Det har varit tissel och tassel om att köra en Starcraft 2-turnering men det känns som det rann ut i sanden, vilket är lite synd. Därför tog jag mig friheten att göra den här tråden; å ena sidan ett konkret förslag för ett upplägg för en turnering, å andra sidan en intresseanmälan för att känna pulsen på hur många som är intresserade av att delta.
Vad jag föreslår är en 1vs1-turnering som är öppen för spelare på alla nivåer. Ett initiativ för att spela matcher och en möjlighet att lära oss från varandra men framför allt, för att ha kul.
Format: turnering
Jag föreslår ett tvådelat format med gruppspel (alla möter alla) följt av ett kort slutspel (semifinaler, bronsmatch och final). I semifinalerna spelar vinnaren av gruppspelet mot 4an, 2an spelar mot 3an. Fördelen med detta format är att det kräver mindre central organisation och mer frihet för deltagarna att spela när de har tid och lust. Dessutom kan spelare på olika nivåer delta och få ut någonting ur turneringen (ingen behöver vara orolig för att bli utslagen efter en match).
Format: matchserie
Alla bataljer spelas i en serie av 3 matcher där först till två vinster resulterar i en vunnen serie (om en deltagare vinner de första två matcherna spelas inte den tredje). Även detta för att garantera ett visst antal matcher för alla deltagare, men även för att ha någonting att falla tillbaka på ifall flera spelare vinner samma antal matchserier i gruppspelet. 3 matcher i en serie är även oftast ganska lagom mycket för att köra i ett svep. En timme borde vara nog för en serie. Om intresset finns kan vi möjligtvis köra längre matchserier i slutspelet?
Oförutsedda händelser
Iom att spelarna själva planerar sina matcher kommer det inte att finnas någon domare (i alla fall inte under gruppspelet), vilket betyder att vi måste bestämma hur vi hanterar oförutsedda händelser. Jag föreslår att vi följer följande tumregler.
En spelare tappar anslutning : Den återstående spelaren vinner om de båda spelarna inte kommer överens om att spela om matchen. Detta gynnar den spelare som har en säkrare uppkoppling men gör det omöjligt att fuska med sin anslutning. Vi utgår från att alla deltagare är sportsliga nog att köra om matcher som var jämna fram till att matchen avbröts.
Spelarna väljer fel karta : Om en spelare kommer på misstaget innan någonting har hänt kan matchen avbrytas och spelas om på rätt karta, annars körs matchen ut på "fel" karta.
Någon måste pausa : Detta är tillåtet men den som pausar måste kolla att motspelaren är redo innan han fortsätter matchen igen.
Kartor
Kartorna som vi spelar på är Blizzards kartor för rankade 1vs1-matcher. Dessa kartor är Blistering Sands, Jungle Basin, Scrap Station, Steppes of War, Xel'Naga Caverns, Delta Quadrant, Lost Temple, Metalopolis och Shakuras Plateau. Första matchen i en matchserie spelas alltid på en standardkarta (vilken vi gemensamt benämner) varpå förloraren väljer karta i följande match i samma serie. Ifall en serie går till tre matcher fortsätter samma regel att gälla, förloraren i matchen innan (match 2) väljer karta.

↑ Blistering Sands
En relativt liten karta med två startpunkter. Stenar blockerar alternativa ingångar till baserna och två vakttorn övervakar de centrala delarna av kartan.
↑ Jungle Basin
En karta med två startpunkter och skyddade expansioner. Stenar blockerar alternativa ingångar som gör de till en början skyddade expansionerna betydligt mer utsatta. Terrängen består av olika smala vägar och saknar öppna fält.
↑ Scrap Station
En karta med två startpunkter och breda ramper. De närmaste expansionerna är till en början väl skyddade men kan bli mer utsatta om de närliggande stenarna förstörs. Ytterligare stenar blockerar en genväg som skär ner på avstånden mellan baserna avsevärt.
↑ Steppes of War
Den minsta kartan i urvalet har två startpunkter. Korta avstånd och utsatta expansioner gör tidiga attacker effektiva.
↑ Xel'Naga Caverns
En karta med två startpunkter, långa avstånd och relativt öppna fält. De utsatta guldexpansionerna gör kontroll av vakttorn i mitten viktigt.
↑ Delta Quadrant
En karta med fyra startpunkter, korta avstånd och ett vakttorn i mitten. Spelare kan välja mellan att expandera utåt till en expansion helt öppen för attacker eller bakåt till en betydligt mer skyddad position. För att expandera bakåt måste dock först stenar rensas ut.
↑ Lost Temple
En karta med fyra startpunkter där avstånden är olika långa beroende på var man startar. Om spelarna startar på de södra + östra eller norra + västra startpunkterna är alla avstånd korta. Om de däremot startar på de södra + västra eller norra + östra startpunkterna är luftavstånd korta medan markavstånd är långa. Till sist, om de startar diagonalt är alla avstånd långa. De närmsta expansionerna kan attackeras ifrån den intilliggande klippan.
↑ Metalopolis
En karta med fyra startpunkter och olika avstånd likt Lost Temple. Den första expansionen saknar en klippavsats likt Lost Temple och är därav lite lättare att försvara. Guldexpansionerna ligger i mitten av kartan och långa spelsessioner handlar mycket om att kontrollera området däromkring.
↑ Shakuras Plateau
Den sista kartan har även den fyra startpunkter. Olikt Lost Temple och Metalopolis går det inte att starta på de närmaste startpunkterna (om en spelare startar syd-väst kan den andra inte starta nord-väst) så rent praktiskt kan den ses som en karta med tre startpunkter. Avstånden är långa och stenar blockerar en alternativ ingång.
↑ Översikt av alla kartor (klicka för större bilder)
Planering
När alla som vill vara med har anmält sig ställer jag samman ett spelschema som jag sedan publicerar här. I schemat kan alla se vem de spelar i varje runda. Själva matchplaneringen är upp till deltagarna själva. De som spelar mot varandra planerar en tidpunkt med varandra där de kör sin matchserie, varpå de rapporterar in resultat och repriser. PM via Skillpoint känns som det enklaste mediet för att planera matcher.
Hur lång tidsramen för varje runda borde vara är någonting vi måste bestämma tillsammans. Å ena sidan måste matcherna spelas någorlunda regelbundet för att hålla igång flytet, å andra sidan måste det var nog med utrymme för att alla skall kunna delta utan att känna sig stressade. Jag skulle föreslå att vi tar antingen en eller två veckor för varje runda samt en paus runt jul och nyår.
Video och arkivering
Repriser av alla matcher samlas ihop och bevaras öppna för allmän åskådning.
Videokonvertering och/eller kommentering av matcherna är helt klart intressant men bygger på att någon kan och har lust att göra det. Om någon känner sig manad är det bara att stiga fram.
Intresseanmälan
Låter detta intressant? Svara i tråden och försök att se till att få med följande information.
SC2-namn + ID-tag:
Ras:
Jag föredrar följande karta som standardkarta:
Jag tycker att tidsramen för en runda skall vara så lång:
Under denna period kan jag inte spela:
Övriga synpunkter:
↑ Hur du hittar din ID-tag i SC2
↑ Hur du hittar din ID-tag i en webbläsare
↑ Vad i helsefyr är en ID-tag?
Deltagare
Andreas Berg : ettglasjuice #533
HybridTheWombat : Wombat #412
Jotta : Jottastic #845
Kallgren : kallgren #138
Maxxon : Maxxon #543
Shift : gravityshift #560
Sultan : PipBoy #113
Thörn : ThOrn #887
UfU_X : UfU #646
Vargavaka : Vargavaka #505
Och för att dra igång det så börjar jag med att fylla i min egen intresseanmälan
SC2-namn + ID-tag: Vargavaka 505
Ras: Terran
Jag föredrar följande karta som standardkarta: Xel'Naga Caverns, Shakuras Plateau eller Metalopolis
Jag tycker att tidsramen för en runda skall vara så lång: En eller två veckor lång
Övriga synpunkter: Jag ser gärna att slutspelet spelas i en bäst-av-fem serie