Rymdyoghurts bild
Inlägg: 246

Det här är ju en uppföljare som folk följer med viss skepticism, baserat på snack från utvecklare och ett demo som med handen på hjärtat kändes redigt fisljummet. Och andra sidan så har utvecklare bevisat att vi spelare varit fel ute förut, och hur ofta är ett demo representativt för spel i sin helhet, speciellt när det kommer till rollspel?

Nu har det börja ramla ner en del recensioner, som åtminstone ger mig ett nyväckt intresse. Det landar 9/10 hos bland annat PC Gamer UK, Gamereactor Sverige, Xbox Official Magazine och Playstation: The Official Magazine. Så även om det inte är en rak uppföljare till det Dragon Age: Origins vi älskade... kan alla dessa recensenter vara så fel ute?

Jag har inte den ringaste aning. Men jag är nyfiken och ser åtminstone fram emot att få sätta tänderna i spelet. Vilket antagligen blir i morgon eller på torsdag.

Vad tror ni? Har vi oroat oss i onödan?

Don't piss in my ear and tell me it's raining.

Reyqunes bild
Inlägg: 979

Spelet kommer vara minst bra iallafall, det är jag säker på. Har inte spelat ett enda dåligt Bioware spel.

Patch till PC verisionen som lägger till mer högupplösta texturer:
http://social.bioware.com/page/da2-patches

TTV
TTVs bild
Inlägg: 1549

Hade velat haft spelet. Vet dock inte om jag har råd. :tired:

KidCactuss bild
Inlägg: 721

Jag önskar att jag brydde mig om troll, drakar, dvärgar och annat lömskt, för jag tycker någonstans att såna här spel verkar vara trevliga att spela. Men så fort jag sätter mig med ett spel som utspelar sig i en klassisk fantasyvärld med alla dessa generiska ingredienser så inser jag alltid snabbt att det bara inte fungerar för mig, hur mycket jag än vill.

Psykisk sjukmänniska

Fuzzys bild
Inlägg: 387

KidCactus skrev:
Jag önskar att jag brydde mig om troll, drakar, dvärgar och annat lömskt
Förstår vad du menar. Tänk om hälften av alla spel som utspelas i nördiga fantasyvärldar istället utspelade sig i nördiga cyberpunkvärldar.

KidCactuss bild
Inlägg: 721

Fuzzy skrev:
Tänk om hälften av alla spel som utspelas i nördiga fantasyvärldar istället utspelade sig i nördiga cyberpunkvärldar.

Exakt. Varför mjölkas inte cyberpunk på samma sätt som fantasy?

Psykisk sjukmänniska

Reyqunes bild
Inlägg: 979

Det är väl för att det är enklare att skriva storyn till/skapa ett Fantasy RPG än ett som utspelar sig i nutid eller framtiden?

TTV
TTVs bild
Inlägg: 1549

Eller för att det säljer sämre? :D

Gustav Granlunds bild
Inlägg: 2417

Jag gillar't då de verkar ha fixat det mesta som jag tyckte vad galet med Origins rent spelmässigt. Tråkiga strider, ofokuserat upplägg osv. Men man får väl se hur det hela blir imorrn (eller på torsdag eller fredag för min del tack vare HELVETES hemtenta).

Skillpoint.se - Be there or be sär

Reyqunes bild
Inlägg: 979

TTV skrev:
Eller för att det säljer sämre?

Beror på vilken typ av RPG de väljer att göra det som.

Gustav Granlund skrev:
Jag gillar't då de verkar ha fixat det mesta som jag tyckte vad galet med Origins rent spelmässigt.

Precis, striderna är mycket mer intressanta i DA2. Dock var de inte bara tråkiga eller dåliga i DA:O, de är helt enkelt bara mer intressanta i DA2.

PC Gamer Review:
http://www.pcgamer.com/2011/03/08/dragon-age-2-review/

Senast ändrad av Reyqune, 8 mars, 2011 - 20:22.

Reyqunes bild
Inlägg: 979

Double post, detta inlägg kan tas bort.

Senast ändrad av Reyqune, 8 mars, 2011 - 20:16.

Fleischers bild
Inlägg: 224

Gustav Granlund skrev:
Jag gillar't då de verkar ha fixat det mesta som jag tyckte vad galet med Origins rent spelmässigt. Tråkiga strider, ofokuserat upplägg osv. Men man får väl se hur det hela blir imorrn (eller på torsdag eller fredag för min del tack vare HELVETES hemtenta).

Tråkiga strider?! Dom taktiska striderna är ju det som gör DA och Baldursgate spelen så himla bra.

Sebastian Magnussons bild
Inlägg: 4777

KidCactus skrev:
Exakt. Varför mjölkas inte cyberpunk på samma sätt som fantasy?

TTV skrev:
för att det säljer sämre

There you have it.

Men för att försvara fantasy så är det jävla mycket mer än vad som erbjuds i tv-spel. Allt måste liksom inte vara Tolkiens Arda/Forgotten Realms/Warhammervärlden. The Witcher-serien går lite utanför de ramarna, men det finns ändå än mer esoteriskt fantasymaterial som skulle kunna agera förlaga för otroligt spännande fantasyspel. Moorcocks eklektiska Eternal Champion, Zelaznys hårdkokta Amber eller Vances melankoliska Dying Earth är alla lika långt ifrån varanda - och Tolkien-arvet - som Blade Runner är från Star Wars.

Senast ändrad av Sebastian Magnusson, 8 mars, 2011 - 20:21.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Gustav Granlunds bild
Inlägg: 2417

Fleischer skrev:
Tråkiga strider?! Dom taktiska striderna är ju det som gör DA och Baldursgate spelen så himla bra.

Tråkiga strider som i att de var stela och inte särskilt spektakulära. Taktiskt ska inte behöva betyda stelt som en betongdildo. Förhoppningsvis lyckas DA2 ändra på detta.

Skillpoint.se - Be there or be sär

Reyqunes bild
Inlägg: 979

1-Up review: http://www.1up.com/reviews/dragon-age-2-review

Man5ons bild
Inlägg: 597

Jag är, när allt kommer till kritan, inte heller så mycket för tomtar o troll. Speciellt inte när det ställs mot cyberpunk, eller i viss mån heller steampunk.

Deus Ex, Syndicate och Blade Runner kommer alltid att, för mig, vara tematiskt intressantare än LotR och Baldur's Gate. To each his own. Back in the day så spelade jag t.ex. många gånger hellre 40k än Fantasy, om vi nu ska ställa Warhammer-spelen mot varandra.

Men med detta sagt...så vinner alltid bra spel över mig på sin sida. För mig är Dragon Age så pass bra, och känns i princip handgjort för min personliga spelstil, att tomtarna och trollen inte "sabbar" det minsta.

Senast ändrad av Man5on, 8 mars, 2011 - 20:36.

Last chance to lose control

KidCactuss bild
Inlägg: 721

Sebastian Magnusson skrev:
Men för att försvara fantasy så är det jävla mycket mer än vad som erbjuds i tv-spel.

Det gör det säkert, men det hjälper ju föga när utvecklare safear med så kommersiell fantasy det är möjligt. Det gäller förvisso vilken spelgenre som helst, inte många som tar ett kliv ut ur lådan. Inte så konstigt kanske, spelbranschen verkar vara mycket missa-en-gång-och-tvärdö, så det är klart man kör på något man "vet" fungerar.

Psykisk sjukmänniska

Ollebros bild
Inlägg: 1068

ettan tycker jag var roligt tills man blev grupp. det gillade jag inte alls, men demot på tvåan var ju roligt så detta kanske jag köper till PS3 någongång i framtiden. vet inte riktigt vad jag har emot att styra en grupp men det känns jobbigt att behöva ordna saker åt mer än en karaktär.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Rymdyoghurts bild
Inlägg: 246

Sebastian Magnusson skrev:
Moorcocks

Vore grymt. Är en stor fan av Elric of Melnibone. Det finns mycket intressant att hitta i fantasyarvet som skulle kunna skapa en intressant plattform för spel.

Don't piss in my ear and tell me it's raining.

Lars Jensens bild
Inlägg: 3239

Vi får se vart jag landar. Jag kommer inte att släppa recensionen ifrån mig förrän jag är säker på att jag inte varit orättvis. ;)

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

KidCactuss bild
Inlägg: 721

Lars Jensen skrev:
Jag kommer inte att släppa recensionen ifrån mig förrän jag är säker på att jag inte varit orättvis.

Våga såga. :p

Psykisk sjukmänniska

Lars Jensens bild
Inlägg: 3239

KidCactus skrev:
Våga såga. :p

Det kommer inte att vara ett problem. Rättvisa går åt båda hållen. ;)

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

HybridTheWombats bild
Inlägg: 180

Tänker inte röra DA2 med tång. Bara för att det sitter på ett levelsystem och ett par dialogval gör det inte till ett RPG. 0:)

Josef Diktatorns bild
Inlägg: 310

KidCactus skrev:
Jag önskar att jag brydde mig om troll, drakar, dvärgar och annat lömskt, för jag tycker någonstans att såna här spel verkar vara trevliga att spela.

Jag är en av dom som blir fuktig i byxan när jag ser filmer av Skyrim t.ex men samtidigt tycker jag high-fantasy genren stagnerat någonting fruktansvärt. Alla spelskapare av fantasy-lir går den säkra vägen och då blir det drakar, dvärgar och trollkarlar för hela slanten och i ärlighetens namn så tröttnar man.
Blir faktiskt mer upphetsad kring ett sci-fi rollspel än ett generiskt drakar och demoner lir.
Man5on skrev:
eller i viss mån heller steampunk.

Steampunk är å andra sidan sjukt läckert och görs alldeles för lite. Älskar blandningen av fantasy och sci-fi som används i t.ex Torchlight eller högaktuella mmo´t Rift. För min del så skulle jag mer än gärna lira ett DA som utspelar sig långt in i framtiden med lite tidsresor, alver med assaultrifles och bredsvärd och lite högteknologiska maskiner som pryder en annars klassisk high fantasy - setting.
TTV skrev:
Eller för att det säljer sämre? :D

Jo det kanske dom gör överlag men Mass Effect serien har väll inte direkt sålt "dåligt". Mer Sci-fi skulle göra RPG-genren gott och lite mer intressant.

Därimot är jag lite dubbel i mina åsikter. Kommande Skyrim skulle jag ABSOLUT inte vilja ha i steampunk-smak, där vill jag ha generisk men gärna påhittig high-fantasy. ;)

F.K... in the coffee...

Josef Diktatorns bild
Inlägg: 310

HybridTheWombat skrev:
Tänker inte röra DA2 med tång. Bara för att det sitter på ett levelsystem och ett par dialogval gör det inte till ett RPG. 0:)

Uttalanden som dessa gör mig lite mörkrädd. Anledningen till att RPG-genren inte såg ut eller fungerade mer som ett actionspel back in da days beror enbart på tekniska begränsningar. Jag menar det finns folk som fortfarande menar att slumpmässiga strider är ett måste i ett "riktigt" jrpg t.ex och det finns säkert dom som tycker att RPG´s var bättre när det utspelade sig på en svart skärm med endast lite text som uppmanade spelaren att göra val i stil med "använd kotten på drakens stjärt", men i ärlighetens namn vad är det som säger att spel som DA2 eller ME2 är "mindre" rollspel för att dom styrs mindre av tungrodda pecka klicka moment än mera strömlinjeformad action. Är det inte så att ett "RPG" i första hand är ett "RPG" p.g.a valen man kan göra i storyn, byggandet av en karaktär och stora världar att utforska? :tard:

F.K... in the coffee...

KidCactuss bild
Inlägg: 721

Josef Diktatorn skrev:
använd kotten på drakens stjärt

:love:

Psykisk sjukmänniska

Fleischers bild
Inlägg: 224

Gustav Granlund skrev:
Tråkiga strider som i att de var stela och inte särskilt spektakulära. Taktiskt ska inte behöva betyda stelt som en betongdildo. Förhoppningsvis lyckas DA2 ändra på detta.

Då spelar du fel :) Hela grejen är ju att pausa flytta till rätt possision och välja rätt attack/spell.

I DA2 sitter du och hammrar på A knappen som en vårkåt ekorre. Det är ju stel om något förutom att dom automatiserade striderna har lite eyecandy.

Jag väljer ju substans över ögonglitter och handhållande vilken dag som helst. Men nu för tiden verkar ju alla gilla att sitta med en haklapp och bli matade så man inte behöver göra något själv.

Lars Jensens bild
Inlägg: 3239

Josef Diktatorn skrev:
Är det inte så att ett "RPG" i första hand är ett "RPG" p.g.a valen man kan göra i storyn, byggandet av en karaktär och stora världar att utforska? :tard:

Jag vetefan egentligen. Det behövs en rejäl uppresning av genredefinitioner. Vad är rollspel, egentligen?

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

KidCactuss bild
Inlägg: 721

Lars Jensen skrev:
Vad är rollspel, egentligen?

Handfängsel i sovrummet?

Psykisk sjukmänniska

Sebastian Magnussons bild
Inlägg: 4777

Josef Diktatorn skrev:
Steampunk är å andra sidan sjukt läckert och görs alldeles för lite.

Steambot Chronicles! Världens mest underuppskattade spel.

Josef Diktatorn skrev:
För min del så skulle jag mer än gärna lira ett DA som utspelar sig långt in i framtiden med lite tidsresor, alver med assaultrifles och bredsvärd och lite högteknologiska maskiner som pryder en annars klassisk high fantasy - setting.

Sååå... Star Ocean? ;)

Josef Diktatorn skrev:
men i ärlighetens namn vad är det som säger att spel som DA2 eller ME2 är "mindre" rollspel för att dom styrs mindre av tungrodda pecka klicka moment än mera strömlinjeformad action. Är det inte så att ett "RPG" i första hand är ett "RPG" p.g.a valen man kan göra i storyn, byggandet av en karaktär och stora världar att utforska?

Det är vad jag och många andra förknippar med termen. Det är dock lite av en modern tolkning, inspirerad av bland andra White Wolfs verk.

Men rollspelens grund springer direkt ur Dungeons & Dragons-föregångaren Chainmail, som var ett sätt att ta figurslagsspelen och göra dem mer småskaliga och invidiuella. Sätta lite mer personlighet och handling på ens karaktärer. Men stommen var alltid de taktiska besluten man tog i striderna, och hur man konstruerade sitt party.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Gustav Granlunds bild
Inlägg: 2417

Fleischer skrev:
Hela grejen är ju att pausa flytta till rätt possision och välja rätt attack/spell.

I DA2 sitter du och hammrar på A knappen som en vårkåt ekorre. Det är ju stel om något förutom att dom automatiserade striderna har lite eyecandy.


Jag spelar på PC så jag kommer snarare fokusera på det förstnämnda än knapphamrande, men jag håller till viss mån med om vad du menar. Det jag dock gillar med att man själv måste utföra attackerna i konsolversionen är att man blir mer delaktig i striderna. The Witcher jag lite samma sak, även om det inte är något enormt är det bättre än inget.

Sen skulle jag inte kalla det fördummande att onödigt plock är borta för att göra det hela mer strömlinjeformat. Att sätta onödiga och krångliga hinder framför min spelupplevelse gör inte spel "smartare". Återigen, The Witcher är ett bevis på detta utan att vara "avancerat" på samma sätt som Origins.

Skillpoint.se - Be there or be sär

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.