TTV
TTVs bild

Format: Wii
Genre: Platformer, Action-adventure
Utvecklare: Junction Point Studios
Utgivare: Disney Interactive Studios
Premiär: November 26, 2010
Media: DVD
Antal spelare (Offline): 1 spelare

- Tråden om spelet Warren Spector återvänder med. Ett par concept arts blev släppta på internet (1, 2, 3) en dag på ett spel som kallades Epic Mickey. Folk blev galna och hypen började stiga direkt dock blev den inte långvarig. Först fick vi se lite bilder ifrån spelet, folk blev besvikna för det första att spelet inte alls liknade koncept bilderna och för det andra att spelet var till en speciell plattform. Wii. Efter dom koncept bilder hade folk på något sätt förvänta sig att dom skulle få ett redigt bra Diensy-spel i HD. Besvikelsen var stor.

Det blev E3 och folk var inte speciellt peppade eller förbereadda för att Warren Spector skulle komma ut på Nintendos E3-scen och visa upp sitt Epic Mickey. Det såg bra ut. Oj vad roligt det såg ut att vara. Och Hypen var igång igen och den här gången har den hållit i sig.

Nu väntar vi bara tills spelet ska släppas.

Epic Mickey is a tale about the ‘forgotten’ Disney stars: the rides, the characters, the lesser-known cartoons. When nobody any longer cares, they are cast into a dark void; a forgotten world of broken machines and bitter personalities – a bit like Sid’s bedroom in Toy Story, but without the friendly furnishings.

This forgotten world is run by Oswald the Rabbit. He was Disney’s first creation, made long before Mickey Mouse, and his jealousy of the newcomer has fermented for years. Now, finally, Oswald is ready for revenge.
He unleashes The Phantom Blot to wipe out Mickey and his cartoon world. The Blot pollutes the Disney universe with sticky black ink that makes colours run and fade (as seen on the Game Informer cover), so it’s up to Mickey to restore peace and order. And this is where his tools come in.

Mickey has to draw and scribble his way through levels, mending broken bridges by applying the right colour paint or peering through walls after applying thinner. He can even clear rubble from his path by erasing parts of the world.

Epic Mickey - TGS Trailer

Epic Mickey - E3 Walkthrough

Epic Mickey - Intro Trailer

Epic Mickey - Clock Cleaners

Epic Mickey - Choice and Consequence Interview

Epic Mickey - Epic Gameplay Trailer

• Kommer snart!

• Kommer snart!

[Läs mer...]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tråden kommer självklart att uppdateras vart eftersom och om ni har något att tipsa med (En ny trailer eller kanske en schysst deal) så posta gärna den!

Josef Diktatorns bild

Detta har alla chanser i världen att just episkt. Känns dock lite synd att det bara släpps på Wii.

F.K... in the coffee...

HerrOlssons bild

Josef Diktatorn skrev:
synd att det bara släpps på Wii.

Du sa det!

O o
/¯/___________________________ _\
| IMMA FIREN MAH LAZAH, BLARRRRRRGGGHH!
\_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯/

TTV
TTVs bild

Josef Diktatorn skrev:
Känns dock lite synd att det bara släpps på Wii.

Gametrailers Bonus Raound hade här om veckan Warren Spector på sin panel och tog lite random-frågor ifrån olika personer och såklart var en om spelet skulle nu tänkas att göras även till PS3 nu när move har kommit. Och Warren svarade bara att det inte var något han hade tänkt på men om någon över honom på t.ex. Disney säger att dom gärna skulle vilja se att spelet släpptes även till PS3 skulle han inte ha något emot det.

Crimson Thunders bild

Thörn skrev:
skulle vilja se att spelet släpptes även till PS3 skulle han inte ha något emot det.

Det är bara att börja hoppas nu då :love:

PSN: Mr_jump

TTV
TTVs bild

Crimson Thunder skrev:
Det är bara att börja hoppas nu då

Aa. På att Nintendo inte lägger in plånboken och säger nej om det. :tired:

TTV
TTVs bild

Ny trailer:

Musiken! :love:

Senast ändrad av TTV, 26 oktober, 2010 - 08:35.
TTV
TTVs bild

Senast ändrad av TTV, 26 oktober, 2010 - 08:36.
TTV
TTVs bild

Jag undrar hur långt spelet kommer att vara. :~

KidCactuss bild

6/10 av Eurogamer:

http://www.eurogamer.net/articles/2010-11-24-disney-epic-mickey-review

Psykisk sjukmänniska

Josef Diktatorns bild

Thörn skrev:
Jag undrar hur långt spelet kommer att vara. :~

Rätt långt verkar det som. Plus stort omspelarvärde.
KidCactus skrev:
6/10 av Eurogamer:

8,2 av gametrailers:
http://www.gametrailers.com/video/review-epic-mickey/707878

Tycker spelet verkar helt fantastiskt. :love:

F.K... in the coffee...

TTV
TTVs bild

8/10 av IGN.

Synd att man är så fattig för jag -som diktatorn- tycker att spelet verkar helt fantastiskt.

Carefaces bild

Jag köpte det igår och det är jättemysigt! :)
Problemet är att spelet är på svenska och de enda alternativ man har att ändra till är norska och danska.
Bara själva faktum att dom kallar "Gremlins" för "Dvärgar".. Nåväl.

Senast ändrad av Careface, 26 november, 2010 - 16:22.
prismas bild

Thörn skrev:
Jag undrar hur långt spelet kommer att vara.

ca 15 timmar.

Beställde precis på spelbutiken för 429 (engelska versionen :bigsmile:)

Senast ändrad av prisma, 26 november, 2010 - 16:52.

Du är bäst!

Carefaces bild

prisma skrev:
engelska versionen

buhu :(

TTV
TTVs bild

Nu kliar det i fingrarna. Under 300-lappen kan man få spelet igenom att köpa det från utlandet.

Nej det blir att vänta.

prismas bild

Thörn skrev:
Nu kliar det i fingrarna. Under 300-lappen kan man få spelet igenom att köpa det från utlandet.

Beställde lite från zavvi innan, det funkade bra tills jag inte fick spelen längree så har slutat med det.

Careface skrev:
buhu

De hade båda versionerna på spelbutiken :bigsmile:

Du är bäst!

TTV
TTVs bild

prisma skrev:
Beställde lite från zavvi innan, det funkade bra tills jag inte fick spelen längree så har slutat med det.

Haha. Fan vad sjukt. Du får klaga lite! :bigsmile:

prismas bild

Thörn skrev:
Du får klaga lite!

Mailade dem och de sade att de skulle skicka en reklamationslapp, inte fan fick jag någon lapp.

Du är bäst!

Carefaces bild

Dom kanske hade båda versionerna när jag köpte det också men jag var så dum att jag inte kollade, märkte det först när jag startade spelet.. :p

TTV
TTVs bild

Careface skrev:
märkte det först när jag startade spelet..

Hur är röstskådespeleriet då? Någon man kan känna igen eller bara randoms?

Carefaces bild

Thörn skrev:
Hur är röstskådespeleriet då? Någon man kan känna igen eller bara randoms?

Mja, det fungerar väl. Karaktärerna pratar ju inte så det är berättar röst i bakgrunden som är svensk och alla subs.

VodkaCitrons bild

Röstskådespel på svenska är ju ett måste, om det är samma folk som var med och gjorde filmerna :) Men det är ju många "bortglömda" karaktärer och ifrån svartvitt tiden, som ändå inte hade röster? Så man har ju inga band till dom ändå.

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Gustav Granlunds bild

Jag är faktiskt lite småsugen på det här. Ett av de få spel till Wii som jag vill ha och som inte har haft Nintendos svettiga labbar kladdandes över sig.

Skillpoint.se - Be there or be sär

Carefaces bild

VodkaCitron skrev:
Röstskådespel på svenska är ju ett måste, om det är samma folk som var med och gjorde filmerna Men det är ju många "bortglömda" karaktärer och ifrån svartvitt tiden, som ändå inte hade röster? Så man har ju inga band till dom ändå.

Det är som sagt inga röster på karaktärerna.
Bara typ "uhoh" osv. "aha". :p

Josef Diktatorns bild

Nu har jag spelat ett par timmar och först och främst vill jag bara säga att Epic Mickey är ett grymt stämmningsfullt spel. Världen är fantastiskt bitterljuv då den befolkas av bortglömda disneyfigurer, många av dessa vänder sig till Mickey glatt och säger saker som "minns du mig, jag var med i den eller den kortfilmen". Det blir faktiskt lite vemodigt då han inte riktigt minns dom och figurerna försöker hålla masken.

Rent spelmässigt är faktiskt inte Mickey någon direkt höjdare även fast det alltid är kul att använda färg för att återskapa trasiga miljöer eller thinner för att sudda ut, funktionen att fienderna blir ens allierade om man dränker dom med färg istället för dödlig thinner är också ett kul grepp.
Annars så är Mickey lite bångstyrig att ratta och precisionshopp är det sällan tal om då kameran kan vara riktigt överjävlig i spelet.
Uppdragen i spelet är ofta rätt kul och lite pusselbaserade men det förekommer även en hel del uppdrag där man bara ska ränna runt mellan olika karaktärer och utföra rätt trista göromål.

Trots uppenbara brister måste jag ändå vurma för Epic Mickey. Det känns unikt stilmässigt och man vill hela tiden veta vad som ska hända härnäst då historien faktiskt är riktigt medryckande och charmig.
Sedan finns det en uppsjö med saker att sammla rätt på i spelet och sådant har jag alltid gillat i äventyrsspel. :beer:

F.K... in the coffee...

Carefaces bild

Josef Diktatorn skrev:
s allierade om man dränker dom med färg istället för dödlig thinner är också ett kul grepp.

Är det inte onödigt jobbigt att faktiskt lyckas med detta? Det kostar ju halva burken att döda dom med thinner tycker jag? :p Dom borde dö av snurr-attacken, det hade känts bättre tror jag :)

Alexanders bild

Känns som ett sån't där härligt spel att sitta och mysa med på jullovet... Synd att man inte har någon Wii. :~

Josef Diktatorns bild

Det är synd att spelet har den sämsta kameran i ett spel jag sett på mycket länge. Alltså klassen på kameran är som den till de allra första 3D-liren som kom och nej jag överdriver inte. Kameran kränger i tid och otid och ofta under kritiska moment. Kameran suger och gör mig åksjuk mellan varven så jag kan inte spela några längre sessioner.
En annan sak jag stör mig på är spelets missade potential när det kommer till innehåll. Världen i Epic Mickey är stämmningsfull och historien är bra men allt annat är bara godkänt. Varje sidouppdrag t.ex är totalt inspirationsfattiga, oftast ska man hämta någon grej åt någon eller lämna något åt någon annan. Vid ett tillfälle räddade jag en gremlin och fick en UFO-utmaning vilket kittlade min fantasi ända fram tills jag upptäckte att utmaningen bara bestod i att slå ett gäng helt ordinära fiender vid ett UFO som låg och flöt i vattnet... varför kunde man inte ha teleporterats någonstans eller mött något rymdmonster eller vad som helst. Det känns verkligen som utvecklarna bara lagt in sidouppdrag för att vi spelare ska kunna få några extra pins eller en kraftboll, det känns platt helt enkelt.
Sedan tycker jag det är synd att "Wasteland" i stort sätt befolkas av karaktärer som liknar varandra och att bara huvudkaraktärerna känns intressanta.

Spelet är till trots mysigt men jag måste erkänna att jag känner ett styng av besvikelse då Epic Mickey var ett av spelen jag trodde mycket om i år, nu är det bara medelbra... än så långe. :tired:

F.K... in the coffee...

TTV
TTVs bild

Alexander skrev:
Känns som ett sån't där härligt spel att sitta och mysa med på jullovet.

+1

HerrOlssons bild

Thörn skrev:
+1

+2

O o
/¯/___________________________ _\
| IMMA FIREN MAH LAZAH, BLARRRRRRGGGHH!
\_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯/

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.