VodkaCitrons bild

Aftonbladet hade den här undersökningen under GameX. Tyckte det var lite intressant, då jag var en av de väldigt få som gick igenom montern som sa nej.

Så skulle vara kul att se hur fuskiga vi är här på SP ;)

Varför har ni fuskat/inte fuskat?

Har du någonsin fuskat i ett spel för att komma vidare?

Omröstning: 

Absolut - För män som kan sätta gränser.

HybridTheWombats bild

Jag fuskade så mycket i The Sims att Donald Trump låg i lä.
Annars har jag nog inte fuskat alls.

Man5ons bild

Vad definerar folk som "fusk" egentligen?

Om vi ignorerar PC-scenen (där man så klart kan skriva in vad som helst i kommandokonsollen), och bara snackar konsolspel nu, så har ju inte de flesta spelen några traditionella "fusk" längre ála U U N N V H V H B A (start) osv. Spel är ju generellt sett så oänligt lätta nu att "evigt liv" och liknande tramseri är totalt obefogat.

"Fusk" nu för tiden är ju snarare konsten att veta för mycket. "Outside information" så att säga. Typ att läsa på GameFAQs var bästa rustningen ligger eller liknande. Är det den typen av fusk vi pratar om?

Isf så får vi ju också definera om det fortfarande anses som fusk om man redan har klarat spelet när man införskaffar informationen. Skall jag ta mig själv som exempel så skulle jag aldrig få för mig att FÖRST ta reda på denna information, och sedan spela/klara spelet i fråga. Däremot om jag redan har kört färdigt ett spel, låtom oss säga Fallout Vegas, så kollar jag alltid efter Easter Eggs på GameFAQs/YouTube för att sedan leta upp dem i spelet.

Är det "fusk"? Själv tycker jag då verkligen inte att det är det. Jag skulle snarare klassificera det som nyfikenhet, eller en strävan att uppleva allt. Och för att veta att man inte har missat något i ett spel som Fallout så måste man ju faktiskt "comparea notes" med typ GameFAQs.

Last chance to lose control

Alexanders bild

Jag undviker så gott som alltid "fuskkoder", men självklart har jag provat dem i t.ex. GTA och The Sims.

Ibland kollar jag upp moment i en walkthrough om jag verkligen sitter fast, och det räknas ju lite som fusk.

Strafers bild

En gång när jag spelade igenom Half-Life back in the day så kom jag till ett ställe med för många fiender och min ammo tog slut ganska fort och det fanns ingen ammo på marken, då letade jag upp en fuskkod som gav mig fullt med ammo.

Spelar jag igenom samma ställe idag har jag inga som helst problem, fullt med ammo, dör nästan aldrig.

aaah, man var en sån newbie.

VodkaCitrons bild

Jo jag har skrivit in fuskkoder jag med, men inte för att komma längre i spelet ^^

Vad jag kan komma på, så har jag främst skrivit in fuskkoder i Clayfighter 64. Eftersom jag inte visste hur man gör för att låsa upp karaktärerna, vilket jag fortfarande inte vet. Klarar man spelet så får man "Game Over".

Sen har jag fuskat i Age of Empires, men för att få se dom ovanliga trupperna man kan få fram.

Även The Sims, men har aldrig ägt spelet själv. Det enda jag gör är att fuska ihop otroligt mycket pengar, bygga ett fint hus, lura över grannar och tända eld på hela huset :3

Men aldrig för att jag har fastnat i ett spel eller tycker att det är svårt. Är det ett tråkigt spel med ett super tråkigt och svårt moment, så ger jag upp. Är det något roligt spel så kämpar jag dag in och dag ut tills jag äntligen kommer vidare. Så får man den dära stolta känslan att man klara av någonting svårt :)

Man5on skrev:
"fusk" längre ála U U N N V H V H B A (start) osv.

Jora! Finns i bland annat i alla de legospel och i Guitar hero serien. Sen finns det dom "nya" fusken. Vilket är buggabuse. Som att skicka ägg fram och tillbaka i RE5 för att få oändligt med pengar m.m

Guider och tips är ju bara gammalt hederligt hjälpmedel som man inte kan vara utan :) Utan sånt, så skulle man aldrig klarat av Castlevania's "ducka" det kommer en tornado.

Senast ändrad av VodkaCitron, 20 november, 2010 - 23:12.

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Make.Senses bild

Definiera fusk. Jag fuskar inte om jag verkligen inte kommer förbi ett ställe i ett spel och börjar bli trött på att försöka. Händer ganska sällan, men i alla fall.

De enda spel jag fuskat hårt i är Sims när jag var liten, och Grand Theft Auto. Jag ger alltid mig själv vapen, och i IV så ger jag mig själv även en Aston Martin och Motorcykel ibland.

Att spela ska vara kul, och att åka runt till massa knarkarhålor och köpa vapen i GTA är inte kul. Sen för att man ska kunna lattja runt i GTA och vara allmänt cool och gå och avlossa några tusen skott i byggnader, bilar och folk så krävs ammunition. Ja, ni förstår.
Men GTA är det enda nuvarande spel där jag använder fusk, även om jag inte behöver det.
Spelar dock spelet väldigt sällan.

Det jag brukar göra istället är att modda spel. Fallout New Vegas t.ex. Jag avskyr nätter, och på min skärm med de färginställningar jag kör på allt annat så blir Fallout New Vegas helt kolsvart. Ser inte ett skit, och rent allmänt hatar jag nätter i spel. Så jag tog och moddade bort natten, sen moddade jag även inventory så jag slipper tänka på vad jag bär med mig, eftersom jag hellre har roligt när jag spelar än får mig en utmaning, som också blir ett irritationsmoment i vissa tidpunkter.

Men jag skulle aldrig drömma om att fuska till mig egenskaper, fuska upp mig i nivå o.s.v.
Bara eleminera irritationsmoment. :bigsmile:

Ollebros bild

ja, inbyggda såväl som trainers.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

HybridTheWombats bild

Jag kom på ett till fusk vi körde med! I Doom 2 sprang vi runt med idclib. Via det hittade vi ett 'minispel' där man fick köra ett par Wolfenstein banor - fast i Doom 2. Skithäftigt tyckte vi.

Fuzzys bild

Gjorde det i GTAIV, men rätt mycket för att jag ändå inte kunde få några trophies då jag började spela en bit och sen uppdaterade spelet. Så då spelade det ingen roll.

Har dock trots detta inte spelat ut spelet, hänger helst på strippbarerna... :tard:

TTV
TTVs bild

VodkaCitron skrev:
Ja
91.7% (11 röster)

Oja. Senaste var nog Starcraft kampanjen (ettan alltså). Där gav jag mig alla sorters fördelar. Hur mycket mineraler och gas som helst, supply på högsta etc. Det var inte ens kul men gjorde det bara för att få hela storyn. En story som jag endå inte förstod men endå...

prismas bild

Rosebud :love:

Du är bäst!

sultans bild

Jag tror nog denna fråga är lite som att fråga om folk maturberar... 90% svarar ja och resten ljuger lol :bigsmile:
Brukar leka mycket med fusk men försöker undvika det när man spelar för första gången men de som är uppvuxna med gamla hederliga lucas art åren med Monkey Island har nog alla någongång tittat i en guide när man fastnat :p

You can't arrange them by penis...

Crimson Thunders bild

Vad jag kan minnas har jag aldrig fuskat för att komma igenom ett spel. Jag använder aldrig heller fuskkoder, men däremot brukar jag ofta kolla igenom guider efter att jag har klarat spelen för att hitta gömda föremål och liknande.
Sen får man göra hur man vill om man räknar det som fusk eller inte.

PSN: Mr_jump

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.