emmymatildas bild

Jag skulle vilja ha tips på bra indiespel, både gamla och nya.

Själv kan jag starkt rekommendera LIMBO, en helt fantastisk och sällsam historia där man spelar som en pojke som vaknar upp i skogen. Man vet inte vad man gör där eller vad som kommer att hända. Hela spelet är i svartvitt, och den skira, lummiga atmosfären tillsammans med starka konstraster, skuggor och ljus bidrar till en en mystisk stämning. Musiken är också väldigt passande, lika trevande som resan genom skogen ter sig. Sedan ska man pussla sig framåt och ta sig förbi diverse fällor.

Man inser snart att man inte är ensam i skogen, och sällan har ett spel skrämt mig så mycket, utan att ens vara ett skräckspel. Spelet är konstigt, obehagligt och helt fantastiskt. De obehagliga vidunder man möter uppenbarar sig som skuggvarelser, någon slags spegling av inre ångest och osäkerhet. Och enda sättet att fly undan döden är att fortsätta framåt och möta nya hinder.

Jag spelade det på ps3 men jag tror det går att få tag på via Steam också.

Dela gärna med dig av dina egna tips!

As I expected, I can't get along with anyone today either.

Starfighter Johanssons bild

Asbra spel, det finns på 360 också!

Mitt favoritindiespel är i dagsläget Passage. Gratis nerladdning: http://hcsoftware.sourceforge.net/passage/ (funkar på windows, os x, både intel och ppc samt linux och vad jag vet även på ios) Jag vill inte säga något om det, för en bekant till mig som läst vad recensenterna tyckte om det - hatade det.

Det är en ganska intressant motreaktion, om exempelvis tidningen LEVEL skriver en mustig analys om hur fantastiskt konstnärligt ett visst indiespel är så vill man nästan på pin kiv inte tycka om det. Och om man ger en ärlig chans når det sällan upp till de höjder man fått intrycket av efter en hyllande text. Eller så är det bara jag och min bekantskapskrets som inte gillar att bli skrivna på näsan om hur vi ska uppleva spel, jag vet inte... Det är en diskussion för en annan tråd!

Fast Striker är ett ballt shoot 'em up från samma indieutvecklare som gjorde Last Hope och Gunlord. Deras spel hittar du billigast på Dreamcast.

emmymatildas bild

Starfighter Johansson skrev:
Eller så är det bara jag och min bekantskapskrets som inte gillar att bli skrivna på näsan om hur vi ska uppleva spel, jag vet inte... Det är en diskussion för en annan tråd!

Jag ser mest diverse recensioner som personliga åsikter. Jag gillar att läsa om vilka känslor hos andra som spel framkallar, vare sig jag upplever samma eller inte. Vissa recensenter delar jag ofta smak med, och tar åt mig lite extra av deras tips!

Ett annat sjukt bra indiespel är Journey, fast det har jag inte spelat klart. Fast det liknar ju Passage ganska mycket. Och alla existentiella spel framkallar ju den där härliga känslan av melankoli och att man sitter där och är djup och förstår. I alla fall ett litet tag... Jag vill ha mer sånt!

Jag har inte ens köpt Journey än, vet inte varför. Det är något som hindrar mig...

emmymatildas bild

Journey är magiskt!

Ja, det tvivlar jag inte över! :) Frågan är bara när jag ska känna mig upplagd för det.

Chogolings bild

Kan stämma in rekommendationen av LIMBO, det är ett fantastiskt spel. Ska ta mig an Journey och Passage så fort jag får tid. Ett annat "spel" i samma motreaktionsanda är Dear Esther som jag också recenserade men inte gillade alls.

Lite andra tips:

Analogue: A Hate Story - En visuell roman av Christine Love. Välskriven och intressant, texterna är brev från en förgången besättning på ett rymdskepp. Inspirerad från Joeseon-eran i Koreas historia. Fantastiskt spel för alla som vill testa något annorlunda.

Super Amazing Wagon Adventure - Galet spel i atarigrafik. Går inte beskriva, men misstänker att ni inte spelat något liknande. Har ni det så tipsa mig gärna :)

Lone Survivor - Skräckspel i 2D? Går det att bli rädd? JA!

Gillar ni indiespel får ni gärna kolla min blogg där jag i princip varje dag recenserar/förhandstittar/analyserar indiespel: Chogoling

Alla spel jag rekommenderat i denna post recenseras på bloggen.

Recenserar och diskuterar indiespel och litteratur på chogoling.com

Andreas Ljungströms bild

Vi spelar massor med indiespel i Skillpoints egna podcast Indieklubben. Spana in tråden för lite tips och lyssna gärna på våra avsnitt om ni spelat spelet i fråga.

Annars har jag massvis med indiefavoriter:
Cave Story, Saira, Braid, Journey, Gemini Rue, Machinarium, Knytt Stories, Aquaria, Fez, Limbo, Iji, To the Moon och Super Meat Boy för att nämna några.

Några att se fram emot:
Owl Boy, The Witness, The Iconoclasts, Super Time Force, Knytt Universe, Year Walk och The Cave. Har säkert glömt massor.

Chogoling skrev:
Analogue: A Hate Story

Det där lät spännande, ska ta mig en titt.

OhNoSpywares bild

Analogue är fantastiskt. Gillade även Loves tidigare (gratis)spel - Digital: A Love Story och don't take it personally, babe, it just aint your story.

Atom Zombie Smasher och Terraria är två indiespel jag brukar babbla mig varm om. Rekommenderas massa mycket.

Det mesta som varit med i Humble Bundles har jag uppskattat mer eller mindre. Speciellt den bundlen som är igång just nu är åsm.

Det mesta andra jag verkligen gillar har redan nämnts. :)

Chogolings bild

OhNoSpyware skrev:
Analogue är fantastiskt. Gillade även Loves tidigare (gratis)spel - Digital: A Love Story och don't take it personally, babe, it just aint your story.

Atom Zombie Smasher och Terraria är två indiespel jag brukar babbla mig varm om. Rekommenderas massa mycket.

Har precis fixat ned Digital: A Love Story, samt de visual novels som finns i Winter Wolves-bundlen. Ska bli skoj att dra igenom några nya, har blivit lite småförälskad i hela genren sedan Analogue. Instämmer med tipsen Terraria och Atom Zombie Smasher.

Ska kolla in indieklubben också, roligt initiativ!

Några ytterligare rekommendationer och länk till mina recensioner för de som är intresserade:

Plants vs. Zombies - Gulligt, enkelt tower defence.

Bastion - Topdown actionrpg. Smart berättarteknik och grym spelkänsla. Rekommenderar gamepad.

Dungeons of Dredmor - Ny tappning (2011) av sjukt svåra genren "roguelike".

Legend of Grimrock - First person dungeon crawler i stil med Eye of the Beholder. Rutnätbaserat rörelsesystem, men strider i realtid. Och jobbiga pussel såklart.

Ser också fram emot The Witness!

Recenserar och diskuterar indiespel och litteratur på chogoling.com

Orpons bild

Ni har redan nämnt några av de bästa (Journey, Dear Esther, To the moon) men jag kan rekommendera några till.

Botanicula - kanske det sötaste spelet någonsin. Amanita design kan sina grejer. Pusslen är inte särskilt logiska eller inspirerande men den extremt mysiga världen och dess invånare väger upp.

Unfinished Swan - Unfinished Swan är i mitt tycke som allra bäst i början, innan det utvecklas till en inte helt konsekvent barnsaga. När spelet är som bäst är skärmen helt vit och du måste hitta på ett sätt att ta dig framåt. Den första aha-upplevelsen var fantastisk. Spelet blir aldrig särskilt svårt.

Quantum Conundrum - befinner sig i samma liga som Unfinished Swan, är skapat av Kim Swift som var lead designer under utvecklingen av Portal. Roliga pussel som går ut på att transportera sig mellan olika dimensioner med olika fysiska egenskaper. Till en början är det väldigt roligt och givande men efter ett par timmar blir det precis så svårt och klyddigt som det låter. Fluffiga dimensionen är underbar! Glöm inte att titta på tavlorna när du byter dimension.

Thirty Flights of Loving - märkligt och underhållande experimentellt spel som kostar väldigt lite. Uppföljare till Gravity Bone som även det är väldigt intressant. Det är väldigt lite spelmoment och kanske främst riktar sig till personer som skrattar sig höga åt oväntade dramaturgiska upplägg, bruten kronologi osv.

Thomas was alone - ett pusselspel vars stora förtjänst är att det försöker ge personligheter åt kvadrater. Och lyckas med det. Bra soundtrack också.

Trauma - skapat av en polsk fotograf där du på Myst-vis klickar dig omkring i interaktiva fotografier för att utröna mer om huvudpersonens öde. Det tar väl knappt en timme att spela genom och säljs ibland löjligt billigt på Steam.

Sen vet jag inte riktigt var man ska dra gränsen någonstans. Telltales Walking Dead är kanske det bästa jag någonsin har spelat, men det hänger ju helt på vilken definition av indie man väljer att köra på om det räknas eller ej.

Senast ändrad av Orpon, 24 mars, 2013 - 14:26.
Linnea Hummels bild

Nu har det väl kommit en hel del nya pärlor, iochmed Ouyas intåg?

Revolutionen kräver bara att ni inte åker hem.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.