emmymatildas bild

Måste dela med mig av detta fantastiska.

Anita Sarkeesian, som driver bloggen Feminist Frequency, och youtubekanalen med samma namn, där hon kritiskt granskar popkultur ur ett feministiskt perspektiv, ska göra ett videoprojekt som ska handla om hur kvinnor framställs i TV-spel!
Hon har tidigare gjort en videoserie där hon kritiserat LEGO för hur de hanterar frågan om könsroller i marknadsföring och utformande av produkter.

Den nya serien ska heta Tropes vs Women in Video Games (här finns en teaser), och den kommer garanterat att bli grym. Sarkeesian skapade en kickstarter-sida för att samla ihop $6,000 till projektet, och är i skrivandets stund uppe i donationssumman $158,922! Detta pengar skulle hon kunna köpa ett hus för, men det kommer hon inte göra (förhoppningsvis).

Jag är så EXALTERAD. Det känns som det definitivt behövs en bredare sådan diskussion, för jag älskar TV-spel, men jag är förbannat trött på dammiga, sexistiska stereotyper. Men det är vi väl alla?

As I expected, I can't get along with anyone today either.

Starfighter Johanssons bild

Jag är absolut med på tåget, diskussionen måste fördjupas och evolveras. Som det är nu är det ett förbannat dagis när det kommer till det ämnet då "motståndarsidan" (de som bara inte förstått än) oftast inte ens går med på grundbultarna i diskussionen som t.ex. att det finns ett problem.

emmymatildas bild

Starfighter Johansson skrev:
"motståndarsidan" (de som bara inte förstått än) oftast inte ens går med på grundbultarna i diskussionen som t.ex. att det finns ett problem.

Ja, precis. Har ibland mött attityder (och sett andra mötas av liknande) i vilken "motståndarsidan" slår bakut och blir rädda och defensiva och tror att de "elaka femenisterna" vill stoppa tv-spel rent generellt, lite som arga föräldrar som inte gillar videovåld och därför förbjuder alla 15-årsfilmer och spel som innehåller den minsta våldstendens. Som att de vill försvara sina favoritspel och spelandets ädla konst.

Fast det är ju inte det det handlar om. Jag älskar spel och är inte för censur och regler speciellt mycket. Men just nu censureras ju tv-spelsindustrin ganska fett, om man har förmågan att se det i ett vidare perspektiv. Alternativa idéer tystas ner för att bereda plats åt de sexistiska stereotyperna som förpestar spel efter spel för att det "säljer bäst" eller att det är "vad publiken vill ha". Och om publiken matas med dynga kommer de vilja ha mer dynga, för att de tror att det är gott när de vant sig vid det.

Men eftersom världen hela tiden förändras, och det finns en stark efterfrågan på, vad ska man säga, lite mer verklighetsförankrade spel. Jag hoppas att jag får jobb som spelutvecklare en vacker dag, då jävlar blir det revolution! ;]

emmymatildas bild

Starfighter Johansson skrev:
"motståndarsidan" (de som bara inte förstått än) oftast inte ens går med på grundbultarna i diskussionen som t.ex. att det finns ett problem.

Ja, precis. Har ibland mött attityder (och sett andra mötas av liknande) i vilken "motståndarsidan" slår bakut och blir rädda och defensiva och tror att de "elaka femenisterna" vill stoppa tv-spel rent generellt, lite som arga föräldrar som inte gillar videovåld och därför förbjuder alla 15-årsfilmer och spel som innehåller den minsta våldstendens. Som att de vill försvara sina favoritspel och spelandets ädla konst.

Fast det är ju inte det det handlar om. Jag älskar spel och är inte för censur och regler speciellt mycket. Men just nu censureras ju tv-spelsindustrin ganska fett, om man har förmågan att se det i ett vidare perspektiv. Alternativa idéer tystas ner för att bereda plats åt de sexistiska stereotyperna som förpestar spel efter spel för att det "säljer bäst" eller att det är "vad publiken vill ha". Och om publiken matas med dynga kommer de vilja ha mer dynga, för att de tror att det är gott när de vant sig vid det.

Men eftersom världen hela tiden förändras, och det finns en stark efterfrågan på, vad ska man säga, lite mer verklighetsförankrade spel. Jag hoppas att jag får jobb som spelutvecklare en vacker dag, då jävlar blir det revolution! ;]

Starfighter Johanssons bild

emmymatilda skrev:
Och om publiken matas med dynga kommer de vilja ha mer dynga, för att de tror att det är gott när de vant sig vid det.

High five.

emmymatilda skrev:

En bra och viktig inställning. Ska vi komma nånstans så är det tusen gånger bättre att fokusera på vad vi kan göra i stället för att grubbla över hur efter vissa människor är i ämnet. Föregå med gott exempel > racka ner.

Senast ändrad av Starfighter Johansson, 18 augusti, 2012 - 17:43.

Linnea Hummels bild

Nu när några avsnitt har passerat, vad tycker ni om serien i stort hittills?

Revolutionen kräver bara att ni inte åker hem.

Vidugavias bild

Mycket välgjort men lite småtamt. Framför allt slår det mig hur oerhört tråkig och ofta lite creepy "dam i nöd"-tropen är. Visst, det finns spel som väl kan sägas göra det bra men den totala volymen av det hela känns rätt wierd.

Sarkeesian är lite väl saklig och presenterande. Kunde gärna gått mer till angrepp. TV-spelsvärlden har alldeles för mycket heliga kor och idoldyrkan för att det ska vara nyttigt. Behövs lite mer luftrensare.

Trevlig liten webtidning ni har här. Hade faktiskt helt missat den men då är jag ju ingen riktig gamer. :)

Linnea Hummels bild

Jag antar den nästan överdrivna sakligheten är en produkt av att personer skulle hackat på henne som kvinna för att hon är "rabiat" och inte har något att komma med om hon på något sätt skulle vara annat än neutral och vetenskaplig i sitt sätt.

För min del är jag väldigt nöjd med hur det presenteras, men om de önskade skulle jag inte ha nåt emot en mer vinklad approach. Jag är tyvärr medveten om vilken shitstorm det skulle ge, med tanke på vad det gett hittills i en väldigt neutral ton.

Välkommen!

Vidugavia skrev:
Trevlig liten webtidning ni har här.

Revolutionen kräver bara att ni inte åker hem.

Vidugavias bild

Linnea Hummel skrev:
För min del är jag väldigt nöjd med hur det presenteras, men om de önskade skulle jag inte ha nåt emot en mer vinklad approach. Jag är tyvärr medveten om vilken shitstorm det skulle ge, med tanke på vad det gett hittills i en väldigt neutral ton.

Men skithuvudena kommer att bete sig som de apor de är oavsett vad Sarkeesian säger och gör. Det är inte nyttigt att anpassa sig för mycket till dem. Förstår dock om hon känner sig rätt pressad. Kan inte vara kul.

Linnea Hummel skrev:
Välkommen!

Tack!

Senast ändrad av Vidugavia, 27 september, 2013 - 00:45.
Johan Eklunds bild

Vidugavia skrev:
Trevlig liten webtidning ni har här.

Tack tack, och varmt välkommen!

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.