Vargavakas bild

Du har just rivit av plasten på spelet du har sett fram emot så länge, luktat lite på asken för att sedan snabbt stoppa i det i valfri spelapparat. Efter att ha bjudits på en kort introfilm som egentligen inte säger så mycket står du framför en meny med 8 olika klasser kort sammanfattade, 18 olika reglage för att anpassa utseendet på din protagonist och en tom namnruta. Vad gör du?

Relativt många spel kör på taktiken att din karaktär är ett tomt skal som du som spelare får fylla efter eget tycke, ofta utan någon som helst vetskap om hur spelet fungerar eller vad den övergripande historien kommer att handla om. Hur handlar du i dessa slags spel? Skippar du editorn helt och trycker på start på en gång? Har du en standardkaraktär komplett med namn, yrke och utseende som du kör på i alla spel? Gör du en karaktär på måfå bara för att ogilla den och sedan starta om spelet om och om igen?

Själv har jag något av en hatkärlek till spel som erbjuder mig en massa valmöjligheter innan jag har kommit in i spelet. När jag presenteras med olika reglage skall jag maniskt fram och fingra på dem, även om min karaktär ser helt ok som den är. Ofta spenderar jag oproportionerligt mycket tid att trimma ögonbryn och välja ögonfärg.

Kön och namn på min protagonist varierar mycket från spel till spel. Efter att snabbt scanna mina valmöjligheter väljer jag en grund och filar på den, namn väljer jag alltid sist efter hur min karaktär ser ut då (och ibland sitter jag i tjugo minuter på startskärmen bara för att jag inte kommer på ett namn som passar).

Utseendet växlar det med men jag har en riktig pet-peeve mot anatomiskt deformerade ansikten på mina karaktärer (även om jag nästan aldrig ser det under spelets gång) så oftast får jag starta om en 2-3 gånger för att jag inte kunde se hur långt min karaktärs haka stack ut i model-editorn. Jag har nog sett introduktionen till Mass Effect ett dussintal gånger vid det här laget, och jag är bara ett par timmar in i spelet.

När det kommer till min karaktärs yrke så kör jag nästan uteslutande på någon slags ranger/tracker (tänk Ray Mears med en pilbåge). I spel som innehåller en modernare arsenal får det oftast bli en sniper eller liknande som substitut. Gärna kompletterat med andra lite sneaky överlevnadstrick i cyberpunkframtiden; datorhackning, förmåga att reparera utrustning, elektronik och liknande.

Hur ser din standardkaraktär ut?

VodkaCitrons bild

Trådens mening är läskig. Eftersom folk kan sno ens stil innan man har kunnat skapa karaktärerna :O
I mitt fall blir det FFXIV som inte har släpps än till PS3 och vill därför inte sabba något. Eftersom jag har karaktärer med för/efternamn och med biografier, roligt att rollplaya lite extra ibland ;)

Men jag sitter ofta och pillar väldigt länge i menyn, men oftast finns det inte SÅ himla många alternativ, inte så att det finns 500 ögon, utan det är väll sådär 3-20st.

Är det tidigt MMORPG, så försöker jag först norpa alla mer kända användarnamn, som huvudkaraktärer ifrån anime eller andra spel.

Jag kör oftast inte med "VodkaCitron" på karaktärer, för det är opersonligt och ser allmänt fult ut, men själva kontot får gärna heta så. Om absolut alla nick man vill ha är upptagna, så får det helt enkelt bli ett ord eller en mening på Japanska.

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Man5ons bild

Jag är väldigt noggrann med att skapa karaktärer i spel man kan skapa karaktärer i. Det tar mig ibland mellan 2-3 timmar att bli nöjd i spel som t.ex. Oblivion och Fallout 3. No joke. Sen att man sällan ens får se sin skapelse spelar lixom ingen roll. Är jag inte nöjd så kommer jag irritera mig resten av de 100+ timmarna jag lägger på spelet, så det är minst sagt en viktig del.

Kan vara graverande dock när spel använder olika lighting i menyn o i spelvärlden. Råkade ut för det i just Fallout 3, när det visade sig att min brud såg helt aslustig ut när jag kom ut ur vaulten, färgningen i ansiktet blev helt off, men detta syntes inte i editorn. Back to the lab again helt enkelt.

Man kan ju fråga mig om "är det inte ansträngande att lägga 3 timmar på att lulla runt med sådant innan du ens får testa spelet?" och då svarar jag "mjo, fast så är ju livet i största allmänhet. En jävla massa lullande innan nåt viktigt händer".

Det är även ytterst vanligt förekommande att om jag får ett nytt gear som jag tycker ser fult ut på min karaktär så skiter jag i att använda det. Estetiken går före användandet alla dagar i veckan för mig. Vilket så klart föranleder frågan "är du go eller?" varpå jag svarar "Det är en tolkningsfråga.".

Hur karaktärerna jag brukar spela ser ut, min "standardkaraktär" som tråden anspelar på, varierar kraftigt från spel till spel. Dock har jag en klar fetish för "fel person på fel plats". Alltså en karaktär som verkligen står ut, fast aldrig, aldrig på ett "komiskt" vis. Inga lustiga hattar och grön hud eller liknande trams. Men t.ex. om det är ett kötta-allt-som-rör-sig spel, med blod och slafs, så gillar jag att skapa små nätta kvinnor som visar att "kvínnor kan!" osv. Kontraster är kul, och eftersom det i de spel man INTE får skapa egna karaktärer så spelar man nästan alltid tjocka biffiga män, så brukar jag gå tvärt emot när tillfälle ges.

Last chance to lose control

Vargavakas bild

Man5on skrev:
Det är även ytterst vanligt förekommande att om jag får ett nytt gear som jag tycker ser fult ut på min karaktär så skiter jag i att använda det. Estetiken går före användandet alla dagar i veckan för mig.

Detta känner jag väl igen. När jag spelade WoW gick jag igenom iaf de första 50 nivåerna utan axelskydd för att jag tyckte det såg så idiotiskt ut med gigantiska axelvaddar. Oblivion spelade jag i en billig ringbrynja och ett par snitsiga byxor helt utan stats.

För övrigt tycker jag att Oblivion har ett ganska vettigt upplägg där du får en möjlighet att ändra din karaktär igen efter själva introduktionsbiten i kryptan. En smart lösning som tillåter dig att anpassa din karaktär efter att du har sett den i rörelse. Konstigt att inte fler spel i den här skolan anammar den lösningen.

Crimson Thunders bild

Jag lägger också ner ganska mycket tid på att göra karaktären. Dock skulle jag inte komma på tanken att börja om spelet ifall jag upptäcker någon detalj som inte är perfekt senare.
Angående utseende så har jag ingen "standardkaraktär" utan det beror på spelet. Dock är jag ganska tråkig och skapar oftast en karaktär som passar bra in i sammanhanget.

PSN: Mr_jump

Fuzzys bild

Man5on skrev:
min brud såg helt aslustig ut när jag kom ut ur vaulten

Min också... hon fick värsta jävla underbettet vilket knappast var meningen... försökte ju bara få hakan att se mindre fet ut... :tard:

Make.Senses bild

När det gäller RPG's väljer jag alltid kvinnor, långa, smala brunetter typ. Vet inte varför, men dels är mansfigurerna inte särskilt tilltalande och så är det mycket trevligare att daska fiender till en kvinnas stön istället för en mans. Ja, ni förstår. Sen är rustningen A och O i det hela. Den måste också se bra ut. Dock brukar jag ofta kompromissa lite mellan form of funktion.

När det kommer till shooters så brukar jag oftast ta män. Tar man Rainbow Six Vegas 2 t.ex. så hade jag någon medelålders-normalt byggt-normalt utseende man med skäggstubb. Självklart inte tjock. (Skäggstubb är något jag sätter på alla karaktärer jag gör som inte är kvinnor, samt att karaktärerna är aldrig feta, eller anorektiker). Och i fallet Rainbow Six så kan man även sätta på sig lite hjälmar, balaclavas, västar o.s.v, och då gör jag det tills typ ingen hud visas. Stor fet väst, heltäckande balaclava, handskar, hjälm, glasögon you name it. Då ser man ganska badass ut, det och sen med en fint vapen i handen.

Sen spelar jag väldigt få fantasyspel, utan mest grejer där man får leka med moderna vapen, och det är ganska få spel man får bestämma utseende, men i de man får är det typ samma stil som i Rainbo Six. Typ 50 år, grått kort hår, grått skäggstubb, normalt byggt neutralt ansikte, och kan man på med så jäkla mycket utrustning det bara går, förutsatt att det ser bra ut.

Ska man spendera massor av tid i ett spel måste det man tittar på se antingen snyggt ut, eller så måste ens karaktär vara allmänt badass.

Senast ändrad av Make.Sense, 6 oktober, 2010 - 21:03.
eskimås bild

Karaktären man utgår från brukar se ut såhär:

Utifrån den brukar jag vilja göra en kändis. 0:)

Senast ändrad av eskimå, 8 oktober, 2010 - 14:42.

c",

Alexanders bild

Då möjlighet finns brukar jag faktiskt ofta (men ej uteslutande) välja till exempel samma hår- och ögonfärg som jag har IRL, när det gäller rollspel, och det är ju oftast i rollspel man får välja sin karaktärs utseende... Jag vet inte varför egentligen, känns väl lite kul att "själv vara i spelet". 0:)

Senast ändrad av Alexander, 6 februari, 2011 - 23:22.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.