68 svar [Senaste inlägg]
Vargavakas bild

DEADLINE FÖR ANMÄLNINGAR : LÖRDAG 20 NOV 24.00

Det har varit tissel och tassel om att köra en Starcraft 2-turnering men det känns som det rann ut i sanden, vilket är lite synd. Därför tog jag mig friheten att göra den här tråden; å ena sidan ett konkret förslag för ett upplägg för en turnering, å andra sidan en intresseanmälan för att känna pulsen på hur många som är intresserade av att delta.

Vad jag föreslår är en 1vs1-turnering som är öppen för spelare på alla nivåer. Ett initiativ för att spela matcher och en möjlighet att lära oss från varandra men framför allt, för att ha kul.

Format: turnering

Jag föreslår ett tvådelat format med gruppspel (alla möter alla) följt av ett kort slutspel (semifinaler, bronsmatch och final). I semifinalerna spelar vinnaren av gruppspelet mot 4an, 2an spelar mot 3an. Fördelen med detta format är att det kräver mindre central organisation och mer frihet för deltagarna att spela när de har tid och lust. Dessutom kan spelare på olika nivåer delta och få ut någonting ur turneringen (ingen behöver vara orolig för att bli utslagen efter en match).

Format: matchserie

Alla bataljer spelas i en serie av 3 matcher där först till två vinster resulterar i en vunnen serie (om en deltagare vinner de första två matcherna spelas inte den tredje). Även detta för att garantera ett visst antal matcher för alla deltagare, men även för att ha någonting att falla tillbaka på ifall flera spelare vinner samma antal matchserier i gruppspelet. 3 matcher i en serie är även oftast ganska lagom mycket för att köra i ett svep. En timme borde vara nog för en serie. Om intresset finns kan vi möjligtvis köra längre matchserier i slutspelet?

Oförutsedda händelser

Iom att spelarna själva planerar sina matcher kommer det inte att finnas någon domare (i alla fall inte under gruppspelet), vilket betyder att vi måste bestämma hur vi hanterar oförutsedda händelser. Jag föreslår att vi följer följande tumregler.

En spelare tappar anslutning : Den återstående spelaren vinner om de båda spelarna inte kommer överens om att spela om matchen. Detta gynnar den spelare som har en säkrare uppkoppling men gör det omöjligt att fuska med sin anslutning. Vi utgår från att alla deltagare är sportsliga nog att köra om matcher som var jämna fram till att matchen avbröts.

Spelarna väljer fel karta : Om en spelare kommer på misstaget innan någonting har hänt kan matchen avbrytas och spelas om på rätt karta, annars körs matchen ut på "fel" karta.

Någon måste pausa : Detta är tillåtet men den som pausar måste kolla att motspelaren är redo innan han fortsätter matchen igen.

Kartor

Kartorna som vi spelar på är Blizzards kartor för rankade 1vs1-matcher. Dessa kartor är Blistering Sands, Jungle Basin, Scrap Station, Steppes of War, Xel'Naga Caverns, Delta Quadrant, Lost Temple, Metalopolis och Shakuras Plateau. Första matchen i en matchserie spelas alltid på en standardkarta (vilken vi gemensamt benämner) varpå förloraren väljer karta i följande match i samma serie. Ifall en serie går till tre matcher fortsätter samma regel att gälla, förloraren i matchen innan (match 2) väljer karta.

Spoiler: Highlight to view

↑ Blistering Sands
En relativt liten karta med två startpunkter. Stenar blockerar alternativa ingångar till baserna och två vakttorn övervakar de centrala delarna av kartan.

↑ Jungle Basin
En karta med två startpunkter och skyddade expansioner. Stenar blockerar alternativa ingångar som gör de till en början skyddade expansionerna betydligt mer utsatta. Terrängen består av olika smala vägar och saknar öppna fält.

↑ Scrap Station
En karta med två startpunkter och breda ramper. De närmaste expansionerna är till en början väl skyddade men kan bli mer utsatta om de närliggande stenarna förstörs. Ytterligare stenar blockerar en genväg som skär ner på avstånden mellan baserna avsevärt.

↑ Steppes of War
Den minsta kartan i urvalet har två startpunkter. Korta avstånd och utsatta expansioner gör tidiga attacker effektiva.

↑ Xel'Naga Caverns
En karta med två startpunkter, långa avstånd och relativt öppna fält. De utsatta guldexpansionerna gör kontroll av vakttorn i mitten viktigt.

↑ Delta Quadrant
En karta med fyra startpunkter, korta avstånd och ett vakttorn i mitten. Spelare kan välja mellan att expandera utåt till en expansion helt öppen för attacker eller bakåt till en betydligt mer skyddad position. För att expandera bakåt måste dock först stenar rensas ut.

↑ Lost Temple
En karta med fyra startpunkter där avstånden är olika långa beroende på var man startar. Om spelarna startar på de södra + östra eller norra + västra startpunkterna är alla avstånd korta. Om de däremot startar på de södra + västra eller norra + östra startpunkterna är luftavstånd korta medan markavstånd är långa. Till sist, om de startar diagonalt är alla avstånd långa. De närmsta expansionerna kan attackeras ifrån den intilliggande klippan.

↑ Metalopolis
En karta med fyra startpunkter och olika avstånd likt Lost Temple. Den första expansionen saknar en klippavsats likt Lost Temple och är därav lite lättare att försvara. Guldexpansionerna ligger i mitten av kartan och långa spelsessioner handlar mycket om att kontrollera området däromkring.

↑ Shakuras Plateau
Den sista kartan har även den fyra startpunkter. Olikt Lost Temple och Metalopolis går det inte att starta på de närmaste startpunkterna (om en spelare startar syd-väst kan den andra inte starta nord-väst) så rent praktiskt kan den ses som en karta med tre startpunkter. Avstånden är långa och stenar blockerar en alternativ ingång.

↑ Översikt av alla kartor (klicka för större bilder)

Planering

När alla som vill vara med har anmält sig ställer jag samman ett spelschema som jag sedan publicerar här. I schemat kan alla se vem de spelar i varje runda. Själva matchplaneringen är upp till deltagarna själva. De som spelar mot varandra planerar en tidpunkt med varandra där de kör sin matchserie, varpå de rapporterar in resultat och repriser. PM via Skillpoint känns som det enklaste mediet för att planera matcher.

Hur lång tidsramen för varje runda borde vara är någonting vi måste bestämma tillsammans. Å ena sidan måste matcherna spelas någorlunda regelbundet för att hålla igång flytet, å andra sidan måste det var nog med utrymme för att alla skall kunna delta utan att känna sig stressade. Jag skulle föreslå att vi tar antingen en eller två veckor för varje runda samt en paus runt jul och nyår.

Video och arkivering

Repriser av alla matcher samlas ihop och bevaras öppna för allmän åskådning.

Videokonvertering och/eller kommentering av matcherna är helt klart intressant men bygger på att någon kan och har lust att göra det. Om någon känner sig manad är det bara att stiga fram.

Intresseanmälan

Låter detta intressant? Svara i tråden och försök att se till att få med följande information.

SC2-namn + ID-tag:
Ras:
Jag föredrar följande karta som standardkarta:
Jag tycker att tidsramen för en runda skall vara så lång:
Under denna period kan jag inte spela:
Övriga synpunkter:

Spoiler: Highlight to view
För enkelhetens skull använder vi oss av Starcraft 2 användarnamn + ID-tag för att lägga till varandra på vänner-listor och planera matcher. (De som vill får givetvis utbyta RealID men det är inget som krävs). ID-tagen är ett tresiffrigt nummer som är lite dolt, så här hittar du den.

↑ Hur du hittar din ID-tag i SC2

↑ Hur du hittar din ID-tag i en webbläsare

↑ Vad i helsefyr är en ID-tag?

Deltagare

Andreas Berg : ettglasjuice #533
HybridTheWombat : Wombat #412
Jotta : Jottastic #845
Kallgren : kallgren #138
Maxxon : Maxxon #543
Shift : gravityshift #560
Sultan : PipBoy #113
Thörn : ThOrn #887
UfU_X : UfU #646
Vargavaka : Vargavaka #505

Vargavakas bild

Och för att dra igång det så börjar jag med att fylla i min egen intresseanmälan ;)

SC2-namn + ID-tag: Vargavaka 505
Ras: Terran
Jag föredrar följande karta som standardkarta: Xel'Naga Caverns, Shakuras Plateau eller Metalopolis
Jag tycker att tidsramen för en runda skall vara så lång: En eller två veckor lång
Övriga synpunkter: Jag ser gärna att slutspelet spelas i en bäst-av-fem serie

Senast ändrad av Vargavaka, 10 november, 2010 - 19:55.
Andreas Bergs bild

Här kommer Starcraft 2-nooben ur mig fram och jag undrar lite lätt vad det är för ID-tag du frågar efter? :p I övrigt är jag intresserad av att bli förudmjukad, har inte spelat en match online i Starcraft sedan 90-talet \o/

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Vargavakas bild

Oj, det borde jag nog ha förklarat det då det inte är helt intuitivt. ID-tagen är lite dold men det är ett tresiffrigt nummer som tillsammans med ditt användarnamn gör din identitet i SC2 unik (ditt användarnamn är inte nödvändigtvis det). ID-tagen är lite dold; det lättaste sättet att hitta den är att logga in på eu.battle.net och klicka dig fram till SC2-portalen. I drop-down menyn som dyker upp när du klickar på ditt namn står ID-tagen.

Formatet är: namn #XXX

De enda sätten att lägga till någon i din lista är med namn+tag eller via e-mail (via RealID-systemet) men jag skall inte kräva att alla utbyter RealID för detta.

Och kul att du är intresserad, detta är ju en ypperlig anledning att ge dig in i multiplayer-delen :):beer:

Senast ändrad av Vargavaka, 10 november, 2010 - 21:07.
shifts bild

Jag vill så jätte gärna vara med men internet är helt crazy.

så jag blir disconnedat väldigt ofta

Reyqunes bild

Blir att börja spela SC2s multiplayer alls innan det blir en intresseanmälan. 0:)

Kletets bild

Jag är väldigt intresserad av att ha en turnering. Åtminstone om det kan komma upp i någon form av videoformat och absolut om det är någon som kan åttaga sig kommentering.

Vad gäller eventuellt deltagande får jag tyvärr backa ur iom. mitt besittande av en dator som knappt kan spela Football Manager.

Men det vore i vilket fall som helst störtkul att ha en turnering och utse Skillpoints vassaste StarCraft-spelare. Superkul initiativ! :party:

I can't remember to forget you.

Vargavakas bild

Jag har uppdaterat huvudinlägget med en beskrivning hur man hittar sin ID-tag. Nu borde det vara tydligt :) Fortsätt gärna komma med synpunkter om det är mer saker som är otydliga/konstiga/felaktiga.

Shift: Det låter ju som ett irriterande problem i sig, turnering eller inte. Är det din uppkoppling eller din hårdvara tro? Du kan ju testa att skaffa en annan router :8)

Reyqune: Jag säger som till Andreas, ta chansen och var med. Om något är detta ett bra sätt att komma igång.. hoppas jag :)

Kletet: Hårdvara som inte räcker till är helt klart ett godtagbart skäl att avstå :)
Blizzards spel brukar fungera på brödrostar men SC2 kräver en något avancerad brödrost. När jag spelade på min gamla dator (vila i frid) så kunde jag inte spela som Protoss eller ens ha en Protoss-bas i bild utan att spelet ballade ur totalt.

Repriser från matcherna känns ju givet att vi samlar ihop men vad gäller video och kommentering bygger det mycket på att något känner sig manad att ta tag i den biten. Fördelen med SC2 är ju att videokonvertering och kommentering alltid kan fixas retroaktivt. Jag håller med om att det vore roligt, även om jag själv framför allt tycker att den största behållningen med en turnering är att det blir en morot för att spela matcher med andra användare.

sultans bild

SC2-namn + ID-tag: PipBoy #113
Ras: Zerg
Tidsram: runt en vecka eller två per runda för att folk ska ha ärliga chanser att hitta tider att spela utan att stressa något.

Har inga kartor att föredra för jag är absolut sämst och kan inga kartor eller strategier ändå så det ger mig inget lol. Se mig som en uppvärmning för nästa match typ :bigsmile: Men det kan bli skoj ändå att lira bara för att ha ställt upp i en turnering iaf...

You can't arrange them by penis...

Vargavakas bild

Det låter fint Sultan. Ju fler deltagare desto bättre :)

sultans bild

Vargavaka skrev:
Det låter fint Sultan. Ju fler deltagare desto bättre

Tränar friskt men det går... som det går lol.. tror jag förlorat en 20 matcher i sträck nu haha. Får dock alltid möta guld eller platina spelare när man kör custom vilket iof inte är fel för då får man verkligen arbeta för det och lär sig något var gång. De flesta är schyssta också :D Så vem vet kanske kan jag ha en smula av en chans iaf :party:

Verkar lite snålt med anmälningar till turneringen, nu får folk komma igång ^^

You can't arrange them by penis...

Maxxons bild

SC2-namn + ID-tag: Maxxon #543
Ras: Protoss
Jag föredrar följande karta som standardkarta: Kvittar!
Jag tycker att tidsramen för en runda skall vara så lång: 1-2 veckor

Yeah!

Jotta är på också.

Senast ändrad av Maxxon, 13 november, 2010 - 19:51.
Vargavakas bild

Maxxon skrev:
SC2-namn + ID-tag: Maxxon #543
Ras: Protoss
Jag föredrar följande karta som standardkarta: Kvittar!
Jag tycker att tidsramen för en runda skall vara så lång: 1-2 veckor

Yeah!

Jotta är på också.

Wohoo, det börjar likna någonting! \o/

Jag uppdaterade huvudinlägget med de som har visat intresse än så länge. Jotta spelar som Zerg gissar jag?

Senast ändrad av Vargavaka, 13 november, 2010 - 21:35.
shifts bild

Du Vargavaka måste man vara en ras?eller kan man vara flera typ zerg mot toss och terran mot zerg och terran?

Och är turneringen till för alla oavsett hur bra man är och ålder?

Senast ändrad av shift, 13 november, 2010 - 21:55.
Vargavakas bild

Jag vill verkligen att turneringen skall vara öppen för alla, oavsett erfarenhet och ålder. Jag tror att vi är en relativt liten grupp som spelar SC2 överhuvudtaget på Skillpoint och jag har ingen lust att göra det urvalet än mindre. Själva tanken är just att alla får en liten morot att spela mot/med varandra.

Vad gäller ras är jag själv inte kinkig men jag tycker att det är sportsligt att låta dina motståndare veta vad du kör iaf. Om du har vissa kombinationer som du föredrar är det lugnt med mig, då är det bara att säga vilken ras du spelar mot vilket motstånd. Om du vill köra helt slumpmässigt är det också okej men då får du säga det.

UfU__Xs bild

Jag anmäler mitt intresse.
Spelar tattig zerg och battlenet-grej finns på min profil.

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

shifts bild

Vargavaka skrev:

okej,jag gillar att spela zerg mot toss och terran elr toss (Har inte bestämt mig)men det är ju det problemet med internet men annars vill jag jätte gärna vara med.

Mitt internet problem är att routern tappar connection efter som det inte funkar att spela med lina heller :tard:

Är det nån som vet hur jag kan fixa det?

Och ska ni ha nån kommentering till matcherna?ala gameplayer?

Hinner inte skriva mer nu.måste träna

Vargavakas bild

UfU_X: Kul att du hakar på, det verkar som om the swarm är väl representerade här :)

Själv har jag inga problem med att lägga till dig via RealID-grejen men om det är folk som känner sig obehagliga med att utväxla RealID så får du kolla upp din ID-tag (det går inte att lägga till någon via RealID utan att själv delge sin egen information). Men det är en detaljsak.

Shift: Jag är ingen expert på ämnet, teknik som felar är verkligen någonting som jag avskyr. Däremot vet jag att det är ganska vanligt med routers som helt enkelt är opålitliga. Har du testat att ansluta rakt upp mot nätet utan router (med virusskydd aktiverat då)? Det kan vara värt för att kolla för att se om problemet sitter i din router om inte annat.

Vad gäller kommenterande är det, som jag skrev tidigare i tråden, ett ämne som hänger mycket på att någon har lust att ta tag i det. Vi ser iaf till att samla ihop repriser så får vi se hur det blir med kommenterande senare. Om någon känner sig manad är det givetvis fritt fram att åta sig den rollen.

Senast ändrad av Vargavaka, 13 november, 2010 - 22:35.
UfU__Xs bild

Vargavaka skrev:
Men det är en detaljsak.

Ja jag tänkte lägga upp ID-tagen här i tråden när jag kollat upp den. :p

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Vargavakas bild

Det är ingen brådska öht. Jag hade tänkt låta den här tråden vara uppe en vecka iaf innan jag börjar pilla med ett spelschema :)

Maxxons bild

Vargavaka skrev:
Jotta spelar som Zerg gissar jag?

Aa jo, fast jag vet ju inte riktigt 100% om han är med eller inte :8)

Jotta skrev:
Hej?

Jottas bild

Jag är nog på... fast jag kan inte spela från 16december till 10januari..
Men det kanske funkar ändå..?

Här vet jag att handtaget finns, jag vet det.

Maxxons bild

Jotta skrev:
16december till 10januari

Nej lite så känner jag också. Men vi får la see hurre bliiiir dåårååå.

Jottas bild

Maxxon skrev:
Nej lite så känner jag också. Men vi får la see hurre bliiiir dåårååå.

Har liksom ingen dator att spela på då såatttteeehh

Här vet jag att handtaget finns, jag vet det.

Andreas Bergs bild

Har fortfarande inte haft tid att spela ens en match men klart jag är med, om inte annat blir det intressant kanonmat för mina motståndare ^^

ettglasjuice #533
Ras: Får återkomma på den punkten
Karta: Spelar absolut ingen roll
Tidsramen på 1-2 veckor låter rimlig.

Gällande ras dock, det finns ju ett problem som kan uppstå med "mot toss eller terran spelar jag zerg och mot zerg spelar jag toss"-upplägget. Låt oss säga att två personer väljer det hypotetiska rasvalet "TvZ, PvT, ZvP", vem spelar vilken ras då? :p Om spelare 1 spelar Terran ska spelare 2 vara Toss men då ska spelare 1 helt plötsligt vara Zerg och då ska spelare 2 vara Terran och så fortsätter det i alla oändlighet :p Fast jag antar att du redan tänkt på det och har en smart lösning så att det inte uppstår :)

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

TTV
TTVs bild

Även fast jag har spelet har jag inte spelat ett dugg. Beroende på när ni drar igång turneringen så får jag se om jag är med. Skriv upp mig som en ''möjligen'' i alla fall.

Får se till att börja spela bara. Jag vet liksom att jag kommer bli beroende. 0:)

shifts bild

Andreas Berg skrev:

Det där känner jag igen!från gameplayers invite edition när haypro möte trek så frågade daniel båda två vilken ras dom skulle spela utan den andra fick veta någonting.

Vargavakas bild

Yay! Listan börjar bli gedigen :)

Problemet med vad som händer när flera spelare har hela system för att välja ras har jag ärlig talat inte funderat alltför mycket på. Jag gissar att det är ganska liten chans att scenariot med två spelare med tre olika match-ups uppstår. Att någon har en huvudras men inte vill spela mirrors (ZvZ, PvP, TvT) är vanligare och det kan ju hända att det finns någon mer som likt Shift spelar Zerg men inte vill spela ZvZ, och då uppstår givetvis problemet vem som skall spela andraras.

Hur vi löser det får vi se, om spelarna inte kan komma överens sinsemellan kan vi alltid singla virtuell slant, eller tvinga båda att köra random ;)
Men jag tror jag väntar tills spellistan är komplett och ser om det öht är några klurigheter i den innan jag funderar mer över detta.

Thörn: Det är klart du vill spela. Du är ju uppenbarligen inte den enda som är ny så det blir säkert kul :)

Maxxon och Jotta: Det borde inte vara ett stort problem. Jag tror att ingen sitter och väntar på att klämma in matcher mellan Kalle Anka och julmiddag vilket som så ett jullov lär det bli. Sedan så är jag ganska säker att det kommer att vara veckor då någon inte kan hur som helst. Det bästa vore nog att de som missar matcher pga att de inte kan en viss period tar kontakt med sin motspelare och planerar in dem senare när de väl kan. Vi kan även ha en period mot slutet där vi exklusivt spelar gamla matcher som inte blev av. Det är inte en så stor grupp, det måste vi kunna lösa.

Senast ändrad av Vargavaka, 14 november, 2010 - 15:01.
TTV
TTVs bild

Jag heter hur som helst ThOrn.887

Vargavakas bild

Gotcha!

TTV
TTVs bild

Och jag kan med 95% säkerhet säga att jag kommer spela P.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.