Man5ons bild

...enligt monsieur Man5on då, det vill säga.

Titlar som inte ens kommer i närheten av min lilla lista är t.ex. KillZone 3, Uncharted 3, Forza Motorsport 4, Assassin's Creed 3, Infamous 2, Gears of War 3 samt asmögiga Bulletstorm. Bu bu och bluttanblä kanske någon tycker, men ja, ovanstående titlar är väldigt, väldigt långt ifrån att tickla min fancy. Så enkelt är det bara. Nu istället över till 10 titlar som inte bara ticklar min fancy, utan de framkallar en mindre mental orgasm.

En liten brasklapp är ju sen att vissa spel utannonseras med kort varsel, så nedanstående lista är så klart "subject to change" om det plötsligt kommer ett pressmeddelande om GTA 5 eller Diablo III etc.

Men ja, i en förmodad kronologisk ordning då:

Dead Space 2 - Jan 27
Ettan är redan en modern klassiker och tvåan verkar lova mer av samma vara. Man kan säga att jag skulle bli förvånad om denna titel förvånar, vare sig positivt eller negativt. 2011's första intressanta spel

Dragon Age 2 - Mar 10
Dragon Age är ett guldspel, ett spel som förenar allt bra med WRPGs. En spirituell uppföljare till Baldur's Gate som så klart är ett av de bästa spelen genom alla tider. Viss oro sprids dock pga att det känns som det kommer lite väl tätt inpå ettan. Har de verkligen hunnit buggtesta och se till att tvåan blir en lika brilliant resa som ettan? Om Dragon Age 2 suger så blir jag deppig.

Brink - Apr 12
Kanske det mest SPÄNNANDE spelet under 2011. Får de ihop allt de utlovat så blir det GOTY, men failar de så blir det kanske ett nytt Haze. Vi vill inte ha ett nytt Haze. Brink verkar bli en blandning av Demons Souls, Borderlands och Mirrors Edge, tre av mina absoluta favoritspel denna generation.

RAGE - Sep 15
Id Softwares nya, uberfeta FPS-äventyr. Skaparna av Doom och Quake. RAGE är dock mer i still med Half-Life och Borderlands, det finns vehicles, man säljer o köper vapen etc. Ser helt sanslöst snyggt ut dessutom. Ett tämligen bombsäkert spel att bli bra.

L.A. Noire - Q1/Q2
Lovar gott utav bara helvete. Så länge de bara ser till så att det inte blir för repetetivt ála Gudfadern-liren, eller för tomt på innehåll ála Mafia-spelen, så kan det här bli i princip hur bra som helst.

Deus Ex - Human Revolution - Q2
The Bad News, inte samma skapare som ettan. The Good News, inte samma skapare som tvåan. Själv gillade jag inte trailern så värst, spelet kändes där lite väl mycket 2006. Men om den färdiga builden blir så bra som den borde bli så är det här ett spel jag gärna sänker 50 timmar in i.

Twisted Metal - Q3/Q4
Hells yeah! Övriga kommentarer är nog överflödiga.

Max Payne 3 - TBA 2011
Remedy har skopat licensen och det är Rockstar som nu håller i spakarna till Max Payne-serien. Trean skall tydligen utspela sig i Brasilien där en 12 år äldre Max nu jobbar som frilansare eller något liknande. En hit or miss så klart, men jag håller tummarna.

Driver: San Francisco - 2011/2012
Kanske inte hinner släppas i år, men eftersom det KANSKE hinner släppas så får det komma med. Driver 1-3 är av den sortens bilspel jag faktiskt gillar, till skillnad från tråk som Gran Turismo. Att fyran här utspelas sig helt i Tanners komadrömmar är jag dock minst sagt skeptisk till, men men, vi får väl se om de syr ihop det bra.

Ghost Recon: Future Soldier - 2011/2012
Ännu en titel som det inte är helt säkert att det hinner släppas under 2011, men ändå. De verkar ha moderniserat serien som åtminstone JAG tröttnade på i och med Advanced Warfighter 2, ett spel jag fick traggla mig igenom. Nu känns det som att de har lagt ner rejält med tid och energi på att leverera ett solitt spel som återigen kan komma att tilltala mig.

Där hade vi dom minsann. Game on Wayne!

Last chance to lose control

Lars Jensens bild

Jag tycker väl att Skyrim torde platsa någonstans på listan, men det är i alla fall ett sjuhelvetes år vi har framför oss!

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Lars Jensens bild

Det ska sägas att jag är obotlig optimist och hoppas på ett släpp under nästa år (av Skyrim alltså). :p

Ollebros bild

byter Driver mot Uncharted 3, RAGE mot inFAMOUS 2 och brink mot Batman: Arkham City

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Reyqunes bild

Så här ska listan se ut:

Mass Effect 3:

Dragon Age 2:

The Elder Scrolls V: Skyrim:

Deus Ex: Human Revolution:

Uncharted 3: Drake's Deception:

Kingdoms of Amalur: Reckoning:

Dungeon Siege 3:

Lord of the Rings: War in the North:

Rage:

Star Wars The Old Republic:

Senast ändrad av Reyqune, 14 december, 2010 - 12:55.

Andreas Ljungströms bild

Många bra spel i de där listorna.

Är extremt sugen på The Witcher 2. Synd att min klena PC inte skulle göra spelet rättvisa bara. Håller tummarna för en konsolrelease!

VodkaCitrons bild

Kirby's Epic Yarn

Pokemon White/Black

The Last Guardian

Asura's Wrath

Catherine

Yakuza 4/Of The End

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Mortal Kombat

Alice: Madness Returns

Little Big Planet 2

Är några av dom ifrån min lista, sen finns det fler titlar med okänt datum, som bara har utannonserats att de är på G och har knappt fått någon som helst information. Mer än att de har tänkts släppas 2011.

Faktiskt mest skeptiskt till LBP, då min PSN friendlista typ är tom + har inga gamerpolare. Är ett sånt där spel ämnat för flera.

Absolut - För män som kan sätta gränser.

UfU__Xs bild

Slängde ihop en liten lista jag också. Men det var inte helt lätt, känns som något av ett mellanår då många av konsolerna börjar bli lite till åren och de flesta storspel är uppföljare.

Deus Ex: Human Revolution
Det första spelet är ett av de få jag ibland kan få ett sånt där gravidetssug efter. "Saastan va sugen jag blev på lite Deus Ex *munch munch*"
Jag tror inte det kommer bli det drömspel jag kanske egentligen vill att det ska vara men jag hoppas ändå att det kommer vara något i rätt riktning.

Portal 2
Trots att jag planerar att köra med total media blackout fram till release så känns det garanterat att detta spel inte kommer slå lika hårt som det första spelet gjorde. Men jag har fortfarande fullt förtroende för att detta kommer bli ett av 2011:as bästa spel.

Epoisde 3
När jag skriver detta har det gått längre tid mellan Half-Life 2 och 3 (som jag räknar som det fullständiga släppet av alla episoder efter att valve sagt att de tillsammans skulle motsvara en riktig uppföljare) än mellan 1 och 2.
GAAAAAAAAAAAAAAAAABE! |( :cry:

Last Guardian
PS3:an betalar äntligen för sig. :love:

Crysis 2
Crysis är förmodligen ett topp 5 bästa fps någonsin när det kommer till singleplayer enligt mig och jag förväntar mig inte mindre av uppföljaren. Förhoppningsvis har de behållit den hyfsat öppna strukturen i både geografi och problemlösning och dessutom har jag för mig att folk från gamla Radical Design (och i sin tur, gamla och bra Rare) hjälper till att snickra på multiplayern.

3DS
Jag är verkligen inte övertygad än vad gäller spelen som hittills mest verkar vara gammal skit man redan spelat men med tanke på företagen som står bakom den känns det bara som en fråga om tid innan det börjar regna intressanta titlar.

Shogun II: Total War
Har helt missat Empire och Napoleon men detta blir nog ett köp.
Och den här gången kanske de fixat en AI som inte spelar som ett kreatur, men jag skulle inte tro det. :p

El Shaddai: Ascension of the Metatron
Ser coolt ut. Ibland räcker det.
Trailer av nått slag.

RAGE
Har egentligen aldrig varit något större fan av ID:s spel, speciellt inte på senare (läs: sedan Doom 3) år. Detta ser dock riktigt jävla bra ut.

Kirby's Epic Yarn
Kirby-spelen har länge varit en av mina favoritserier vad gäller Nintendo, även om jag spelat relativt få av spelen. Jag tror inte det kommer göra mig besviken.

Ett par bubblare/random intressanta spel
EYE - Ett cyberpunk fps/rpg gjort i sourcemotorn som jag snubblade över.

Witcher 2 - Verkar rätt coolt och om inte annat ser det väldigt snyggt ut.

Alice: Madness Returns - Ungefär samma som ovan. :p

Hitman 5 - Det verkar som att IO har schablat bort sig lite med Kane & Lynch, hoppas de hittar tillbaka med det här.

Killzone 3 - Jag gillade tvåan men är inte jättesugen på mer av samma sak. Köper jag blir det för multiplayer.

Duke Forever - Jag tror inte det kommer bli så bra. Men det spelar ingen roll längre.

Dead Space 2 - Har fortfarande inte klarat första spelet men så långt jag spelade var det riktigt bra. :8)

Batman: Arkham City - En av de där tråkiga uppföljarna. Mer av samma, mer av bra skit.

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Ollebros bild

UfU__X skrev:
GAAAAAAAAAAAAAAAAABE

haha! sitter väll på kontoret och funderar på om han glömt något som han skulle gjort för ett tag sedan.
UfU__X skrev:
3DS

juste! nya RES verkar spännande, helt fantastiskt kanske till och med! man skall nämligen kunna GÅ och skjuta på samma gång. spelet skall också gå till baka till skräck rötterna, det vill jag verkligen testa på.

This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Carefaces bild

Ollebro skrev:
juste! nya RES verkar spännande, helt fantastiskt kanske till och med! man skall nämligen kunna GÅ och skjuta på samma gång. spelet skall också gå till baka till skräck rötterna, det vill jag verkligen testa på.

Jobbigt med bara en analog sticka.

prismas bild

UfU__X skrev:
Epoisde 3

Om Episode 3 släpps 2011 ska jag äta upp min hatt!

Senast ändrad av prisma, 14 december, 2010 - 18:42.

Du är bäst!

UfU__Xs bild

prisma skrev:
Om Episode 3 släpps 2011 ska jag äta upp min hatt!

Ät upp Thörns dumma lotterihatt istället så slipper Episode 3, Portal 2, Deus Ex och The Last Guardian hamna i samma omgång när vi ska rösta på årets spel 2011. :)

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

prismas bild

UfU__X skrev:
Ät upp Thörns dumma lotterihatt istället

Nänä Thörns hatt har ju megaskills den lyckades lotta ihop alla spel som jag inte spelat till en och samma omgång :).

Du är bäst!

Make.Senses bild

Deus Ex: Human Revolution, Ghost Recon: Future Soldier, Elder Scrolls V: Skyrim, Brink och Portal 2 är nog de spel jag ser fram emot mest nästa år.

Sen ser jag även med glädje fram emot Test Drive Unlimited 2 också, uppföljaren på, tillsammans med DiRT, det bästa bilspel jag någonsin spelat. Crysis 2 ska bli intressant, men Crysis blir mest intressant för grafiken, som jag tror är ganska skadad p.g.a. att spelet även kommer till konsollerna.

Test Drive Unlimited 2, Crysis 2 och Future Soldier har jag redan förbokat, men jag tror nästan jag ska ändra Crysisbokningen till Brink istället. Brink verkar vara revolutionärt på så många sätt. Parkour á la Mirrors Edge, men där man faktiskt ska skjuta folk (även om det var det jag gjorde genom hela Mirrors Edge).

Deus Ex ser ruggigt bra ut också. Det spelet får man bara inte missa.

prismas bild

Med tanke på vad TGC lyckades skapa med Fl0w och Flower ser deras nya titel Journey Mycket intressant ut:

Du är bäst!

Ollebros bild

The Ultra skrev:
Crysis blir mest intressant för grafiken, som jag tror är ganska skadad p.g.a. att spelet även kommer till konsoller

hur då? första crysis är galet snyggt och Killzone 2 och 3 är ju snyggare så?

shifts bild

Förhoppnings vis starcraft 2 heart of swarm och episode 3 :love:

Senast ändrad av shift, 14 december, 2010 - 20:28.
Strafers bild

Uncharted 3.

Inget mer typ.

Man5ons bild

Lars Jensen skrev:
Jag tycker väl att Skyrim torde platsa någonstans på listan

Måste i ärlighet säga att jag var helt inställd på att det skulle komma i början av 2012. Kommer det redan i November så är det feeeeeeest! :party:

Reyqune skrev:
Mass Effect 3

Vi kan ju hålla tummarna att det hinner släppas. Problemet med att ta upp exakt alla favoriterna blir att hälften hänger o dinglar med benen över 2012. :bigsmile:

Skulle gjort en lista med enbart spikade releasedatum eller något liknande känner jag.

Make.Senses bild

Ollebro skrev:
hur då? första crysis är galet snyggt och Killzone 2 och 3 är ju snyggare så?

Jo, men dess fulla potential är det jag menar. Det kommer vara snyggt, men kanske inte så snyggt man kunnat få det. Men eftersom PC versionen kör DX11, och i DX11 kan man få så sjukt snyggt ljus som gör så oerhört mycket för grafiken så visst. Jaja, återstår att se.

Sen, Crysis är inte sådär jättesnyggt längre faktiskt, marktexturerna t.ex. är alldeles för lågupplösta, och med DX10 tappar det mycket på ljussättningen som man kan fixa med DX11. Har spelat många snyggare spel. Metro 2033 är nog det snyggaste hittils faktiskt. Maxat i DX11 är det så oerhört vackert.

Lars Jensens bild

Man5on skrev:
Vi kan ju hålla tummarna att det hinner släppas. Problemet med att ta upp exakt alla favoriterna blir att hälften hänger o dinglar med benen över 2012. :bigsmile:

Enligt EA är det ju december/julen som gäller men det kanske man inte ska satsa sitt liv på. ;)

Man5on skrev:
Måste i ärlighet säga att jag var helt inställd på att det skulle komma i början av 2012. Kommer det redan i November så är det feeeeeeest! :party:

Man förlorar ju aldrig hoppet :p

Ollebros bild

The Ultra skrev:
Jo, men dess fulla potential är det jag menar. Det kommer vara snyggt, men kanske inte så snyggt man kunnat få det. Men eftersom PC versionen kör DX11, och i DX11 kan man få så sjukt snyggt ljus som gör så oerhört mycket för grafiken så visst. Jaja, återstår att se.

ja då förstår jag dig.

Senast ändrad av Ollebro, 14 december, 2010 - 21:10.

Lars Jensens bild

Man5on skrev:
Kommer det redan i November så är det feeeeeeest! :party:

Oblivion utannonserades för övrigt i mitten av september 2004 och släpptes mars 2006. Så det kanske är 2012 som gäller, men som sagt. Man man kan ju hoppas. ;)

Ollebros bild

Lars Jensen skrev:
Oblivion utannonserades för övrigt i mitten av september 2004 och släpptes mars 2006. Så det kanske är 2012 som gäller, men som sagt. Man man kan ju hoppas. ;)

Morrowind släpptes 2002 och Oblivion 2006 så passar det med 5an 2010 tycker jag!

Ollebros bild

VodkaCitron skrev:
Faktiskt mest skeptiskt till LBP, då min PSN friendlista typ är tom + har inga gamerpolare. Är ett sånt där spel ämnat för flera.

jag som såg SÅ mycket fram emot ettan, och så var det skit tråkigt. man måste vara ett par som spelar tillsammans på det känner jag för att det skall bli intressant.

Assors bild

Top 10 - hetaste titlarna 2011 enligt mig!

1. Gears of War 3 - Föregångarna blev årets bästa spel enligt mig 2006 och 2008, förhoppningsvis blir detta årets bästa 2011!

2. Batman - Arkham City - Föregångaren är mästerverket som kom från ingenstans och blev enligt mig årets bästa spel 2009, detta blir sjukt bra skulle jag tro!

3. Bulletstorm - Epic slutar aldrig att överaska mig med idéer, och nu när PCF gör spelet så blir jag ännu mer hypad, älskade Painkiller!

4. Uncharted 3 - Ettan sög, 2an var ett nästintill mästerverk, hoppas 3an kan bli ännu bättre!

5. Portal 2 - Har alltid gillat Valve och jag var nog en av de få som verkligen uppskattade Portal, släng på en djupare story och en sourcemotor på anabola så får du detta!

6. Little Big Planet 2
7. Rage
8. Guild Wars 2
9. L.A Noire
10. Ghost Recon - Future Soldier

Och då förutsätter jag att Half Life EP3 / Half Life 3 INTE kommer nästa år, då Valve redan har Portal 2 nästa år. Om nu någon av dessa utannonseras, så blir resten nerknuffade ett steg i listan.

Tyresökille på 21 bast!

Man5ons bild

Ollebro skrev:
man måste vara ett par som spelar tillsammans på det känner jag för att det skall bli intressant.

LBP var ingen höjdare i singleplayer. Det är en okej plattformare liksom, men inget superhett. Däremot evigt kul att bygga egna banor!

I co-op är det däremot ganska kul. Jag och Dewster körde det en del när det var nytt, iofs så tyckte hon det var roligare att döda mig genom att klänga fast i mig när vi skulle hoppa över avgrunder, så om man kan kalla det "co-op" är tveksamt :D

Strafers bild

Assor skrev:
Ettan sög

Ursäkta men va? Hur kan du säga det, vad var det för fel på ettan?

Gustav Granlunds bild

Assor skrev:
en av de få som verkligen uppskattade Portal

Det är väl väldigt många som uppskattar Portal? Håller det själv som det bästa spelet den här "generationen" även om det är svårt att räkna så på PC där spelet så klart bör spelas. ;)

Skillpoint.se - Be there or be sär

Maxxons bild

The Last Guardian, Elder Scrolls V, Journey och MGS: Rising är väl de jag kommer köpa nästa år.

Senast ändrad av Maxxon, 14 december, 2010 - 22:30.
Assors bild

Strafer skrev:
Ursäkta men va? Hur kan du säga det, vad var det för fel på ettan?

Ettan var långt ifrån bra enligt mig, mycket störningsmoment, bedrövlig slagsmålsteknik och på tok för lite pussel. På alla dessa punkter så var 2an perfekt.

Att säga att ettan sög kanske var å ta i, men det är inte mer än 6/10 för mig i betyg, en svag 6a. Med tanke på hur hypat spelet var(Jag fick min PS3a väldigt sent) så håller det knappast upp till de förväntningar som alla spelarna byggde upp.

Men alla har väl sin åsikt Kalldin? :p

Gustav Granlund skrev:
Det är väl väldigt många som uppskattar Portal?

Skulle väl snarare säga älskat bland spelrecensenter och spelare som alltid uppskattar någonting nytt. Annars så har jag bara sett folk som klagar på tråkig speldesign, dålig hållbarhet och meningslös story.

Senast ändrad av Assor, 14 december, 2010 - 22:28.

Tyresökille på 21 bast!

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.