eskimås bild

En tråd varje spelforum måste ha. :)

Vilka låtar är de bästa som ni har hört från ett spel? Jag kan börja med några favoriter:

Spoiler: Highlight to view

Sen så har vi ju Halo och de där, men de är ju självklara. ;)

c",

Daniels bild

Måste väl vara radiostationerna i GTA San Andreas. Kanske inte är de bästa låtarna, men de är lika episka för de. :D

eskimås bild

Daniel skrev:
Måste väl vara radiostationerna i GTA San Andreas. Kanske inte är de bästa låtarna, men de är lika episka för de

När vi ändå snackar soundtrack med "riktiga" låtar, så måste man ju nämna Battlefield: Vietnams soundtrack:

c",

Vargavakas bild

Det här kan potentiellt bli en tung tråd med alla YouTube-länkar men hey, det kan det väl vara värt.

Det finns en massa spel med mumsiga musikstycken (Phoenix Wright och Silent Hill för att nämna några serier) men när vi pratar spelmusik som sådan tycker jag personligen att chip-baserade toner är intressantare. Om inte annat för att (de bästa exemplen) verkligen inte skulle ha varit samma stycken om de vore skrivna för traditionella instrument.

Ett litet axplock av låtar jag kan komma på så här på rak arm, märks det att jag mest spelade på hemdatorer under 8-bit eran? Slängde in ett lite nyare stycke också.

↑ Mutants (C64)

↑ Speedball 2 (Amiga)

↑ The Great Giana Sisters (C64)

↑ VVVVVV (PC & Mac)

Senast ändrad av Vargavaka, 8 december, 2010 - 01:05.
eskimås bild

Vargavaka skrev:
Mutants (C64)

Var grym! :beer:

Vargavaka skrev:
Om inte annat för att (de bästa exemplen) verkligen inte skulle ha varit samma stycken om de vore skrivna för traditionella instrument.
Nej, håller med. Samtidigt finns det exempel på när sådana låtar gjorts om med just traditionella instrument men fortfarande lyckats behålla samma känsla i låten.

Bidrar med ett par fler från Hellfire:

c",

TTV
TTVs bild

Donkey Kong Country - Final Boss

Donkey Kong Country 2 - Bramble Blast

Zelda: A Link To The Past - Dark World (<3)

Zelda: A Link To The Past - Boss Theme

Mass Effect 2 - Suicide Mission

Super Mario Galaxy 2 - Main Theme

Underbart med spelmusik. Jag har fler!

Senast ändrad av TTV, 8 december, 2010 - 11:43.
Tobias Jensens bild

Nu är det inte ett youtube-klipp, men kan tipsa om vår podcast Spelklassiker Musik ft. GamingGrannar om ni inte hört den förut. Nytt avsnitt varje vecka, fylld med fantastisk spelmusik ;)

Spelklassiker Musik - Spelmusik varje vecka.

eskimås bild

:santa: :beer:

Thörn skrev:
Underbart med spelmusik. Jag har fler!

Posta då! |(

Senast ändrad av eskimå, 9 december, 2010 - 00:25.

c",

TTV
TTVs bild

eskimå skrev:
Posta då!

Okami

Super Mario World

Mario Kart

Det får duga såhär på kvällskvisten. :beer:

VodkaCitrons bild

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Vargavakas bild

Gwellmyn skrev:
Spelklassiker Musik ft. GamingGrannar

Som har varit helt fantastiskt bra den senaste säsongen :):beer:

Jag skulle ha önskat Lotus Turbo Challenge 2 för det kommande racing-avsnittet men det känns nästan som det är en låt som du skulle välja ut själv ändå. Props för en stark podcast!

VodkaCitrons bild

eskimå skrev:
Metroid

Älskar slingan på denna låt som startar runt 00:19.

Jag köpte spelet på release och jag spendera mer tid i titelmenyn än i själva spelet den dagen ^^

Absolut - För män som kan sätta gränser.

UfU__Xs bild

Slänger upp lite låtar jag ibland kan tycka är lite underskattade eller bortglömda.

Final Fantasy V - Home Sweet Home
Final Fantasy V är ju allmänt ett bortglömt Final Fantasy. Men det är ett bra spel med bra musik.

No More Heroes - Season of the Samurai
Sjukt skönigt progressiv och förmodligen en av Masafumi Takadas bästa låtar enligt mig.

Klonoa: Door to Phantomile - Count Three
Väldigt mysigt soundtrack rakt igenom.

Supreme Commander - Risk, Relief and Victory
Jeremy Soules musik var pampig redan i Total Annihilation men det är inget mot detta.

Mirror's Edge - Kate (Puzzle)
Jag hade varit nöjd bara med att slippa höra Lisa Miskovsky i själva spelet men när det dessutom låter så här bra är det bara att tacka och bocka.

Wild Arms - Into the Wilderness
Har inte spelat spelet men det här är nog fan en av de bästa spellåtar som gjorts.

Baten Kaitos - Gentle Wind
Av de spel med musik av Motoi Sakuraba är den ifrån Baten Kaitos den jag gillat mest.

Förövrigt är melodilöst militärhollywooderkesterrunk a la musiken i senare Call of Duty spel den här tidens spelmusiks stora gissel och bör förgöras snarast. :party:

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Naturlazers bild

Jag älskar denna :love:
Comic Bakery - Loader tune

Respect the trees! Respect them all! And respect me, ehh.

eskimås bild

UfU__X skrev:
Baten Kaitos - Gentle Wind

Har ju inte spelat det där spelet än, men jag gillar stridslåten också.

Baten Kaitos - True Mirror

Är det samma kompositör?

UfU__X skrev:
Förövrigt är melodilöst militärhollywooderkesterrunk a la musiken i senare Call of Duty spel den här tidens spelmusiks stora gissel och bör förgöras snarast.

Varning!

Gillar den där också... Fyfåglaren vad lågt Call of Duty har sjunkit. Hatar all den här machoskiten och bajsmusiken som ska passa alla pubertetsfisar! |(

c",

Kletets bild

Kärlek till den här tråden! Ibland, rätt ofta sitter jag och bara lyssnar genom tonvis av spelmusik. Bäst är det när man får sjuka rysningar av spel man aldrig ens har spelat, och inser vad man egentligen har missat.

Thörn skrev:
Mass Effect 2 - Suicide Mission

Satan i gatan. Hade helt glömt hur himla bra musiken i ME2 var, antagligen överskuggades den av allting annat i spelet. Men den här låten är bland det bästa jag hört i år (bevisa mig gärna fel :bigsmile:)

Senast ändrad av Kletet, 9 december, 2010 - 21:18.

I can't remember to forget you.

eskimås bild

shift skrev:
Sen typ alla från Half-life 2 men en liten god bit (Och jäkligt läskig i början)

Fast är inte det där någon typ av fan-musik, gjord av någon random? Inte för att det spelar någon roll, den var skön i alla fall.

Kom nyss på, Metal Gear Solid!

:love:

c",

shifts bild

eskimå skrev:

Oj det såg jag inte!

Men låtarna i hl2 är jäkligt bra ändå.

Tobias Jensens bild

Vargavaka skrev:
Som har varit helt fantastiskt bra den senaste säsongen
Jag skulle ha önskat Lotus Turbo Challenge 2 för det kommande racing-avsnittet men det känns nästan som det är en låt som du skulle välja ut själv ändå. Props för en stark podcast!

Tack och bock!
Nu kommer tyvärr inte lotus 2 låten med i det kommande avsnittet, men något annat som är minst lika bra ;)

Glöm inte heller att gå in och önska låtar till det kommande vintertemat!

Spelklassiker Musik - Spelmusik varje vecka.

anddom82s bild

Jag som börjar bli äldre har ett omtumlande soundtrack till ett spel i bagaget och det är turok 2. Musiken och stämningen och trafiken fick mig att svettas av nervositet :) det är ett härligt minne från min ungdom och det händer att jag lyssnar på soundtracket än idag :)

Christian Håkanssons bild

Metal Gear Solid 2: sons of liberty theme song, helt klart :bigsmile:

Mickemoss bild

Sådär, nu behöver vi inte diskutera mer. Inget spöar Morrowind temat.

"We've got cards and letters from lots of people that say iTunes is their favorite app on Windows. It's like giving a glass of ice water to somebody in hell" - Steve Jobs

Furios bild

Christian Håkansson skrev:
Metal Gear Solid 2: sons of liberty theme song, helt klart :bigsmile:

Fantastiskt val :beer:! Introscenen är så jefla bra, total fulländning.

"Any problem solved is a new problem made."
Pilko

nitwitzs bild

TR ftw. Dock gillar jag slutspåret i Quake arena där FLA hade ett finger med i spelet. Eller varför inte soundtracket till det första Silent Hill? Ren jävla kärlek rakt igenom. De instrumentala spåren står egentligen inte speciellt stabilt på egna spel, men i sitt sammanhang är de näst intill perfektion.

Starfighter Johanssons bild

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.