älskar. Så istället för att krypa ihop i fosterställning och gråta, tänkte jag dela med mig mina egna favoriter.

Phantasmagoria

Adrienne flyttar med sin make till ett nytt hus med historiska anor. Det har tillhört en magiker (stage magician) som uppträdde för lång tid sedan. Medan familjen bekantar sig med området börjar sakta Adriennes make bete sig allt mer märkligt...

Phantasmagoria är full av stämning, med en kvinnlig protagnoist som jag minns hyfsad stark, men realistisk. Stämningen börjar rätt idyllisk i spelets början, för att sakta börja få sedan stegra mot en allt mer kuslig stämning. Det är en perfekt eskalering och avrundas med en smörig, men helt perfekt, avslutningssång som summerar känslorna hos Adrienne.

Gabriel Knight 2: The Beast Within

Författaren Gabriel Knight fick i första spelet reda på att han tillhörde en linje av schattenjägers, män som bekämpar ondskan. Han har nu lämnat det trygga livet i New Orleans bakom sig och begett sig till Tyskland. När mystiska mordfall sker där börjar han att gräva djupare i det och återförenas snart med sin assistent Grace Nakamura, som vägrar att sitta och trycka i New Orleans medan Gabriel Knight gör allt på egen hand.

Mitt första peka- och klicka-spel någonsin, vilket kanske är skälet till varför jag blev en sådan Sierra-fanboy. Jag älskade FMV:n och gillade mysteriet som de byggde upp i spelet. En fin touch var detaljerna de drog in Wagners förlorade opera som en viktig del i spelet. Fiktion möter verklighet på ett bra sätt. Jag gillade även hur man fick växla mellan att spela de två huvudrollerna, Gabriel och Grace.

Gray Matter

Den unge gatutrollkarlen Sam hamnar av misstag i forskarens Davids hem då hon söker skydd undan stormen och regnet. Snart finner hon sig involverad i att springa Davids ärende, samtidigt som mystiska saker börjar ske i trakten.

Jane Jensens senaste peka- och klicka äventyr till dagens generation är inte uppskattad av alla, men jag tycker den innehåller de saker som jag uppskattar hos henne. Bra story, klurig mekanik (med trollkonsternas användning) - vad går inte att gilla? Slutet är lite stökigt då man irrar om kring på en klubb, men avrundas på ett helt tillfredsställande sätt. Sam har dessutom rätt mycket skinn på näsan och det uppskattar jag!

Lars Jensens bild

Du älskar alltså också Jane Jensen. Good boy! Gabriel Knight 2 har den absolut bästa storyn i ett spel någonsin.

Tobias Jensens bild

Nate Traveller skrev:
Många likställer ju peka- och klicka-äventyren med LucasArts och det har absolut ingenting att göra med de peka- och klicka-spelen som jag älskar.

Det är ju inte så konstigt med tanke på att Sierra och LucasArts dominerade marknaden när den var som störst. LucasArts har ju dessutom flera fantastiska spel i sin samling. Monkey Island-serien, Day of the Tentacle och The Dig för att nämna några.

Men sedan finns ju det många andra spel i genren som också bör lyftas fram från andra aktörer, vilket är ju bra att vi gör med den här tråden. :)

Spelklassiker Musik - Spelmusik varje vecka.

Andreas Ljungströms bild

Lars Jensen skrev:
Där lär du hitta det mesta värt att spela.

Skrytmåns! Nä, men man blir allt lite avis. Din samling är rätt jävla skitfet. :beer:

Vi borde nämna lite av de senaste årets indie-titlar där det finns massa bra spel i genren.

Botanicula är ett bra exempel, utvecklat av Amanita Design som också låg bakom det förträffliga Machinarium. Det här är av den mer stillsamma sorten och otroligt charmigt. Bör spanas in. Skrivit en recension här på Skillpoint.

Resonance är ett annat. Håller på med det nu, verkar väldigt lovande. Ser ganska klassiskt och kanske till och med lite förlegat ut grafikmässigt, men är väldigt modernt i sin speldesign. Ska skriva mer om det när jag lyckats spela klart.

Gemini Rue har vi babblat rätt mycket om här på forumet redan men det tål att lyftas fram igen om någon missat. Jag älskade stämningen och mystiken kring berättelsen som sakta nystades upp under spelets gång. Ett måste för peka-klicka-fans! Lars har recenserat.

Senast ändrad av Andreas Ljungström, 4 oktober, 2012 - 09:43.
Nate Travellers bild

Lars Jensen skrev:
Det första Broken Sword är en solklar 5/5 (eller 10/10 enligt min RQ :p), efter det dalar serien rejält. Kanske den sämst förvaltade spelserien någonsin i hela väääääärlden.

Får man fråga vad du ogillade i de andra spelen? Vill minnas att jag fann dem mycket roande med, men det var ett tag sen jag spelade dem så det kan vara minnet som spökar.

Lars Jensen skrev:
Du älskar alltså också Jane Jensen. Good boy! Gabriel Knight 2 har den absolut bästa storyn i ett spel någonsin.

Jo, måste jag säga en spelkreatör som jag vill se nya spel från kommer det alltid i första hand vara Jane Jensen. Hon har bra grepp om storyn och serverar altid intressanta och välskrivna sådana. Som du skriver excellerar den just i Gabriel Knight 2. Igår när jag postade var jag inne på Wikipedia och la märke till följande om just storyn i det spelet:

The Beast Within has a much more involved plot than its predecessor, Sins of the Fathers. Jane Jensen said that this was because the FMV graphics "limited the interactivity we could do. I specifically tried to put a lot more intrigue in the plot, so even though the interactivity was easier, there would still be enough meat going on to keep people engaged.

Så det är onekligen en fördel som kom ur FMV-spelet. Begränsningar är awesome för det tvingar folk att tänka till. Iaf. för de som verkligen anstränger sig. Bigger isn't always better.

Tobias Jensen skrev:
Det är ju inte så konstigt med tanke på att Sierra och LucasArts dominerade marknaden när den var som störst. LucasArts har ju dessutom flera fantastiska spel i sin samling. Monkey Island-serien, Day of the Tentacle och The Dig för att nämna några.

Är det konstigt att LucasArts blir omnämnda? Nej, inte alls. Monkey Island-serien är ju den stora spelserien alla tänker på då man hör Peka- och klicka-spel. Själv tycker jag den är rätt överskattad (fast jag har bara spela ettan, hälften av tvåan och fyran, så jag är ingen expert). Det är dessutom lite för plojigt och humorfyllt. Jag vill ha mer vuxna äventyr och mindre cartoonigt. Sierra leverade på det planet, LucasArts? Inte lika mycket. Så det är därför som det är tråkigt att de alltid tas upp (av samma skäl som jag tycker det är tråkigt att Tolkien alltid är det första folk tänker på när fantasy kommer på tal). Det planterar en bild av vad peka- och klicka-spelen ska vara som jag inte gillar.

Senast ändrad av Nate Traveller, 4 oktober, 2012 - 13:02.
Lars Jensens bild

Nate Traveller skrev:
Får man fråga vad du ogillade i de andra spelen?

Ganska enkelt. Handlingen i tvåan är inte så klockren. Det är dock en 8/10, men med tanke på att ettan är världens bästa äventyrsspel så är det ett rejält kliv ner. Treans handlingen är inte alls särskilt intressant och framför allt är konsolanpassningen en besvikelse.

Lars Jensens bild

Jag vill för övrigt slå ett slag för Sherlock Holmes-spelen, både de gamla och de nya. De är riktigt bra överlag. Sherlock Holmes: The Awakening är riktigt trevligt faktiskt, särskilt för dem som gillar Call of Cthulu.

Andreas Ljungströms bild

Och på tal om Gemini Rue. Snubben som utvecklade det spelet har nytt på gång. Ser väldigt lovande ut.

Andreas Ljungströms bild

Hett tips! Activision-rea på gog just nu.

Ska själv slå till på Gabriel Knight 1-3 för en femtiolapp ungefär. Men skynda på! Bara 19 timmar kvar nu.

Varsågod, en lista på spelen som är med.

GABRIEL KNIGHT: SINS OF THE FATHERS
$2.39
GABRIEL KNIGHT 2: THE BEAST WITHIN
$2.39
GABRIEL KNIGHT 3: BLOOD OF THE SACRED, BLOOD OF THE DAMNED
$2.39
INTERSTATE '76 ARSENAL, THE
$2.39
INTERSTATE '82
$2.39
ZEUS + POSEIDON (ACROPOLIS)
$3.99
CAESAR 3
$2.39
PHARAOH + CLEOPATRA
$3.99
VAMPIRE THE MASQUERADE - REDEMPTION
$2.39
QUEST FOR GLORY 1-5
$3.99
BETRAYAL AT KRONDOR PACK
$2.39
RETURN TO KRONDOR
$2.39
PHANTASMAGORIA
$3.99
PHANTASMAGORIA 2
$2.39
CALL TO POWER 2
$2.39
KING'S QUEST 1+2+3
$3.99
KING'S QUEST 4+5+6
$3.99
KING'S QUEST 7+8
$3.99
POLICE QUEST 1+2+3+4
$3.99
POLICE QUEST: SWAT 1+2
$3.99
SPACE QUEST 1+2+3
$3.99
SPACE QUEST 4+5+6
$3.99
ARCANUM: OF STEAMWORKS AND MAGICK OBSCURA
$2.39
SWAT 3: TACTICAL GAME OF THE YEAR EDITION
$3.99
DARK REIGN + EXPANSION
$3.99
DARK REIGN 2
$2.39
TORIN'S PASSAGE
$2.39
ZORK ANTHOLOGY, THE
$2.39
RETURN TO ZORK
$2.39
ZORK NEMESIS: THE FORBIDDEN LANDS
$2.39
ZORK: GRAND INQUISITOR

Andreas Ljungströms bild

Nate Traveller skrev:
Phantasmagoria

Blev ett ex av det också. Har bara kikat över axeln på andra som spelat och aldrig spelat igenom det på egen hand.

Nate Travellers bild

Blev ett ex av det också. Har bara kikat över axeln på andra som spelat och aldrig spelat igenom det på egen hand.

Nice! Tillsammans med Gabriel Knight-inköpen får jag het klart säga att det är väl värt pengarna. I synnerhet till den struntsumma de reades ut för nu. :)

Orpons bild

Jag har velat spela Toonstruck länge, men har inte lyckats få tag på ett fungerande exemplar. Förslag?

Andreas Ljungströms bild

Orpon skrev:
Förslag?

Finns på Amazon. Annars om du vill vara sån funkar det numera med Scummvm.

Andreas Ljungströms bild

Svenskutvecklade The Journey Down går att inhandla för valfritt belopp på Indie Game Stand i 15 timmar till. Mysigt spel, slå till säger jag! :beer:

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.